Gå til innhold
Arkivverket

Til "NYE" slektsgranskere. Her er et skrekk-eksempel på en falsk slektstavle


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Jeg begynte med "slektsforskning" på 70-tallet en gang, og brukte da bygdebøker som kilde, så lå aktiviteten nede en 20-års tid. Først i de senere år har jeg tatt det opp igjen. Brukte det jeg hadde fra bygdebøker, men gikk nå til bl.a kirkebøker for å sjekke det jeg hadde fra før, og mesteparten av det jeg hadde stemte med det jeg nå har funnet, pluss at jeg har funnet mye nytt. Har også en del usikkert materiale, men det holder jeg for meg selv, og deler det ikke med noen andre.

Fikk en "ferdig" slektstavle på min manns aner i Sverige, så den la jeg til side og konsentrerte meg heller om å finne nye ting. Har hatt en anelse om at han som laget den svenske anelisten kanskje ville lage den litt "finere" enn den egentlig var, men som sagt, den har blitt liggende i mange år. Meldte meg inn i AD-online i fjor, så da fant jeg ut at jeg skulle ta en liten titt på den, den går forøvrig tilbake til bl.a Gustav Vasas søster. Fant min svigerfar, og hans far, altså min manns farfar, allerede her var det feil, i anelisten stod det at han var "godsägare", men i kirkeboken stod det arrendator, og så vidt jeg har forstått, så kan vel det nærmest sammenlignes med en norsk husmann, så lenger har jeg ikke kommet. Selv om anelisten har noen flotte navn, bl.a Ørnevinge og Opeln von Bronikovskij

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove: Særdeles viktig at du belyser dette, og ikke minst, som et "skrekk" eksempel, trekker frem denne tavlen.

 

Tavlen til "Bratt-Otnes" (...og flere tilsvarende...) har dessverre i alt for lang tid, blitt regnet for å være både autentiske, og historisk korrekte. Som en digressjon kan det nevnes at "Bratt tavlen" stadig forefinnes "beleilig" arkivert ved samtlige UB bibliotek i Norge......og, da, selvfølgelig uten noen som helst reservasjon, eller påskrift, om at hele tavlen i bunn og grunn er et falsium...Uten at jeg skal reise noen som helst kritikk, så sier vel dette (dessverre) rett meget om den genealogiske kompetansjen ved universitetsmiljøene i Norge i dag...

 

Men, det stopper ikke der, med den åpenbare manglende kompentase innenfor middelalder genealogi ved universitetene i Norge i dag (....min mening..). Den største " trusselen" mot en kritisk, sunn, og skapende debatt innenfor "middelaldergenealogi" befinner seg i dag på internett, og særlig på steder som f. eks geni.com, og, som etter min mening utgjør en av de største spredere av "makkverk" innenfor norsk middelaldergenealogi i dag. Men dessverre, så ser det ikke ut til at noe kan stoppe disse stedene i fra å spre disse uholdbare slektstavlene.

 

I denne sammenhengen, er det derfor svært viktig at "nye" slektsforskere blir gjort oppmerksomme på uholdbare, og udokumenterte tavler, som f..eks "Bratt tavlen"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hver enkelt person en legger inn i slektsprogrammet, skal det være bekreftede kilder / kildehenvisning til:

 

Fødsel

Dåp

Død

Hvor gravlagt

Yrke

Bosted

Vielse

 

'Smarte matcher' tilbake til middelalderen er det reneste sludder, om en ikke har kilder som kan bekrefte hver hendelse.

 

En henstilling til alle som benytter nettbaserte slektsprogrammer: Ikke spre udokumenterte opplysninger.

 

Hva en har på sin egen maskin på et vanlig slektsprogram har ingen noe med, men det er den enkelte som har ansvar for at opplysningene stemmer når det publiseres på internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hver enkelt person en legger inn i slektsprogrammet, skal det være bekreftede kilder / kildehenvisning til:

 

Fødsel

Dåp

Død

Hvor gravlagt

Yrke

Bosted

Vielse

 

'Smarte matcher' tilbake til middelalderen er det reneste sludder, om en ikke har kilder som kan bekrefte hver hendelse.

 

En henstilling til alle som benytter nettbaserte slektsprogrammer: Ikke spre udokumenterte opplysninger.

 

Hva en har på sin egen maskin på et vanlig slektsprogram har ingen noe med, men det er den enkelte som har ansvar for at opplysningene stemmer når det publiseres på internett.

 

 

Det siste kan ein vere samd i.... sjølv om mange tydelegvis finn underhaldingsverdi i lange anerekkjer.

 

Det første treng ikkje vere ein allmenn regel. Ein person kan faktisk vere eit sikkert ledd i ei slektsgrein, utan nokon av desse hendingane er dokumenterte. Og omvendt kan leddet vere feil, jamvel om alle desse hendingane er dokumenterte.

Fødsel/dåp, vigsel og død kan dokumentere at ein person har levd - men ikkje kven han/ho er far/mor til.

Eit skifte kan fortelje om slektskap utan at tidspunkt og stad for fødsel/dåp, vigsel eller død er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

En ting er å antyde i sin biografi at TING KAN TYDE PÅ AT det er en forbindelse med, f.eks. ASPESLEKTA, men derfra til ; MIN FORFAR ditt og datt, blir noe helt annet, spesielt å KILDEBELEGGE.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er selvsagt riktig, Ivar, men mitt poeng var å komme med en reaksjon mot en ukultur innenfor slektsgransking som kommer til uttrykk på forumsidene.

 

Når forumdeltakere ytrer seg om at de har rundet 52000 navn i slektstreet (og synes det går tregt...), eller de som fra den ene dagen til den andre går fra å ha kommet bakover til 1850 plutselig har fått aner til middelalderen, er jeg så sær at jeg går ut fra at de ikke har rukket å sjekke kildene selv. Veldig ofte hindrer ikke det enkelte i å publisere resultatet av såkalte 'smart match''er på internett. Jeg synes en skal ta til motmæle mot denne ukulturen.

 

Jeg kommer sannsynligvis aldri til å sette mine virtuelle ben i programmer som GENI og MyHeritage, for når jeg stopper ved ledd på begynnelsen av 1800-tallet eller slutten av 1700-tallet, så er det fordi jeg ikke har funnet kilder for å gå videre. Jeg ville like det svært dårlig om noen andre skulle 'hjelpe' grenen videre med fiktive ledd og udokumentert slektskap, for deretter å oppdage at den samme grenen nå stammer fra Odin og Godalmighty..

 

I forumet ellers og særlig i det gamle forumet, manglet det ikke kritiske innspill til andre deltakere, dersom noen kom med udokumenterte påstander. Fortsett med det! Underholdningsverdi? Joda, men ikke dersom det blir 'slekts-shoppere' som i hovedsak får prege slektsgranskningsområdet og dermed sette slektsforskning i vanry.

 

Sannsynligvis bør en ikke skrive innlegg når en er irritrert, som jeg gjorde i går, men jeg mener fremdeles det jeg skrev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig min navnesøster Anne Lise, men er det ikke hovedsaklig nybegynnere som holder på slik? Jeg var også ganske ukritisk i begynnelsen, og la inn en del udokumentert i slektsprogrammet. Blir jo ikke publisert det da.

De fleste lærer vel etterhvert vil jeg tro. Jeg har registert meg på Geni, men heller ikke noe mer, Noen har lagt ut om noe av min slekt der har jeg sett. Både Geni og MyHeritage bruker jeg kun som "veildening" til å søke

i kirkebøker og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som medlem også i DIS så har jeg benyttet meg av GEDTREFF som er verktøyet som benyttes for å få dataene ut på DISTREFF. Underveis i den prosessen som brukes der for å "kvalitetssikre" dataene så er det data-kontroller på at dato og sted forefinnes og ingen personer godkjennes uten at det er slik referanse. Det er også kontroller på at gyldige stedsnavn er benyttet.

 

Første gang jeg brukte disse verktøyene ble det litt av en a ha opplevelse, men nyttig for siden har jeg vært mere nøye.

 

Samme sted er det også en rekke muligheter til å sjekke om det mangler kildehenvisning, om forholdet mellom datoer på foreldre og barn er "umulige" osv.

 

Det er mulig at det finnes mye av dette i enkelte slektsprogrammer, men i Legacy som jeg bruker mangler mye av dette eller er mere komplisert å finne frem til.

 

Jeg benytter også anledningen til å advare på det sterkeste mot "slektssamlere" som gjerne vil bytte gedcom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på lenge med en slektslinje nå, der det var sterke indisier som pekte i samme retning for ulike personer som jeg fant (i kirkebøker osv.). Når jeg hadde skrevet opp alle disse navna som jeg antok var riktige, og hørte til samme familie, så fant jeg også skifter etterpå som bekreftet som rett, alt som jeg trodde var i orden. Dette bekrefter for meg at slekts-rekker kan være korrekt, selv om det endelige beviset mangler, om det er veldig mange indisier som går i samme retning. Men en bør selvfølgelig være mer forsiktig om en skal lage en bok om slekta, eller legge ut i offentlig slektsprogram, enn å lage en foreløpig kladd for privat bruk. Lager man kladd først, så tar en normalt dette igjen flere ganger, til man får bekreftet det som rett, eller det motsatte. Får man bekreftet at det er feil, så er det bare å kaste det man har laget til, og starte på nytt igjen. Selv om det er kladd til eget bruk, så må det skrives usikkert på kladden, der ingenting er bekreftet, slik at andre som kan finne den, ikke bruker det som korrekt materiale, men bruker det for å arbeide videre og eventuelt får det bekreftet. Er enig med det Inger Lise Larsen skriver i innlegg 127 om å holde usikkert materiale for seg selv. Jeg er enig med trådstarter i at alt som er feil i gamle slektstavler må plukkes bort. Jeg har vel egentlig ikke lov å skrive her på grunn av enkeltes 250 venner, men skriver likevel, da temaet er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel også inne på det med å holde usikkert materiale for seg selv i innlegg 133. Jeg mente og mener iallefall at det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsforskning er kjempemoro, men det er jo besynderlig at så mange av de jeg til nå har møtt som driver med denslags, angivelig har sporet anene sine tilbake til f.eks. Olav Den Hellige eller en annen konge.

Det er av og til nesten litt pinlig å høre om. :unsure:

Forresten er det mye mer interessant og lærerikt å få vite mer om livet til noen som virkelig har slitt, enn om en eller annen "storkar"....

 

Må legge til at jeg er fullstendig nybegynner på området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøker og private anetavler er ikkje påliteleg, enkelte klart upålitelege, men særleg dei gjenomarbeida bygdebøkene kan vere eit godt utgangspunkt for nøsting i primærkildene. Enkelte bygdebøker (som Norddal og Stranda) er "konsolidert" (dvs stilt opp systematisk etter gard eller familie, med kryssreferanser) men uten kilde, andre (som Sunnylven) er opplysningane berre lista kronologisk slik dei kjem fram i primærkildene men uten å oppgje nøyaktig referanse til kilde. Sunnylvsboka er difor meir lojal mot kildene.

 

På Wikipedia unngår ein å skrive inn slektsrelasjon berre basert på private nettsider, derimot er ættebøker og andre nøytrale opplysningar om familierelasjoner rekna som akseptabel kilde sjølv om dei ikkje er feilfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal ikke reklamere i forumet, men jeg har noen dager nå fulgt en tegneserie i VG som heter Reform 94. Den går rett inn i temaet i denne tråden, derfor tar jeg sjansen på å legge ut en kopi av dagens stripe.

post-639-0-18778200-1363294238_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ingen hemmelighet at jeg er "slektsfanatikeren" i familien, og det er noen familiemedlemmer som, hver gang vi møtes, automatisk spør; "så hvor langt tilbake har du kommet nå da?" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg får samme spørsmål Ken, men da sier jeg: Jeg er kommet langt på noe og ikke så langt på noe, og alle har to foreldre bakover slik at det blir forskjellig hvor langt jeg har kommet. Da ser det iallefall ut som om de forsår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Lars O. sitt innlegg om skrekkeksempler, må bare støttes på alle måter.

 

Viser videre til TV- serien "Hvem tror du at du er?"

Underveis og etter serien ble det omtrent en "eksplosjon" av nye slektsforskere, og da kom det flere slektstavler/kart/tre mange steder på nettet.

 

Kan ta et av disse stedene, GENI - der "florerer" det av slikt med masse feil - feil plasseringer av personer, med feil foreldre, feil på navn, feil navn på etterkommere osv.

 

Og, en kan lure på hvordan enkelte av de nye slektsforskerne finner det meste av opplysninger om personer fra tiden før 1800 på noen timer/dager, som vi "gammeltravere" har brukt måneder og år på å registrere.

 

Dette er ikke "ærlig forskning"? - det er å "kopiere" fra andres møysommelig arbeid. Å utveksle opplysninger er noe annet.

 

Jeg er selv næringsdrivende, og i den bransjen er det slik at vi må kvalitetssikre produktene FØR de legges ut til kunder.

 

Denne samme regelen, med å kvalitetssikre slektstreet før publisering, bør også gjelde de som "kappes" om å være først til å publisere sitt "mesterverk" om slekten.

 

Selv bruker jeg kun primærkildene til dette, samt kvalitetssikring, ikke bare en, men to ganger- pluss gjennomgang av materialet med kollega.

Leser selvsagt det andre skriver om temaet, men jeg har drevet med dette for lenge, til å ta alt det de "nye" "slenger" ut for god fisk.

 

Jeg for min del synes det er synd at du ikke tør å signere for ditt innlegg, men heller velger å være anonym, hvilket er imot reglene her på DA sitt forum.

 

Jeg kan absolutt forstå ditt innlegg, men synes det også er synd at du velger ett av mange internettsider som ditt mål for din frustrasjon. Jeg kan uten problemer nevne mer enn 50 internettsider der det florerer av masse feil, der mange av dem er brukt som "kilder" daglig, med de samme problemene ang. personer, navn, etterkommere, søsken, aner, osv.

 

Så i stedet for å kritisere informasjonen på slike sider, hvorfor kan du ikke prøve å gjøre informasjonen på Geni, som du nevner spesifikt, bedre ved å komme med den evt. "riktige" informasjen du har. Dersom du finner feil, så bør du prøve å rette opp opplysningene på Geni, og lignende steder der du finner feil, i stedet for å komme med slike kritikker av disse stedene. Prøv å gjør dem bedre, i stedet for å trakasere dem.

 

Du har sikkert været nybegynner en gang du også, og helt sikkert gjorde du dine nybegynnerfeil, på samme måte som alle oss andre slektsforskere. Så hvorfor kan du ikke dele dine erfaringer i stedet for å komme med slike ytringer..... På den måten kan du bedre lære folk opp til å utøve "ærlig forskning" og som selvstendig næringsdrivende burde du vite at opplæring er en stor del av å kvalitetssikre dine produkter......

 

Jeg ser fram til et godt kurs for nybegynnere og evt. viderekomne fra deg som har drevet halve livet med slektshistorie. Tar du utfordringen, eller er det bare kritikk du klarer å by på???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser med glede at vi blir flere og flere slektsgranskere i Norge og mange nye brukere av dette forumet.

Men jeg har lyst til å komme med en liten advarsel.

 

På nettet florerer det med falske slektstavler og det er derfor meget viktig å dobbeltsjekke alle opplysninger dere finner opp i mot PRIMÆRKILDENE

 

Men dette med spredning av falske slektstavler er ikke noe nytt fenomen. For 41 år siden publiserte Jon Bratt Otnes en slektstavle som i dag helt sikkert henger som pynt i mange hjem. For 2-3 år siden skannet og publiserte jeg denne slektstavlen og dyktige genealoger og slektsgranskere i dette forumet fikk muligheten til å "barbere" den. Det vil si fjerne de navnene som beviselig ikke hørte hjemme på denne tavlen.

 

Resultatet ble skremmende, men også et godt eksempel på at det også den gang uten internett var mulig å utarbeide og publisere et makkverk av en slektstavle. Her er slektstavlen som original, og etter at den er bearbeidet av brukere av dette forumet

 

Hei.

Dette temaet ble det jo laget et TV program om for en stund siden. ALLE med mistanker om BLÅTT BLOD ble da oppfordret til å sende opplysningene inn, men du verden hvor skuffende få hadde dette genet og BLÅTT BLOD.

 

Så her er vell dette temaet ikke eksisterende for disse som " tror og mener noe slikt " FOLK; KILDER KILDER KILDER.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar Andre :rolleyes:

 

Det du nevner der har jeg aldri hørt om, hvor/hvilken Tv kanal har søkt etter mennesker med antatt "blått blod"?

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at noen aldri kan glemme "snøen som falt i fjor."

 

Overskriften på denne tråden er:

Til "NYE" slektsgranskere. Her er et skrekk-eksempel på en falsk slektstavle.

 

Jeg synes vi skal holde oss deromkring.

 

Det jeg vil fortelle "NYE" slektsgranskere om er nettbaserte programmer som har såkalte matcher o.l.

Det er spesielt programmer som MyHeritage, Geni og Ancestry.

 

Det finnes sikkert serieøse slektesgranskere som bruker de programmene.

Men det finnes også slekts-samlere i de programmene. Persone som kopiere andres trær inn i sin egen side bare de finner en match som kan passe.

Hvordan kan man kvalitets-sikre ett tre med over 100.000 personer?

Jeg har nok med mitt på noe tusen personer.

 

Så jeg sier til alle som vil bruke slike programmer.

Tro aldri på det du ser. Kontroller alltid dine funn (matcher) i kirkebøker o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re Leifs inlegg nr 141.

Hvordan kan du kvalitetsikre et tre med over 100.000. Akkurat på samme måten som et med 1000. Du kan fint ha over 100.000 i ditt tre som er født etter at kirkebøker kom til/skifter eller andre kilder. For all del et slikt tre lager du ikke på et år, men har du holdt på i 30 til 40 år så er det absolutt mulig.

Ellers er jeg enig, mange som bruker Geni, MyHeritage og Ancestyr er svært seriøse og kildebelegger sine data, som det er folk som rått kopierer andres og deres evt feil. Samtidig er det personer som bruker helt vanlig program som gjør akkurat det samme, og legger ut på egne sider..

 

Når jeg fortalte en person at han burde la være å reklamere med kongeanene sine ettersom den damen han førte tilbake til kongerekker ikke hadde kjente foreldre, ble han rasende og spurte meg om 60 moderatorer på Geni tok feil. Selvfølgelig hadde de det, en legger ut feil og de andre kopierer feilen videre, så har de alle feil. Husker ikke hva damen het, jeg har henne også i mitt anetre. Det ble diskutert 4 ulike foreldrepar på henne, noen fremholt det ene, noen det andre, og mener Tore Vigerust kommenterte det kunne være noen av dem, men det kunne også være at hennes foreldre ikke var nevnt i kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg bumper denne til topps igjen jeg, etter NRK's innslag om DNA-tester i Frankrike av det som skal være etterkommere av Gange-Rolv/Rollo.

 

Det hevdes i innslaget at sponsoren av prosjektet ER etterkommer av Gange-Rolv i 35 ledd. Synd at dette slipper igjennom i NRK. Kanskje hjelper det at folk leser innledningen i dette emnet, og forstår bedre at man skal ta slike historier med en stor klype salt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo ikke bevises hundre prosent. Kan vel kalles en usikker linje, dersom ikke hvert av disse 35 ledda er bevist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo si hva som helt om innslaget om "Gange-Rolv", men det kan jo ha en stor og spennende effekt.

 

Kanskje blir det flere som vil investere i en skikkelig DNA-prøve på seg og sine. Det vil jo øke databasen om våre slektninger fra den siden og muligens få til enda bedre "matching-metode" for hvermannsen.

 

Det er vel en økende interesse for DNA og det er neppe skadelig, selv om det blå-blå-blodet er fraværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.