Gå til innhold
Arkivverket

Kildetro eller søkbarhet

Rolf Gjølstad
 Del

Recommended Posts

Jeg registrerer konfirmerte i Kråkstad/Akerhus 1893 - 1931 i Augustus. Når konfirmanten er født og/eller bor i Kråkstad har presten konsekvent innledet både fødested og bopel med Kraakstad, Kraakst. eller Kr. Dersom jeg skal være kildetro, er søkbarheten i disse tilfellene nærmest redusert til null. Ved å skrive Løken, Kraakstad, i steden for Kraakstad, Løken, som presten har gjort, vil det være mulig å søke på Løken.

Hva har forrett - kildetrohet eller søkbarhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildetro har forrang, men i enkelte tilfeller er det selvsagt mulig å forbedre kilden, f.eks. ved å skrive ut et navn som har vært forkortet og legge til * på slutten for å angi at opplysningen er konstruert.

Men jeg forstår ikke motivet ditt for å snu om på rekkefølgen av Løken og Kraakstad. Løken er like fullt søkbart om det skrives først eller sist. Se f.eks. i denne databasen http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=kf01011890&fjernsok=true hvor det kan stå Halden, Tistedalen i Sokn/kyrkje-feltet. Om du søker etter "Sokn/kyrkje" "børjar på" "Tistedal" får du treff både der Tistedal står først i feltet og der det stå til sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser ar du har rett i at begge alternativer kommer opp, selv om vi bruker "børjar på" i søket - noe overraskende synes jeg. Og da har jo mitt "problem" begrenset seg til søkebegrepet "er lik" - og det bør kanskje ikke brukes i særlig grad.

Takk for avklarende svar, og jeg er prinsippielt enig i at vi skal være mest mulig kildetro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.