Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har Didrich Alexandersen Fester f 1685 død 1729 gift ca 1709 med Elisabeth Jørgensdatter Balchen. Notert med 4 barn.

Alexander f 1710 g m Anne Pedersdatter Ebeltoft,

Rasmus f 1713

Jørgen f 1717 g 14 mars 1754 DK,  m Giedske Marie Kramer f 1723. notert to barn: Dirik og Lucie.f 1749 .

Det er skifte etter Giedske 21/5-1766.

 Ja Terje, det er nettopp der feilen ligger. Det var ikke Didrichs sønn Jørgen som giftet seg med Giedske. Ved vielsen står han kun oppført som Jørgen Fæster, og vi antok at det måtte være slik. 

 

Skiftet etter Hans Jacobsen Fæster viser at dette er feil, for Jørgen og Giedskes dattersønn James/Jens) Heitmann er nevnt i skiftet.Det samme er deres sønn Helje Holbeck (Holm) som var gift med Ingeborg Marie Heitmann.

 

Det er derfor ingen tvil om at Jørgen var sønn av Helje Holbeck Alexanderson Fæster og hans hustru Anne Margrethe Jørgensdtr. Balchen og ikke Didrich .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen f 1717 g 14 mars 1754 DK,  m Giedske Marie Kramer f 1723. notert to barn: Dirik og Lucie.f 1749 .

Det er skifte etter Giedske 21/5-1766.

 

Eg stussar litt over det du skriv om desse 2 borna - namna stemmer ikkje med skiftet etter Gidske?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune - langt tilbake i debatten skriv du dette:

 

Jørgen Heljeson Fæster født 1717 var sønn av Helje Holbeck Alexanderson Fæster 1688 - ? og kona Anne Margrethe ? (kanskje Jørgensdtr. Balchen)

Han giftet seg i Kinn, Sunnfjord i 1746 med Cornelske Christensdtr.

De fikk følgende barn jeg har funnet alle født på Ytre Rexten i Kinn

1. Lucie Jørgensdtr. f. 1747 gift 30.01.1775 med Peder Bjørn Berentsen Ytre Rexten. Bosatt på Ytre Rexten i 1801

2. Diedrich Fæste døpt 09.10.1749 gift 26.07.1780 med Cassi Bendixsdtr.fra Kinden døpt 13.07.1757 som datter av Bendix Olsen og Helge Colbeinsdtr. De er bosatt på Indre Rexten i 1801.

3. Sophie døpt 12.09.1752, gift 25.04.1797 med enkemann Anders Jensson f.1729 Batalden. Bosatt på Batladen i 1801.

4. Sara døpt 26.07.1755 . I følge morens skifte gift med Niels Jensen. Bosatt på gården Miaasæt i Askvold i 1801.

 

No veit vi at dette ikkje er Jørgen Heljeson - kan det vere Jørgen Didrikson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune - langt tilbake i debatten skriv du dette:

 

Jørgen Heljeson Fæster født 1717 var sønn av Helje Holbeck Alexanderson Fæster 1688 - ? og kona Anne Margrethe ? (kanskje Jørgensdtr. Balchen)

 

Han giftet seg i Kinn, Sunnfjord i 1746 med Cornelske Christensdtr.

 

De fikk følgende barn jeg har funnet alle født på Ytre Rexten i Kinn

 

1. Lucie Jørgensdtr. f. 1747 gift 30.01.1775 med Peder Bjørn Berentsen Ytre Rexten. Bosatt på Ytre Rexten i 1801

 

2. Diedrich Fæste døpt 09.10.1749 gift 26.07.1780 med Cassi Bendixsdtr.fra Kinden døpt 13.07.1757 som datter av Bendix Olsen og Helge Colbeinsdtr. De er bosatt på Indre Rexten i 1801.

 

3. Sophie døpt 12.09.1752, gift 25.04.1797 med enkemann Anders Jensson f.1729 Batalden. Bosatt på Batladen i 1801.

 

4. Sara døpt 26.07.1755 . I følge morens skifte gift med Niels Jensen. Bosatt på gården Miaasæt i Askvold i 1801.

 

No veit vi at dette ikkje er Jørgen Heljeson - kan det vere Jørgen Didrikson?

Jeg skal se nærmere på det Aase. Nærliggende å tro du har rett i å med at første sønn ble døpt Diederich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var merkelig.

 

I databasen min har jeg følgende.

