Gå til innhold
Arkivverket

Pettersson/Andersen


Pia
 Del

Recommended Posts

Ønsker og finne flest mulig av mine forfedre og begynner med min farfar og min

morfar : Alf Gøran Pettersson født 26 april 1916 og Einer Wiliam Andersen født 9 juli 1919.

Vet at Alf hadde en far som het Gustav Adolf Pettersson og en søster som het Hennie(Henny)men vet ikke når de var født.

Vil så gjerne vite hvor de kom fra og hva moren het.

 

Einer vokste opp på barnehjem men vet ikke hvor, han hadde mange søsken,jeg har funnet 5 av dem,Olaf,Borghild,Karl,Albert,og

Inger. Vet ikke når noen av disse er født.Han skal ha hatt en far som het Emil men jeg vet ikke sikkert.

Begge mine besteforeldre bodde i Oslo området.

Jeg står bom fast når det gjelder leting etter disse. Kanskje noen av Dere vet noe...

 

Mvh Pia Filizer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Iver Mosvold

    15

  • Anne-Lise Hansen

    22

  • Anne Gro Ek

    25

  • Pia

    56

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

To tips:

 

A: Det er meget lurt å følge ordensreglene og oppgi fullt navn. "Pia" risikerer å bli fjernet, og vi som eventuelt prøver hjelpe risikerer å se at jobben vår bare forsvinner (sammen med "Pia").

 

B: Det er meget lurt å antyde hvor i Geografien det er lurt å begynne letingen. Er for eksempel Tromsø like aktuell som Kristiansand? Eller er Trysil like aktuell som Bømlo?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tips:

 

A: Det er meget lurt å følge ordensreglene og oppgi fullt navn. "Pia" risikerer å bli fjernet, og vi som eventuelt prøver hjelpe risikerer å se at jobben vår bare forsvinner (sammen med "Pia").

 

B: Det er meget lurt å antyde hvor i Geografien det er lurt å begynne letingen. Er for eksempel Tromsø like aktuell som Kristiansand? Eller er Trysil like aktuell som Bømlo?

 

IM

 

Er helt ny så jeg prøver meg fram litt,som du sikkert skjønner er jeg helt fersk , takk for svar

 

Mvh Pia FIlizer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I DIS' gravminner er Alf Gøran Pettersson oppgitt som død 17 august 1978 og gravlagt på Nordre Gravlund i Oslo. I samme grav også Svanhild Antonie Pettersson f. 28 jan 1916 - død 30 sep 2000 - sannsynligvis hans kone. Er dette kjent info ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei desverre men takk for at du prøver,

 

Alf Gøran Pettersson f. 1916 d. 1978 hadde en søster som het Henny(Hennie) Pettersson når hun er født vet

jeg ikke . De hadde en far som het Gustav Adolf Pettersson og jeg vet ikke når han er født. Vil gjerne vite

alt om han og navnet på hans kone osv. Jeg vet ingenting bakover i tid bare frem til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett i adressebøkene for Oslo http://arkivverket.no/arkivverket/Arkivbevaring/Papirmateriale/Digitalisering/Skanning/Adresseboeker

 

Her finner jeg en Alf Petterson i Heimdalsgaten 17 i 1940.

 

IM

Så flott, dette er nok min farfar.Da var han 24 år da han bodde der.

Husker at min far nevnte denne adressen for lenge siden.

Jeg får desverre ikke spurt, for han døde i 1999.

Det har ofte hent at etternavnet er skrevet feil,

Hvordan kan jeg finne ut hvem som bodde på den adressen i 1940? Lurer på hvor det

ble av foreldrene hans og søsteren hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Gustav A.Pettersen i adresseboken 1918 og 1940 bosatt i Dopsgt.8 . Her bodde også sjømann Alf Pettersen i 1940. Se vedlegg!

 

Mvh. Johan Arthur

post-208-0-79504600-1327407397_thumb.jpg

post-208-0-42758900-1327407414_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, dette er nok min farfar.Da var han 24 år da han bodde der.

Husker at min far nevnte denne adressen for lenge siden.

Jeg får desverre ikke spurt, for han døde i 1999.

Det har ofte hent at etternavnet er skrevet feil,

Hvordan kan jeg finne ut hvem som bodde på den adressen i 1940? Lurer på hvor det

ble av foreldrene hans og søsteren hans...

Ser at det står en Gust.I heimdalsgt 26B, Kan det være hans far tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de som bor i Dopsgt. 8 i FT 1900 og her er flere Pettersen.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00301&gardpostnr=2760&merk=2760#ovre

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Kanskje du kan be om oppslag i Aftenposten i denne lenken her? http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/174427-jeg-gjoer-oppslag-i-aftenposten-fra-1860-2011/

Da er det mulig å finne flere opplysninger.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Gustav A.Pettersen i adresseboken 1918 og 1940 bosatt i Dopsgt.8 . Her bodde også sjømann Alf Pettersen i 1940. Se vedlegg!

 

Mvh. Johan Arthur

Kanskje det er dem,vet at farfar har bodd i heimdalsgt, men faren kan jo ha bodd i Dopsgt,

Men han het jo Gustav Adolf Pettersson og farfar het Alf Gøran Pettersson,jeg finner heller

ingen søster som heter Hennie/Henny

Hm..

Tusen takk for hjelpen :)

 

Mvh Pia Filizer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 1900-tellinga som angikk HEIMDALSGATEN 17

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=f00301&gardpostnr=5689&personpostnr=149482&merk=149482#ovre

Her bor altså en med navnet Gustav Adolf Petters. (f.1874) med sin familie: HEIMDALSGATEN 17

 

(For å rette opp feilen fra innlegg 9, da jeg drev med to ting samtidig.)

 

Men man skal heller ikke se helt bort fra at Heimdalsgt. 26.B og 17 egentlig er samme adresse. I løpet av 40 år kan det gjerne ha vært en nummer-omlegging.

 

NB: Pia har helt rett i at både Gustav og Alf Petterson er bosatt i Heimdalsgaten 26 B i 1940.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 1900-tellinga som angikk HEIMDALSGATEN 17

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=f00301&gardpostnr=5689&personpostnr=149482&merk=149482#ovre

Her bor altså en med navnet Gustav Adolf Petters. (f.1874) med sin familie: HEIMDALSGATEN 17

 

(For å rette opp feilen fra innlegg 9, da jeg drev med to ting samtidig.)

 

Men man skal heller ikke se helt bort fra at Heimdalsgt. 26.B og 17 egentlig er samme adresse. I løpet av 40 år kan det gjerne ha vært en nummer-omlegging.

 

NB: Pia har helt rett i at både Gustav og Alf Petterson er bosatt i Heimdalsgaten 26 B i 1940.

 

IM

Så flott at du har funnet ut at han er født 1874 da klarer jeg kanskje å søke han opp :)

Tusen hjertelig takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har funnet ut at han er født 1874 da klarer jeg kanskje å søke han opp :)

Tusen hjernelig takk

IKKE SÅ FORT I SVINGENE!

 

Ingenting er kommet skikkelig på plass!

Her kan man jo bli lettere sprø av div. Gustav Pettersen.

 

Adresseboka for Kristiania 1913:

 

Pettersen, Gust Formand(Gasv) Heimdalsgaten 17 (Her bor han som er født i 1874, se FT1900)

Pettersen, Gust Mek.arb.(Fortuna V) Heimdalsgaten 26 (Her bor en Gustav og en Alf i 1940)

Pettersen, Gust Mursvend Fredensborgvn. 38

 

Sistnevnte tok jeg med fordi han er murersvend. Det er enda noen flere med navnet Gustav Pettersen i Kristiania i 1913, men neppe aktuelle i vår sammenheng.

 

Heimdalsgata 17 og 26 har nok vært 2 adskilte adresser hele tiden.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Gustav Adolf Pettersen, som jobber på ”Fortuna” i 1913, og som da er bosatt i Heimdalsgaten 26, finner vi i Folketellingen 1910 i Gøteborggt.1.

 

Siden han 30 år senere er i samme husstand som en ALF, mener jeg bestemt at han er den beste kandidaten til å være vår mann.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392168253/

Her har vi han med fødselsdato 01.05.1877 (Sverige) og ektefelle :Josefine Gurine.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det ikke er sikkert hviken Gustav Adolf som er rett, men vil bare si noe om den øverste familien.

 

Tre av barna til Gustav A. og Inga Pettersen i Heimdalsgt. 17, Ørnulf, Torbjørn og Gunvor, må ha feil fødselsår, ellers ville faren fått barn i 10-årsalderen.

 

Jeg sjekket Gunvor og fant henne født 4/7- 1898 - ikke 1888, som det står i tellingen:

 

Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 12 (1893-1900), Fødte og døpte 1898, side 330.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3107&idx_id=3107&uid=ny&idx_side=-344 (nr. 254)

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEISANN:

Der traff jeg blinken, og vi kan lande på kun en Gustav Adolf.

 

Tøyen-kirken er jo i nabolaget til Heimdalsgata, og der ble ALF GJÖRAN døpt 21 mai 1916:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=700&idx_id=700&uid=ny&idx_side=-106

 

Han er født i ekteskap, og morens navn er Josefine Gurine Johnsen (se forrige innlegg). Ekteparet har 4 barn, hvor 2 lever.

 

Ekteskapsinngåelsen er oppgitt å være i PETRUS i 1910. (Og den lar seg raskt finne)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det Einer Andersen.

 

Jeg ser kun en med navnet Einer Andersen i Adresseboka 1945.

Hans bosted er Eugenies gate 1, og ser ut til å være murer. Adressen er altså like ved Bislet og Fagerborg kirke. (Finner han ikke konfirmert i Fagerborg)

 

Det står KJELLER i parantes. Om han er Kjeller-murer, eller om arbeidet hans var lagt til KJELLER ved Lillestrøm vet vi ikke.

 

Her bør man muligens gjøre en dugnadsjobb i kirkebøkene i Oslo for å finne fram til dåpen.Vi har jo fødselen.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det ikke er sikkert hviken Gustav Adolf som er rett, men vil bare si noe om den øverste familien.

 

Tre av barna til Gustav A. og Inga Pettersen i Heimdalsgt. 17, Ørnulf, Torbjørn og Gunvor, må ha feil fødselsår, ellers ville faren fått barn i 10-årsalderen.

 

Jeg sjekket Gunvor og fant henne født 4/7- 1898 - ikke 1888, som det står i tellingen:

 

Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 12 (1893-1900), Fødte og døpte 1898, side 330.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3107&idx_id=3107&uid=ny&idx_side=-344 (nr. 254)

Han må ha fått min farfar og hans søster med kone nr to, men dette er virkelig innviklet

søker videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det Einer Andersen.

 

Jeg ser kun en med navnet Einer Andersen i Adresseboka 1945.

Hans bosted er Eugenies gate 1, og ser ut til å være murer. Adressen er altså like ved Bislet og Fagerborg kirke. (Finner han ikke konfirmert i Fagerborg)

 

Det står KJELLER i parantes. Om han er Kjeller-murer, eller om arbeidet hans var lagt til KJELLER ved Lillestrøm vet vi ikke.

 

Her bør man muligens gjøre en dugnadsjobb i kirkebøkene i Oslo for å finne fram til dåpen.Vi har jo fødselen.

 

IM

Det stemmer at han var murer,har fått bekreftet at han bodde i Eugeniesgt men flyttet til Romsås

og døde et par år etter dette, men han har nok ikke bodd i Oslo hele livet,dermed er han nok

døpt i en annen kirke,mener å huske noe om at han var fra Halden, men det blir kanskje for vanskelig hvis han vokste opp

på et barnehjem,vet om hans søsken gjennom min mors bekjentskap med sin fetter.

Min morfar hadde mange søsken og når jeg søker finner jeg ingen treff med så mange søsken.

Ingen har noen gang fått høre om navnet på hans mor men hans far het Emil Andersen.

Det er frustrerende ikke å finne noen av mødrene her,da hadde de vært lettere å søke bakover i tid.

 

Takker for all hjelp :)

Mvh Pia Filizer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.