Gå til innhold
Arkivverket

DNA-testing i slektsforskningsøyemed


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

JHF skrev: ja det må blod test til som vi har gjort. Slett ikke. Her http://www.familytre...rCmK4sqZhCZ6w.1 kunne dere enkelt tatt en skrapetest og fått sammenlignet testen med andre over hele verden, inkludert nordmenn.

hei jeg har tatt en skrapetesten , men det var en 17 markøer . men tror også det er tatt noen flere testen fra andre i familien blodtest og mulig en 37 markører , men tusen takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SNP-tester er svært viktige. Det hjelper ikke om STR-markørene er identiske eller nesten identiske dersom de to haplotypene i virkeligheten kommer fra vidt forskjellige grener på treet. Jeg administrerer bl.a. en I1-haplotype, og på 67 markører er det minst en som vedkommende har en 60/67-match med, som tilhører en helt annen gren av I1-treet enn testresultatet jeg administrerer. Det vil si at slektskapet ligger flere tusen år tilbake i tid.

Interessant... så til og med med 65/67 kan slektsskapet ligge svært langt tilbake i tid? Er det da mer lønnsomt å satse på testing av flere SNPer enn å oppgradere til Y-DNA-111? Jeg har til nå fått L22-, Z58-, CTS6364+ og venter på resultatet for disse: L69, CTS8582, L1439. Jeg tilhører også I1-M253.

 

hei jeg har tatt en skrapetesten , men det var en 17 markøer . men tror også det er tatt noen flere testen fra andre i familien blodtest og mulig en 37 markører , men tusen takk for info :)

Så bra Jan Harald, det er en fordel hvis den testen er tatt hos en av de store firmaene (Kan også overføres). Testing av blod hørtes noe gammeldags ut, nå er vel dna fra spytt/innsiden av munn det vanlige. Hos familytreedna.com kan man ved hjelp av en skrapetest stadig oppgradere til flere markører og få testet SNPer i tillegg til å få treff i en database over andre som har testet. I tillegg er jo autosomal test interessant hvis andre linjer enn mor og farslinje er interessante..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reine mors- eller farslinjer vert jo berre ein liten flik av eit slektstre. Kva er vitsen med å teste mtdna eller ydna dersom det er mogeleg å teste slektskap for alle linjer? Er mtdna/ydna meir nøyaktige enn ein autosomal test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reine mors- eller farslinjer vert jo berre ein liten flik av eit slektstre. Kva er vitsen med å teste mtdna eller ydna dersom det er mogeleg å teste slektskap for alle linjer? Er mtdna/ydna meir nøyaktige enn ein autosomal test?

 

Forskjellen er vel at Y-DNA kan knyttes til farslinja og mtDNA til morslinja, mens autosomal kan i mange tilfeller finne nær slekt, men i endel andre tilfeller finne slekt mange generasjoner tilbake og vanskelighetsgraden for å finne slektsskap blir da vanskeligere jo lenger ut det ligger.. Problemet er vel da også at et slektsskap kan genetisk se mye nærmere ut enn i virkeligheten ved anesammenfall. Hvilken i anesirkelen som er bindeleddet er da vanskelig å vite, spesielt hvis to personer deler flere forfedre.. (Da må flere slektninger testes.) Men så absolutt, denne testen er den jeg har hatt mest glede av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For farslinje/morslinje er Y-DNA hhv. mtDNA mye mer nøyaktig enn autosomal DNA. Dette fordi vi arver en (mer eller mindre) uforandret streng med DNA.

 

Autosomene har vi 2 DNA-strenger av hver, en fra mor og en fra far. Men - det er ikke slik at vi da arver en uforandret streng direkte, men en streng som er en blanding av de to fra far, og tilsvarende de to fra mor (overkrysning). Det blir derfor nærmest uendelig mange kombinasjoner for hvert kromosom som gis videre til avkommet. I tillegg til at det er 22 forskjellige kromosompar...

 

Huff - dette var ikke så enkelt å forklare, man må nesten sette seg litt inn i det for å forstå.

 

http://www.bion.no/temaer/arv-og-genetikk/

 

(Se bl.a. på celledeling - meiose)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant... så til og med med 65/67 kan slektsskapet ligge svært langt tilbake i tid? Er det da mer lønnsomt å satse på testing av flere SNPer enn å oppgradere til Y-DNA-111? Jeg har til nå fått L22-, Z58-, CTS6364+ og venter på resultatet for disse: L69, CTS8582, L1439. Jeg tilhører også I1-M253.

Mange I1-haplotyper er svært like, uavhengig av gren de tilhører, antagelig fordi det felles slektskapet mellom alle I1-linjer ligger så nært tilbake i tid. Det er noe tusen år til nærmeste felles stamfar, riktignok, men i den store sammenheng er det likevel "nært". Jeg ville nok derfor satse på SNP-tester før jeg utvidet til 111 markører. Jeg har nå nylig fått tilbake en I1-linje hvor jeg foreløpig er helt i det blå hvor den kan høre hjemme. Av de svært få som har testet SNP av matchene på denne, er det en som er L22-, mens en annen i hvert fall har testet positivt for CTS6364 (oppstrøms av L22). I Norgesprosjektet er den jeg administrerer lagt på L22+ "Norse" og anbefalt å teste P109, men jeg er ikke så sikker på at dette vil være utfallet, for det finnes også matcher på det store I1-prosjektet som har blitt anbefalt å teste Z58, Z63, CTS6364 og DF29. Så dette kan bli spennende. Og det viser i hvert fall med tydelighet at "matcher" kan tilhøre ganske så ulike grener.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant... så til og med med 65/67 kan slektsskapet ligge svært langt tilbake i tid? Er det da mer lønnsomt å satse på testing av flere SNPer enn å oppgradere til Y-DNA-111? Jeg har til nå fått L22-, Z58-, CTS6364+ og venter på resultatet for disse: L69, CTS8582, L1439. Jeg tilhører også I1-M253.

 

 

Det er 5 kjente SNP under CTS6364+ i haplogruppe I1:

L22

L69

F3312

CTS8582

M227

 

Ser du har testet L22- og venter på resultat for L69 og CTS8582. Har du testet M227 og F3312?

M227+ er vel lite trolig hvis ikke din Y-linje kommer fra sentraleuropa, men F3312+ ser ut til å være hovedsaklig norsk.

Så hvis din Y-linje kommer fra Norge og du er CTS6364+ og L22-, så er F3312 en SNP man bør teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange I1-haplotyper er svært like, uavhengig av gren de tilhører, antagelig fordi det felles slektskapet mellom alle I1-linjer ligger så nært tilbake i tid. Det er noe tusen år til nærmeste felles stamfar, riktignok, men i den store sammenheng er det likevel "nært". Jeg ville nok derfor satse på SNP-tester før jeg utvidet til 111 markører. Jeg har nå nylig fått tilbake en I1-linje hvor jeg foreløpig er helt i det blå hvor den kan høre hjemme. Av de svært få som har testet SNP av matchene på denne, er det en som er L22-, mens en annen i hvert fall har testet positivt for CTS6364 (oppstrøms av L22). I Norgesprosjektet er den jeg administrerer lagt på L22+ "Norse" og anbefalt å teste P109, men jeg er ikke så sikker på at dette vil være utfallet, for det finnes også matcher på det store I1-prosjektet som har blitt anbefalt å teste Z58, Z63, CTS6364 og DF29. Så dette kan bli spennende. Og det viser i hvert fall med tydelighet at "matcher" kan tilhøre ganske så ulike grener.

Sant det, virker ikke som så mange har "oppdaget" hvor viktig SNP-ene er for å fastslå slektsskap.. Blir spennende å se hvor veien går videre, ser også ut som det stadig blir oppdaget nye greiner..

Det er 5 kjente SNP under CTS6364+ i haplogruppe I1:

L22

L69

F3312

CTS8582

M227

 

Ser du har testet L22- og venter på resultat for L69 og CTS8582. Har du testet M227 og F3312?

M227+ er vel lite trolig hvis ikke din Y-linje kommer fra sentraleuropa, men F3312+ ser ut til å være hovedsaklig norsk.

Så hvis din Y-linje kommer fra Norge og du er CTS6364+ og L22-, så er F3312 en SNP man bør teste.

Det er nok F3312 som står for tur, men venter på resultater på de nevnte først.

Paul Stone skrev 28 Oktober: "L1439 was found in a CTS6364* person last night. We don't know if it will show up in all or just some CTS6364 people." og "I doubt you are M227+ but it is possible. We know you will be DF29+, no need to test for it. F3312 is possible, there are only a few others right now. We are not really sure where CTS8582 fits in at the moment."

Ellers er farslinjen min iallfall frem til 16 generasjoner tilbake fra Ørsta på Sunnmøre.. Det blir spennende jo flere som blir med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei vist du har treff på en 37 markører og bare en feil dys385-11 har jeg og han andre har dys385-10 på den , begrunnet at det kan bli genforandringer da treffe var fra 1700 tallet . ? men det viser da slekt ? jeg fikk også full treff på en person det viser da familie som jeg forstår . vennlig hilsen jan .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei vist du har treff på en 37 markører og bare en feil dys385-11 har jeg og han andre har dys385-10 på den , begrunnet at det kan bli genforandringer da treffe var fra 1700 tallet . ? men det viser da slekt ? jeg fikk også full treff på en person det viser da familie som jeg forstår . vennlig hilsen jan .

 

Det er veldig uklart hva du mener her. Tror du må legge ut resultatene slik at noen kan vurdere dette bedre, likeledes må du forklare bedre hva du forventer av svaret. F.eks. hva du mener med "men det viser da slekt?" Tenker du da på slekt for flere hundre år siden eller et par generasjoner?

 

På 1700-tallet ble det ikke tatt DNA-tester.

 

For sikkert å påvise nær slekt må det mer enn 37 markører

 

denne siden kan du f.eks. se at:

 

Treff på 36 av 37 markører:

det er stor sjanse for at man har felles ane innen 16 generasjoner

felles ane kan fremdeles være flere hundre år tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en 67 markørtest for 14 dager siden (yDna), men jeg slapp å ta blodprøve :-)

12 markører er vel egentlig gammeldags og ubrukelig innen genetisk genealogi har jeg hørt

Jeg vet jo ikke om du følger farslinje bakover hele veien når det gjelder Wangensteen, og jeg vet heller ikke om opplysningene til Nermo er riktig: http://www.nermo.org/slekt/surnames.html#W Men det blir uansett spennende å kanskje få høre resultatet. Kanskje får du også treff med en etterkommer (i farslinje) av den interessante Don Juan du nevner i et annet innlegg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dét var jo artig! Jeg setter også pris på å prøve å forstå de store linjene.

 

Men du må vel opp i Y-67 for å få noen meningsfulle resultater. Og i slektssammenheng er jo det bare en liten del av deg. Jeg har hatt mest glede av FF-testen. Det er vel der du kan ha glede i slektssammenheng (hvis det er din hensikt).

 

Nå har jeg bestilt oppgradering fra Y-37 til Y-67, samt pakken "FamilyFinder+mtDNAplus", så kommer vel resultatet og evt. matcher om noen uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg lurte på og ta en ny DNA på min mors side det er mye spennende der . Men kan jeg ta testen ? eller må min mor ta den ? tenker sån at jeg er nå ydna så mulig det er best at min mor tar den eller ? . hva er best her Family finder ? eller mtDNA ?

 

venlig hilsen jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har samme mtDNA som din mor. Med mtDNA finner du morslinjen din, men det er så sjelden mutasjoner på mtDNA at du ikke kan regne med å finne nær slekt på den måten. mtDNA gis videre fra mor til barn, slik at det er mormors-mormors-mormor osv. du tester da. Du har altså fått mtDNA fra din mor, men du gir den ikke videre til dine barn. De får den fra sin mor. Den arves altså kun gjennom kvinner.

 

Skal du lete etter nær slekt som ikke er langs mormors-mormors-mormors linje (mtDNA) eller farfars-farfars-farfars linje (Y-DNA) så er det Family finder som gjelder. Og de har jo tilbud nå, så jeg kommer nok til å bestille en slik jeg også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du lete etter nær slekt som ikke er langs mormors-mormors-mormors linje (mtDNA) eller farfars-farfars-farfars linje (Y-DNA) så er det Family finder som gjelder. Og de har jo tilbud nå, så jeg kommer nok til å bestille en slik jeg også... :)

Family Finder er permanent satt ned i pris siden i sommer. Det er altså nå samme pris på denne ($ 99) uansett tilbudspris på de andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har fra før Y-DNA37+mtDNAPlus (en bror) og Family Finder (jeg) og har i dag bestilt oppgradering Y-Refine37to67, men bør jeg samtidig bestille en oppgradering av MtHVR2toMega B)

 

Ser at prisen nå på mtFullSequence ($169.00) og mtHVR2toMega ( $139.00) har nærmet seg hverandre i pris. Den første er aktuell for de som ikke har testet mtDNA, mens den andre er for de som bare trenger å oppgradere (For resultatet blir vel det samme?).

 

Vurderer å få bestilt mtHVR2toMega, men er usikker på hvor mye denne er satt ned? Mener iallfall at tilbudet på mtFullSequence høres veldig bra ut. Har fått så mye treff her at for å kunne sortere må jeg oppgradere testen.. Jeg tilhører foresten mtDNA K (Ifølge William Hurst mest sannsynlig K1c1).. Finnes det SNPer også på mtDNA som på Y-DNA eller er denne testen det nærmeste man kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det senere hvor jeg har kjøpt mtDNA-tester, har jeg kjøpt FGS med en gang. Det er den eneste testen hvor man har sjanse til å få vite hvilke(n) undergruppe man tilhører, selv om noen også kan avsløres på HVR2. Det er også bare på en FGS-test at man har den minste sjanse på å få matcher innenfor en genealogisk tidsramme, selv om det ikke er en garanti, dersom haplotypen er for vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det senere hvor jeg har kjøpt mtDNA-tester, har jeg kjøpt FGS med en gang. Det er den eneste testen hvor man har sjanse til å få vite hvilke(n) undergruppe man tilhører, selv om noen også kan avsløres på HVR2. Det er også bare på en FGS-test at man har den minste sjanse på å få matcher innenfor en genealogisk tidsramme, selv om det ikke er en garanti, dersom haplotypen er for vanlig.

 

Hmm.. Ble litt usikker på hva FGS er igjen?

 

Men etter hav jeg har forstått tilsvarer disse hverandre:

FMS=mtDNAFullSequence=mtHVR2toMega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hmm.. Ble litt usikker på hva FGS er igjen?

 

Men etter hav jeg har forstått tilsvarer disse hverandre:

FMS=mtDNAFullSequence=mtHVR2toMega

 

Det betyr det samme. FMS er det nyere navnet: Full Mitrocontrial Sequence, mens FGS betyr Full Genomic Sequence.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sant det, virker ikke som så mange har "oppdaget" hvor viktig SNP-ene er for å fastslå slektsskap.. Blir spennende å se hvor veien går videre, ser også ut som det stadig blir oppdaget nye greiner..

 

Det er nok F3312 som står for tur, men venter på resultater på de nevnte først.

Paul Stone skrev 28 Oktober: "L1439 was found in a CTS6364* person last night. We don't know if it will show up in all or just some CTS6364 people." og "I doubt you are M227+ but it is possible. We know you will be DF29+, no need to test for it. F3312 is possible, there are only a few others right now. We are not really sure where CTS8582 fits in at the moment."

Ellers er farslinjen min iallfall frem til 16 generasjoner tilbake fra Ørsta på Sunnmøre.. Det blir spennende jo flere som blir med ;)

 

Hei! Da har jeg motatt siste resultatene og er da:

I1-M253+ CTS6364+, DF29+, L1439+, L69+, CTS8582-, L22-, Z58-

 

Er med i flere prosjekter og er der anbefalt disse SNPene:

F3312, CTS10028, L1275. Regner med at F3312 er den mest aktuelle, men får se hva jeg bestiller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F3312, CTS10028, L1275. Regner med at F3312 er den mest aktuelle, men får se hva jeg bestiller..

 

F3312 er ikke nødvendigvis mest relevant fordi den står først i rekken, men kan selvfølgelig være det av andre grunner. Min morfarslinje, som er I1 P109, har så langt testet negativt på 5 av 6 nedstrøms SNP'er som er foreslått å teste, og jeg har vel egentlig ikke så stor tro på den sjette, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.