Gå til innhold
Arkivverket

Pettersson/Andersen

Pia
 Del

Recommended Posts

Finner en Christoffer Olsen født i 1807.Barn nr 27, Kan noen se hva det står etter navnet hans og før fadderene?

Da jeg fant vielsen mellom Christoffer Olsen og Mari Arnesdatter fant jeg at hans far var Ole Jørgensen og da må vi vel regne med at det er 1807-Christoffer som er vår kandidat. (Fant også en liknende født i 1806).Hans mor er Mari Olsdatter. Både MINI-boken og klokkerboken har en vrien skrift, men jeg gjetter på at dette er Christoffer og Mari Arnesdatter som gifter seg 6.12.1830. Par nr 4. Ole Jørgensen er Christoffers far og Arne Larsen ser ut til å være Maris far. Tror ikke at jeg skal begi meg utpå å tolke flere navn her. Kanskje noen andre kan sjekke stedsnavn? Men står det Harstad etter både Christoffer og Mari?

Antagelig er dette Ole Jørgensen i 1801. http://digitalarkive...3&merk=433#ovre

Det gir oss ikke noe særlig, da han er "tienestefolk" og ikke bor hjemme hos sine foreldre. Men vi får at han er 22 år, altså født rundt 1779.

En kandidat for Mari Olsdatter kan være denne 17-åringen, også "tienestefolk" http://digitalarkive...7&merk=177#ovre Hun får da et fødselsår rundt 1784.

Mari Arnesdatter gjenstår. Ved vielsen mener jeg det står Harstad, men i 1801-tellingen kan jeg ikke se noe som kan linke hennes familie/faren til Harstad det året. Bortsett fra en Mari Olsdatter, gift, som står der..

Endret av Ek Anne Gro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Iver Mosvold

15

• Anne-Lise Hansen

22

• Anne Gro Ek

25

• Pia

56

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Så bra at du fant lysningen!

(Sidelenken virket ikke, men du legger den kanskje inn om igjen?)

Jeg hadde allerede sett på denne Stina født i Älgå, siden hun skulle til Aker:

Namn: STINA OLSDOTTER

Kön: K Född: 1830-02-08

Församling: ÄLGÅ Län: S

Yrke/Titel: LÖSPIGA Civilstånd: OG

Hemförsaml: ÄLGÅ Län: S

Bosatt: RÅDANE

Utvandrdag: 1858-02-12 Ålder: 28

Ensam/Familj: ENSAM

Destland: NORGE Landskod: NO

Destort: AKER

Sida i husförhörslängd: 74

Huvudakt: Aktnr: 002

Löpnummer: 2 Källhänvisn: ÄLGÅ HFL 1856-1860

Hennes foreldre er Olof Nilsson og Kjerstin Ersdotter på Holbråten. Stina er født 8. og døpt 10.02.1830.

Kilde: Älgå C:5 (1794-1840) Bild 107 / sid 203 (AID: v8955.b107.s203, NAD: SE/VA/13661)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de i husförhör i perioden 1836 - 1841. (Bildet)

Kilde: Älgå AI:14 (1836-1841) Bild 14 / sid 9 (AID: v8936.b14.s9, NAD: SE/VA/13661)

I perioden 1856 - 1860 er moren, Kerstin Ersdotter enke og bor bare sammen med sønnen Johannes.

Kilde: Älgå AI:17 (1856-1860) Bild 214 / sid 197 (AID: v8939.b214.s197, NAD: SE/VA/13661)

.

post-162-0-98643300-1328376339_thumb.jpg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo gi beskjed om at det er feil i indeksen. Siden ligger i allefall her:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Lysningsprotokoll nr. 5 (1853-1864), Lysninger 1858, side 432-433. (Par nr. 25)

(Jeg har lagt inn beskjed om feilen.)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visst. Her er forklaringen på hvorfor den første ikke virket: http://forum.arkivve...ost__p__1503163

EDIT:

Her er det riktig adresse på sidelenken: .

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...eid=573&idx_id=573&uid=ny&idx_side=-219 (574 hadde smittet over..)

(Svar til innlegget under.)

