Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Storch


Arnulf Strømsnes
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om slekten Storch/Stork fordi en av mine forfedre, Ole Christensens slektsnavnet kan ha vært Stork, datteren Maren/Maria kalles her for Maren OlsDatter Stork:

Ægte Börn Döbte udi KaarsKircken Anno 1696 (Bergen)

d: 14 Junj. Anna af forældre Knud Gadt?, og Gunde

KnudsDatter Faddere Major Tuchsens

Kiereste, Fru Maren OlsDatter Stork Capitain

Gilius Ettersens kone Fru Karen .........?

Jomfru antonette, augusta, HansDatter, Pige

Toldforvalter Hindrich Rÿe, Mag. Jochum

Kaae.

http://www.arkivverk...&uid=19756&js=j

 

Gilius Ettersen var kaptein for det bergenske artillerikompani.

Dette tyder på at "Capitain" i kirkeboken (over) tilhører Gilius og ikke Stork.

"Fru Maren OlsDatter Stork" tyder på at hun kom fra slekten Stork.

Ofte kalles hun Meng/Mench etter moren. Noen ganger kalles hun Olsdatter etter sin far. Var faren av slekten Stork?

Hun kan ha fått navnet Stork fra en fadder men jeg finner ikke Stork blant hennes foreldres omgangskrets.

 

Bruder Anno 1660 Februarius (Oslo Domkirke)

3 H. Oluff Christensen? (ett ord overstrøket, kan det være Storch?) och

Maren NielsDatter til Höy-

messe ..........

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-61

 

Far til Ole Christensen (Stork?) var rådmann i Christiania Christen Olsen (Stork?) og døde der 1668.

Fra 1670 finner man gjennom odelsmanntallet at Christen Olsens part i gården Gaasvig på Sitskogen i Høland, tilhører sønnen Olle Christensen, sagbruker på Fredrikshald. Bodde vekselvis i Christiania og Fredrikshald, fra 1668 fast i Fredrikshald.

 

Muligens slektninger:

Ole Olsen Storch, kjøpmann i Trondheim. Art Olsen Storch trolig hans sønn, var "Trondhjemsborger" på Selnes i Lurøy, drev handel allerede 1681 og døde 1715

http://benkestokslekt.com/.

 

S. V. Wiberg: Stamtavle over Familien Storchs

går kun tilbake til Edvard Storch som døde 1728.

http://privat.finnholbek.dk/storch.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at den første linken ikke virker, dere finner nettsiden her:

http://da2.uib.no/kyrkjeboker.htm

Bergen

Korskirken: 1688-1697, Ministerialbok

Fødte og døpte 1696 (138-139)

Side 131

 

Ægte Börn Döbte udi KaarsKircken (Bergen) Anno 1696

d: 14 Junj. Anna af forældre Knud Gadt, og Gunde

KnudsDatter Faddere Major Tuchsens

Kiereste, Fru Maren OlsDatter Stork Capitain

Gilius Ettersens kone Fru Karen Cha......?

Jomfru antonette, augusta, HansDatter, Pige

Toldforvalter Hindrich Rÿe, Mag. Jochum

Kaae.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delgobes Storch-slekt (som også er gjenstand for S.V. Wibergs behandling) ser ikke ut til å ha noen forgrening til Bergen på slutten av 1600-tallet. Derimot har den et ørlite nedslagsfelt på Avaldsnes http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=54046&sok=Storch&nr=7&antinnlegg=51&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Det er spekulert mye i de forskjellige Storch-slektenes opphav og eventuelle felles-aner. Men for meg er navnet ”Ole Christensen Storch” fullstendig ukjent, enten det gjelder Bergen eller Christiania/Fredrikstad/Urskog. Men det er jo veldig interessant det som her fremkommer.

 

Jeg har vanskelig for å se noen forbindelse mellom JAN/WILLUM Storch (Som vel er opphavet til den eneste Storch-slekten vi finner i Bergen) Ole Christensen,

 

Arnulf: Hva vet du om Major TUCHSEN? Hvor kom han fra etc..

 

IM

 

PS: Kan dette være av interesse? (Fra Gamle Brukerforumet):

 

64843: Peder Arntzen Storch, tollinspektør i Trondhjem http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=64843&sok=Storch&nr=5&antinnlegg=57&startnr=&antall=&spraak=n#anker

33335: Arent Storch gjestgjevar i Marifjøra frå 1764 til 1775 - kven var han? http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=33335&sok=Storch&nr=12&antinnlegg=34&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Mosvold spør om jeg vet hvor Major Tuchsen kommer fra.

Maria/Maren Olsdatter Stork ofte kalt Meng var gift med Johan Friedrich (Tuchs) Tuchsen, kommandant på Bergenhus. I kirkeboken i St. Marien Kirche, Kolberg, Pommeren fant jeg at han var døpt 26.12 1660. Der står at hans far var Elias Petri Tucksen, moren var hans 2. kone Ursula Scherping. Elias var "Bürgermeister, Advocatus, Senator et Secretarius Kolbergensis".

Foreldrene til Elias var Peter Tuchs og Sophia Arnim. Peter Tuchs var "Stadtgerichtprokurator" i Greifswald. Sophia kommer trolig fra den store og vel dokumenterte slekten von Arnim men jeg trenger hjelp til å finne hennes foreldre. Jeg kjenner heller ikke foreldrene til Peter Tuchs, men som "Stadtgerichtprokurator" har han sikkert satt sitt navn på mange dokumenter.

Flere detaljer finnes på mine nettsider:

http://stromsnes.info/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget fyldig svar vedr. Major Tuchs(en).

 

For (u-)ordens skyld, kaster jeg inn Nermos opplysninger som vedrører MARIA OLSDATTER MENG:

 

Hennes far var OLE CHRISTENSEN, født i Christiania ca.1825 som sønn av trelasthandler og rådmann Christen Olsen og Maren. Han ble kjøpmann i Fredrikshald og døde der i 1670.

 

Hennes mor var MAREN NIELSDATTER MENG, født ca. 1635 i Fredrikstad som datter av Niels Hansøn Meng og Johanne Christensdatter.

 

Før Maria Olsdatter MENG inngikk ekteskapet med Johan Fredrich Tuchsen i Bergen ca. 1695, hadde hun blitt mor (25.jan 1692) til Wilhelm Gyldenløve (senere de Ulrichsdal). Faren til Wilhelm, var Ulrich Fredrich Gyldenløve. Wilhelm endte opp som kommandant i Fredrikstad og døde der i 1765.

 

Dette er sikkert kjent stoff for Arnulf, men det ville vært fint om han kunne gi en kommentar.

 

PS: Jeg klarer ikke finne kilden, men jeg mener å ha sett at STORKEN er sentral i Gyldenløvenes våpenskjold.

 

Kan forklaringen på ”STORCH” - som navn, - være så enkel?

 

IM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Per Nermo er meget dyktig og har fine nettsider. Jeg har funnet en del om Tuchsen i polske kirkebøker og Per har kopiert noe av dette (jeg deler med glede alt jeg har funnet). Men det viser seg at mor til kommandant på Bergenhus Johan Friedrich (Tuchs) Tuchsen er Ursula Scherping og ikke Dorothea Tesmar.

Maren Olsdatter Meng kalt Mench i skifte. Hennes morfar Niels Hansen Meng i Fredrikshald er omtalt av flere.

Jochum (Menck) Mench, fra Lübeck, borgerskap i Bergen 1659, fra Lübeck, nevnt i Pantebok for Bergen 1680-1691, side 154b.

Johan Mench, nevnt i Pantebok for Bergen 1680-1691, side 165.

Anna Dorothea (Mencken) Menchen, + 1723 i Bergen, 2. gang gift med Marcus Møller biskop i Bergen.

Hilmar Meincke fra Flensburg + 1771 i Trondheim, mange etterkommere.

En stor og vel kjent slekt Menche har spedd seg utover fra Oldenburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

.

Det har versert diverse debatt-tråder om slekten(e) Storch, både i det gamle 'Brukarforum' på DA *) og altså bl.a. nærværende tråd i 'Brukernes eget Forum'.

 

*)  Jeg nevner bl.a.

 - William (Wilhelm) Storch fra Kristiansund ca 1775 (Brukarforum / 2003)

 - Peder Arntzen Storch, tollinspektør i Trondhjem (Brukarforum / 2008).

 

Jeg vil her ta opp en liten 'kuriositet' blant etterkommerne til handelsmann på Selnes (Lurøy) inntil 1717, senere tollinspektør i Trondheim (1721-1749)

Peder Arntzen Storch (ca 1692 - 1765), g. i 1715 med sin angivelige tremenning Susanne (Giæver ?).

 

Peder og Susanne skal ha fått barna Arnoldus c1716?, Inger Johanna (c1718?-1788), Hans Ulrich (1721-1773), Peter Nicolai (1729-1799), Christian f/d 1733, Berethe Susanna c1734? og Olava Helene c1736?.

 

Nevnte Peter Nicolai Storch (1729 Trondheim - 1799 Tangen, Drammen) var løytnant og senere toller i Kr.sund, Molde (Valderhaug) og Drammen,

Han var 1. gang g. 16 Mai 1760 i Christiania m. Marie Dorothea Falck og 2. gang 29 Des 1767 m. Margaretha Elisabeth Bang.

Med sin 2. hustru fikk Peter Nicolai barna Susanna Amalie 1768, Hans Peter c1770?, Friedrich (1773-1817), William (Wilhelm) Nicolai 1776 og Peter Ulrich 1777.

 

Det skal nedenfor dreie seg om ovennevnte William Nicolai Storch, døpt i Kristiansund 10 Mai 1776,

som 8 Juli 1804 ble gift i Skien med Kirsten Maria Abrahamsen (1775-1852).

 

I 1801 var William bokholder hos kjøpmann Johan Gotfred Svinche i Storgt. 67 på Bragernes,

og den 22 Aug 1803 fikk han borgerbrev som kjøpmann på Strømsø, Drammen.

 

Kjøpmannsvirksomheten må antakelig ha gått så som så, for rundt 1805 ble William Nicolai Storch tiltalt for ildspåsettelse og forsikringssvindel,

og 12 Juli 1806 dømt og innsatt ved Slaveriet på Akershus festning på livstid (hvorfra han rømte den 26 Januar 1807).

Den 3 Des 1805 var det i mellomtiden holdt skifte over hans falittbo. Jeg kjenner ikke til hvor det ble av rømlingen etter 1807. (Noen som vet ?)

 

Ved skiftet på Tangen (Strømsø) etter hans mor den 18 Jul 1818 antas han å være død. (Hans 11 år gamle datter Karen Margrethe Elisabeth bor da hos kjøpmann Gasmann i Porsgrunn).

I 1825 oppholder enken seg ved Skiens hospital (Fattighuset), og 23 Apri 1852 blir 'Kirstine Marie Stork' begravet i Skien.

 

Fra Statsarkivel i Oslo har jeg fått velvillig bistand, og oversendt nedenstående arkiv-dokumenter vedr.

Akershus festnings slaveri og arbeidsanstalt :

 

 - Fangeprotokoll.  Stambok over gevaldigere, profosser og slaver: 1784-1817  (fange 39 William Storch)

 - Domsakter: 1781-1810, pakke 11 (domsavsigelsen 12 Juli 1806)

 

Jeg er ikke flink til å lese slik gammel skrift, og håper det er noen som kan bidra med tyding av innholdet,

slik at ytterligre informasjon om domfelte, forbrytelsen og dommen ev. kan framkomme.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i hvert fall Fangeprotokollen:

 

33.         

