Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Der er så langt som jeg har klart å bringe på det rene ingen forbindelse med nevnte Else Diedrichsdtr. og Fæster slekten. Diedrick Fæster kom fra Lubeck i Tyskland da han søkte borgerbrev i Bergen. Der ble han født rundt 1600. Hans far var trolig en Lorentz eller Alexander. Det forholder jeg meg til inntil man har klart å finne en eventuell forbindelse bakover i tid. Vi vet heller ikke i dag om der er en direkte slektsforbindelse mellom Fæster slekten som har sitt utspring fra Bergen og Diedrik Fæster og tilsvarende slekt i Trøndheim med utspring i Baltzer Fæster. Det eneste de har til felles så langt er at de begge kom fra Tyskland til Norge og Bergen hvor de altså søkte Borgerbrev for å kunne drive handel.

Og mens etterkommerne i Trondheim brukte Baltzer og Claus på sine barn er disse navnene fraværende i Bergensgrenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke noe godt svar på i øyeblikket, men det er jo fortsatt etterkommere etter "vår" Diedrick Fæster vi ikke har kontroll på. Bl.a fikk jo Modesta Diedriksdtr. en sønn Diedrick med Hans Christensen Hundevad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi i så fall tilbake til Baltzar Fæster som fikk Borgerbrev i Bergen i 1635 og som slo seg ned i Trondheim. Vi vet fra før at han hadde sønnene Henrick og Claus.

Men jeg tror han har hentet mye av opplysningene fra denne tråden bl.a. Som man ser så har han Diedrick og Baltzar som brødre, vilket jeg betviler. For om Diedricks far het Baltzar så er jeg overbevist om at vi hadde funnet det navnet igjen i Bergens grenen. Det har vi ikke. I alle fall har ikke jeg registrert en slik navneoppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forsåvidt, bortsett fra at det trolig må tilhøre Trondheimsgrenen og ikke den delen vi har holdt på med her.

Nå er nok disse grenene på en eller annen måte knyttet sammen, men jeg er ikke sikker på at det nødvendigvis behøver å bety at de er brødre. Der er dessverre litt for mange opplysninger som bare dukker opp og som jeg personlig ikke føler meg sikker på er vel dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune!

Det er fullt mulig å sende en mail til Per Nermo, og da får du vite om han har hentet opplysningene fra denne tråden. Jeg svarte egentlig bare på den Didrik Fæster som Aase fant som borger i Kristiansand. At det har vært en Didrik Boyesen Fæster er meget trolig, han er nevnt i en tråd tidligere her på dette forumet. For å si det slik, han har i alle fall det "riktige" fornavnet. Didrik Boyesen Fæster er nok ikke hentet fra denne tråden, nei, men slektsopplysningene bakover kan en jo lure på, og Per skriver jo også "usikre foreldre". Så da vet man jo egentlig ikke om han kan være i slekt med Bergens--Fæsterne eller Trondheims-Fæsterne! Fornavnet burde kanskje tilsi at det her kan være en mulig link til Fæster-slekta i Bergensområdet, dette passer også litt bedre geografisk.

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med Per tidligere om dette, og da sa han at han hadde hentet en del av infoen fra denne tråden. Men som nevnt så er der jo mye rart om Fæster slekten på nett, og jeg har jo selv vært i kontakt med noen av dem for å få verifisert opplysningene og endte til slutt opp i Tyskland. Der var det riktignok mange etterkommere som heter Fester i dag, men opplysningene jeg fikk fra Harald Fester i Tyskland kan ikke knyttes opp mot "vår" Diedrick. Og han hadde en imponerende Fester side med mye info om slekten. Bl.a var der en som endte opp i Sverige på 1700 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Den har vi vært innom tidligere Egil, uten helt å bli enige :rolleyes: .

Men jeg finner følgende på FamilySearch.

Helene Margrethe Modestusdtr. døpt i Førde 05.07.1759, far Modestus Fæster.

Samme mann døper Johanne Petronelle 23.03.1761, født 17.03. og Frantz Olaus Michael født 04.06.1763, døpt 07.06. Korrigert kl.23.03 etter sjekk av kirkebøkene for Førde.

Helene Margrethe Fæster og Søren Andersen fikk disse barna så langt jeg har funnet.

Modestus Sørensen 1786

Marthe Sørensdtr. 1785

Ane 1788

Ane Marie 1791.

Modestus Sørensensen giftet seg 29.12.1814 med Agathe Andersdtr.

Her er Søren Andersen i 1801 på gården Helle i Indre Holmedal. Han er gift på nytt etter at Helene Margrethe døde.

http://digitalarkive...64&merk=64#ovre

Jeg kom over dette innlegget under mitt søk etter min 4x tippoldefar Søren Andersen født 1746 som dere refererer til på gården Helle.

Han fikk i sitt 2.ekteskap en sønn ved navn Lars Sørensen født 1797, som fikk sønn Axel Emil Larsen i 1860, og som fikk minoldefar Harald Rudolf Larsen i 1884.

Har dere noe info rundt Søren Andersen som jeg kunne fått?

Mvh

Ann-Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over dette innlegget under mitt søk etter min 4x tippoldefar Søren Andersen født 1746 som dere refererer til på gården Helle.

Han fikk i sitt 2.ekteskap en sønn ved navn Lars Sørensen født 1797, som fikk sønn Axel Emil Larsen i 1860, og som fikk minoldefar Harald Rudolf Larsen i 1884.

Har dere noe info rundt Søren Andersen som jeg kunne fått?

Mvh

Ann-Christin

Hei Ann-Christin

Beklager sent svar men jeg er for tiden bortreist og har ikke tilgang til Fæster materialet mitt før jeg er tilbake ved påske tider. Jeg har nok ikke så mye å bidra med i forhold til Sørens etterslekt, men skal se nærmere på den biten når jeg er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei Ann-Christin.

Beklager at det tok så lang tid, men det var nesten gått inn i den store glemmeboken.

Jeg har dessverre ikke registrert noen opplysninger om Søren Andersen Helle, annet enn at han giftet seg meg Margrethe Helene Modestusdtr.en gang rundt 1784. Så her er det kanskje du som må gi oss info om etterslekten deres. Om du mangler noe rundt Margrethe Helene og hennes opphav, som du evt ikke har notert deg fra denne tråden, så kan du sende meg en mail til rthors@online.no. Da kan jeg sende deg det jeg har om hennes forfedre.

Jeg har Anders Olsen og Martha Jonsdtr. som foreldre til Søren. Det er skifte i levende live etter dem i 1784. Da nevnes barna Søren, Anders (f.ca 1750- d 1813) på Lieset i Bremanger, Diedrik til sjøs, Orlaug gift med Søren Huuse, Johanne (f1758) gift med Torchild Askehaug,Kari (f 1754) Ingeborg (f. 1756). Trolig var det Anders Olsen som ble gravlagt på Helle i nov 1787. Han skal være født omlag 1716.

Redigert kl. 17.35 07.04.2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

I fall det fortsatt skulle interessere noen,nøster jeg litt videre på denne slekten.

Ole Olsen Fæster ble døpt 13.11.1769 i Rognaldsvåg, Kinn som sønn av Ole Olsen ? - 1769 og Modester Alexandersdtr. Fæster 1735-1794.

Han løste borgerbrev i Bergen som skipper 24.10.1797 med attest fra Christopher Nagel.Og ved folketellingen i 1801 bor han under samme tak.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=296&filnamn=f18011301&gardpostnr=17&personpostnr=100&merk=100#ovre

Ole Olsen Fæster giftet seg i Domkirken i Bergen 05.06.1804 med Abel Marie Thomassen f. 1780 død i Bergen 20.11.1849 som enke.

De fikk følgende barn som alle benyttet Fæster som etternavn.

1. Christopher Nagel Fæster født 15.02.1806 død 31.08.1807

2. Abigael Catharina Fæster født 03.04.1808 død 03.07.1823

3. Christopher Nagel Fæster født 28.07.1809 død 07.06.1884 gift første gang 04.12.1838 med Lucia Cathrine Hansen og andre gang 28.07.1853 med Engel Bredal

4. Thomas Nielsen Fæster født 12.01.1812 død 16.01.1871 gift 17.06.1849 med Marie Christine Knudsen

5. Ole Fæster født 03.10.1813 død 09.07.1815

6. Ole Fæster født 31.07.1815 død 19.09.1816

7. Ole Martin Fæster født 15.07.1819 død 18.05.1821

8. Modesta Fæster født 19.11.1822 død 16.07.1823

Jeg har forløpig ikke funnet dødsfallet til Ole Olsen Fæster 1769 - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kven er Didrik som er borgar i Kristiansand - s.118 her http://da4.uib.no/da/bo10011641.pdf

Didrik Boysen Fæster er det nok som var borger i Kristiansand:

http://nermo.org/slekt/d0060/g0000004.html#I59504

Rune!

Det er fullt mulig å sende en mail til Per Nermo, og da får du vite om han har hentet opplysningene fra denne tråden. Jeg svarte egentlig bare på den Didrik Fæster som Aase fant som borger i Kristiansand. At det har vært en Didrik Boyesen Fæster er meget trolig, han er nevnt i en tråd tidligere her på dette forumet. For å si det slik, han har i alle fall det "riktige" fornavnet. Didrik Boyesen Fæster er nok ikke hentet fra denne tråden, nei, men slektsopplysningene bakover kan en jo lure på, og Per skriver jo også "usikre foreldre". Så da vet man jo egentlig ikke om han kan være i slekt med Bergens--Fæsterne eller Trondheims-Fæsterne! Fornavnet burde kanskje tilsi at det her kan være en mulig link til Fæster-slekta i Bergensområdet, dette passer også litt bedre geografisk.

Mvh. Kjell

Jeg har vært i kontakt med Per tidligere om dette, og da sa han at han hadde hentet en del av infoen fra denne tråden. Men som nevnt så er der jo mye rart om Fæster slekten på nett, og jeg har jo selv vært i kontakt med noen av dem for å få verifisert opplysningene og endte til slutt opp i Tyskland. Der var det riktignok mange etterkommere som heter Fester i dag, men opplysningene jeg fikk fra Harald Fester i Tyskland kan ikke knyttes opp mot "vår" Diedrick. Og han hadde en imponerende Fester side med mye info om slekten. Bl.a var der en som endte opp i Sverige på 1700 tallet.

Kristiansands-borgeren Didrik (Didriksen) Fester (f. 1701, 5 år gammel 1706) tok sannsynligvis etternavnet etter gården han vokste opp på; Festervoll på Hidra i nåværende Flekkefjord kommune (Vest-Agder). Jeg har aldri sett primærkilder som omtaler faren Didrik Boyesen med Fester-navnet. Det skal ha blitt holdt skifte etter Didrik Boyesen 9/12 1701 men som borger til Kristiansand (med bosted på Festervoll på Hidra) har skiftet antakelig blitt holdt i Kristiansand. Skifteprotokollene for Kristiansand fra denne perioden eksisterer dessverre ikke lenger. Didrik Boyesen fikk kongelig bevilling som gjestgiver på Hidra 30/11 1695 (Norske Åpne Brev R XVII fol. 299a-300a). Han er også omtalt i den ovennevnte borgerboken for Kristiansand som borger fra 1695 og er da kalt "Dirich Bøyesen, skipper, Lister len".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan, og takk for et interessant innspill.

Det du påpeker er nok dessverre en del av problemstillingen rundt Fæster navnet. Både den tyske måten å uttale F på, samt at noen også tok navnet av ulike årsaker. Når det gjelder Fæster navnet i Kristiansand, har jeg forløpig bare notert meg det, i likhet med den delen av Fæster folket som holdt til i Trondheim. Jeg har i første omgang nok med å nøste i løse tråder i Hordaland og Sogn og Fjordane. Men jeg setter stor pris på innspillet ditt og skal med tid å stunder prøve å se nærmere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Helene Margrethe Modestusdtr. døpt i Førde 05.07.1759, far Modestus Fæster.

Samme mann døper Johanne Petronelle 23.03.1761, født 17.03. og Frantz Olaus Michael født 04.06.1763, døpt 07.06.

Vet ikke om dette har kommet fram før, men her er en etterlysning fra Norske Intelligenssedler 6. nov. 1776:

«Et ungt Menneske navnlig Franz Olaus Michael Fæster, hvis Fader er Klokker til Førde Præstegield i Bergenhuus Lehn, skal for henved 3 Aar siden være sat i Tieneste hos en Mand her i Christiania som var Commissionair for et Jernværk, siden hvilken Tid Faderen Klokker Fæster ikke har haft mindste Underretning om denne hans Søn og derover ved om han er levende eller død. Skulle nogen være vidende om bemeldte unge Menneske endu er i Live og hvor han opholder sig, da udbedes den Godhed at tilkiendegive saadant ved Bogtrykkeriet; lige Tilkiendegive paa samme Stæd udbedes og om man ved han ved Døden er afgaaet.»

Dukket den unge gutten opp igjen eller er han fortsatt savnet?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete, og hjertelig takk for et svært interessant innlegg.

Klokkeren det her er snakk om, må være Modestus Heljeson Fæster og hans hustru Anne Olsdtr. Tyvåg. De døpte en sønn Franz Olaus Michael den 04.06.1763 i Førde, men han trodde jeg døde bare få dager senere den 07.06.1763.

Her må jeg sjekke kirkeboka igjen. Enten har jeg lest feil, eller så må de ha fått en sønn til med samme navn. Det skurrer imidlertid noe at han bare har vært 9-10 år da han ble satt i tjeneste

Dessverre har jeg ikke funnet noe skifte etter hverken Modestus som jeg antok døde en gang i 1770 årene eller e som må ha dødd en gang etter 1801 da hun oppholdt seg i Vassenden Jølster som enke hos en av sine døtre.

Så svaret må bli at jeg ikke visste han var forsvunnet og ei heller om han ble funnet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at han ble døpt 07.06.1763, og da er det trolig ham det er snakk om. Her har det nok sneket seg inn en feil vedr. dødsdato.Se nede på høyre side. Han må altså ha vært omlag 10 år da han ble sendt til Christiania.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Førde, Ministerialbok nr. A 3 (1749-1764), Kronologisk liste 1763, side 94.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11404&idx_id=11404&uid=ny&idx_side=-93
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070227240755.jpg

Han må nok trolig ha vært i live, for det er vel denne karen jeg finner i Moss som ansatt ved Contoiret paa Jern verket. Han var født ca 1762 og gift med Anne Cathrine Houman.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058192000315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at den Frantz Fæstersom etterlyses av sin far i 1776, må være identisk med ham i Moss. Alderen ser ut til å stemme bra, antydet fødselsår 1762. At han var ansatt ved Jernverket passer jo også i henhold til etterlysningen.

Jeg har hatt temaet om Frantz i Moss oppe tidligere uten at man klarte å plassere den Frantz Fæster.

http://forum.arkivverket.no/topic/186233-hvem-var-frantz-fcster-39-aar-gammel-i-moss-oestfold-1801/?hl=+frantz%20+f%C3%A6ster

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at han kom til rette - og at Frantz Fæster i Moss ser ut til å være identifisert!

Du bør kanskje legge inn svaret i den andre debatten med lenke hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Dette er vel da Dirich Alexandersen Fester f 1685 Selje død 1729 Bremanger. Han var borger i Bergen 22/4-1709 og gift med Elisabeth Jørgensdat Balchen. 4 barn døpt i Bergen fra 1710 til 1718. Han ble gjestgiver i Furresund. Sønnen Alexander ble g m Anne Pedersdatter Ebeltoft. Ebeltoft var nevnt i en annen diskusjon her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Selv om man bestreber seg på ikke å legge ut feile opplysninger, så hender det dessverre fra tid til annen at dette skjer likevel.

I dette tilfellet gjelder det Jørgen Didrichson Fæster, sønn til paret nevnt i forrige innlegg (448).

Jeg har trodd at det var han som ble gift i Bergen 1754 med Gedske Maria Kramer 1723-1766 og som med henne fikk barna Anne Sophie Jørgensdtr. Fæster 1755, gift med Hans Jameson (Jensen) Heitmann og Helje Holbeck (Holm) f.1756, gift med Ingeborg Marie Heitmann.

Skifet etter Hans Jacobsen Fæster på Indre Grotle 06.05.1796 forteller oss hvordan dette henger sammen. Han var gift men etterlot ingen livsarvinger. Derfor arver onkler og tanter/deres barn ham.

Og her er det altså at vi får klarlagt hvem denne Jørgen Fæster var. Han var ikke sønn av Didrich men av broren hans, Helje Holbeck Alexanderson Fæster 1688- før mars 1734 og kona Anne Margrethe Jørgensdtr. Balchen 1695-1742.

Det var altså Jørgen Heljeson Fæster, født på Holmen i Bremanger i 1717 som giftet seg i Bergen 1754 og ikke Jørgen Didrichson Fæster døpt i Bergen 1717. Hvor det ble av ham vet vi altså ikke, for skiftet etter Didrich Alexanderson Fæster gikk i minus og ingen arvinger er nevnt der.

Jeg ber derfor de av dere som har interesse/røtter i Fæster slekten å rette opp denne feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Didrich Alexandersen Fester f 1685 død 1729 gift ca 1709 med Elisabeth Jørgensdatter Balchen. Notert med 4 barn.

Alexander f 1710 g m Anne Pedersdatter Ebeltoft,

Rasmus f 1713

Jørgen f 1717 g 14 mars 1754 DK,  m Giedske Marie Kramer f 1723. notert to barn: Dirik og Lucie.f 1749 .

Det er skifte etter Giedske 21/5-1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider