Gå til innhold
Arkivverket

Kristense Sørendtr Wittrup gm Jens Berentson Balchen - verifisering eller?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Artig! Det lå altså blant dette som er transkribert også, he, he, hvem tenkte på det! Du fortjener en stor takk, Grete, dette hadde vel kanskje ikke blitt funnet (i alle fall ikke så snart) uten deg. Det spørs om det ikke er mere å finne der! Og de to strekene under dette svaret må være ekstra tykke!

 

Ellers så kan jeg meddele at jeg har sendt spørsmålet ang. Ingeborg Baltzersdatter på Kvalshaug (enken etter Erik Isaksen Kvalshaug) over til en stor ekspert på Averøy, så får vi se hva han kan mene om denne damen. For egen del vet jeg at her på Nordmøre var Baltzer et meget sjeldent navn, og i skifteprotokollene fra denne tiden finner jeg bare en, Baltzer Mele i Sunndalen, han finnes det skifte etter på 1600-tallet, men han hadde ingen datter med navn Ingeborg. Jeg stammer forresten selv fra ham.

 

Ingeborg Baltzersdatter Kvalshaug var oppgitt å være 60 år gammel ved sin død i 1744 (jeg vet at alder i disse kirkebøkene kan være feil), og det kan vel egentlig stemme bra med alderen på Ingeborg Baltzersdatter Wittrup. Jeg venter på svaret fra ham jeg har sendt spørsmålet videre til før jeg event. starter en ny tråd her.

 

Ellers er å si at mange av de skiftene jeg har vært borti i Bergen ikke har hatt med alle arvingene etter den avdøde, trolig pga at de ikke hadde noe kjennskap til dem, så det ville ikke vært noen bombe om dette også kan ha vært tilfelle her med skiftet etter Barbro Pedersdatter Tonning i 1763. Det går forøvrig fram at moren Ingeborg Baltzersdatter var død. At bygdeboka for Gloppen og Breim opererer med at Ingeborg var gift med Peder Rasmussen Tonning får stå for egen regning.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dei var gifte er vel ei kortslutning av at dei hadde barn i lag. Elles veit eg ikkje korleis folk forheldt seg til slektningar som vart forviste - det gjekk ikkje akkurat tekstmeldingar mellom dei kvar dag på den tida. Det kan vel tenkjast at Ingeborg - om det er ho som blei verande der oppe - har blitt ein ikkje-eksisterande person for familien, og omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje skulle du Aase ha opprettet en ny tråd ang. Baltzer Sørensen Wittrup og kona Dorthe Pedersdatter Tonning når det gjelder deres barn? Her kan det vel også være noe å hente? Selv er jeg med på dette kun fordi jeg har interesse for slekt.

 

I Tingboka for året 1718 finner jeg dette:

 

http://arkivverket.no/URN:rg_read/30928/8/

 

Her får vi greie på hvordan Peder Baltzersen tilkjøpte seg arveparter i gården Eide av sine nærmeste slektninger, bl.a. broren Reinholt Baltzersen (kan det være slekta etter ham som kalte seg Wibdorph?), søstrene Karen Baltzersdatter (som var gift med Evert Jansen Falkenstein), søstrene Johanne og Else Baltzersdøtre som begge var død i Bergen som det står.

 

Nå er det jo flere her som ikke er nevnt, bl.a. Ingeborg Baltzersdatter, som tydeligvis ikke eide noe i sin farsgård. Jeg leter i alle fall litt for å finne ut om det kan stå noe om henne i tingbøkene for Nordfjord, spes. når det gjelder arv.

 

Vel, en skulle i alle fall tro at dette kan ha interesse :)

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.

 

Jo, det har absolutt interesse. Både for meg personlig, men jeg skulle tro at det er ganske mange som kan knytte slektsbåndene sine bakover til disse folka. Jeg satt for kort tid siden å tenkte på om jeg skulle starte et tema men formål å kaste litt lys over den sldste delen av Balchen-slekten.

Og foruten at Balchen-slekten er interessant i seg selv, så vet jo vi at den også har sterke bånd til andre kjente slekter i Norge, bl.a Glad.

 

Og selv om det meste av det vi har vært innom har dreiet seg om Bergen og Nordfjord eller omvendt, så bredte jo slekten seg etter hvert over store deler av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da synes jeg absolutt at du skal gjøre det, Rune!

 

Ser også at stefaren til Baltzers barn, Mikkel Taraldsen Sundlie er nevnt her, han var vel gift med enka Dorthe. Og Sr. Christen Reinholtsen, som også er nevnt, vil jeg tro var en sønn av Reinholt Baltzersen.

 

Vel, finner jeg noe, så legger jeg det ut, men skal jobbe i helga.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.