Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Du er da hjertelig velkommen til å delta :) . Og det har du jo forsåvidt gjort ved å fremlegge en brikke som overhode ikke passer inn i puslespillet. :D . Hvordan kunne du finne på slikt, ha,ha. Som om vi ikke har nok Fæster nøtter igjen etter jul å knekke.

Vel uansett, mange takk skal du ha Kjell for bidraget ditt. Så får jeg se om jeg må legge et nytt puslespill eller om jeg kan klippe til denne brikken slik at den passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være en borger som ligger ute :rolleyes: . Jeg vil tro at det er en borger av f.eks Bergen som driver virksomheten sin utenfor byen, i Finnmark eller Lofoten. Her kan sikkert andre forklare det bedre. Så jeg holder meg til den første forklaringen :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig forenklet versjon: En utliggerborger er en mann som har løst borgerbrev i en by, men som er bosatt et annet sted i landet, gjerne i nærheten av byen, men dette var ikke alltid tilfelle. Han er da forpliktet til å levere sine varer til byen han har løst borgerbrev i. Dette ble ikke alltid gjort og det førte til rettstvister mellom byen og utliggerborgeren. Bergen hadde også mange utliggerborgere, og de kom med sine jekter inn til Bergen med sine varer, helst klippfisk, og tok med seg andre varer hjem som de solgte til lokalbefolkningen. Dette var altså datidens lokale handelsmenn. Jektefarten er et veldig interessant kapittel av norsk historie. Jeg vet at utliggerborgere til Trondheim også dro til Bergen med sine varer, og dette ble det spetakkel av, men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok mere å finne, skiftet etter Elias Henriksen Fæsters far, baker Henrik Baldzersen Fester i Trondheim i 1680:

http://arkivverket.n...read/25077/120/

Dette er uten tvil et svært rikt skifte, og her er det tydelige spor etter en sterk tilknytning til Bergen:

http://arkivverket.n...read/25077/128/

Jeg skal på jobb om ikke så lenge, men ser at det er to kull barn her, den siste kona er den "erlig, dydig og Gudfrøgtige Quinde Ingeborrig Hansdaatter", og den første må være den Karen Hansdatter som er nevnt litt senere.

Jeg ser i alle fall at en datter Margrethe Henriksdatter Fæster er gift med en Didrik Berntsøn(?), patronymet var ikke helt enkelt her. Hennes mor må være den Karen Hansdatter, som var Henrik Fæsters første kone. Elias har brødrene Johannes og Jakob, samt søsteren Helle Maria - dette bare i farten nå, jobben kaller! Ha en god dag!

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for ett nyttbidrag til debatten du ikke hadde planer om å delta i. ;) . Jeg håper noen kan ta seg bryet med å skumme igjennom det slik at innholdet får en fornuftig mening. Jeg leser bare brudstykker av det og da blir ofte sammenhengen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Rune, jeg tenkte ikke å være med på debatten, men da jeg fant dette, så måtte jeg selvsagt legge det inn. Jeg er jo nordmøring, og forsker mest på slekter herfra. Det var i denne forbindelsen jeg kom over denne Elias Fæster. Du ville vel også lagt det inn dersom du hadde funnet noe som gjaldt mine tråder, som tross alt, kunne ha vært meg til nytte B) Jeg håper i alle fall det!

Og siden jeg begynte på denne Elias Fæster, så ville jeg selvsagt prøve å hjelpe til å finne noe mere, dersom det kunne være dere til hjelp her! Artig med dette skiftet, og det blomstrende språket de brukte i denne tiden. Det står jo at Elias Henriksen Fæster (21 år gammel) var "nu paa fræmmede Stæder". Ergo visste de nok ikke hvor han var da skiftet etter faren ble holdt.

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ville jeg ha bidratt om jeg kom over noe jeg trodde kunne hatt interesse. Det var bare en spøk fra min side. Jeg har selv flere ganger uttrykt akkurat det samme, for så i neste omgang være langt inne i debatten. Jeg setter stor pris på det du har bedratt med her og i andre sammenhenger.

Som før nevnt sliter jeg en del med å få helheten i disse skiftene, da tenker jeg først og frems på slektsforholdene ikke nødvendigvis hva man arvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har skumma gjennom utan å sjå kjende namn i fyrste omgang. Men eit utruleg artig skifte, det er fyrste gongen eg ser eit bu som inneheld fleire Contrafeier - eg oppfattar det som personportrett, stemmer ikkje det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase.

Om navnene ikke virker kjente kan de likevel ha interesse. Vi vet jo ingenting om Diedrichs opphav annet enn at han var tysk. Sammtidig har vi jo sett at det dukker opp en del personer med Fæsternavnet andre steder i Norge på 1600 tallet. Om det er tilfeldig eler har en sammenheng, er ikke godt å vite.

Så om du ville hatt bryderiet med å skumme gjennom skiftet og gi et kort personresyme, hadde det vært flott.

Utfra det Kjell sa så hadde jo denne Henrik B. Fæster vært gift to ganger. Om det er mulig å finne ut vilke barn som var i de to ekteskapene hadde det vært helt topp. Det kan jo komme til nytte ved en senere anledning om det ikke ser slik ut idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borna er tydeleg skildra, så det skal gå greit, men no skal det fyrst lagast torsk i tomatgryte, det passar vel bra som opplading til eit Trondheim- skifte med nordmørsk tilsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk i tomatgryte høres langt mer viktig ut enn et gammelt skifte fra Trondheim. Jeg har tid å vente. Dessuten kan vel denne kroppen ha godt av å få seg noe mat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsken putrar - og når det gjeld avkommet etter bakaren les eg det akkurat som Kjell:

Henrik har fyrst vore gift med Karen Hansdtr - dei hadde dottera Margrete Henriksdtr som er gift med Didrik B----; om dette er eit patronym eller eit etternamn er eg usikker på. Eg må sjå om det namnet kjem att seinare. Kan nesten sjå ut som det sluttar med dobbel s.

Med Ingeborg Hansdtr som overlever han har han Hille Maria, alder ikkje nemnt, og sønene Elias, 21 år, Johannes, 17 år, og Jakob, 15 år. Alle er til stades, bortsett frå Elias som er "andre steder".

Jens Bing, seinare omtala som rådmann og med pant i buet, er lagverge for enkja. Denne mannen finn du på fleire slekts-sider på nettet.

(Freistande å tru at konene er systre, men det er berre rein tipping).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Aase. Jeg legger denne familien inn i slektsprogrammet, så får tiden vise om han kan kobles til resten av Fæster familien.

Pass nå på at fisken ikke koker tørr Aase. Tørrkokt torsk smaker ikke godt, selv i tomat. :)

Det behøver slett ikke bety noe, men navnene Hille, Margrethe, Elias og til dels Jacob har vi noen av fra før av i Fæster slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Didrik heite Brun, tru? Ja, det gjer han nok. Eg finn også han på Geni og andre slekts-sider, gift med denne Margrete Henriksdtr Fester.

Eg ser at Contrafei ikkje nødvendigvis betyr portrett, for det eine viser Daniel i løvehulen (bibelsk emne). Abigael Lem er også avbilda - i følgje Geni er ho gift med Nils Lindgård og har ein son Rasmus Nilsen - som minner oss om ein annan familie vi har vore borti... Engelen spiller for Maria på ein annan Contrafei - dette er noko av det artigaste eg har lese.

Ei hollandsk bok om Alterens brug - ei av nokså mange bøker. Ei kolossal mengde kvernsteinar.. Gullring med diamantar, nemnde eg den? Over ei halv side med gangklæder, så dette er ingen kastevott.

Enkja viser også til ei kiste med sitt og salig Henriks contrafeier.

Ei rekkje med gjeldspostar både ut og inn inneheld ingen namn eg umiddelbart knyter til Festerane i Bergen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, undervegs har eg kome i stuss sjølv her, fordi det er ein del snakk om morsarven til gutane, og det stemmer ikkje med at ho er i live. Ved ny gjennomlesing trur eg det står sin anden sl quinde som mor til dei tre gutane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for nye innspill mens jeg har vært utestengt pga signalfeil fra Canal Digital både på nett og tv.

Nils Rasmussen Lindgård var gift med Abigael Pedersdtr. , at hun var en Lem visste jeg ikke. Og det er også rett at de hadde bl.a en sønn Rasmus. Rasmus Jensen Lindgård var formynder til noen av barna da det var skifte etter Nils, tror det var i 1694.

Lindgaard, Niels Rasmussen. Assistentråd, byfoged. Toller i Bergen, bestalling 14. des. 1672, tiltrådt 1673. Begravet 7.(12.) mars 1688.

Her er det jo også en slektsforbindelse. Kan det tenkes at denne Nils var sønn av Rasmus i et tidligere forhold før Modesta Didrichsdtr. Fæster? Eller at Niels og far til Rasmus, Jens Rasmussen var brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare at gratis oppsett av Geni, fordi jeg synes det er for mange feil ute og går der og for vanskelig å få folk til å rette åpenbare feil. Men jeg ser antydet at Diederich og Henrich muligens kan være brødre og at deres far var Baltzer Fæster. Hvorvidt det er noe hold i dette og man må ha et betalt abonnement for å kunne utdype dette noe nærmære, evt kontakte den som har lagt ut den infoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Rune, her drit eg på draget - Contrafeiet er av " Abigael kom til Kong David!" Bibelsk her og altså, ingen Lem!

Sånn går det når ein kokar torsk og les skifte samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, håper ikke det gikk utover torsken.

Men det skulle likevel ha vært interessant å vite vilket slektsforhold det var mellom Nils Rasmussen Lindgaard og Rasmus Jensen Lindgård, hvor sistnevnte er formynder for noen av barna til Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider