Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Didrich Fæster i ”Rognildsvågen” må være Identisk med Didrich Alexandersen Fæster.

Blant sølvtøyet er en krus med navnet Anders Balchen påført og noe sølvtøy med initialene D.A.S.F. E.J.B. og J.B.S.B.

Didrich hadde også en dansk og en hollansk ordbok og en hollandsk salmebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk skal du ha Øystein for et nytt flott bidrag.

E.J.B er trolig Elisabeth Jørgensdtr. Balchen.

D.A.S.F. er trolig Diedrich Alexander. son Fæster

J.B.S.B. er trolig Jørgen Berent. son Balchen, Elisabeth/Lisbeths far.

Men hvorfor er ikke hans hustru eller barn nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at det ikke nevnes arvinger er nok at boet var insolvent og dermed ingen arv. Det var bare de prioriterte fordringene som ble dekket. Fra Helle Fæster hadde han et privat lån på ca. 65 rd.. men han får bare noen småsaker fra boet.

Enken nevnes flere ganger.

Ved globalsøk mellom 1630 og 1640 får jeg tilslag på flere mulige Fæster/Fester-folk i Sauherad pg. i Telemark.

Navna er Christen Christensen Fes, Daniel Bastiansen Fest, Didrich Fester, Levin Henrich Fesser og Levin Henrichsen Fess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet vi i det minste at Lisbeth var i live i 1730. Trolig døde Didrich i 1729. Jeg skal se nærmere på de andre funnene dine i morgen. Daniel Bastiansen Fæster var gift med Modesta Alexandersdtr. Fæster. Christen Christensen Fes er trolig identisk med Christen Christensen Fæster nevnt i 1679 i Bergen og død 1701. Det er skifte etter ham i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag og nye utfordringer.

I talvik, Finnmark får ekteparet Jens Lassen og Karen Fester 7 barn mellom 1751 og 1760. Det er som følger:

1. Lorentz døpt 29.07.1751

2. Clemmet Michael døpt dom 19 trin. 1753

3. Judithe Cathrine døpt dom setuagesim 1755

4. Hans Christopher døpt 1756

5. Lorentz døpt fest epiphn 1758

6. Lorentz Conradus døpt dom 3 post epiphn 1759

7. Rudolp Friederich døpt 14.08.1760.

Jeg tror vi kan slå fast at dette må være Karen Lorentzdtr. Fester, datter av Lorentz Conradus Alexanderson Fæster og Else Sem. Hun var døpt 02.12.1722. Jeg har ikke funnet noen vielse ei heller når de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg en annen interessant sak som omhandler klokker Modestus Fæster. I forbindelse med skifte etter Ole Larsen Tyvåg 20.06.1765 opptrer Modestus som formynder for Ragnhid Larsdtr., søster til Oles Larsen og Modestus egen hustru Anne Larsdtr.

Så ut fra dette het kona til Modestus Anne Larsdtr. og ikke Olsdtr.

.Ole Larsen Tyvåg, Brandsøy, 13b, 467, 1763-1772. Dato 20. juni 1765. Han etterlot seg en ikke navngitt enke og barn (? - søstre?) Anna Larsdatter, g.m. klokker Modestus Fæster, og Ragnilde Larsdatter, ugift og med klokkeren som formynder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Terje.

Ja., jeg kom frem til det tilslutt. Diedrich må ha dødd en gang første halvår 1729. Enken Lisbeth Jørgensdtr. Balchen var i live i 1730 men boet var i minus. Derfor er ingen barn nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men de har fire barn døpt i Nykirken. Elisabeth dør 1758 i Bremanger. Hun er fadder 1732 Kinn på sognepr R Ørums barn Andreas Mathias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Terje.

Ja. de fire barna har jeg relativt grei kontroll på, men det har gått meg hus forbi at Elisabeth døde i 1758. Hvor har du den opplysningen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet der Modestus er nemnt er det vesentleg om dei to nemnde er systrene eller døtrene til avdøde. Det står granngiveleg Daateren på begge to, men dei kan i så fall ikkje vere Lars-døtre, så her er ein av parameterane feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg der Aase. For dersom de var søstre og Ole hadde barn, så skulle vel strengt tatt søstre ikke arve. Dessuten er det tidspunktet han dør på. Han dør på den tiden Modestus driver og får barn med Anne i Førde. Jeg er tilbøyelig til å tro at Ole Larsen er faren og at Anne og Ragnhild var søstre. Og fordi Ragnhilde var ugift og/eller umyndig i meningen mindreårig, så var Modestus formynder for henne. Jeg har ikke selv sett orginalskiftet. Jeg kan prøve meg på det, men kanskje andre med bedre og mer trente øyne kan få mer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sett på originalskiftet, og det står Daateren Anne Larsdtr og Daateren Ragnhild Larsdtr. Sidan der ikkje var noko å arve er dei ikkje nemnde til slutt i skiftet, og dermed får vi ikkje den mulege korreksen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal vi klare å fastslå om dette er søstre av Ole eller døtrene hans? Jeg antar Tyvåg er omskrevet i Kinn boka. Er det noen av dere som har den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Terje. Der fikk vi også en bekreftelse på alderen hennes.

Og like nedenfor finner jeg Modestus Fæster som fadder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Joleik si "Soga om Flora" men der står det ingen ting om dei under Tyvåg anna enn at der er ein Olav Larsson som får tinglyst bygselsetel i 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sjekket Harald.

Om jeg skulle ha kommet med et råtips, så ville jeg ha sagt at Ole giftet seg på den tiden. Og da kan ikke Anne og Ragnhild være hans døtre, de må være søskene hans. Anne var født omlag 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å se på dette skiftet etter Ole Larsen Tyvåg, og jeg synes at det står søsken og ikke søstre. Da vil jeg si at vi har tre søsken , Ole, Anne og Ragnhild med etternavnet Larsen. Og om det er korrekt så er det 1801 tellingen som er feil med hensyn til Anne, som da beskrev henne som en Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos globalt søk som Øystein Ask skriv om: Treffa som kjem fram i Telemark er truleg ein feil. Viss du går inn i basane finn du ingen ting - dette meiner eg vi har opplevd før. Denne derimot er reell nok, i skattemanntalet for Skien frå 1620-åra.

26 Bernnt fester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg registrerte det med Saude jeg også. Dessuten tror jeg det er feil med henvisningen om at Alexander Fæster holdt til i Leikanger. Alle de barna som er oppført som født i Leikanger er de samme vi har funnet døpt i Selje.

Ang. Skien, så registrerer jeg at det kun er det året Berendt er registrert. Jeg finner ingen Fester folk i de andre kildene fra samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten tror jeg det er feil med henvisningen om at Alexander Fæster holdt til i Leikanger. Alle de barna som er oppført som født i Leikanger er de samme vi har funnet døpt i Selje.

I selje er det ein gard som heiter Leikanger (Leganger) Kansje dei ei tid var busette der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke helt slippe tak i denne tråden rett ennå.

Den 06.05.1696 gravlegges Maren Fæsters barn i Nykirken. Hvem er denne Maren Fæster? Er det ett av Diedrich Fæsters ukjente barn? Men da burde hun jo ha vært nevnt i skiftet hans i 1676 som umyndig.Og var hun gift i 1676, ja så er det jo en teoretisk mulighet for at hun kunne få barn 20 år senere.

Men det at moren nevnes ved navn i 1696, tyder ikke det på et barn født utenom ekteskap?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=bedo1668&gardpostnr=39515&merk=39515#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider