Gå til innhold
Arkivverket

DNA-testing i slektsforskningsøyemed

Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Ser at det fokuseres på Y-DNA her.

Men jeg kunne også tenke meg å sjekke ut mt-DNA også.

Får man svar på både Y-DNA og mtDNA på de vanligte testene ?

Er det andre typer DNA som også som kan testes ?

Hvilke er å anbefale om man vil teste ulike typer DNA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan ta en mtDNA-test. Siden dette muterer veldig langsomt, vil du få best utbytte om du tar en test av hele genomet, en mt Full Sequence test (koster for tiden $ 199 hos FTDNA).

Man kan også ta en autosomal test, dvs. en test som ser på det DNAet som blander seg vilkårlig for hver generasjon. Her er man nesten garantert å få nære, eller forholdsvis nære, matcher, så den testen er morsom. Imidlertid er den også vanskeligst å tolke, siden man nettopp ikke kan vite i utgangspunktet på hvilke linjer man får treff. Her vil man også ha størst utbytte om man har en rimelig godt utfylt stamtavle på forhånd. Denne testen, kalt Family Finder hos Family Tree DNA (FTDNA), tester ikke Y-DNA eller mtDNA. Hvis du fortsatt har foreldre, evt. tanter eller onkler i live, vil det være nyttig å la disse også ta FF-testen i tillegg til deg selv, da man da lettere kan se hva man har arvet fra hvilken side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan ta en mtDNA-test. Siden dette muterer veldig langsomt, vil du få best utbytte om du tar en test av hele genomet, en mt Full Sequence test (koster for tiden $ 199 hos FTDNA).

Man kan også ta en autosomal test, dvs. en test som ser på det DNAet som blander seg vilkårlig for hver generasjon. Her er man nesten garantert å få nære, eller forholdsvis nære, matcher, så den testen er morsom. Imidlertid er den også vanskeligst å tolke, siden man nettopp ikke kan vite i utgangspunktet på hvilke linjer man får treff. Her vil man også ha størst utbytte om man har en rimelig godt utfylt stamtavle på forhånd. Denne testen, kalt Family Finder hos Family Tree DNA (FTDNA), tester ikke Y-DNA eller mtDNA. Hvis du fortsatt har foreldre, evt. tanter eller onkler i live, vil det være nyttig å la disse også ta FF-testen i tillegg til deg selv, da man da lettere kan se hva man har arvet fra hvilken side.

Hei Svein

Jeg blir lettere forvirret over ditt svar. Slik jeg forstaar sporsmaalet (som besvares i ditt innlegg), onsker vedkommende en enkel redegjorelse for tester man bor ta (baade Y-DNA og mtDNA). Paa bakgrunn av av mtDNA muterer meget langsomt, leser jeg at han onsker ogsaa dette.

Forvirringen, i ditt forste avsnitt vedrorende mtDNA, anbefales FTDNA. I avsnitt 2, leser jeg at FTDNA ikke tester Y-DNA eller mtDNA.

Jeg haaper med dette et klargjorende svar, konsist og enkelt (vedrorende personer som folger emnet).

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein

Jeg blir lettere forvirret over ditt svar. Slik jeg forstaar sporsmaalet (som besvares i ditt innlegg), onsker vedkommende en enkel redegjorelse for tester man bor ta (baade Y-DNA og mtDNA). Paa bakgrunn av av mtDNA muterer meget langsomt, leser jeg at han onsker ogsaa dette.

Forvirringen, i ditt forste avsnitt vedrorende mtDNA, anbefales FTDNA. I avsnitt 2, leser jeg at FTDNA ikke tester Y-DNA eller mtDNA.

Jeg haaper med dette et klargjorende svar, konsist og enkelt (vedrorende personer som folger emnet).

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)

På FamilytreeDNA kan du få testet Y-DNA, mtDNA og autosomalt DNA. Dette er forskjellige tester. Ingen av dem inneholder noen av de to andre. Autosomalt DNA (sk. FamilyFinder på FTDNA) inkluderer derimot X-kromosomet.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FamilytreeDNA kan du få testet Y-DNA, mtDNA og autosomalt DNA. Dette er forskjellige tester. Ingen av dem inneholder noen av de to andre. Autosomalt DNA (sk. FamilyFinder på FTDNA) inkluderer derimot X-kromosomet.

Hei Inger Karin

Mange takk for ditt avklarende svar. Jeg haaper sporsmaalsstilleren med dette, fikk de nodvendige svar.

Det var selvmotsigelsen i svaret, jeg onsket klarlagt (tror dette var til forvirring vedrorende sporsmaaalsstilleren).

Jeg kommer til aa folge med paa et nytt Telemarksprosjekt, men da jeg leste at opphavet til den felles stammoder (vedrorende tester mt-DNA) levde for noen tusen aar siden (for de skritelige kilder), ble jeg meget skeptisk.

Jeg undret meg over hvordan DNA-testingen, kunne brukes i slektsoyemed....................(kommer dog til aa folge med videre). 

Jeg vet selvsagt ikke om sporsmaalsstilleren, ble klokere av dette (haaper han kommer med sine synspunkter her).

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var noen selvmotsigelser i svaret til Svein Arnolf Bjørndal, men jeg håper at mitt svar var oppklarende likevel. Det er viktig at man ikke blander sammen firmaet FamilyTreeDna med testen FamilyFinder. Den siste er en av flere tester som firmaet FamilyTreeDna tilbyr, og den inkluderer ikke Y-Dna eller mtDNA - som er seperate tester (som firmaet FamilyTreeDna også tilbyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y-37 er for så vidt en grei start, men matcher på dette nivået er mindre pålitelige enn på Y-67, dvs. at man kan ha matcher på Y-37, som blir borte på Y-67.

Hvis man skulle vise seg å tilhøre haplogruppen R1a, vil det oftest være lettere å plassere en Y-67-test, enn en Y-37-test. Det gjelder også til dels R1b og I1, men ofte må man her siden ta SNP-tester i tillegg, for å finne ut av hvilken undergruppe man tilhører, siden markørene ofte er veldig like på grener som ellers har felles opphav for flere tusen år siden.

Takk for svaret. Eg endte opp med å gå for ein Y-37 no i fyrste omgang, så får vi sjå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

For min egen del er jeg opptatt av slektshistorie. og da er både Y-DNA, mtDNA og atusomalt DNA av interesse.

Derfor kunne jeg tenkt meg en test hvor man fikk svar på alle disse ulike DNA formatene.

Men jeg har også snakket med noen gamle damer som har lyst til å ta en DNA test. For dem er det aktuellt med en mtDNA test for å finne en mor/ datter rekke bakover i tid.

Men disse gamle damene er skeptiske til kortbruk og elektroniske betalingsmåter. Noen som vet om det er mulig å betale for disse testene på gamle måten ?

Har også snakket med noen såkalte donorbarn. Disse er på jakt etter en ukjent far. Ettersom de jeg snakket med var jenter, er det vel autosomalt DNA som er aktuellt i denne sammenheng ?

Men hvor stor er sjansen til å finne farslekten på denne måten ?

Når jeg nevnte tester så tenkte jeg også på selskaper som utfører testene.

De jentene jeg nevnte snakket om å bruke selskapet 23andme. Eller et FTDNA bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

For min egen del er jeg opptatt av slektshistorie. og da er både Y-DNA, mtDNA og atusomalt DNA av interesse.

Derfor kunne jeg tenkt meg en test hvor man fikk svar på alle disse ulike DNA formatene.

Det er forskjellige tester, men du kan bestille alle samtidig og de benytter samme testsett. Du kan vanligvis også "oppgradere" f.eks. en Y-DNA test til autosomalt DNA, uten å sende inn ny prøve. I alle fall på FTDNA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige tester, men du kan bestille alle samtidig og de benytter samme testsett. Du kan vanligvis også "oppgradere" f.eks. en Y-DNA test til autosomalt DNA, uten å sende inn ny prøve. I alle fall på FTDNA.

Fint. Takk for opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

Men jeg har også snakket med noen gamle damer som har lyst til å ta en DNA test. For dem er det aktuellt med en mtDNA test for å finne en mor/ datter rekke bakover i tid.

Men disse gamle damene er skeptiske til kortbruk og elektroniske betalingsmåter. Noen som vet om det er mulig å betale for disse testene på gamle måten ?

Har også snakket med noen såkalte donorbarn. Disse er på jakt etter en ukjent far. Ettersom de jeg snakket med var jenter, er det vel autosomalt DNA som er aktuellt i denne sammenheng ?

Men hvor stor er sjansen til å finne farslekten på denne måten ?

Når jeg nevnte tester så tenkte jeg også på selskaper som utfører testene.

De jentene jeg nevnte snakket om å bruke selskapet 23andme. Eller et FTDNA bedre ?

Man må nok bruke kort, men hvis du, evt. en slektning av dem, bestiller testen for dem og legger ut pengene, kan damene betale tilbake til deg/dem på "gamlemåten".

Jenter som er på jakt etter en ukjent far må nok bruke en autosomal test, og håpe på treff med slektninger etter hvert. Men man må være tålmodig, siden det tross alt ikke er så mange i den store sammenheng som har testet seg ennå. Det er også mange adopterte som etter hvert velger å ta en FF-test. For de som heller ikke kjenner sin mor, vil selvfølgelig en mtDNA-test være viktig, og gutter/menn kan teste Y-DNA.

Jo, man kan også teste hos 23andMe, men så vidt jeg forstår (har ikke testet hos dem selv) får man ikke rede på STR-markørene på en Y-DNA-test, og disse er jo viktige å kjenne til om man ønsker å sammenligne med potensielle slektninger. En annen ting er at kundebasen til 23andMe inntil nylig i stor grad har vært interessert i den medisinske delen av testen det selskapet tilbyr, og adskillig mindre interessert i å komme i kontakt med slektninger, så mange svarer ikke på henvendelser. Og en tredje ting som ikke minst er viktig når man søker etter slektninger, er at FTDNA i dag har den største basen med Y-DNA og mtDNA-testresultat å sammenligne mot, over 700 000 i skrivende stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi som er skeptisk til å betale med kort, kan ikke være med på noe mer, og heller ikke bruke våre egne penger på en hobby som dette. Myndighetene, og bankene har ødelagt hele pengesystemet. Skikkelige åpningstider i bankene er det heller ikke lengre. Så alle som vil ha inn penger til DNA prøver og annet, taper på dette, da gjerne mange som har interesse av det, ikke bruker kort og annet på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi som er skeptisk til å betale med kort, kan ikke være med på noe mer, og heller ikke bruke våre egne penger på en hobby som dette. Myndighetene, og bankene har ødelagt hele pengesystemet. Skikkelige åpningstider i bankene er det heller ikke lengre. Så alle som vil ha inn penger til DNA prøver og annet, taper på dette, da gjerne mange som har interesse av det, ikke bruker kort og annet på nettet.

Det er mulig å kjøpe tester fra FTDNA uten å bruke kort. Fra deres webside:

What payment methods do you take? How do I pay for an order?

When placing an order online, you may pay via credit card (Visa, Mastercard, American Express) or Paypal.

If you prefer to pay via a US check or US money order:

OR

If you are an international customer and would like to pay via a bank transfer:

Please contact customer service by completing and submitting our contact form. Make sure to select Billing / Change order on the drop-down list.

Billing / Change order Option

Contact Form – Billing / Change order Option

Dvs si for norske kunder kan en bruke bank overføring metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En annen mulighet er å allierer deg med en venn eller familiemedlem som er konfortabel med å bruke kort.

Eller få banken tin til å lage et kort med beløp som bare dekker dit kjøp på.

Det var dagens dumme forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei .

Jeg har noen rare DNA treff ang 3 cousin, Jeg kan laste de ned vist noe ønsker og se på disse , men hvor langt til bake kan dette handle om ang dna og 3 cousin ? er vi til bake på 1600 tallet eller 1700 tallet ang slekt ? det eneste vi vet 100 prosent er at jeg har røtter fra  Joachim Thormøhlen. som sannsynlig er fra Tysk-opphav . Det er også noe Nederlansk og Tyske slektsnavn der , 

mvh Jan Harald Fosse

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Jeg har noen rare DNA treff ang 3 cousin, Jeg kan laste de ned vist noe ønsker og se på disse , men hvor langt til bake kan dette handle om ang dna og 3 cousin ? er vi til bake på 1600 tallet eller 1700 tallet ang slekt ? det eneste vi vet 100 prosent er at jeg har røtter fra  Joachim Thormøhlen. som sannsynlig er fra Tysk-opphav . Det er også noe Nederlansk og Tyske slektsnavn der , 

mvh Jan Harald Fosse

Jeg går ut fra at du viser til testen Family Finder hos FTDNA? Erfaringsmessig kan et slektskap være lenger ut enn hva FTDNA anslår, dvs. 3. cousins kan godt være 4. eller 5. cousins, eller enda lenger ut i virkeligheten. Særlig hvis man har match med en person som man kanskje har flere linjer felles med, eller det går flere linjer opp til ett bestemt forfedrepar. Da kan slektskapet se (mye) nærmere ut enn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein 

Takk for svar , Så da er dette slektskap sannsynlig  fra 16 00 eller 1700 tallet ,  Eller mulig lengre tilbake en det . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sen replikk, da jeg først så innlegget idag:

I en situasjon der skepsis til betalingsløsninger synes å utgjøre et hinder, så kan det passe å minne om at den samme samfunnsutviklingen som har brakt med seg datamaskiner og binærbasert informasjonsutveksling, jo samtidig søker å rasjonalisere alle eldre manuelle (og presumtivt tungvinne) løsninger. Dermed blir det litt på den måten at om man vil nyte godt av alle nyvinninger innen teknologi (blant annet delta i dette forum), så må man nesten være villig til å ta med endel av de øvrige løsningene på kjøpet.

Skulle vi alle holde fast ved kun det gamle, så vil det være vanskelig å se for seg den viktige demokratiseringen som er skjedd på arkivfronten, hvor vi nå kan sitte i vår egen stue, det være seg i Bergen eller Seattle, og nyttiggjøre oss tjenester som inntil for svært få år siden fordret lange reiser og fysiske oppmøte på ulike arkiver i inn- og utland.

Det vil imidlertid fortsatt være mulig å holde fast ved en rekke gamle løsninger, men en kan ikke da forvente at de ulike tilbydere av varer og tjenester vil anse den eller de som velger dette, som noen viktig målgruppe. Så det later til at verden går videre, enten man liker det eller ei. Håpet er at vi tar med oss det viktigste fra fortiden til glede og nytte for fremtiden.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Svein . så da antyder du at en 2nd Cousin - 3rd Cousin er sannsynlig  slekt langt til bake ? sanselig mange hundre år til bake ? Er det dette du mener  Family Finder ? kunne vert greit med en saklig uttalelse ang dette 

mvh jan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. cousin er 3-menning, 3. cousin er 4-menning. Jeg har mer enn 15 som står som antatte 2-4. cousins, men til tross for at jeg kjenner ganske godt til slekten min, er det ingen av dem jeg greier å plassere i slektstreet (finne slektskapet til). Antagelig skyldes det at de er slektninger gjennom flere linjer. Bl.a. vet jeg at mormors far og mor var 3-menninger, så mye av slekt gjennom henne vil vises nærmere enn det egentlig er. (Jeg husker jo at det er endel av dine aner som selv var i slekt, og da blir dette nokså viktig å ta med seg.)

Likevel, jeg tror nok at du kan regne med at de som er oppgitt som 2-4-cousins er i slekt med deg, men at de kanskje kan være mye lengre tilbake i tid enn 2-4. cousins.

Det er forøvrig også lurt å se på verdiene for cM og Longest Block, ev. å benytte "Cromosome Browser" mot treffene dine, for å se hvilke som er felles matcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at Family finder er meget korket ang slekts tree . Da jonny mydland  er min mors linje og står som  2-3-cousins ,, Faren til Jonny var min tre mening fra min mors slekt , Jeg mener ang slekt at Family finder er meget korket i sine utregninger ang familietre . Jeg tror nok at en 3- 4 cousin ikke er så langt ute i slekt som noen påpeker ang family finder .   Matcher er jo også spennene   ;)

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, matcher er spennende, men som sagt - det er ikke alltid at beregningen av "cousins" stemmer, spesielt ikke hvis man er beslektet via flere linjer. Slik er det med meg - bl.a. på Hadeland. 

Du kan også f.eks. prøve "common matches" med de du kjenner slektskapet til (som f.eks. Mydland), så får du opp alle treff som dere har felles :)

Slik kan du - i alle fall til en viss grad - finne ut litt mer om hvor i slekten din dine matcher hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jan Harald,

Jeg skal komme med et eksempel på hva jeg forsøkte å forklare generelt i #191. Min far og jeg hadde match med en amerikansk dame. Jeg mener det var 3th-4th cousins som ble anslått. Vi kunne potensielt ha vært beslektet på flere steder i landet, men landet på at det trolig måtte dreie seg om Hadeland, det var i hvert fall der vi fant felles slektninger. Men ikke på nivået 3th-4th cousins, derimot endte vi som distant cousins", fordi slektskapet lå lenger tilbake enn 6th cousins (7-menninger), som så vidt jeg husker er FTDNAs yttergrense, før det blir "distant". Vi var til gjengjeld beslektet på flere linjer der, og tre av linjene gikk også tilbake til det samme forfedreparet, som var født på slutten av 1500-tallet. Så de nærmeste felles linjene lå rundt 1650, tror jeg, og altså tidligere.

I likhet med Inger Karin Haarbye har jeg enkelte 2.-4th cousins som jeg ikke aner hvordan jeg er i slekt med, i tillegg til forferdelig mange 5th-distant cousins, mange med tilsynelatende bare utenlandske aner, som jeg heller ikke vet hvordan jeg er i slekt med.

Men det motsatte er også mulig: En dame fra Gudbrandsdalen var anslått å være en distant cousin av meg, men endte faktisk som 5th cousin. Vi hadde et felles anepar født rundt 1750.

Når vi kommer lenger tilbake enn firmenninger er det uansett veldig tilfeldig hvem man får treff med. En seksmenning av min mor, som også er en enda noe fjernere slektning av min far, tok nylig FF-testen. Hun matchet ikke meg, min far eller min onkel på morssiden, derimot min mors fetter (som hun altså også er seksmenning med) og en tremenning av meg på farssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sen replikk, da jeg først så innlegget idag:

I en situasjon der skepsis til betalingsløsninger synes å utgjøre et hinder, så kan det passe å minne om at den samme samfunnsutviklingen som har brakt med seg datamaskiner og binærbasert informasjonsutveksling, jo samtidig søker å rasjonalisere alle eldre manuelle (og presumtivt tungvinne) løsninger. Dermed blir det litt på den måten at om man vil nyte godt av alle nyvinninger innen teknologi (blant annet delta i dette forum), så må man nesten være villig til å ta med endel av de øvrige løsningene på kjøpet.

Skulle vi alle holde fast ved kun det gamle, så vil det være vanskelig å se for seg den viktige demokratiseringen som er skjedd på arkivfronten, hvor vi nå kan sitte i vår egen stue, det være seg i Bergen eller Seattle, og nyttiggjøre oss tjenester som inntil for svært få år siden fordret lange reiser og fysiske oppmøte på ulike arkiver i inn- og utland.

Det vil imidlertid fortsatt være mulig å holde fast ved en rekke gamle løsninger, men en kan ikke da forvente at de ulike tilbydere av varer og tjenester vil anse den eller de som velger dette, som noen viktig målgruppe. Så det later til at verden går videre, enten man liker det eller ei. Håpet er at vi tar med oss det viktigste fra fortiden til glede og nytte for fremtiden.

Mvh Are

Interessant å se hvem som trykte liker på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein,

Forstår at du er noe ergerlig på visse trekk ved samfunnsutviklingen, herunder særskilt dette med betalingsløsninger. Poenget jeg forsøkte å få frem ovenfor var at mye av dette henger sammen. Derfor synes jeg ikke at man skal kunne bli altfor opprørt over nye teknologiske tjenester ikke lar seg forene med gamle betalingsmåter. Trolig ville mange av tjenestene som tilbys ha vært langt dyrere eller ikke-eksisterende, om man ikke hadde gjort bruk av ditto nettbasert betaling.

Jeg har forøvrig forståelse for at enkelte eldre mennesker, av enten sedvane eller mangelende fortrolighet med moderne løsninger, kan finne det vanskelig å delta på lik linje med den øvrige befolkningen. Men slik kommer det trolig alltid til å være, nemlig slik at noen vil falle litt på siden av primære målgrupper. Det vil imidlertid alltid være muligheter for å avhjelpe slike situasjoner. Det finnes mange gode hjelpere.

Ellers har du helt rett, det er faktisk interessant å se hvem som trykker på liker. En del av det å være menneske er jo å definere seg selv i forhold til andre. Hvem liker det jeg gjør? Får jeg aksept for min deltakelse? Slik er det i familielivet, på arbeidsplassen, i sportslige sammenhenger og selvsagt også på sosiale media. Like-trykking er jo et produkt av verden systematisert i ren Zuckerberg-ånd. Får dette oss til å føle oss bedre likt og er det alltid like greit, eller ville verden vært bedre uten denne trykkknappen? Jeg har uansett litt troen på Like-verd blant Like-sinnede.

mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider