Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde kommentarer ved fødsel i Hyllestad, Sogn og Fjordane i 1823.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er 2 Juel Erichsen på GRan på denne tiden. En gift 1787 med enken Marthe Larsdatter .

Den andre gift 1790 med Marie Pedersdatter. Du finner begge parene i 1801. Den ene er f. 1755, den andre 1757.

Tror ikke Juel Arnesen og Juel Erichsen er samme person. Denne Juel Arnesen gift 1784 med Ragnil Juelsdatter. Hun døde 1804. Han er ikke funnet begravet på GRan så han er nok den du har på vestlandet. Ser nå at Anne Jørgensdatter død 1818 39 år. Det passer med hun som er døpt på Gran 1781, Egge Øvre. Det er vel de to som har vandret vestover. Da kunne deres ekteskap være interessant fordi han er enkemann. At Juel Arnesen er død 1835 78 år passer også godt. Han er dpt. 19.03.1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars.

Jeg er klar over de to Juul Erichsene på Gran. En mulighet til å få luket de ut er å sjekke om de døde på Gran, evt en bygdebok for område.

Det som imidlertid er et faktum er at den eneste gangen jeg har funnet Juul Erichsen i Sogn og Fjordane er ved Anders fødsel i 1823. Anders blir konfirmert i samme område som barna til Juul Arnesen og både Juul Arnsesen og Ane Jørgensdtr. dør i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sökt etter vielse for "Juul" og "Anna" i kirkeböker for "Lärdal" tiden 1811-1814, og for "Vik" tiden 1811-1818, men kan ikke finne noe. Noen bedre.??

Dette paret kan selvfölgelig ha giftet sig på vegen til "Vik", "Luster/Hafslo" - "Sogndal" - "Leikanger".??

Ikke lett og finne dåpen til "Gulbrand" i kirkeböker for "Fjaler", men nå er ikke desse de aller lettleste heller.

Kan ikke finne noen kandidat som passer som "Anne Ludvigsdtr." i FT 1801 for hele "S.& Fj."

Her er dåpen til "Inger" år 1820 h. side nederst, men er det noen som kan tyde hva som står etter "Ludvigsdtr."??, muligens noe med "Groven"?? : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8830&idx_id=8830&uid=ny&idx_side=-41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Svehn.

Som Lars nevner passer alderen på Ande Jørgensdtr.s død med en Ane Jørgensdtr. som ble døpt på Øvre Egge i Gran i 1781. Jeg mener å huske at hun ble nevnt Egge i en eller annen sammenheng. Kanskje vi må se etter vielsen der, om de da var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anne" blir nävnt "Egge" i dåpen til "Jörgen" 1811 i "Årdal", og "Juul" som gift mand. Og i dåpen til "Anders" 1814 i "Vik" er "Anne" oppfört som kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket kirkebok for Gran fra 1815 og et godt stykke fremover uten å finne noen Juul Erichsen død der. Jeg kan heller ikke se at noen med det navnet får barn på Gran mellom 1787 og 1856.

Jeg vet ikke om det er tilgjengelig noe skifte fra Gran mellom 1800.1850 eller hvor de evt. befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg og mente det sto, men ble usikker. Uansett var jo det merkelig. Det var jo bare å spørre mora. Hun var vel tilstede ved dåpen med mindre hun var død.

Har du noen relsasjon til Anders Juulsen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke jeg personlig, men jeg har fått i oppdrag å finne den biologiske slekten til en som ble adoptert bort ved fødselen. Den oppgaven forsøker jeg etter beste evne å gjøre så godt jeg kan. Hele farsslekten hører til de reisende. Anders kommer inn på morssiden, men det ser unektelig ut som om det kan være noen rastløse sjeler der også.

Problemet blir å finne en fornuftig forklaring på at Juul Erichsen får en sønn Anders i 1823 for så å forsvinne sporløst. For deretter å finne en Juul Arnesen som beveger seg i samme området, og som eventuelt kanskje også kom fra samme området som denne Erichsen.

Og hvorfor blir Anders konfirmert i samme lille område som flere av Juul Arnesens barn og hvor attpåtil Juul Arnesen og hans kvinne begge døde?

Tilfeldigheter, ja kanskje, men jeg synes nå det er noe underlig.

En ting til. Anders Julsen og hustru Mari Thorsdtr. Habbestad fikk bl.a. barna Thor og Ingeborg. De er oppkalt etter Mari's foreldre. Så døper de to ganger en datter Anne Christine, hvorav den første dør som liten. Jeg vil bare minne om at to av Juul Arnesens kvinner het Anne (Jørgensdtr. og Ludvigsdtr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Når det gjelder Mari Torsdtr, er hennes slekt grei. Anders Juul er min tippoldefar. Når det gjelder det biologiske opphavet til han som ble adoptert bort ved fødselen, er dette en av etterkommerene etter Ingeborg Martine, eller er det en etterkommer etter Tor Andersen Habbestad..?

