Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

så noen gammle bilder som orførern vist meg angivlig min slekt ?;) der satt de på hest i bunad og gården var stor . det bodde mange jenter på denne gården nr 11 sa han til meg . og at vist dette stemmer med fosse så kommer mulig slekten der fra og rundt vestlandet . gards nr 11 skulle vist vere melands nest største gård ? vist alt dette stemmer har jo jeg familie i usa også en eller annen plas der borte .

Jeg mener Yngve Nedrebø har redegjort for dette med brukets størrelse i et tidligere innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrikkelen 1906 viser at bruk 11 av Fosse hadde en skyld av 1 mark 80 øre. Eier i 1906 var Anders Andersen d.æ. Skylden var litt mindre enn på bruk 1, som hadde 1,99, og betydelig mindre enn bruk 1 på Frekhaug, som hadde 5,43. Men med 1,80 var skylden på dette bruket noe over gjennomsnittet i Alversund herred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du igjen endret emnetittel, denne gangen etter 463 svar! Når et innlegg er postet og besvart, er det kun mindre endringer som skal/kan gjøres, og aldri noe som endrer meningen med emnetittel/innlegg. På denne måten blir svarene du får hengende i luften, og det er svært useriøst!.

Her er det opprinnelige startinnlegget:

"ang kirkebøker og fakta og feil"

"Elias Andersson Fosse (fødd Meland 28.12.1869) og Karen Marie Christophersdotter f. Sviggum (fødd Hafslo 13.7.1874)

Elias Andersson Fosse og Karen Marie Chrtistophersdotter står oppført som foreldre på Anders Elias Fosse i Meland kirkebøker. Som min familie mener er feil . Den eldste igjenlevende i familien min er 80 år gammel og sier at dette er helt feil da Anders Elias Fosse ble tiltatt denne familien en gang rundt 1904 -1905 , dette vet vi i Familien da Anders Elis Fosse har sakt det selv når han levde. Vi har i dag kilder på at far til Anders skal hete Wilhelm og er fra tyskland og at mor skal hete sofie og var tjeneste-jente og var født i usa . Når familien ikke godtar dette og mener at det er feile foreldre i kirkebøker på Anders Elis Fosse hva kan vi gjøre med det ?

Vi har også fått noen Papirer fra Tyskland ang denne familie saken , Så mitt spørmål er hvordan kan vi få registret de rette foreldre på min Bestefar Anders Elias Fosse . Venlig Hilsen Jan Harald Fosse

Legger med et bilde av Wilhelm II og min sønn . det er noe som heter eple faller ikke langt fra treet og familie likhet lyver ikke ...

Vedlagt(e) fil(er)

16902_4312424857722_95234017_n.jpg"

Igjen: det er en uting å endre forutsetningene/spørsmålene som andre har besvart, det forstår du sikkert selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Jan Harald, det er vel det du egentlig vil ikke sant - vise bilder og brev som skal bevise noe? I bidrag # 448 ville du avslutte “keiser-saken". Så var du plutselig interessert i å få vite mer om historien til Fosse gård. I bidrag # 459 er du plutselig kommet på at dere kanskje har slekt i USA „hvis alt dette stemmer“.

I bidrag # 47 i denne tråden hevder du at en 80 år gammel onkel aldri hadde hørt om Karel M. Fosse (som var reist til USA da Anders Elias døde) og om Anna J. Fosse (gift 1926 i Bergen). Meget merkelig, synes jeg, at hele familien og hele bygda „vet“ om en 100 år gammel „historie“, men din 80år gammel onkel visste ikke at Anders Elias hadde to barn ved navn Karel/ Karl og Anna Josefine??

I bidrag # 48, den 01. sep. 2013, siterer du deg selv – og skriver „Last modified 26. juli 2007“ Egentlig burde vi da ha visst at alt dette ikke kan bli tatt helt alvorlig.

Hva er det du egentlig vil her? Du har nå i lengre tid klart å holde en god del slektsforskere aktiv. Veldig mange har forsket og funnet data, men det interesserer deg vel egentlig ikke?

Jeg kan ikke spansk, men de andre „brevene“ du har lagt frem er skrevet på så dårlig tysk og engelsk at jeg ikke kan tro at de stammer fra seriøse personer. Dessuten: om spanskekongen skal ha skrevet brev – hva spiller det for rolle? Huset Hohenzollern har ett! overhode.Kanskje jeg skulle skrive til ham og høre om han i det hele tatt vet noe om denne „kaiser-saken?

Philip Kurril (en prest som bor og virker i Tyskland) setter seg inn for å innføre tysk monarki igjen – noe som er like hensiktsløs som å overbevise oss her i „kaiser-saken“. I alle fall vil du/ dere ikke klare det uten noen håndfaste bevis.

En liten historie fra min egen anetavle: I BB for Balsfjord står det at Andreas Beckmann kom til Balsfjord i 1812 etter å ha vært 3 år i engelsk fangenskap. Noe som slett ikke kan stemme fordi Kirkebøkene for Tromsø forteller at han 2 ganger var far til uektefødte barn - i 1807 og i 1810.

