Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er vel det skiftet som står nederst i venstre kolonne på side 1872, gården Nøstdal.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24209/190/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081127650190.jpg

Men som vanlig har jeg problemer med sammenhengen. Jeg mener det står noe om en Anne Sørensdtr. der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når eg no les opp att ser eg at der står Anne Fester fyrst ja, eg greidde ikkje å finne dette med det same. Her var ikkje mykje opplysningar å finne, men det er Ole Markvardson som legg fram eit testamente der det framgår at han og kona Anne Sørensdtr skal arve Anne Fester - men der er ikkje noko å arve.

Men kven er Anne Fester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de same databasene finner jeg forøvrig at det dør en Helene Fæster i mars 1793. Hun var født 1759 og var Søren Helles hustru.

Likeså finner jeg en Marte Fæster gravlagt 16.03.1721, født 1720. Jeg klarer ikke i farta å plassere disse to, men skal se nærmere på det i morgen. Ha en fin lørdagskveld Aase og takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kvelden er fortsatt ung, men jeg tenkte jo kanskje at du også hadde et liv utenom slektsgranskningen :D .

Jeg tenker på Modester Alexandersdtr. Fæster født 1735 som ble gift i 1766 med Ole Olsen Rognaldsvåg. Kan det tenkes at hun har fått en datter utenom ekteskap som har fått morens navn Modester/Modestusdtr. Eller er det en Modestus Fæster inne i bildet som vi ikke har funnet. Jeg har i alle fall ikke registrert noen Helene Margrethe født omlag 1759 og som senere ble gift med en Søren Helle. Men den 17.11.1784 giftet nettopp Helena Margretha Fæster seg med Søren Anderson fra Helle i Gaular.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=sognvigd&gardpostnr=7441&merk=7441#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når eg no les opp att ser eg at der står Anne Fester fyrst ja, eg greidde ikkje å finne dette med det same. Her var ikkje mykje opplysningar å finne, men det er Ole Markvardson som legg fram eit testamente der det framgår at han og kona Anne Sørensdtr skal arve Anne Fester - men der er ikkje noko å arve.

Men kven er Anne Fester?

I 1823 blei det tinglyst kårbrev der Ole Markvardsen Naustdal skulle yte kår til Ole Simonsen og hans hustru Anne Modestusdatter Fester.

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.5, Sted: Sunnfjord sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAB

Merknader: Lenets gods til 1825, deretter heile jurisdiksjonen

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070808180947.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=11860&uid=ny&idx_side=-381

I BB Naustdal er ikkje Anne nemnd, men Simon Olsen står oppført som Simon Olssen Vassenden, f.kr. 1753, d. Naustdal 1830.

Kva for ein Vassende det er snakk om, er dessverre ikkje oppført. (Jølster?).

I 1790 finn eg giftemål reg i kyrkjeboka for Førde mellom Simon Olsen Skei og Anne Laurentse Fæster.

(høgre hjørne)

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Førde, Ministerialbok nr. A 4 (1781-1803), Ekteviede 1790, Trolovede 1790, side 486-487.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-238

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70227250242.jpg

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kven er denne Modestus? Finn du han i bygdebøkene?

Nei, lite å finne om dette, men eg fann Simon Olsen og Anne Modestusdtr. på Wassenden (Jølster) i 1801. Anne oppgitt å vere 33 år. Her er også husmoderens moder oppgitt å vere Anne Olsdtr. 82 år og enke. Hjelp det?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f18011431&gardpostnr=35&personpostnr=613&merk=613#ovre

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan vere eit utgangspunkt, sjølv om Anne Olsdtr er noko av det verste du kan heite i slekts-samanheng!

Men sunnfjordske skifteprotokollar er ikkje mi sterke side. Kvar finn eg dette skiftet:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=skifsfjo&personpostnr=7385&merk=7385

7385 Hellene Margrete Modestusdtr Helle Indre Dale 15 276 1779-1806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vi vært innom tidligere Egil, uten helt å bli enige :rolleyes: .

Men jeg finner følgende på FamilySearch.

Helene Margrethe Modestusdtr. døpt i Førde 05.07.1759, far Modestus Fæster.

Samme mann døper Johanne Petronelle 23.03.1761, født 17.03. og Frantz Olaus Michael født 04.06.1763, døpt 07.06. Korrigert kl.23.03 etter sjekk av kirkebøkene for Førde.

Helene Margrethe Fæster og Søren Andersen fikk disse barna så langt jeg har funnet.

Modestus Sørensen 1786

Marthe Sørensdtr. 1785

Ane 1788

Ane Marie 1791.

Modestus Sørensensen giftet seg 29.12.1814 med Agathe Andersdtr.

Her er Søren Andersen i 1801 på gården Helle i Indre Holmedal. Han er gift på nytt etter at Helene Margrethe døde.

http://digitalarkive...64&merk=64#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan vere eit utgangspunkt, sjølv om Anne Olsdtr er noko av det verste du kan heite i slekts-samanheng!