Svehn Ruskelöv, du imponerer meg stort; Når det gjelder Jørgen Juulsen, f. 1811, så døde han som "fattiglem". Jeg finner ingen etterkommere. Det samme gjelder Gulbrand Juulsen, som døde på gårde Eide, - ung. Også Inger Juulsdtr. kan det se ut som dør uten etterkommere i Askvoll. Da har vi eventuelt Anders Juulsen igjen. Når det gjelder Anne Jørgensdtr's død, kan dette også være en annen enn Juul Arnsesen's hustru. For deg som "dektektiv", må det også være "misstenkelig" at Anders ikke døpes i kirken hvor Heggebø sokner til, men i Lavik Kirke, og at faddrene ikke fremviser presteattest...

Jeg vil for ordens skyld også kopiere inn mitt innlegg fra DIS tidlgere i kveld;

Hei alle,

Jeg er imponert over hvor raskt dere får frem informasjonen. Selv har jeg brukt adskillig lengre tid på å finne frem dette.

Det er tre mulige scenarioer for farskapet til Anders Juulsen, f. 1823 på gården Heggebø i Sogn og Fjordane;

1. Den virkelige faren er en av de tre Juul Erichsen som er listet i 1801 tellingen, -to på Gran, Oppland og en i Hole, Buskerud, alternativt finnes det flere Juul Erichsen enn de som er listet i 1801 tellingen, ved at navnet er registrert med annen skrivemåte/feilskrevet eller at «min» Juul Erichsen er utelatt i tellingen.

2. Det er Juul Arnesen som er faren, men at presten har skrevet han som Juul Erichsen. Juul Arnesen bodde også i Askvoll prestegjeld i 1819, da han døpte datteren Inger, noe som gir mening til setningen om at familien har bodd i Askvoll de siste fem «forløbne» år.

3. Juul Arnesen/Erichsen er bare en «nyttig idiot», som er brakt inn for anledningen, for å skjule det virkelige farskapet.

Uansett ser det ut som at Gran på Hadeland kan være et fornuftig sted å søke etter farskapet til denne Anders Juulsen;

Anders Juulsen kom etter hvert nedover til Bømlo, hvor han døde i forholdsvis ung alder. Han hadde da tre mindrårige barn;

«Anders vart brått sjuk av lungebetendelse. Då fatigkommisjonen fekk høyre dette, hadde dei møte og drøfta kva dei skulle gjera for dei var redd Anders skulle falla bygda til byrde. Det kom då framlegg om at ein skulle riva stova hans ned, so han vart nøydd å flytta or bygda. Men før dette kunne setjast i verk, døydde Anders. Ekkja tok seg teneste, og borna vart utsette. Buet han var fallitt. Seinare har det ikkje budd folk på Julsaplasset» (Bømlo Bygdebok, bind 1.)

Oldefar min, - Tor Andersen, ble «lissert», (det omvendte av auksjon, hvor de som tok han for minst penger, fikk han..).

Som et "moderne" forsøk på å finne opphavet til Anders Juulsen, har jeg også tatt en DNA test, som for menn tester den paternalske linjen med stor presisjon.

Det som viser seg da, er at Anders Juulsens og mine DNA markører, er «milevis» fra alle andre som har testet i Norge. Nå er antallet som har testet farslinjen sin i Norge, mindre enn 1000 personer, men alikevel. De nærmeste «slektingene» finnes jeg i området Irland/Scotland/Wales, som kan være en urfordring å forklare inn i et Gran/Hole miljø..

Men, holder vi på at Juul Arnesen, g. m. Ragnild Juulsdatter i 1781, er en plausibel kandidat, så hadde han flere barn; en som var i tjeneste hos en «Major Riis» i 1801, - Hans 14 år, samt en Anders f. 1796. Om jeg kan spore mannlige etterkommerne etter disse, som lever i dag, kan jeg teste det genetiske slektskapet, for så å konkludere eller ekskludere... Her er jeg kommet et stykke på vei, - frem til 1875, men kunne hatt bruk for hjelp videre her..

MEN, stor takk til alle som bidratt så langt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært svært ønskelig med et skifte etter disse avdøde, barnløse Juulss/dtr. ene. Men det er vel for mye å håpe på. Har du noe dødsår/dat på Gulbrand Juulsen og Inger Juulsdtr.?

Den jeg hjelper, forøvrig en hun, er etterkommer etter Thor.

Nå finner jeg senga. Svehn jobber best om natten, så da venter jeg i spenning på hva han har funnet når roen senker seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tilfeldighet eller ikke, men det er vel mye som tyder på att "Anne Jörgensdtr." som dör 1818 var "Juuls" partner, samme sted "Myklebust" döde de begge to, og hun var 39 år ved dödsfallet, altså födt ca.1780, og får sönnen "Gulbrand" like innen ca. 1817, og "Juul" får "Inger" ca.1820 med en annen kvinne "Anne L."

Nå kommer jeg fra "Hyllestad", og "Heggebö" hörer til "Bö sokn/ Hyllestad" som jeg mener ved den tiden låg under "Lavik".

Er det "Eide" i "Hyllestad" du mener att "Gulbrand" döde. ??

"Inger" hadde etterkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uekte sönn "Johannes" döpt 5/1-1851 i "Askvoll", tjenestekar "Bernt Olsen" og pige "Inger Juulsdtr." i "N. Folkestad" nr.6 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8372&idx_id=8372&uid=ny&idx_side=-68

Her er "Inger J." med feil alder i FT 1865 "Askvold" : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f61428&gardpostnr=262&personpostnr=1794&merk=1794#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Svehn og takk for nye innlegg.

Jeg var innom denne Inger Juulsdtr. jeg også, men forkastet henne pga alder. Men det er ikke mange med navnet Juul på de kanter, så det må være rett person.

Det er jo tydelig at de har stort sett holdt seg i dette området, så det er kanskje mer å finne i kirkebøkene fra Hyllestad og Askvoll. Men de er ikke alltid av de mest lettleste. Jeg skal ta meg en økt å se hva jeg kan finne.

Johannes Berntsen døde på N. Folkestad 25.08.1853.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=47&filnamn=sogngrav&gardpostnr=59423&merk=59423#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Svein,

dette er fantastisk spennende, jeg har tidligere aldri sett hørt om denne Johannes. Men når det gjelder etterkommerne, Inger og Gulbrand etter Juul Arnesen, har jeg bare sett dette skreert for mange, mange år siden. Vi har hatt liten tro på at Juul Arnesen er vår stamfar, og har derfor ikke registrert funnene omkring Juul Arnesen skikkelig. Når det gjelder Gulbrands død, så er det Eide i Hyllestad ja, om jeg ikke husker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har mistet oversikten :-) , men jeg finner at Juul Arnesen og Ane Jørgensdtr. døper en sønn Anders 18.03.1814 i Vik i Sogn.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11756&idx_id=11756&uid=ny&idx_side=-195

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070523650101.jpg

Kan denne Anders ha dødd som ung og Juul døpte en ny sønn med samme navn i 1823?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo den dåpen på "Anders" 1814 i "Vik" er lagt inn tidligere i tråden, og att vi da ikke har funnet noen konfirmasjon, kan betyde att han muligens döde som liten, og "Juuls" sönn 1823 fikk samme navn.

Og "Gulbrand J." döde 25 år gammel 1843 på "Eide/ Hyllestad", fant jeg i natt.

Da jeg ikke kunne finne "Johannes B." i noen FT 1865 "S & Fj.", så hadde jeg en aning om småbarns död, som du har funnet "RUNE".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har mistet oversikten en smule. Det var meg som hadde glemt å føre ham inn i programmet jeg bruker. Da fant jeg også dødsfallet til Gulbrand i Askvoll kirkebok 12.07.1843. Dessverre døde han som fattiglem og ingen opplysninger om hvor han var født.

De levde ikke lenge disse etterkommerne . Dersom det var rett Inger vi fant i 1865 blir det en utfordring å finne hennes dødsfall. Men det ser ikke ut til at det finnes noe skifte etter noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut litt info jeg har fått bl. a. av Ole Arild Vesthagen, og har satt opp følgende "slektstre" for Juul Arnesen for hans etterkommere på Østlandet;

1. Juul Arnesen f. 1756, g. 1. g. m Ragnhild Juulsdtr.

1.1. Hans Juulsen f. 1787, g. m. Siri Nilsdtr. Teiterudeie

1.1.1. Niels Hansen f. 1807 g. m. Kristiana Halvordtr.

1.1.1.1. Elna Nilsdtr. f. 1834

1.1.1.2. Syverine Nilsdtr. f.1836

1.1.1.3. Hans Nielsen f. 1839 g. m. Anne Vilhelmsdtr.

1.1.1.3.1. Nils Hansen f. 1875.

1.1.1.4. Oline Nielsdtr. f. 1842

1.1.1.5. Nils Nielsen. f. 1845

1.1.1.6. Kirstine Nielsdtr. f. 1847

1.1.1.7. Anne Helmine Nilsdtr. f. 1853

1.1.2. Anders Hansen f. 1810

1.1.3. Hans Hansen f. 1813

1.2. Anders Juulsen f. 1796, g. m. ? (..Skjetten Skjesmo..)

Problemet, - sett med mine øyne, er at det er en viss usikkerhet om 1.1. Hans Juulsen f. 1787, g. m. Siri Nilsdtr. Teiterudeie, virkelig er Juul Arnesens sønn.

1.2 Anders Juulsen f. 1796, har jeg sett blir utlagt som far til et tvillingpar, - to jenter, i Skjesmo, men om han senere ble gift og fikk barn, har jeg ikke funnet ut av.

Er takknemlig for alle som kan bidra med å komplettere en farslinje helt frem til våre dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Tror ikke jeg har så mye å bidra med i den anledningen, i hvert fall forløpig.

Men jeg kan i alle fall fortelle at Ane Jørgensdtr. Egges sønn Gulbrand som ble født i 1809 med Hans Andersen som far døde etter kun 1 mnd og ble gravlagt fra Egge 15.11.1809. Det kan forklare hvorfor hun i sitt forhold med Juul Arnesen døpte en ny sønn med samme navn i 1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her døper i alle fall Juel Arnesen og Ragnhils Nielsdtr. sønnen Joel 30.09.1796.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9344&idx_id=9344&uid=ny&idx_side=-126

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603840276.jpg

Og 30.09.1787 døper det samme paret en sønn Lars.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9343&idx_id=9343&uid=ny&idx_side=-156

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603840051.jpg

Jeg kan derfor vanskelig se at der skal være født en sønn Hans samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune,

Eg har følgt denne diskusjone sia den blei starta pga. at desse folki var innom Årdal og mest sansyneleg budde dei under garden Hæreid på Årdalstangen som andre "omstreifarar/utabygds folk hadde heim. Er det muleg å sette opp ei form for familiegruppe så lang i denne diskusjonen?

Dette er mest sansyneleg Inger som døyr i 1892 #4

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Vilnes i Askvoll, Ministerialbok nr. C 1 (1879-1922), Døde og begravede 1893, side 240.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2045&idx_id=2045&uid=ny&idx_side=-233

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050811030233.jpg

Mvh. Terje Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje og velkommen ombord.

Takk for henvisningen til Ingers dødsfall i Askvoll.

En familiegruppe, ja det burde være mulig, selv om mye fortsatt er svært uklart. For det første så er det jo hovedspørsmålet om Juul Eriksen og Juul Arnesen er en og samme person eller to ulike personer. Dessuten opptrer de også som Juel/Jøel Andersen og Ragnhild Jølsdtr.

Men jeg kan alltids prøve meg på et oppsett.

Juul Arnesen/Andersen ca 1757 Ursness, Gran på Hedmark død på Myklebust 04.03.1835

gift på Gran i Oppland 24.11.1784 med Ragnhild Juelsdtr. født ca 1760 Jevsen, Gran på Hedmark , død 10.06. 1804 47 år gammel på Egge Eiet i Gran Oppland.Her er hun skrevet som Jøelsdtr. som ved flere av barnedåpene

1 Hans døpt 06.02.1785

2 Lars Juulsen døpt 30.09.1787 trolig død før 1801

3 Berthe født 03.10.1790

4 Anders født 04.08.1793 død 13.03.1997

5 Jøel født 30.09.1796 trolig død før 1801

6 Anders født 24.11.1799

Juul Arnesen forlater trolig Gran en gang før 1810 for i 1811 finner vi ham igjen Årdal/Lærdal sammen med Ane Jørgensdtr. Egge trolig født på Egge i 1781.

7 Jørgen født 27.03.11 død i Bergen 15.06.1847 som matros

8 Anders født 10.03.1814 Vik i Sogn død ?

9 Gulbrand født 1818 uvisst hvor død 12.07.1843 Eide, Hylleset

Ane Jørgensdtr. død 17.01.1818 Myklebust i Askvoll

Så kommer Juul Arnesen sammen med en Ane Ludvigsdtr. født ? død ?

10. Inger født 25.12.1819 Hellevik, Hylleset død 28.05.1892 i Askvoll.

11? En Juul Erichsen døper en sønn Anders 19.02.1823 på Heggebø i Hylleset med mor Marthe ? fadderne viste ikke moren etternavn. Denne Anders dør 26.11.1856 på Skålevik i Bremnes, Hordaland

Her er som du ser fortsatt mye uklart. Du får nummerere dem å lage et mer oversiktlig

Redigert kl. 22.23

Lenke til kommentar
Del på andre sider