William Storch sivil f. Strømsø

Efter Höyeste Retts Dom af

28de Junii 1806 Til domt at

Bøde 3 £[mark] samt at arbeÿde

Ud Jærn inærmeste Fæstning

hans Livstiid, for begaad-

nis[?] gierninger gud og andre til

Exempel, da han har

Selv sadt Jld paa sit Huus

Og dermed forspildt al mest[?]

til assurangsens udbetling

 

[Naar Jndkom]

12te Juli 1806

 

[Paa vor lang tid]

Livs Tiid

 

Her er Voteringsprotokollen med Højesterettsdommen og litt mer.

Kildeinformasjon: Højesteret, Voteringsprotokoll 195 , 1806-1806, oppb: Rigsarkivet i Danmark.

Merknader: A

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/36256/230/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20100512690836.jpg

 

Den viser til en dom i Akershus stiftsoverrett 19.5. 1806: Stiftsoverrettene er ikke scannet, så vidt jeg kan se. Og en dom av byfogden på Strømsø 22.3. 1806, men heller ikke denne er scannet. begge deler er lett å skaffe på Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo dog.

 

 

 

.

Det har versert diverse debatt-tråder om slekten(e) Storch, både i det gamle 'Brukarforum' på DA *) og altså bl.a. nærværende tråd i 'Brukernes eget Forum'.

 

*)  Jeg nevner bl.a.

 - William (Wilhelm) Storch fra Kristiansund ca 1775 (Brukarforum / 2003)

 - Peder Arntzen Storch, tollinspektør i Trondhjem (Brukarforum / 2008).

 

Jeg vil her ta opp en liten 'kuriositet' blant etterkommerne til handelsmann på Selnes (Lurøy) inntil 1717, senere tollinspektør i Trondheim (1721-1749)

Peder Arntzen Storch (ca 1692 - 1765), g. i 1715 med sin angivelige tremenning Susanne (Giæver ?).

 

Peder og Susanne skal ha fått barna Arnoldus c1716?, Inger Johanna (c1718?-1788), Hans Ulrich (1721-1773), Peter Nicolai (1729-1799), Christian f/d 1733, Berethe Susanna c1734? og Olava Helene c1736?.

 

Nevnte Peter Nicolai Storch (1729 Trondheim - 1799 Tangen, Drammen) var løytnant og senere toller i Kr.sund, Molde (Valderhaug) og Drammen,

Han var 1. gang g. 16 Mai 1760 i Christiania m. Marie Dorothea Falck og 2. gang 29 Des 1767 m. Margaretha Elisabeth Bang.

Med sin 2. hustru fikk Peter Nicolai barna Susanna Amalie 1768, Hans Peter c1770?, Friedrich (1773-1817), William (Wilhelm) Nicolai 1776 og Peter Ulrich 1777.

 

Det skal nedenfor dreie seg om ovennevnte William Nicolai Storch, døpt i Kristiansund 10 Mai 1776,

som 8 Juli 1804 ble gift i Skien med Kirsten Maria Abrahamsen (1775-1852).

 

I 1801 var William bokholder hos kjøpmann Johan Gotfred Svinche i Storgt. 67 på Bragernes,

og den 22 Aug 1803 fikk han borgerbrev som kjøpmann på Strømsø, Drammen.

 

Kjøpmannsvirksomheten må antakelig ha gått så som så, for rundt 1805 ble William Nicolai Storch tiltalt for ildspåsettelse og forsikringssvindel,

og 12 Juli 1806 dømt og innsatt ved Slaveriet på Akershus festning på livstid (hvorfra han rømte den 26 Januar 1807).

Den 3 Des 1805 var det i mellomtiden holdt skifte over hans falittbo. Jeg kjenner ikke til hvor det ble av rømlingen etter 1807. (Noen som vet ?)

 

Ved skiftet på Tangen (Strømsø) etter hans mor den 18 Jul 1818 antas han å være død. (Hans 11 år gamle datter Karen Margrethe Elisabeth bor da hos kjøpmann Gasmann i Porsgrunn).

I 1825 oppholder enken seg ved Skiens hospital (Fattighuset), og 23 Apri 1852 blir 'Kirstine Marie Stork' begravet i Skien.

 

Fra Statsarkivel i Oslo har jeg fått velvillig bistand, og oversendt nedenstående arkiv-dokumenter vedr.

Akershus festnings slaveri og arbeidsanstalt :

 

 - Fangeprotokoll.  Stambok over gevaldigere, profosser og slaver: 1784-1817  (fange 39 William Storch)

 - Domsakter: 1781-1810, pakke 11 (domsavsigelsen 12 Juli 1806)

 

Jeg er ikke flink til å lese slik gammel skrift, og håper det er noen som kan bidra med tyding av innholdet,

slik at ytterligre informasjon om domfelte, forbrytelsen og dommen ev. kan framkomme.

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par forslag til deler av teksten:

 

Og dermed forspildt al mest[?]

til assurangsens udbetling

 

Og dermed forspildt al ret

til assurangsens udbetalning

 

hans Livstiid, for begaad-

nis[?] gierninger gud og andre til

 

hans Livstiid, for begaa(e)d-

mis gierninger og andre til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. svar #8.

Thomas Angells Hus, genealogisk opptegnelse om de personer som har vært opptatt i Th. Angells hus i Trondheim, av Karl Dons. 

http://www.wangensteen.net/Bibliotek/AngellsHusocr.pdf

 

S. 27, Nr. 7. Inger Johanne Storch, datter av skipsfører og tollinspektør i Trondheim og eier av gården Tyholt Peder Arnesen Storch og Susanne Christoffersdt. Gjæver.

Gift 29/91739 Tyholt med ......

Inger Johanne ble opptatt i Angells hus 14/5 1770, gravlagt 16/10 1788 70 år gammel.

 

S. 31, Nr. 30. Bergitte Susanna Storch, sannsynligvis søster av nr. 7, etter hvis død hun også sees å ha erholdt den derved ledig.....  Opptatt i TH.A.hus 10/10 1788.

Død 11/3 1799 77 år gammel, ugift.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NST 19 - side 138: Hans Larsen (Lauritsen) Vigmostad pä Lista.(var visstnok 40 år i 1664) Gift med Marta Evertsdatter Tomstad, datter til den velstående Evert Andersen Tomstad pä Lista.
Martas bror var tollbetjent i Flekkefjord, Samuel Evertsen Storch, som ble stamfar for familien Storch.

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...... Samuel Evertsen Storch, som ble stamfar for familien Storch.

Om denne konklusjonen er sitat fra NST, så er det en smule upresist m.t.p. utgangspunktet for dette temaet. - Bergen på slutten av 1600-tallet.

 

Når det gjelder Storch-familiene med tilknytting til de mange toller-embetene med Storcher, er saken forsåvidt grei, og dermed også sitatet, men det synes svært vanskelig å fremskaffe dokumentasjon på en forbindelseslinje mellom Samuel Evertsen (Storch) i sør og Bergen i vest på 1600-tallet.

 

Man kan vel (kanskje) holde sannsyneligheten for stor m.t.p. et felles opphav, men da må man muligens gå lenger tilbake enn å gjøre Samuel til selve stamfaren. Storch-navnet forekom for eksempel på et par sogneprester (far og sønn i VANSE) to-tre generasjoner før Samuel. "Halve Lista" har disse på stamtavlene sine, men ingen har til nå klart å finne fram til en vanntett kobling mellom Samuel og disse prestene. - Ikke via Danmark heller, hvor Storch-navnet antakelig har sitt opphav. Her er det spekulert mye uten at noen er kommet i mål.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra innlegg 1: "Gilius Ettersen"

 

Kan det tenkes "EVERTSEN" kunne erstattes med Ettersen?

 

I så fall får vi en ekstremt hurtig løsning på hvilken STORCH vi har med å gjøre. - Samme patrnymikon som Samuel.

Men da er Maren Olsdatter IKKE utgangspunktet for Storch-opphavet her.

 

Denne Gillius er hyppig nevnt i dåpslistene i Bergen, både som far og fadder, men konskvent ført opp med "etternavnet" ETTERSEN". Stoch og Stuch osv... (Uten R) er ofte påført som "mellomnavn.

 

IM

 

 

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Mange takk til Espen og Ola for hjelp til tyding av arkivdokumentene fra Slaveriet på Akershus (ref. innlegg #8).

Brannstiftelsen på Strømsø fant åpenbart sted en gang mellom August 1803 og Desember 1805.

Skal tro hvor det ble av rømlingen William Storch etter 26 Jan 1807 ...

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker opplysninger om slekten Storch/Stork fordi en av mine forfedre, Ole Christensens slektsnavnet kan ha vært Stork, datteren Maren/Maria kalles her for Maren OlsDatter Stork:

 

Det står vel STOCH - ikke Storch.

 

Da den første lenken (vedr. dåp i Korskrk. 14.jun.1696) ikke virker (for meg) legger jeg den ut på ny (nest nederst høyre side) : Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 2 (1688-1697), Fødte og døpte 1696, side 130-131.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8672&idx_id=8672&uid=ny&idx_side=-128

Skulle C vært endret til R, - ville det blitt STORH. Bokstav-kombinasjonen C-H finner vi igjen i navnet JOCHUM. Pennen er her ført på nøyaktig samme måte som ved tilfellet STOCH. - Ingen R.

 

Nå skal det vel ikke uten videre droppe muligheten for at Storch kan ha blitt til Stoch, men andre funn vedr. ”vår” Gillius tyder ikke på at han noen gang anvendte navnet STORCH.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(innlegg #8):

.......

Fra Statsarkivel i Oslo har jeg fått velvillig bistand, og oversendt nedenstående arkiv-dokumenter vedr.

Akershus festnings slaveri og arbeidsanstalt :

 - Fangeprotokoll.  Stambok over gevaldigere, profosser og slaver: 1784-1817  (fange 39 William Storch)

 - Domsakter: 1781-1810, pakke 11 (domsavsigelsen 12 Juli 1806)

.

Fra Statsarkivet i Oslo har jeg fått melding om en rettelse i arkivreferansen for det første av disse to dokumentene fra arkivet for Akershus festnings slaveri og arbeidsanstalt,

som istedet er hentet fra

    - Fangeprotokoll nr. 1, Stam- og lønningsbok over gevaldigere, profosser og slaver: 1780-1806  (fange 39 William Storch)

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

tollinspektør i Trondheim (1721-1749)

Peder Arntzen Storch (ca 1692 - 1765), g. i 1715 med sin angivelige tremenning Susanne (Giæver ?).

 

Hun er helt sikkert en Giæver, spørsmålet er hvorvidt hun var Christophersdatter eller Hansdatter :)

 

Hvorfor hun må være en Giæver er påvist i skiftet etter Elen Mortensdatter Giæver i 1753, Lars har tydet arvingene i http://forum.arkivverket.no/topic/185066-skifte-etter-christopher-nielsen-gr%C3%B8nbech-nordland-dat-12-oktober-1771-og-annet-rundt-gr%C3%B8nbech-familiene-i-trondheim-og-hadsel/page-37?hl=%2Bstorches#entry1594791

 

Her er hun nevnt som en av de arveberettigede etter Elen, hennes søskendebarn. Det finnes fremdeles ingen som har klart å påvise primærkilden til Wilhelmine Brandts påstand om at Susanne var en Hansdatter, og når den ikke kan finnes, må andre primærkilder være de som "gjelder". Finnes ikke de heller, så kan man kaste terning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er helt sikkert en Giæver, spørsmålet er hvorvidt hun var Christophersdatter eller Hansdatter :)

 

Hvorfor hun må være en Giæver er påvist i skiftet etter Elen Mortensdatter Giæver i 1753, Lars har tydet arvingene i http://forum.arkivverket.no/topic/185066-skifte-etter-christopher-nielsen-gr%C3%B8nbech-nordland-dat-12-oktober-1771-og-annet-rundt-gr%C3%B8nbech-familiene-i-trondheim-og-hadsel/page-37?hl=%2Bstorches#entry1594791

 

Her er hun nevnt som en av de arveberettigede etter Elen, hennes søskendebarn. Det finnes fremdeles ingen som har klart å påvise primærkilden til Wilhelmine Brandts påstand om at Susanne var en Hansdatter, og når den ikke kan finnes, må andre primærkilder være de som "gjelder". Finnes ikke de heller, så kan man kaste terning.

.

Susanna's plassering i rekkefølgen av arvinger i dette skiftet (dvs. etter Christence Christophersdatter og før Benjamin i Trondhjem)

skulle vel tilsi at hun også er datter av Christopher Olsen (Giæver), og hun er altså oppført som 'Told ? Storches huustru'.

Dette taler ikke til støtte for at hun skulle være datter av Christopher's bror Hans, hvis barn nevnes lenger nede i rekken av søskenbarn (ingen Susanne der ...).

 

Jeg forutsetter at Elen's søskenbarn og arving nevnt som nr.

 4. 'Erich Støt boende i Arnøen udi Saltens fogderier' er en sønn av Ingeborg Olsdatter Giæver og Michel Johnsen Stødt, og at

 5. 'Ole Aaressen? Giæver' må være Ole Hanssen (som jeg riktignok hadde notert som 'død ca.1740', men som altså her omtales som levende i 1753), bror av

 6. Tarald Andreas Giæver.

 

Men på hvilken måte er følgende to arvinger Elen's søskenbarn : 

12. 'Anna Chatarina Stödt gift med Peder Joensen boende i Foesens fogderier'

13. 'Iver Pedersen boende paa Hitteren' ?

 

Jeg oppfatter det slik at 1-9 er søskenbarn på Elens fars side, dvs. barn av Morten Olsen Giæver's søsken (Christopher, Ingeborg, Morten, maritte og Inger)

og at 10-11 (antakelig også 12 og 13) er på hennes mors side, dvs. barn av Anne Joensdatter Stødt's søsken (Stephen, Margrethe, Morten, Torsten og Joen).

 

Barna som listes opp etter Birgitha Cathrine Giæver og Diedrich Bärentz forvirrer meg noe, for jeg hadde notert meg en datter

som ikke er nevnt i skiftet, nemlig Hanna Petronella Bärentz som skal være begravet i Sortland i 1803 (ev. 1808) (g.m. Job Jørgensen Dishington).

Noen Jørgen har jeg ikke notert meg, derimot en Johan, som kanskje er 'den ene søn, hos præsten Hr Althan, hvis navn ei vides' ?

(Denne presten er morens svoger, hr. Jochum Jørgensen Althandt til Etne).

 

(De siste avsnittene her vedrører strengt tatt ikke denne debatten, så jeg legger kommentarene inn også i debatten der det aktuelle skiftet er gjengitt).