Men sunnfjordske skifteprotokollar er ikkje mi sterke side. Kvar finn eg dette skiftet:

http://digitalarkive...=7385&merk=7385

7385 Hellene Margrete Modestusdtr Helle Indre Dale 15 276 1779-1806

Skiftet starter nederst i høyre kolonne side 277a og nevner de barna jeg skrev i innlegg 261.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24204/278/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081127620280.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festerslektene er som å legge puslespel. Du får til ramma rundt, så sorterer du himmelen for seg og skogen for seg, grønt til graset i framgrunnen og kvitt til den flotte kyrkja.

Og akkurat då er det ein eller annan kjem inn og

a. riv ned bordet du puslar på, eller

b. spør kvar du har tenkt å plassere dei knallraude brikkene som heilt tydeleg har med deler av ein motorsykkel.

Og kven er Modestus Fester, seier Familysearch noko om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase og god søndags morgen.

Ja, dette er i sannhet et puslespill. Eller som det heter i sangen" et skritt hit og ett skritt dit og så kjem det je itte kan"

Jeg har ikke noe svar på hvem denne Modestus Fæster kan være, men jeg ser at navnet lever videre i Holmedals området etter Modestus Sørensen, sønn av Søren Anderson og Helene Margrethe Fæster.

skulle jeg tenke høyt, ville jeg ha sagt at denne Modestus Fæster trolig har hatt en mor eller bestemor som het Modesta/Modester.

Om vi ser på Egils funn, så er der også en Ane Modestusdtr. som giftet seg i 1790 med Simon Olsen og som bodde på Vassenden i Jølster. Hun var 33 år i 1801 og hennes mor Anne Olsdtr. var 82. Da er enten Anes alder for lav eller morens alder for høy.Om vi antar at denne Ane var datter av Modestus Fæster så kan vi få denne familien.

Modestus Fæster trolig født rundt 1730/35 gift med Anne Olsdtr.

1. Helene Margrethe Modestusdtr. 05.07.1759

2. Johanne Petronelle Modestusdtr. 17.03.1761

3. Frantz Olaus Michael Modestusen 04.06.1763 (trolig identiske med den Frantz Modestusen jeg fant i Fredrikstad i 1801)

4. Ane Modestusdtr. født ca 1768 gift 1790 med Simon Olsen

Vi skal vel i farten heller ikke glemme denne Alexander Fæster som fikk barn i Førde i 1746 og 1749. Vi har vel ikke klart å identifisere ham sikkert heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein tanke slår meg: Eg kjenner til ein del menn med litt spesielle namn: Malenus, Thaleanus, Annalius - for å nemne tre. Felles for alle desse tre er at dei miste mora i fødselen, og dermed skulle kallast oppatt etter henne, og fanst det ikkje eit passeleg mannsnamn fekk ein lage eit.

Kva Modeste i barneproduserande alder kjenner vi som døyr i aktuell tid - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er du forsåvidt inne på den samme tanken som jeg ga utrykk for i et tidligere innlegg.

Enten er det et barn født utenom ekteskap hvor kanskje far ikke er kjent og med en mor som het Modest/a/e/er, eller så er det en oppkalling og i mangel av et jentebarn som ble oppkalt, så var det en sønn som fikk morens navn.

Problemet er for det første at vi ikke har registrert noe barn født/døpt med det navnet og det at vi heller ikke kjenner alderen til denne Modestus.

Jeg får ikke mer ut av FamilySearch enn de tre barnedåpene i 1759-61 og 63. Jeg finner ikke Anne døpt mellom 1760 -1770. Jeg finner ingen Modestus døpt på første halvdel av 1700 tallet og heller ingen gift med det fornavnet. I databasene til Fylkesarkivet i Sogn Og Fjordane finner jeg 11 barn med far Modestus, men felles for alle er at de er født på Helle og tilhører enten Modestus Sørensen f.1786 eller trolig hans sønnesønn med samme navn.

I tilsvarende database over døde finner jeg 9 personer med Modestus som etternavn, enten på Helle eller Refsdal/Naustdal mellom 1816 og 1919.

I databasen over vigde i delar av fylket finner jeg 5 menn med det etternavnet, enten fra Helle eller Refsdal viet mellom 1848 og 1912 og 7 kvinner med Modestus som etternavn. Men også her er det Helle og Refsdal og i perioden 1846-1905.

Nå er jo disse databasene mildt sagt mangelfulle, og jeg har ikke gått inn i de enkelte kommunene og databasene der.

Den kommer ikke til å ble lett å knekke denne nøtten. Merkelig at det ikke skal være noe å finne i bygdebøkene for Førde/Naustdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal resten av julen ryddes bort, så jeg blir litt opptatt med huslige sysler.

Jeg har sett litt på de Modeste/a/er jeg har registrert. Den eneste jeg vel ikke har peiling på er Modeste Heljesdtr. Fæster født 1723 som datter av Helje Holbeck A. Fæster og Anne Margrethe ? (Balchen). Hun døde i 1794 som enke, men jeg har aldri klart å plassere henne i noe ekteskap, det har heller ikke forfatteren av Bremanger Bygdebøker klart.

Ja, der var det en til. Modesta Diedrichsdtr. Fæster født 1718 i Bergen, datter av Diedrich Alexanderson Fæster og Lisbeth Jørgensdtr. Balchen. Jeg har heller ikke registrert noe dødsår på foreldrene hennes. De fikk 4 barn i Bergen mellom 1710 og 1718 og så blir de borte for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker meg igjen.

Johanne Petronelle Modestusdtr. Fæster som ble født i Førde 1761 giftet seg i Korskirken i Bergen 11.10.1791 med kirketjener Ole Martinus Olsen.

Jeg har funnet 4 barn i dette ekteskapet.

1. Ole Martinus født 07.10.1792 Her er en Lt. Castberg blant fadderne og det får meg til å tenke på Sakkarias Hansen Fæster i Holmedahl som var gift meg Anne Henningsdtr. Castberg. I live i 1801

2. Henninge Margrethe døpt i Domkirken 04.06.1794. Her er Elias Fæster fadder. I live 1801 (kanskje Elias Zachariassen Fæster)

3. Anne Helena født 01.04.1796 i live 1801

4. Marthe født 12.10.1797. Trolig død før 1801.

Her er det altså to faddere, samt et barn som muligens kan knyttes til Sakkarias Hansen Fæster. Er det bare tilfeldig, eller er det en grunn til at nettopp disse dukker opp blant fadderne eller at et barn blir døpt Henninge. Kan det tenkes at enten Hans Erikson på Rygg eller sønnen Sakkarias Hansen kan hatt en sønn Modestus?

Her er 1801 tellingen i Bergen med Ole Olsen og Johanne.

http://digitalarkive...merk=12229#ovre

Jeg har forløpig ikke funnet dem død i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette blir meir og meir komplisert. Modestus Den Ukjende har born i alle fall frå 1759 til 1768. Han kan vel få born før han er 20 år, men vi bør vel kunne meine at han ikkje er fødd seinare enn 1740.

Sakarias sitt eldste kjende barn her hos meg er Henning Castberg Fester i 1741; han har namn frå mora sin familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de gjør det ikke akkurat lett for oss disse Fæsterne. Men er det bare meg som synes det er underlig med hensyn til fadderne og navnevalg? De øvrige fadderne så ut til å være "finere" folk. Ole Martinus Olsen var jo kirketjener, så det er vel ikke noe underlig i at fremtredende medlemmer av menigheten er blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så det totale fråveret av patronymikon i dei fleste samanhengar. Den gode Modestus kunne gitt oss fasiten om han ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et komplott som ble startet for 300 år siden vel vitende om at vi kom til å slite ......a av oss for å knekke koden. Min mors pikenavn var Hansen, noe forøvrig hennes mor og far hadde som etternavn da de giftet seg. Så hun pleide å si at " jeg er en Hansen og jeg er sta". Jeg pleide forsiktig å antyde at hun var en dobbel Hansen og derfor dobbelt så sta. Den staheten har jeg arvet, i tillegg til min fars tålmodighet. Så jeg gir meg ikke. Jeg blir borte fra nettet i 7 uker fra månedsskifte, men kommer tilbake med fornyet energi B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne og takk for interessant innspill. Det ville ikke ha vært usannsynlig tatt i betraktning av at søsteren Anne var gift med Simon Olsson på Vassenden i Jølster. (gift 1790). Johanne var som nevnt født/døpt i Førde med ukjent gårdsnavn.

Jeg får prøve å følge den opp og se hvor det sporet kan føre oss.

Ellers kan jeg forøvrig opplyse at broren til Anne og Johanne Farntz Olaus Michael døde kun 3 dager etter dåpen , 07.06.1763. Han er dermed ikke identisk med Frantz Fæster som ble gift i Trøgstad i Østfold 27.03.1789 med Anne Cathrine Hansmand. Han var født i Moss, så der har vi en ny nøtt.

En Maren Malene Fæster giftet seg i Selje 24.06.1765 med Hans Larsen.

En Berthe Andersdtr. Fæster giftet seg i Egersund, Rogaland 19.11.1732 med Ole Olsen Bornholm.

En Elias Fæster Brandt og Inger Ingebrigtsdtr. døpte en sønn Johan Christian Eliassen Fæstersen 29.07.1832 i Aafjord, Sør Trøndelag.

En Levin Henrich Fæster giftet seg i Korskirken 09.07.1742 med Wilmeche Lexau. Redigert kl.19.36. I databasene over døpte i Bergen er etternavnet skrevet Fesser. Jeg setter den på vent forløpig.

Så her står utfordringene i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider