Gå til innhold
Arkivverket

Pettersson/Andersen


Pia
 Del

Recommended Posts

Hei igjen. Ja man skulle absolutt tro at det er rett familie. Er du interessert i søsken, så vil jeg tro at det er fler. Det er såpass mellomrom i allefall mellom de to første, at jeg er nesten sikker på at vi vil kunne finne fler. Er du interessert i det, så kan jeg forsøke å gå litt videre på de litt senere i dag. Hilsen Anne Lene

Jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke Emibas,må man være medlem der og betale for dette?

Vil så gjerne prøve å finne flere, men vet ikke selv hvordan jeg kan gå videre

 

Mvh Pia Filizer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Iver Mosvold

    15

  • Anne-Lise Hansen

    22

  • Anne Gro Ek

    25

  • Pia

    56

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Ja jeg ble helt overrasket da jeg til og med så bilde av Gravstenen Deres :)

Pia: Einer og Gunvor sin grav er antakelig festet av etterkommere (som antakelig er i relativt nær famile med deg). På kontoret til gravferdseteaten i Oslo, vil du antakelig få vite hvem som er oppført som festere, og det vil jo være lurt å ta direkte kontakt her når du vil vite mer om dine besteforeldre.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia: Einer og Gunvor sin grav er antakelig festet av etterkommere (som antakelig er i relativt nær famile med deg). På kontoret til gravferdseteaten i Oslo, vil du antakelig få vite hvem som er oppført som festere, og det vil jo være lurt å ta direkte kontakt her når du vil vite mer om dine besteforeldre.

 

IM

Gravferdsetaten i Oslo

http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/27541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia: Einer og Gunvor sin grav er antakelig festet av etterkommere (som antakelig er i relativt nær famile med deg). På kontoret til gravferdseteaten i Oslo, vil du antakelig få vite hvem som er oppført som festere, og det vil jo være lurt å ta direkte kontakt her når du vil vite mer om dine besteforeldre.

 

IM

Har vært i kontant men hun som er oppført vet svært lite om mine oldeforeldre,men jeg skal forsøke

å undersøke mer ang min bestefars(Einer)foreldre,dere har gitt veldig gode råd her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke Emibas,må man være medlem der og betale for dette?

Vil så gjerne prøve å finne flere, men vet ikke selv hvordan jeg kan gå videre

 

Mvh Pia Filizer

 

Emibas er et program, en database som inneholder personer som emigrerte fra Sverige. Dette er et program man må kjøpe. Har man mye Svensker å lete etter, så er det et fint program. Det er jo også mulig da å spørre etter oppslag i programmet her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen min føyk av gårde som ild i tørt gress i går, så jeg fikk ikke sett noe mer etter Svenskene da. Men, jeg har sett litt nå.

 

I 1880 bor Per Adolf sammen med sin far som da var enkemann og en bror:

 

Register: Folkräkning 1880 (Örebro län)

 

 

Om personen

Namn: Per Adolf Persson

Hemförsamling: Snaflunda

Hemort: Rosendal

Kontrakt: Kumla

Län: Örebro

Födelseår: 1850

Födelseförsamling: Snavlunda Örebro län

Civilstånd: Ogift (O)

Kön: Man

Familjeställning: s.

Famstkod: Barn (B)

Familj nr: 1

Sida: 36

Rad: 38

Om hushållet

 

Personer i hushållet:

Fam. nr 1

 

Per Göran Persson, f. 1823 i Lerbäck Örebro län, Hemmansägare

Gustaf Fridolf, f. 1858 i Snavlunda Örebro län

Per Adolf Persson, f. 1850 i Snavlunda Örebro län

 

*************************************

Jeg finner så Per Adolf i husforhør fra 1871 og til 1930, da er det slik:

 

Per Gøran Persson f 22/11-22 Lerbäck

hustru Maja Lena Gustafsdotter 28/1-1817 Lerbäck.Død 31/1-1929

Barn:

August Alfrid 12/1-1855

Gustaf Fridolf 17/10-58

Per Adolf 20/11-50

 

Maja Lena dør en gang i løpet av husforhøret 1871-80. Ikke strykes hun ut av familien, og noe dødsdato noteres ikke, merkelig, for begge deler er vanlig at man gjør. Allikevel må det være i løpet av de årene hun døde. Da det neste husforhør starter i 1881 så er Per Gøran omtalt som enke.

 

Etterhvert flytter Per Gøran til en annen plass, like så Per Adolfs 2 søsken flytter. Per Adolf blir igjen på Rosendal, hun som så blir hans kone: Charlotta Augusta Lars. kommer flyttende til Rosendal i 1884 og den 21/11 samme år gifter de seg. Charlotta Augusta var født 14/2-1847 i Tåby.

 

De blir boende på Rosendal, og får etterhvert barna:

 

Gustaf Adolf 1/5-77, som du jo nå vet når reiste til Norge.

Alma Maria 20/6-79

Olga Adelina 9/4-86

Erik Gerhard 1/10-90, død 29/10-90

 

Barna flytter etterhvert ut. Det er bare Gustaf Adolf jeg kan se flyttet til Norge, om da ingen av dem gjorde det etter at de flyttet hjemmefra. Det har jeg ikke sjekket. Bortsett fra at jeg har søkt i Emibas og der har jeg ikke funnet noen av søskenene.

 

Etterhvert som barna flytter ut, bor de alene på Rosendal, der dør Maja Lena i 1929 og der stopper husforhør/forsamlingsbøker. Og endelig, helt til slutt kom bekreftelsen på at jeg er enda sikrere på at dette er din familie. I den siste forsamlingsboken skrives Gustaf Adolfs far Per Adolf som smed, og det var vel det som stod som fars yrke da Gustaf Adolf giftet seg i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen min føyk av gårde som ild i tørt gress i går, så jeg fikk ikke sett noe mer etter Svenskene da. Men, jeg har sett litt nå.

 

I 1880 bor Per Adolf sammen med sin far som da var enkemann og en bror:

 

Register: Folkräkning 1880 (Örebro län)

 

 

Om personen

Namn: Per Adolf Persson

Hemförsamling: Snaflunda

Hemort: Rosendal

Kontrakt: Kumla

Län: Örebro

Födelseår: 1850

Födelseförsamling: Snavlunda Örebro län

Civilstånd: Ogift (O)

Kön: Man

Familjeställning: s.

Famstkod: Barn (B)

Familj nr: 1

Sida: 36

Rad: 38

Om hushållet

 

Personer i hushållet:

Fam. nr 1

 

Per Göran Persson, f. 1823 i Lerbäck Örebro län, Hemmansägare

Gustaf Fridolf, f. 1858 i Snavlunda Örebro län

Per Adolf Persson, f. 1850 i Snavlunda Örebro län

 

*************************************

Jeg finner så Per Adolf i husforhør fra 1871 og til 1930, da er det slik:

 

Per Gøran Persson f 22/11-22 Lerbäck

hustru Maja Lena Gustafsdotter 28/1-1817 Lerbäck.Død 31/1-1929

Barn:

August Alfrid 12/1-1855

Gustaf Fridolf 17/10-58

Per Adolf 20/11-50

 

Maja Lena dør en gang i løpet av husforhøret 1871-80. Ikke strykes hun ut av familien, og noe dødsdato noteres ikke, merkelig, for begge deler er vanlig at man gjør. Allikevel må det være i løpet av de årene hun døde. Da det neste husforhør starter i 1881 så er Per Gøran omtalt som enke.

 

Etterhvert flytter Per Gøran til en annen plass, like så Per Adolfs 2 søsken flytter. Per Adolf blir igjen på Rosendal, hun som så blir hans kone: Charlotta Augusta Lars. kommer flyttende til Rosendal i 1884 og den 21/11 samme år gifter de seg. Charlotta Augusta var født 14/2-1847 i Tåby.

 

De blir boende på Rosendal, og får etterhvert barna:

 

Gustaf Adolf 1/5-77, som du jo nå vet når reiste til Norge.

Alma Maria 20/6-79

Olga Adelina 9/4-86

Erik Gerhard 1/10-90, død 29/10-90

 

Barna flytter etterhvert ut. Det er bare Gustaf Adolf jeg kan se flyttet til Norge, om da ingen av dem gjorde det etter at de flyttet hjemmefra. Det har jeg ikke sjekket. Bortsett fra at jeg har søkt i Emibas og der har jeg ikke funnet noen av søskenene.

 

Etterhvert som barna flytter ut, bor de alene på Rosendal, der dør Maja Lena i 1929 og der stopper husforhør/forsamlingsbøker. Og endelig, helt til slutt kom bekreftelsen på at jeg er enda sikrere på at dette er din familie. I den siste forsamlingsboken skrives Gustaf Adolfs far Per Adolf som smed, og det var vel det som stod som fars yrke da Gustaf Adolf giftet seg i Norge ?

 

Det stemmer i følge alt som er funnet så sto det at hans far var smed :)

Du finner ut det meste,selv om etternavnene er annerledes, rart å tenke på at jeg

egentlig skulle hatt Persson som etternavn,

Takk for alt tid du har brukt på å lete dette var utrolig flott,

Nå skal jeg prøve å se om jeg finner noen flere i Restrup slekten,

mht min bestefar Einer må jeg finne tid neste uke å oppsøke statsarkivet for å

finne hans foreldre :)

Ha en fin Helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå bare moro, og det er moro når man finner det man søker. Du har jo fått frem masse ny informasjon her da, fra mange som virkelig har funnet mye.

Lykke til med din leting på statsarkivet. God helg til deg og. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken til registeret til protokollen for vielsen til Einar W.Andersen viser kun til registeret over viede, protokollen ligger ikke ute enda, men du kan jo prøve et spørsmål til arkivet om de kan gjøre et oppslag for deg for å kanskje finne opplysninger om Einar, det står kun menn i registeret så vi vet jo ikke om det er rett mann!

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=11&uid=45809&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B5R25%25B0%25B04%2503%25B1%2581b%25C5J%25D6%2599V%2586%2586%25D6%25B5%2500%25C9I%2509%25F1

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=11&uid=45809&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B5R25%25B0%25B04%2503%25B1%2581b%25C5J%25D6%2599V%2586%2586%25D6%25B5%2500%25C9I%2509%25F1

Hei Pia, hvis du ønsker det kan du spørre Statsarkivet pr. mail om de vil gjøre et oppslag for deg vedr. Einar

hvis du klikker på Forum øverst på siden får du opp bl.a. Spørsmål til Statsarkivet i Oslo, og legg en forespørsel der, den blir nok ikke besvart i løpet av helgen, men neste uke er de på plass igjen.

Det er bare et tips, du reiser kanskje like lett på arkivet selv?

http://forum.arkivverket.no/index.php?/forum/38-spoer-statsarkivet-i-oslo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altså fått navnet H.Valborg som Emil Andersens kone,men finner ingen treff

med de navnene og heller ikke noe treff mht søsken til Einer Andersen.

Har ikke funnet ut når Emil Andersen er født for det er så mange personer

som kan være riktig kanditat

 

Det vi vet er at Einer Wiliam Andersen(født 9/7-1919 giftet seg 12.09.1942

Gunvor og Einer W Andersen bodde sammen i Eugeniesgt 1 i Oslo.

 

Hans far het Emil Andersen(yrke var murer) og hans kone het H.Valborg.Slekten på farsiden er fra Halden/Tistedalen.

Einer vokste opp på barnehjem men vet ikke hvor og heller ikke hvor gammel

han skulle vært da han ble sendt på barnehjem, han hadde mange søsken,jeg tror

dette er alle men tror det mangler en:

Olaf,Borghild,Karl,Albert,Astrid og Inger

 

Selv om Emil Andersen sikkert er oppført flere ganger i folketellingene står

han ikke oppført sammen med noen ved navn H.Valborg som jeg kan finne.

 

Vi har funnet alle de andre jeg har søkt etter, men disse to er håpløse å finne :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Anne Gro gitt oss et spor som må følges opp. At Emil og Valborg også får barn så sent som 1919 er jo nesten merkverdig.

 

Og siden vi er i Idd/Halden-området, så tar jeg med den her :

Haldens-området ble nevnt, i forbindelse med Einer Wilhelm Einar Wilhelm Andersens farsside:

 

En Einar Wilhelm (NB) blir døpt i Halden 20.juli 1919. (Pussig)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4899&idx_id=4899&uid=ny&idx_side=-213

Fødselsdagen hans er 22.juni 1919 (NB:IKKE 9.juli), og det er heller ikke spor etter noen Anders, eller Andersen. – Og heller ingen EMIL som far.

 

(Finner han ikke som konfirmert.)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så merkelig at Valborg og Emil får barn i 1919 - hvis Valborgs fødselsår stemmer var hun 34 år da Einer ble født. Det som ikke henger helt sammen er at hun da ville vært 15 år da Borghild ble født. Har Emil hatt et ekteskap nr 1 eller er det noen årstall som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pussig ja, og at alle navn er skrevet så forskjellig før i tiden,

da blir det ekstra vanskelig men tror nok Anne er inne på riktig familie her.

Merkelig at også så mange heter det samme.

 

Men da var altså far til Einer 62 år når han blir født,dette er jo ikke umulig

i hverfall er hans mor 34 hvis det er henne da,vet dere om andre steder jeg

kan lete videre er jeg åpen for forslag :)

 

Det er kanskje ikke så merkelig at Valborg og Emil får barn i 1919 - hvis Valborgs fødselsår stemmer var hun 34 år da Einer ble født. Det som ikke henger helt sammen er at hun da ville vært 15 år da Borghild ble født. Har Emil hatt et ekteskap nr 1 eller er det noen årstall som er feil?

 

Tenkte akkurat det samme,ikke umulig at han giftet seg flere ganger. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å lete logisk: 1910-tellingen er fra Idd. Verken Iver eller jeg finner Einer født i 1919. Ikke i Idd og ikke i Halden. Hvis Einer kom på barnehjem må det ha kommet som en konsekvens av forholdene hjemme. Mest av alt vil jeg gjette på at moren dør (vet vi noe om dette fra før?) Jeg har lett etter hennes død både i Halden og Idd, fra Einers fødsel og ut 1925-26. Finner ingenting.

 

Har også lett etter Emils første barn som står født i Halden, ifølge 1910-telling. Kan ikke finne noen av dem ved raskt sveip.

 

Finner i hvert fall Valborg Karlsdatter født 27.12.1885. Denne datoen og fødselssted stemmer - rart at ikke barnas gjør? Har jeg oversett noe?

 

Edit: Ved Valborgs fødsel står at de er viet i Næsinge. Jeg finner Næsinge i Sverige, ikke så langt fra Iddefjorden. Kanskje noen kan sjekke opp vielsen. Det ser ut til å være mye svensk i din familie, Pia smile.gif

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil Andersen og barna tilhører Mormonerkirken.

 

 

(Misforsto og så etter fødsel, men hun er jo født i IDD.)

 

Skal se etter foreldrenes vielse...

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweden Marriages, 1630-1920

Beata Bryngelsdr

marriage: 17 Oct 1868 Lommeland,​Goteborg Och Bohus,​Sweden

spouse: Carl Johan Klofver

https://familysearch...M9.1.1/F2SM-WM4

 

 

Fant dem viet her: Näsinge E:2 (1862-1886) Bild 82 / sid 197 (AID: v418.b82.s197, NAD: SE/GLA/13414)

 

Han var dräng på Öfra Lommeland og hun hemmadotter hos sin mor, enken Anna Dor. Jonsdotter i Unneberg, som hadde gitt skriftlig tillatelse til giftermålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å lete logisk: 1910-tellingen er fra Idd. Verken Iver eller jeg finner Einer født i 1919. Ikke i Idd og ikke i Halden. Hvis Einer kom på barnehjem må det ha kommet som en konsekvens av forholdene hjemme. Mest av alt vil jeg gjette på at moren dør (vet vi noe om dette fra før?) Jeg har lett etter hennes død både i Halden og Idd, fra Einers fødsel og ut 1925-26. Finner ingenting.

 

Har også lett etter Emils første barn som står født i Halden, ifølge 1910-telling. Kan ikke finne noen av dem ved raskt sveip.

 

Finner i hvert fall Valborg Karlsdatter født 27.12.1885. Denne datoen og fødselssted stemmer - rart at ikke barnas gjør? Har jeg oversett noe?

 

Edit: Ved Valborgs fødsel står at de er viet i Næsinge. Jeg finner Næsinge i Sverige, ikke så langt fra Iddefjorden. Kanskje noen kan sjekke opp vielsen. Det ser ut til å være mye svensk i din familie, Pia smile.gif

 

Anne

Ja denne siden av slekten er totalt ukjent,jeg viste at det var noe svensk på farsiden min

men ikke alt dette,og det dumme er at ingenting ble snakket om til min mor så hun vet jo ingenting

om noe jeg spør om. Takket være dere finner vi jo ut alt mulig, håper bare at dette stemmmer

for selvf. giftet han seg flere ganger det må han jo ha gjort. Helt utrolig at så mange navn er forandret

fra hva jeg viste at de het, derfor har jeg tvilt på at jeg har funnet rette personer så mange ganger, og

stort sett når jeg har prøvd å søke har jeg ikke funnet noen ting.

 

Skal gå igjen om alt en gang til så jeg får et overblikk over alt sammen, håper virkelig

dette er rette personene dere har funnet :D

Større kaos enn med denne familine har dere vel sjelden sett :o

 

Jeg håper jeg blir like flink til å lete på rette stedene som Dere er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at de sto som mormonere har jeg sjekket barn født av dissentere i Halden fra 1900-06. Nada. Uansett hva de tilhørte burde vel Einers fødsel vært registrert i fødselsregisteret? Kan barna være registrert i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beata Bryngelsdotter fra Unneberg i Näsinge ble født 8. juni 1843.

 

Her er bilde av husförhöret på Unneberg, hvor du ser når foreldrene hennes og alle søsknene ble født.

Beata står nest sist før søsteren Mathilda. (Den nederste er drengen på gården.)

 

Kilde: Näsinge AI:2 (1825-1846) Bild 257 / sid 75 (AID: v763.b257.s75, NAD: SE/GLA/13414)

post-162-0-33338800-1327944443_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.