.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er helt sikkert en Giæver, spørsmålet er hvorvidt hun var Christophersdatter eller Hansdatter :)

 

Hvorfor hun må være en Giæver er påvist i skiftet etter Elen Mortensdatter Giæver i 1753, Lars har tydet arvingene i http://forum.arkivverket.no/topic/185066-skifte-etter-christopher-nielsen-gr%C3%B8nbech-nordland-dat-12-oktober-1771-og-annet-rundt-gr%C3%B8nbech-familiene-i-trondheim-og-hadsel/page-37?hl=%2Bstorches#entry1594791

 

Her er hun nevnt som en av de arveberettigede etter Elen, hennes søskendebarn. Det finnes fremdeles ingen som har klart å påvise primærkilden til Wilhelmine Brandts påstand om at Susanne var en Hansdatter, og når den ikke kan finnes, må andre primærkilder være de som "gjelder". Finnes ikke de heller, så kan man kaste terning.

 

Hun var en Hansdatter, og datter av Hans Jensen i Buchelsundet som var gift med Inger Olsdatter Gievær:

 

24/4 1708, avdøde Ole Christophersen nordlandshandler. B. m. 1. h. Ellen Taraldsd.: Christopher, Hans og Morten m., Ingeborg g. Morten Støt, Maritte g. Povel Iversen i Nordland og avdøde Ingers b. i ekte m. Hans Jensen (fotnote29) i Buchelsundet: Jens 16, Ole 14, Benjamin 11 og Susanna 17 år. Sølv 15, gård 200, leiet Jebustad i Strenens fogderi (Gibostad i Lenvik, Træna?) 24, ialt 372-175.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg (som føler debatten) er det helt greit at dette utvikler seg å bli nok et Storch-tema, siden tema-overskriften så åpenbart inviteterer til det.

 

Men problemstillingen i åpningsinnlegget dreier seg neppe noen Storch-slekt, men om STOCH. (- Har forløpig ikke sett noen støtte for nettopp det, men jeg er rimelig sikker på å har rett.)

 

Når man nå drar opp en meget interessant debatt om Peder Arentzen Storchs familie-krets (med utgangspunkt i Gamleforumets 64843 og Giæver-innspillet her nå -), - så er dette såpass interessant, at det kunne fortjent eget tema.

 

-Eller arbeider Jørgen og Per seg fram til en avklaring som kan gi Arnulf Strømsnes svar på spørsmålsstillingene?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg (som føler debatten) er det helt greit at dette utvikler seg å bli nok et Storch-tema, siden tema-overskriften så åpenbart inviteterer til det.

 

Men problemstillingen i åpningsinnlegget dreier seg neppe noen Storch-slekt, men om STOCH. (- Har forløpig ikke sett noen støtte for nettopp det, men jeg er rimelig sikker på å har rett.)

 

Når man nå drar opp en meget interessant debatt om Peder Arentzen Storchs familie-krets (med utgangspunkt i Gamleforumets 64843 og Giæver-innspillet her nå -), - så er dette såpass interessant, at det kunne fortjent eget tema.

 

-Eller arbeider Jørgen og Per seg fram til en avklaring som kan gi Arnulf Strømsnes svar på spørsmålsstillingene?

 

IM

 

Jeg er enig i at det kan være STOCH, i første innlegg skrev jeg STORK fordi Terje E. Skrolsvik tydet det til STORK.

Terje E. Skrolsvik: Døypte m/fadre i Korskirken i Bergen 1686-1760

Digitalpensjonatet, Digitalarkivet.

 

Arnulf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg har heller ingen innvendinger mot at vi blir enige om at dette temaet egentlig burde handle om 'Slekten Stoch'.

 

Min lille kuriositet, den fallerte kremmer på Strømsø, dessforuten rømte ildspåsetter og livstids-'slave' William Nicolai STORCH (f. 1776 Kristiansund) anbelangendes, har vel

fått den oppmerksomhet han fortjener, og kan vel saktens få sitt åpenbare ønske oppfylt, nemlig å forsvinne i all stillhet (over murene på Akershus festning i vintermørket den 26. januar 1807) .....

 

.... og vi setter dermed over (eller tilbake) til ....   :   STOCH  !

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.