 

Cornelske Christensdtr. (Wittrup) trolovet 10.07.1746 med Jørgen Rexten. Jeg har registrert at det dreier seg om Jørgen Andersson Foss 1722-1770, sønn av Anders Desideriusson Foss og Sara Elisabeth Absalonsdtr. Balchen

 

Cornelske giftet seg på nytt 02.01.1778 med Johannes Samsonson, Hovden i Kinn. Cornelske var datter av Christen Didrikson Wittruo og Brite Aslaksdtr. Austrheim og døpt 25.10.1717 på Mardal.

 

I kirkebøkene for Kinn finner jeg noen av barnedåpene til Jørgen og Cornelske. Men han er ført som Rexten og hun er ikke nevnt. Jeg må se om der finnes noen skifter som kan avklare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skiftet etter Jørgen Anderson 25.06.1771, og her nevnes Cornelske Christensdtr. og deres fire felles barn , en sønn og tre døtre.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24195/166/?size=full&mode=0

 

 

Om du husker hvor i debatten jeg hadde opplysningene om at det var Jørgen Heljeson Fæster som var faren, så skal jeg se om jeg kan får gjort noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå når alle tenkte at endelig er det slutt på dette Fæst maset, så synes jeg det er på sin plass med litt fersk Fæst informasjon før den stor Fæst aftene i kveld.

 

Jørgen Heljeson Fæster født 1717 var sønn av Helje Holbeck Alexanderson Fæster 1688 - ? og kona Anne Margrethe ? (kanskje Jørgensdtr. Balchen)

 

Han giftet seg i Kinn, Sunnfjord i 1746 med Cornelske Christensdtr.

 

De fikk følgende barn jeg har funnet alle født på Ytre Rexten i Kinn

 

1. Lucie Jørgensdtr. f. 1747 gift 30.01.1775 med Peder Bjørn Berentsen Ytre Rexten. Bosatt på Ytre Rexten i 1801

 

2. Diedrich Fæste døpt 09.10.1749 gift 26.07.1780 med Cassi Bendixsdtr.fra Kinden døpt 13.07.1757 som datter av Bendix Olsen og Helge Colbeinsdtr. De er bosatt på Indre Rexten i 1801.

 

3. Sophie døpt 12.09.1752, gift 25.04.1797 med enkemann Anders Jensson f.1729 Batalden. Bosatt på Batladen i 1801.

 

4. Sara døpt 26.07.1755 . I følge morens skifte gift med Niels Jensen. Bosatt på gården Miaasæt i Askvold i 1801.

 

 

 

Jørgen Heljeson ble gravlagt 20.12.1770 og Cornelske giftet seg på nytt 02.01.1778 med Johannes Samsonsen fra Hovden i Kinn. Hun ble gravlagt 01.07.1792. Det er skifte etter henne 17.09.1792. Se nede på høyre side 361a.

 

http://arkivverket.n...read/24197/363/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81126680364.jpg

Dette er feil. Det var Jørgen Anderson Foss Ytre Rexten som giftet seg med Cornelske. Dette blir bekreftet i skiftet etter Jørgen Andersson 25.06.1771 på Ytre Rexten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal ikkje vere enkelt... Men fekk vi bekrefta at Kornilske var frå Mardal? Neimen ikkje enkelt å hugse alt vi har hatt føre oss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skiftet etter Jørgen Anderson 25.06.1771, og her nevnes Cornelske Christensdtr. og deres fire felles barn , en sønn og tre døtre.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24195/166/?size=full&mode=0

 

 

Her ser eg at 2 av borna har fått "farbror Absalon Andersson Indre Reksten" til formyndar, så då er vel den saka grei - ingen Fæster her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal ikkje vere enkelt... Men fekk vi bekrefta at Kornilske var frå Mardal? Neimen ikkje enkelt å hugse alt vi har hatt føre oss.

Jeg klarer ikke ta det i farta Aase, men jeg vil jo tro det er en grunn til det. Ved vielsen i Kinn i 1746 er hun ikke oppført med noe gårdsnavn. Vi vet jo med sikkerhet at Christen Wittrup døpte en datter Cornelske i sitt andre ekteskap med Brite Aslaksdtr. Austrheim, den 25.10.1717. Men jeg tror ikke det er noe skifte etter noen av dem, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen notiser fra formynderprotokollen:

 

Side 84:
Ad Karen Hansdatter Rygg – skiftebrev 24. mai 1727 med Ole Axelsen Elvebachen som formynder istedenfor Ole Ambrosissen Grov på fol: 191:
Dette formynderskabs Midler har hand fra sig Leverit till Pigens broder Zaccarias Fæster imod hans qvittering af dato - 19 Julij 1738: saa hand derved for dette er fri,

Side 192:
Helle Fester for Alexander Hanssen Ryg, eftter skifttebrev af Dato = 24 Maij 1727: og arvebogen fol: 440: for .. = 46rd: 5ort:12 sk
Denne Mand døde = 1732: og som hand hafde intted af Midlerne hos sig men var altsammen hos Enkemoderen paa Rygg beroende saa svarer Broderen Erich Rygg hereftter till  wergemaalet,

Erich Hanssen Ryg svarer nu fra denne Mands død 1732:

Denne Alexander Hanssen døde siden i Ostinden = 1736, og for Midlerne har Erich Ryg giort mig rigtighed mod afregning imellem ham og hans broder Zakarias Hanssen den 16 Julij 1738.

 

Ole Ambrosissen Grov for Karen Hansdatter Ryg, eftter Skifttebrev af Dato = 24de: Maij 1727 og arvebogen fol: 440:, for 23rd: 2ort: 14sk:

1735: den = 30 Maij blev Ole Ambrosisen fra dette wergemaal forløst, og isteden indsat Ole Axelssen Elvebachen paa fol: 84:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Tor for interessante opplysninger fra formynderprotokollen. Jeg skal sjekke at opplysningene jeg har om nevnte personer stemmer med fasiten din. 

 

God helg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte slik at nye opplysninger kaster et annet lys ofer det man hadde tidligere.

 

Jeg vil tro at alle disse opplysningene knyttes til etterkommerne etter Hans Erichson Rygg 1672-1726 og kona Kathrine Alexandersdtr. Fæster 1684-1760 .

 

Skiftebrevet av 24.05.1727 må trolig være skiftet etter Hans Erichson Rygg.

 

Karen Hansdtr. f. 1713 er ok, bortsett fra at vi vet ingenting om henne, men hun må være i live i 1735 da det er bytte av verger for henne.

 

Zacharias 1707- 1755 er også ok, han har vi kontroll på.

 

Så nevnes det at Helle Fæster var verge for Alexander Hansson . Om jeg forstår opplysningen fra Formynderprotokollen rett, så døde Helle i 1732, men midlene som han skulle forvalte befant seg hos enkemoderen = Kathrine Alexandersdtr. Fæster.

 

Her overtar broren Erich Hanson Rygg vergeansvaret for Alexander, som på sin side døde i Ostindien i 1736.

 

Her oppstår det to problemer.

 

Hvem er denne Helle Fæster som er verge for Alexander og som dør i 1732? Er han også en bror, i så fall har vi ikke registrert ham i denne familien. Eller kan det være snakk om Helle Alexanderson Fæster (bror til Kathrine) f.1688- død etter 1730 men før 1734?

 

Og om det er Alexander Hanson (Fæster)Rygg som dør i Ostindien i 1736, hvem var da den Alexander Fæster som giftet seg i Førde, Sunnfjord 19.11.1744 med Anne Dorthe Nielsdtr. Giessing og som fikk barna Maren Dorthe i 1746 og Nielske Marie i 1749?

 

Det siste kan jeg svare på selv. Det var Alexander Tostenson Fæster som var brudgom  19.11.1740. Aase hadde en sak om ham, og vi har ikke klart å plassere ham i Fæster treet.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan på bakgrunn av opplysningen fra Tor Kvien om Formynderprotokollene i Nordfjord fastslå at Alexander Hansson (Fæster)  Rygg født 1716 døde i Ostindien 1736.

 

Det var altså ikke han, men Alexander Torstenson (Fæster) f. 1713 i Gloppen som giftet seg i Førde 1744. Vi har ikke klart å fastslå om hane er en ekte fæsterr evt. gjennom sin mor eller om han har fått Fæsternavnet for å ære f. faddere ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å få Aleksander Hansson endeleg plassert. Eg sluttar aldri å forundre meg over kor vidfarande folket i bygdene våre har vore. Det er eit rimeleg bra stykke mellom Sørstranda i Gloppen og Ostindien.

 

Når det gjeld Karen Hansdtr, er ho den einaste av syskena som er nemnt i skiftet etter Sakarias Hansson i Holmedal i 1755, og ho er nemnt fordi han har vore verge for henne. Vi veit dermed at ho er i live og ugift 42 år gammal. Eg har notert på henne at ho er død "etter 1761", men eg er usikker på kva som er kjelda for dette årstalet (eg var ikkje så nøye med å notere kjelder tidlegare).

 

Elles er det nok morbroren Helle Aleksanderson som er formyndar for Aleksander, fram til sin død i 1732. Dermed har vi eit eksakt dødsår for han og, ikkje berre "seinast 1734" som det har stått hos meg no.

 

Endå eit bevis for kor flott kjelde formyndarprotokollane kan vere.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.