Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ja, der ser man hva jeg klarer å lese :lol: . Jeg tror jeg får overlate den biten til noen som kan det i stedet for å forsøkke å gjette meg frem til et resultat.

Mor til Modestus, den ukjente Anne Margrethe døde visstnok i 1746. Når tid faren, Helje Holbeck, døde vet jeg ikke. Det er derfor vanskelig å vite eksakt når Modestus var født, med mindre det er han som er oppført som Modeste Heljesdatter.

Imidlertid skriver Årstein Svihus i Bremanger Bygdebok om Modester at hun var enke da hun døde i 1794 men at det var uvisst hvem hun var gift med eller hvor de bodde. Jeg vet ikke hvor den opplysningen stammer fra. For i databasene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane var den Modesta Fæster som døde i 1794 født i 1737. Det må i så fall være en annen Modester. Det passer bedre på datteren til Alexander Diedrichson Fæster og Anne Pedersdtr. Ebeltoft. Hun var født i 1735 og var gift med Ole Olsen Rognaldsvåg d.1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arnes innlegg 301.

Jeg har vært borti dette tidligere. Og her nevnes jo nettopp fetteren Sakkarias Fæster som formynder for Modester. Men om jeg går inn i orginalskiftet så kan det like gjerne stå Modestus der.

http://arkivverket.n..._read/24189/55/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81126640248.jpg

jeg mener imidlertid Pål tar feil når har skiver på sine sider at det var Modester Heljesdtr. Fæster som giftet seg med Ole Olsen Rognaldsvåg. Jeg mener det var Modesta Alexandersdtr. Fæster 1735.1794.

http://digitalarkive...&merk=2246#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du det - vi les det vi vil lese. Ingen tvil om at det står Modestus i skiftet, med strek over u-en og det heile. Skal vi seie vi er i mål - til ein eller anna kjem med ei brikke som ikkje passar.

Han står dessutan opplista under søner - etter han kjem døtrene. Sakarias Fester er HANS fetter - og til slutt i skiftet er han kalla Modestus Hellesen Fester, så dette er vel bra greitt.

Då har vi plassert Modestus, og "avliva" ei Modester.

Ein virtuell skål julebrus for oss og alle dei andre som har delteke, Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til alle som har bidratt til at i det minste den brikken falt på plass i puslespillet. Og for en gangs skyld så klarte jeg å tyde skriften korrekt :P . Men her er nok fremdeles mange brikker som ligger å flyter i påvente av å finne sin plass. Vi er vel strengt tatt ikke i mål med Alexander Fæster som fikk to døtre i Førde i 1746 og 49. Selv om vi tror det kan være Alexander Hansen Fæster fra Gloppen. Men jeg skal jo ha noe å gjøre på når jeg kommer hjem igjen også, om da ikke noen andre har puslet spillet ferdig. Jeg lar nå brikkene ligge fremme til fri benyttelse om noen skulle føle trang til å Fæst pusle litt i mitt fravær.

I tillegg får vi jo også vite alderen til Modestus. Han er 19 år i 1747, altså født i 1728.

Der har du det - vi les det vi vil lese. Ingen tvil om at det står Modestus i skiftet, med strek over u-en og det heile. Skal vi seie vi er i mål - til ein eller anna kjem med ei brikke som ikkje passar.

Han står dessutan opplista under søner - etter han kjem døtrene. Sakarias Fester er HANS fetter - og til slutt i skiftet er han kalla Modestus Hellesen Fester, så dette er vel bra greitt.

Då har vi plassert Modestus, og "avliva" ei Modester.

Ein virtuell skål julebrus for oss og alle dei andre som har delteke, Rune.

Den skålen deltar jeg gjerne i. Og ikke minst en stor takk til Arne som fant farsnavnet. Da falt resten på plass også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel Øystein som kom med det fyrst, var det ikkje? Takk uansett.

Ja, jeg går litt i surr midt i fæst-rusen. Så om jeg har glemt å takke noen, ber jeg så mye om unnskyldning. Jeg bøyer meg, ja ikke i støvet, for jeg har vasket og støvsuget i dag. Men jeg bøyer meg uansett dypt for alle som har bidratt, stort eller lite. Alle bidrag har vært like velkomne.

Og som før nevnt om noen har lyst å pusle videre, så er det tillatt. Jeg blir ikke sur og grinete av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Nettsiden som det er lenket til er et forsøk fra min side på å få plassert alle navnene som har dukket opp i debatten og dersom mulig få kildehenvisninger til dem. Da jeg prøvde å tyde skiftet etter Anne Margrethe så jeg at Modester var en mann (og jeg er enig med Aase og Rune i at det står Modestus) men glemte å fjerne ekteskapet med Ole Olsen Rognaldsvåg (som i tillegg var plassert på feil Modester).. Har ikke fått jobbet noe med dette siden romjula, så det er nok mye annet som ikke er på plass ennå.

Jeg vil gjerne rette en stor takk til Rune og alle som har hjulpet til i denne flotte debatten, jeg har fått plassert mange nye aner i treet takket være dere !

mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig Pål, at du og eventuelt andre kan ha glede og nytte av dette. Jeg er ikke selv direkte i slekt med Fæster familien, men andre i familien har de i sitt tre. Jeg syntes det var et interessant tema å jobbe med, og jeg registrerer jo med en smule stolthet at vi har klart å finne svar på ting som før var ubesvart eller feilaktige opplysninger i f.eks bygdeboken for Bremanger.

Det gjenstår jo fortsatt litt finpussing her og der, og fortsatt har jeg noen på listen min som jeg ikke har funnet plass til i puslespillet forløpig.

En annen sak som skulle ha vært interessant å finne ut av er hvorvidt denne Fisser familien vi har vært innom også er en del av samme tre eller om Fisser og Fæster er to seperate slekter. Jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Runes innlegg #303 så står det i skiftet etter Anne Margrethe at skiftet ble påbegynt allerede i september 1742 av sorenskriver Widerø, så hun var allerede død da. Det står også at sønnen Alexander døde ett år etter moren, i hans skifte står det at han døde på sjøen "i året 1743".

Når det gjelder Helje/Helle Alexandersens dødsår så synes jeg at det står Anne Margrethe Sal: Helle Fester som fadder da Helle Alexandersen d.y. ble døpt 22.3.1734 ?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-136

Nest nederste innførsel på venstre side.

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var det også på plass. Takk skal du ha Pål.

Jeg sitter og pusler litt selv også, og fant konfirmasjonen til Anne i Førde i 1783. Hun er døpt Anne Lauretze vilket det også står ved vielsen i 1790 med Simon Olsen. Jeg har så langt ikke funnet konfirmasjonen til Johanne Petronelle.

I motsetning til de andre konfirmantene som har gårdsnavn så står Anne Laurentze kun med Fæster. Og jeg ser jo ved flere anledninger at Fæster har blitt til gårdsnavn.

Om noen har tilgang til Jølster boka så kunne det vært interessant å høre om det sto noe om Simon og familien på Vassenden. Jeg kan ikke se dem i Jølster i 1825.

Her er konfirmasjonen nede på høyre side.

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-34

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70227250036.jpg

Jeg har også prvd å lese gjennom sjeleregisteret for Førde 1789, uten å finne Anne der. Jeg kan selvsagt ha oversett henne, men lurer på om de kan ha bodd i Naustdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny dag og nye utfordringer.

I Sollieds arveavskriftet for Bergen finner jeg et skifte fra 26.01.1701. Det gjelder avdøde Christen Christensen Fester , hans enke Anne Tollefsdtr. og deres felles sønn Christen på 12 1/2 år.

Dagens oppgave blir altså: Hver var denne Christen Christensen Fester?

http://da2.uib.no/cg...=1000&storleik=

Her er vel samme mann i koppskatten for Bergen i 1675.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=95&filnamn=st13011675&gardpostnr=590&merk=590#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilbakemelding.

Jeg la inn et spørsmål til Statsarkivet i Bergen vedr. skiftet etter Diedrich Fæster i 1676 og det faktum at kun Alexander og Margrethe var nevnt der. Og her er svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø:" Arvebok nr. 1 for Bergen folio 29, men dette har bare med de umyndige arvingene. "

Jeg vet ikke hvordan myndighetsalderen var i 1676, men om noen vet det , så kan man jo kanskje antyde alderen på de to på det tidspunktet skiftet fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror myndighetsalderen var 25 år, og kvinnene var umyndige til de ble gift.

Forresten interessant tråd dette, som jeg følger med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Grethe. Det vil si at Alexander må være født etter 1651 for å være umyndig, mens Margrethe kan være født før siden hun var fortsatt ugift.

Ja, det er en interessant slekt og et møysommelig puslespill som vanskeliggjøres av navnelikhet og nesten total mangel på bruk av farsnavn. I tillegg knyttes den til andre kjente slekter gjennom inngifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den lenken Arne. Det er ikke alltid lett å holde disse reglene fra hverandre. Men alderen stemmer rimelig bra med det jeg har antatt på bakgrunn bl.a av når de ble gift. I koppskatten 1645 var Diedrich og Trine gift, men det nevnes ingen barn, kun to drenger og to piker som jeg oppfatter som tjenestefolk. Diedrick tok borgerskap i 1636 og jeg antar at han har giftet seg en gang mellom 1636 og 1645.

Nå er nå forsåvidt alderen på Alexander og Margrethe så fryktelig viktig i og for seg, det var mer spørsmålet om der ikke var flere barn enn de to som var nevnt i skiftet. Vi har jo forsåvidt funnet to til, nemlig Modesta som var gift på det tidspunkt Diedrich døde og en sønn Lorentz som var student i 1669 da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg klarer ikkje heilt å legge vekk den familien som skriv seg Fesser i Osmundsvåg. Namnet Didrik er innblanda der og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sitter med den samme følelsen Aase. Det er ikke stor forskjell verken i skrivemåte eller uttale med tanke på at begge i utganspunktet har tysk opprinnelse. Dessuten driver også de med handel og gjestgiverivirksomhet, som jo er et annet likhetstrekk.

Nå fikk jeg jo i dag bekreftet fra Yngve Nedrebø dt jeg har hatt mistanke om, nemlig at der nok har vært flere barn i Didrich og Trines ekteskap og at det kunn var to barn umyndig/ugift etter datidens regler i 1676. Det åpner jo for mange muligheter bl.a denne Gunner Gunnerson Fesser og andre som har skrevet seg som Fesser,Fisser og Fæster om hverandre.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe denne problemstillingen an, kanskje man må prøve å grave seg ned i tingbøkene i håp om å finne svar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg mistet tellingen her? Hvem er den Diedrich Fæster det er skifte etter i Rognaldsvågen 10.05.1730? Kan noen hjelpe meg tilbake på rett spor? Se nederst på side 151b.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24187/154/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126630615.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Arne. Det sparer oss i det minste for en del arbeid. Så får tiden vise om vi klarer å finne noen sammenheng. Jeg har imidlertid registrert flere ganger i det siste Fesser som plutselig skrives som Fæster i kirkebøkene for så ved neste korsvei å være en Fesser igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider