Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde kommentarer ved fødsel i Hyllestad, Sogn og Fjordane i 1823.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ja om det er samme person så er det merkeligt att "Arnesen" blir til "Eriksen", men sånt har man vel sett för om man har holdt på med släktforskning lenge.

 

Og i den dåpen til "Anders" 1823 må det mildt sagt ha värt mye rot i oppföringen. Og har ikke en gang barnefaren värt til stede ved dåpen, så kan "Arnesen" lett ha blitt til "Eriksen".

 

Nei, "Anne Jörgensdtr." blev ikke til "Martha", for "Anna J." döde i jan. 1818, så "Martha" var en annen.

 

Og jeg er enig med dig "JUULSEN", att kandidaten i "Hole" kan vi muligens se bort i fra, for han giftet og etablerte sig f.o.m. 1823.

 

Hmmm, selvfölgelig kunne det vel ha gått, om denne "Juul E." forlatte "Martha" og "Y. Sogn" 1822. Men da kan han ikke ha vert ved dåpen. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten heldt siden trådens begjynnelse hatt öynene på en "Martha Knudsdtr.Wiigören" som mulig kandidat som mor til "Anders" som opptreder i "Hellevika" f.o.m. 1807.

 

Kan väre jeg har hengt mig opp på denne damen og er heldt på villspor??, men inget er umulig i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo egentlig tenkt å bruke tiden min i andre slektsretninger, men det er en interessant historie.

 

Til Lars.

 

Ja, det er denne Anders Julsen fra 1823 og hans etterkommere som er mitt hovedanliggende. Denne dåpen i 1823 er jo mildt sagt merkelig. Fadderne viste altså ikke etternavnet på denne Martha. Og hun kan neppe ha vært til stede ved dåpen selv, for da kunne vel presten ha spurt henne selv. Og så er det da denne Jeul Erichsen som i alle fall hva gjelder databasene over døpte, vigde og døde i Sogn og Fjordane kun opptrer denne ene gangen i 1823.

 

 

Anders Juelsen ble konfirmert 15.11.1839 fra Hellebø i Hyllestad/Askvoll. Dette er samme område hvor Juel Arnesen døde og flere av hans barn ble konfirmert. Anders dro fra området og slo seg ned i Finnås/Bremnes i Sunnhordland og giftet seg der 01.07.1849.Han fikk 4 barn hvorav 3 vokste opp før han døde i 1856, kun 33 år gammel.

 

Det store spørsmålet er å blir hvem denne Juel Erichsen var og hvorfor vi ikke finner et eneste spor etter ham utensom denne barnedåpen.

 

Til Svehn.

 

Har du noe mer av opplysninger om denne Martha Knudsdtr. Wigøren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Til Lars og Svehn, siden Anna Jørgensdtr., døde i 1818, og Juul Arnesen gifter seg på nytt og får et nytt barn, -Inger, med Anne Ludviksdtr. døpt i Fjaler i 1820, kan du Svehn, - som har lokalkunnskaper, se,- ut fra soknet og hvor faddrene kommer fra ved denne dåpen, om dette gir hold for setningen skrevet i krikeboken ifbm. Anders Juulsens dåp 1823; "..fra Hellevig i Askevolds Præstegjeld, hvor de skulle have ophold[t] dem de 5 sidstforløbne Aar".

 

Dersom jeg husker rett, var det på denne tiden et jernverk i Hellevik i Askvoll, som tiltrakk seg annet enn bygdefolk.

 

En ting til; alle disse barna, - bortsett fra ved Jørgens dåp i 1811, er ektefødde, men ingen viksel er å finne hverken med Anne Jørgenstr. eller med Anne Ludviksdtr. Ogaå Juul Erichsen og Marth er ektefødd, men hvor er foreldrene gift..?

 

Anne Ludviksdtr. er fra Grane, er dette også Gran, eller finned det en gård Grane i Askvoll...?

 

Mye spørsmål dette, så nå får jeg konsentrere meg om en mannslinje fra Juul Arnesens aner på Gran, så får vi løst "mysteriet" den veien. Personlig har jeg mindre tro på at Juul Arnesen er Anders Juulsen, f. 1823 sin far, men man skal aldri si aldri...

 

 

 

Det skal selvsagt stå "..Ogaå Anders Juulsen er ektefødd, men hvor er foreldrene gift..?" og ikke "Ogaå Juul Erichsen og Marth er ektefødd, men hvor er foreldrene gift..? Beklager, men tema er så interessant at korrekturen får lide...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune,

 

Jeg mener å huske at da Anders Juelsen ble konfirmert 15.11.1839 og var det oppgitt han var fra gården Varlien og ikke fra Heggebø. (Jeg tror det er det du mener, og ikke Hellebø). Varlien ligger ytterst i Skifjorden. Juul Arnesen dør på Myklebust, som er nærmere Heggebø, hvor Anders ble født. Siden faren døde i 1835, er Anders sannsynligvis satt bort, for det finnes ingen tilknytning til folkene i Varlia.(Her er det bare ett eller to bruk).

 

Legg også merke til at dåpen er i Lavik, som ikke er i samme prestegjeld som Anders ble født i, om det betyr noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener den her lenken som ligger inne tidligere. Men ikke står det vel "Grane" etter "Ludvigsdtr."?, men noe med "Grov..." : http://www.arkivverk...ny&idx_side=-41

 

Kanskje legge inn dåpen under tydning.

 

Både "Varli" og "Myklebust"( nesten nabogårder) ligger under "Ön sokn" i "Hyllestad", som den gang låg under "Askvoll". Og "Heggebö" (ca. 2 mil östover) ligger under "Bö sokn" i "Hyllestad", som den gang låg under "Lavik".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står desverre inget nävnt om denne damen "Anne Ludvigsdtr" under gnr.46 "Grane" i "Askvoll" BB b.II. Hun har muligens värt i tjeneste der. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som ikke stemmer her??. Fylkesarkiv. i "S. & Fj." har fått "Grane" til og bli "Kvamme/ Qvamme". :rolleyes:

 

Kyrkje Fødselsdato 0.0.0 Dåpsdato 2.1.1820 Førenamn Inger Etternamn Juld. Ekte (e) - uekte (u) e Far Jul Arnes. Far's bustad Kvamme Far's yrke inderst Mor Anne Ludevigd. Mor's bustad Mor's yrke Merknad Fødd 25.12.1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalen er her:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Fjaler, Ministerialbok nr. A 4 (1814-1821), Kronologisk liste 1820, side 40.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8830&idx_id=8830&uid=ny&idx_side=-41

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507640509.jpg

 

- og jeg synes det står helt tydelig hvem som er foreldre:

 

Ægtf. Inderste Jul Arnes. og Ane Ludevigsd. Grane.

 

Det er heller ingen av fadderne som har Kvamme som gårdsnavn, så hvor Fylkesarkivet har fått dette fra, kan man jo undres over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Ja her hadde det jo vært en smule aktivitet mens vi har vært ute og spist en god førjulsmiddag med gode venner.

 

Vedr. Anders Juelsen og konfirmasjonen i 1838, så oppfatter jeg Varlien som oppholdsted og ikke fødested. Jeg antar at han var i tjeneste/utsatt der og følgelig ble konfirmert derfra. Når det gjelder spørsmålet om Grane kontra Gran, så har vel denne spesielle saken vist at man knapt kan stole på en innføring i kirkeboka. Men når det sies at Ane Ludvigsdtr. ikke er født i Gran, Oppland så må vi anta at det er Grane det er snakk om.

 

Når det gjelder de ulike stedene. så må vi huske på at det oftest var snakk om kirkesokn, og det er noe helt annet enn kommune eller fylkesgrenser. Så Lavik kan fort bli Hyllestad og Hyllestad kan fort bli Askvoll. Uansett er det snakk om et relativt lite begrenset område, tatt i betrakning at opphavet til det meste av denne problemstillingen kom fra Gran i Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Når det står "Ægtf. Inderste Jul Arnes. og Ane Ludevigsd. Grane", så er vel dette å lese som at familien bor på gården Grane når barnet blir døpt, og ikke nødvendigvis at Ane Ludevigsd. er fra Grane..?

 

Som fadderne leser jeg;

 

- Ole Johanness. Hourdal

- Kristoffer Larsen, Eiken

- Ole Ols. (??)

- Johanne Andersdtr. Nybøn

- Inger Sjursdtr. Eiken

 

Kommer disse fra gårder i Askvoll..?

 

Og Svehn, er Grane i nærheten av Helleviken, slik at Ingers dåp understøtter prestens innføring av hvor Juul Erichesen befant seg de siste 5 forløpne år før 1823, i Anders Juulsens dåp..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom Juel Eriksen befant seg der i fem år før 1819, hvorfor finner vi da ikke en eneste annen innføring i løpet av de 5 årene hvor det navnet er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er innom fra Gran; med referanse til slekt listen jeg satte opp i innlegg #65, så jeg prøver å følge 1.4.3.1.1.3.1. Nils Hansen f. 1875, og finner ut fra Randi Bjørviks arkiv at han emigrerte til Iowa i 1877, sammen med faren og en søster av moren. Men alderen stemmer ikke på Niels i Bjørviks notat.

 

Noen som kjenner emigrantprotokollene god og kan finne avreisen, eller annen informasjon om denne familien i Iowa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker Rune, er at det vil støtte antakelsen om at presten har skrevet feil, og forbyttet Juul Arnesen med Juul Erichsen, ved Anders dåp, dersom Juul Arnessen ha bodd i Helleviken «de siste fem forløpne år».

 

Ut fra Ingers dåp, kan det se ut som familien bodde på Grane i 1819/1820. Spørsmålet er om Grane er tilstrekkelig nær Helleviken til at det gir mening det presten skriver. Videre om vi kan finne dåpen til Gulbrand Juulsen, som ble fødd i 1818, og konfirmert i 1834, (se Askvoll, Ministerialbok nr. A 10 (1821-1844), Konfirmerte 1834), så er 1818 det året presten angir at paret kommer til Helleviken.

 

Dette kan som sagt være et indisium på at en slik forbytning har funnet sted… Kjenner du Svehn til Grane vs. Helleviken og om de er så nært at en prest i Lavik kan skrive Helleviken, selv om de bodde på gården Grane..? Helleviken var nok et senter på denne tiden, som tiltrakk seg alskens folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man lar tankene flyte fritt så kan alt bli mulig.

 

Dersom vi tar utgangspnkt i det vi vet, så dør/gravlegges Ane Jørgensdtr. på Myklebust i Askvoll 17.01.1818. Gulbrand skal være født samme år. Vi vet også at Ane fikk en sønn med samme navn i Gran i 1809 som døde bare 1 mnd gamel.

 

Ane kan ha dødd i forbindelse med Gulbrands fødsel, eller Juel kom sammen med Ane Ludvigsdtr. tidlig i 1818 og det er hun som er mor til Gulbrand som da må være født sent samme år.

Jeg er tilbøyelig til å tro at Ane Jørgensdtr. dør etter å ha satt Gulbrand til verden. Da kan man kanskje anta at den fødselen burde være å finne i samme område hvor Myklebust ligger.

 

Inger ble jo født/døpt på slutten av 1819 på Hellevik. Dersom hun var ektefødt i følge dåpen, må Juel og Ane Ludvigsdtr. ha giftet seg 1818/1819. Og med en kanpt 1 år gammel sønn, hvor langt dro man for å gjøre unna en vielse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juulsen , du ønsket opplysninger om den emigrerte Hans Nilsen, vet ikke hvorfor..slekt?

Hans Nilsen f.26.11.1830 Amblieeie Vstre Toten, gift 1874 med Anne Vilhelmsdatter f. 28.05.1848 Dcvergsteneiei Tingelstad, Gran. Anne død 16.07.1875. Han utvandret til Postville IA med sønnen Nils f. 23.04.1875 og Anne's søster Johanne f. 23.09.1841 Dvergsteeneie og Paul Konrad Norman Birkeland f, i Kristiania 18.10.1872. Hans og Johanne ble gift i USA. Nils gift 12.05.1896 i Otter Tail Co MN med Gertrude "Jeanette" Bergeson f. 12.10.1877 i Freeborn Co. MN. De settled i Douglas Twp., McLean Co. ND. De hadde 13 barn som alle brukte Hanson som etternavn. I 1940 årene reiste familien til Minnesota. Nils død 19.03.1950 og Gertrude død 02.01.1958. Hans og Johanne Prestseter reiste til North Dakota og ble farmere der. Hans død 22.08.1913, Johanne død 23.05.1923, gravlagt på Waterloo Ridge Cemetery, Allamakee Co, IA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fantastisk Lars, takk skal du ha.

 

Jeg er etterkommer i ren farslinje etter Andesrs Juulsen, hvis Juul vi ikke kjenner (Erichsen eller Arnesen).

Nils, gift 12.05.1896 i Otter Tail er etterkommer i ren farslinje etter Juul Arnesen, slik at en DNA test fra en av hans sønner, vil kunne avgjøre om Juul Arnesen er far til Anders Juulsen, døpt i Lavik 1823.

 

Det artige her er at jeg kjørte med bil forbi Otter Tail County for mindre enn en måned siden...

 

Jeg legger ved bilde av en plakett, som jeg fotograferte straks vi kom inn i Iowa, - reist av etterkommer etter nordmenn. Flere av familienavnene her kan sikker mange trekke kjensel på. En bedre kopi kan oversendes for de som måtte ha ønske det...

post-3472-0-73520300-1353585707_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kobler du vel Hans Juelsen g. 1807 med Siri Nilsdatter Teiterud på Toten. De fikk vel en sønn Nils Hansen dpt.11.10.1807... som giftet seg 17.04.1833 på Toten med Christiane Halvorsdatter . og de fikk Hans Nilsen f 26.11.1839 døpt 15.12.1839 . Dennes sønn , Nils Hansen i USA sine barn het: Joy Angels, Laura Amalia, Willian Arthur, Nelli Josephine, Ester Deloris, Walter Carlton, Almer Julius, Gladys Lenore, Curtis Elmer, James Norman, Douglas LeRoy, Nels Lloys og Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.