RIKTIG LENKE:

Oslo fylke, Aker, Lysningsprotokoll nr. 5 (1853-1864), Lysninger 1858, side 432-433

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-219

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få en oversikt på alt materialet dere har funnet, synes det er vanskelig å lese

dok. fra Romedal,Synes Mari Høres så gammel ut når hun får sitt siste barn,da er hun 46 men det er kanskje ikke

umulig,eller var hun ikke mor til de siste barna?, dere har funnet masse,skal prøve å få et overblikk over

alt sammen, Takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten Emil og familien i 1865 lagt inn før? http://digitalarkive...&merk=7320#ovre

Anne Gro har lagt inn Emils dåp før, men jeg legger den inn her sammen med tellingen: Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 3 (1857-1868), Fødte og døpte 1857, side 10.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-11 (nr. 416)

Emils brødre, tvillingene Carl og Olof f. 30/5-1869 og døpt 5/6-1859: Oslo fylke, Aker, Klokkerbok nr. 10 (1852-1859), Fødte og døpte 1859, side 244-245.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-129 (nr. 232)

I forhold til alder i 1865 burde Anders være født i 1823 og Stina i 1829. Da er vel de vi har funnet i innlegg #122-124 for unge?

.

Ja jeg skulle mene det og dette høres mer riktig ut,var det ikke mer vanlig å få barn i tidlig alder før

i tiden, på noen av de som er funnet er jo mor 37 når hun får barn,synes dette høres gammelt ut når vi tenker

på hvilket århundre dette er? bare noen synspunkter jeg ville dele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Christoffer Olsen født i 1807.Barn nr 27, Kan noen se hva det står etter navnet hans og før fadderene?

Da jeg fant vielsen mellom Christoffer Olsen og Mari Arnesdatter fant jeg at hans far var Ole Jørgensen og da må vi vel regne med at det er 1807-Christoffer som er vår kandidat. (Fant også en liknende født i 1806).Hans mor er Mari Olsdatter. Både MINI-boken og klokkerboken har en vrien skrift, men jeg gjetter på at dette er Christoffer og Mari Arnesdatter som gifter seg 6.12.1830. Par nr 4. Ole Jørgensen er Christoffers far og Arne Larsen ser ut til å være Maris far. Tror ikke at jeg skal begi meg utpå å tolke flere navn her. Kanskje noen andre kan sjekke stedsnavn? Men står det Harstad etter både Christoffer og Mari?

Antagelig er dette Ole Jørgensen i 1801. http://digitalarkive...3&merk=433#ovre

Det gir oss ikke noe særlig, da han er "tienestefolk" og ikke bor hjemme hos sine foreldre. Men vi får at han er 22 år, altså født rundt 1779.

En kandidat for Mari Olsdatter kan være denne 17-åringen, også "tienestefolk" http://digitalarkive...7&merk=177#ovre Hun får da et fødselsår rundt 1784.

Mari Arnesdatter gjenstår. Ved vielsen mener jeg det står Harstad, men i 1801-tellingen kan jeg ikke se noe som kan linke hennes familie/faren til Harstad det året. Bortsett fra en Mari Olsdatter, gift, som står der..

Bra gjort,men hvem er de riktige personene,skal prøve å lete litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette er vanskelig å få oversikt over. Det kommer jo ikke akkurat kronologisksmile.gif

Det var ikke uvanlig å få barn tidlig og ikke uvanlig å få dem sent. Så at Mari var 46 år er ikke så rart.

Ole Jørgensen fra Ft 1801 kan gi oss et tips om i hvilke år man kan starte å lete etter dåpsinnførselen og en evt vielse.

Bruk Ivers anetavle og legg inn navnene etterhvert som du blir sikker. Da har du ihvert fall et sted som er oversiktligwink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(.....)

Bruk Ivers anetavle og legg inn navnene etterhvert som du blir sikker. Da har du ihvert fall et sted som er oversiktligwink.gif

Det er det som er det fine med slektsprogrammer - de holder oversikten for deg. :-)

Og når en ønsker å se en oversikt over aner eller etterkommere, kjører en bare ut en rapport.

Det er endel arbeid med å legge inn alle opplysningene som er kommet fram i denne tråden.

Er en nøyaktig med å legge inn kilder, kan en alltid komme tilbake til hvor en fant de forskjellige opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er det fine med slektsprogrammer - de holder oversikten for deg. :-)

Og når en ønsker å se en oversikt over aner eller etterkommere, kjører en bare ut en rapport.

Det er endel arbeid med å legge inn alle opplysningene som er kommet fram i denne tråden.

Er en nøyaktig med å legge inn kilder, kan en alltid komme tilbake til hvor en fant de forskjellige opplysningene.

Jeg bruker Myheritage.com og har fått inn de fleste opplysninger takket være all hjelp fra Dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen min føyk av gårde som ild i tørt gress i går, så jeg fikk ikke sett noe mer etter Svenskene da. Men, jeg har sett litt nå.

I 1880 bor Per Adolf sammen med sin far som da var enkemann og en bror:

Register: Folkräkning 1880 (Örebro län)

Om personen

Namn: Per Adolf Persson

Hemförsamling: Snaflunda

Hemort: Rosendal

Kontrakt: Kumla

Län: Örebro

Födelseår: 1850

Födelseförsamling: Snavlunda Örebro län

Civilstånd: Ogift (O)

Kön: Man

Familjeställning: s.

Famstkod: Barn (B)

Familj nr: 1

Sida: 36

Rad: 38

Om hushållet

Personer i hushållet:

Fam. nr 1

Per Göran Persson, f. 1823 i Lerbäck Örebro län, Hemmansägare

Gustaf Fridolf, f. 1858 i Snavlunda Örebro län

Per Adolf Persson, f. 1850 i Snavlunda Örebro län

Jeg finner så Per Adolf i husforhør fra 1871 og til 1930, da er det slik:

Per Gøran Persson f 22/11-22 Lerbäck

hustru Maja Lena Gustafsdotter 28/1-1817 Lerbäck.Død 31/1-1929

Barn:

August Alfrid 12/1-1855

Gustaf Fridolf 17/10-58

Per Adolf 20/11-50

Maja Lena dør en gang i løpet av husforhøret 1871-80. Ikke strykes hun ut av familien, og noe dødsdato noteres ikke, merkelig, for begge deler er vanlig at man gjør. Allikevel må det være i løpet av de årene hun døde. Da det neste husforhør starter i 1881 så er Per Gøran omtalt som enke.

Etterhvert flytter Per Gøran til en annen plass, like så Per Adolfs 2 søsken flytter. Per Adolf blir igjen på Rosendal, hun som så blir hans kone: Charlotta Augusta Lars. kommer flyttende til Rosendal i 1884 og den 21/11 samme år gifter de seg. Charlotta Augusta var født 14/2-1847 i Tåby.

De blir boende på Rosendal, og får etterhvert barna:

Gustaf Adolf 1/5-77, som du jo nå vet når reiste til Norge.

Alma Maria 20/6-79

Olga Adelina 9/4-86

Erik Gerhard 1/10-90, død 29/10-90

Barna flytter etterhvert ut. Det er bare Gustaf Adolf jeg kan se flyttet til Norge, om da ingen av dem gjorde det etter at de flyttet hjemmefra. Det har jeg ikke sjekket. Bortsett fra at jeg har søkt i Emibas og der har jeg ikke funnet noen av søskenene.

Etterhvert som barna flytter ut, bor de alene på Rosendal, der dør Maja Lena i 1929 og der stopper husforhør/forsamlingsbøker. Og endelig, helt til slutt kom bekreftelsen på at jeg er enda sikrere på at dette er din familie. I den siste forsamlingsboken skrives Gustaf Adolfs far Per Adolf som smed, og det var vel det som stod som fars yrke da Gustaf Adolf giftet seg i Norge ?

Hei Jeg har fundert litt over det som står her og er litt forvirret, På det ene stedet står det at Maja Lena dør en gang i løpet av husforhøret 1871-80 og på det andre stedet står det: der dør Maja Lena i 1929 vet ikke om du helt gidder å se på dette men det hadde vært veldig fint :)

Tusen takk for alle de andre opplysningene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har kommet inn noe trykkleifer og litt klipp-og-lim feil. Har lett for å skje når man kopierer fra andre sider og går fram og tilbake.

Jeg tror du kan ta utgangspunkt i dette: "Maja Lena dør en gang i løpet av husforhøret 1871-80." Hvis riktig fødselsdato på Maja Lena er 1817, er det godt gjort å leve til 1929 - 112 år.. Og den siste: "Da det neste husforhør starter i 1881 så er Per Gøran omtalt som enke."

Jeg synes du har kommet langt på vei med dine aner og det vil alltid være noen man ikke kommer helt i mål medsmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Noen som har en ide om hvor jeg kan lete etter en Albert Andersen har ikke fødsels dato men vet at han sønn til Emil Andersen.

Har søkt i Aftenposten Arkiv, Nb, og diverse, jeg har tydeligvis ikke helt taket på dette enda, for han må jo være et sted.

Merkelig at han ikke er oppført med familien.

Legger ved disse lenkene : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00101&personpostnr=9742&merk=9742

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi01011890&personpostnr=6193&merk=6193

Lenke til kommentar
Del på andre sider