Bygdeboka for Balsfjord kom ut i 1981 og forfatteren har tydeligvis stolt på det bygda "visste" i stedet for å recherchere om det stemte.

Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom spørsmålet i denne tråden er om Elias Andersen Fosse (født 1869) og hans forfedre, vil Meland bygdebok kunne hjelpe. Mannslinjen kommer fra Øvre Sagstad, går til Nedre Sagstad, og til sist til Holme, og forbindelsen til Fosse kan følges tilbake til siste halvdel av 1700-tallet:

Elias var sønn av Anders Andersen Øvre Sagstad (1835-1925) og Gjertrud Knutsdatter Fosse (1841-1918). Gjertrud var datter av Knut Olsen Fosse (1812-1864) og Olina Halvardsdatter Øvre Sagstad (1802-1886). Knut Olsen var sønn av Ole Andersen Fosse (ca. 1775-1823) og Inga Knutsdatter Øvre Sagstad (1778-1857). Ole Andersen var sønn av Anders Larssen (født ca. 1747 på Hovden, Osterøy-1780) og Gjertrud Olsdatter (født ca. 1740 på Midt Mjelde, Osterøy-1806).

Mannslinjen på Øvre Sagstad kommer fra det som er bruk 2. Anders Andersen Øvre Sagstad var sønn av Anders Halverdsen Øvre Sagstad (1796-1888) og Inger Sjursdatter Holme (1794-1874), sønnesønn av Halvard Nilsen Øvre Sagstad (1758-1818) og Marta Olsdatter Lygra (ca. 1761-1834), og sønnesønns sønn av Nils Anderssen (født 1733 på nedre Sagstad-1797) og Ågot Johannesdatter Øvre Sagstad (ca. 1730-1804).

Nils Anderssen Nedre Sagstad (1733-1797) var sønn av Anders Halvardsen (født Holme 1706-1771) og Kari Nilsdatter Øvre Sagstad (1692-1766), og Anders Halvardsen var sønn av Halvard Andersen Holme (ca. 1663-1738) og Anna Monsdatter Tveito (ca. 1680-1749), og sønnesønn av Anders Holme (født ca. 1623-1693). Den forrige brukeren på Holme het Halvor Arnesen, og kan ut fra navn og alder være far til Anders (født ca. 1623), men her er kildene for sparsomme med sine opplysninger til at noe sikkert kan sies.

Mannslinjen til Elias Anderssen Fosse kan altså følges tilbake til Anders Holme, født ca. 1623.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit takk for hjelpen alle sammen . familien og ikke minst jeg har underholdt dere mye en god stund . historien kommer fra fosse og er 100 år gammel så dette er ikke noe vi har funne på . men kan noen finne ut hvor lenge familien fosse har bodd i Norge går slekten helt til bake til olav kyrres tid ? og karen fra sogn hvor kommer den slekten fra ? er det viking blod der ? ang kaiser saken føler jeg at det for vere nok i den saken .. ;)

Det er registrert tre kulturminner fra jernalderen på Fosse, men ikke innenfor bruk 11 sine grenser. Ved Fossesjøen er det registrert ett kulturminne fra steinalderen.

Når det gjelder Karen Chr.dtr. Sviggum, så kommer hun altså fra Hafslo i Sogn. Hennes mor var Malene Eriksdatter. Malene fikk fem uekte barn med fem ulike menn. To av barnene var døvstumme; Karen og Erik. Den tredje var Thomas født i 1880, Martinus og Ivar. Malene bodde også en periode i Bergen, som du sikkert har sett på FT 1900. Men da hun døde på 1930-tallet bodde hun i Hafslo. Hun døde som fattiglem og ingen slektninger er nevnt i dødsmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør meg hva vi gentlig vil her . vi ønsker og finne ut av alt ang våres familie sak .. i går var jeg også på fosse og endå en eldre mann kunne bekrfte denne sak . vi har mange mennesker som kjenner til denne historien og blant annet brev- film og kontakter . prøv og sett deg inn i våres sak med en tung familie historie som mange fra meland kjenner til . Når mennesker forteller denne historien til oss hva skal vi tro ? som en sa til meg ja vi har hørt dette jeg personlig hørte dette før krigen sa han til meg . en til ja min far fortalte meg dette en gang rundt 1950 da jeg var gutt . en mann i slutten av 70 årene sier til meg ja jeg vet at dere snakker sant men jeg ser hvordan dere kjemper på arkive .jeg ønsker ikke gå inn i debatten da dere ikke blir tatt på alvår synd .din bestefar kom til gården da han var liten har de sakt så ja hva skal vi tro ... Jeg leser hva alle skriver her og tar det alvårlig . men det er ikke lett og avfeie en 100 år lang historie .

hilsen jan .

"Enda en eldre mann som kunne bekrefte at han hadde hørt.................." - en mann i slutten av 70 årene sier til meg ja jeg vet at dere snakker sant" - "som en sa til meg ja vi har hørt dette jeg personlig hørte dette før krigen sa han til meg"

Men prester som skrev i kirkebøkene når hendelsen fant sted og levde 30 år før disse gamle menn ble født, og som kanskje ikke kunne skrive en gang, nei de tror vi ikke på!!! Uff og uff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jordmorprotokollene ikke lar seg finne bør dere snarest, både for deres egen del og for oss slektsforskere, få gjennomført de nødvendige DNA-tester av en mannlig etterkommer etter Anders Elias, f eks Harry eller en av hans sønner, og en annen mannlig etterkommer etter Anders Andersen (rene mannslinjer), f eks en sønn av en av brødrene Arne eller Sigurd Fosse, som begge døde i 2000. Jeg vet ikke om de har sønner, men det får vi håpe de har!

Ta evt kontakt med Anne M Berge eller Svein A Bjørndal her på DF for å få info om hvilken test dere bør ta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ser at enkelte nå stiller spørsmål om at vi skulle ha laget det berømte kongebrevet selv. Egentlig er spørsmålet så ondsinnet at jeg ikke burde kommentere det. Vi mottok brevet den 31.05 2012. Brevet ble omgående sendt til mine kontakter i Spania for både verifisering av språk, skrift og deretter til oversettelse. NB ingen fant feil ved brevet da.

Videre hadde jeg møte med søsteren til han som bisto Georg Friedrich i sammen med en jurist som snakker flytende Spansk, for gjennomgang av saken. Har for øvrig både navn og telefonnummer til vedkommende. Forøvrig hadde jeg flere møter med henne den sommeren. Disse kan verifiseres ved behov om saken skulle komme så langt at det er nødvendig. Personen vi hadde møte med hadde kunnskap om vår familie historie langt utover det som skulle være nødvendig. Jeg formoder at strafferammen i Spania for forfalskning av offisielle dokumenter er vel så hard som i Norge om ikke verre.

Jeg har full forståelse for at enkelte her på arkivet betviler vår historie, basert på de indisier vi sitter med.

For meg som har vært nær denne saken i over halvannet år, ser jeg bare flere og flere ubesvarte spørsmål.

Jeg kan gjøre tilgjengelig timer med debatter på Chat om nødvendig, men da til riktige vedkommende.

Jeg vil derfor helt tilbake til start på arkivet, når jeg involverte meg så var det for å bidra at debatten kom i ordentlige spor. Vi prøver å finne ut om Anders Elias med familie har snakket sant, om at Karen og Elias Andersen Fosse ikke var hans foreldre. Tro det eller ei vi har ikke funnet løgn på noe område så langt av det som vi har blitt fortalt. Men vi har ikke mulighet til å bevise at kirkebøkene ”kan være” eller er feil. Personlig stiller jeg meg åpen på at begge deler kan være riktig. Er dåpen korrekt? Er fødselsdato korrekt? Jeg vet snart ikke lenger.

Vi har blitt bedt om å finne Jordmorsprotokollen på Anders Elias, selv med arkivets hjelp har vi ikke klart å finne den. Den eksiterer rett og slett ikke under Karen`s navn. Rart at ikke enkelte finner det besynderlig?

Så er det enkelte som påstår vi har diktet denne historie: Jeg håper de som har fulgt med her har sett at det har kommet inn kilder utenifra som mer enn godt nok bekrefter at hva vi har skrevet her er riktig. Som også har plassert Keiser Wilhelm som gjest på Fosse gård, faktisk mer enn vi har vågd selv.

Jeg vet at det er mange utenifra som følger med og har kunnskap om denne saken. Noen av dere har ringt oss. Med unntak av tidligere ordføreren i Meland og noen få til. Så er det ingen som vil stå frem offentlig.

Jeg skal til Alversund neste torsdag og håper de av dere som har ringt Jan Harald med flere kan ta kontakt med undertegnede. Jeg kommer der med en Journalist som vil holde alle kilder i full fortrolighet, men med ett mål for øye og få flere spor evt. indisier. Så her er det fullt kildevern om ønskelig. Kontakt meg på meldingsboksen.

DNA: Vi har nå sendt inn blod for Y-DNA analyse av en de eldste i familien. I så fall får vi enten match eller at saken bare er en god historie,og dett var dett.

Ser at vi har noen gode sporfinnere på arkivet, kunne noen ha vært så hyggelig og prøvd å finne ut om bevegelsene til de ugifte jentene på gårdene mellom 1900-1905. Da spesielt Severine og Sofie, men har forstått det slik at det var ett par jenter til der ute som kan passe inn.

Uansett så har vi svaret snart Ja eller Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt flere ganger, men kan ikke se å ha fått svar;Hvilken tilknytning mener dere at kongen av Spania har til Huset Hohenzollern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt flere ganger, men kan ikke se å ha fått svar;Hvilken tilknytning mener dere at kongen av Spania har til Huset Hohenzollern?

Så langt jeg kan se har de lite fellesnevnere. med ett mulig unntak som er Dronningen. Som sagt vi har ikke noen klar holdning til dette, med unntak at det kan være en hyggelig hilsen.Og at våre kommunikasjonpartnere på endel av saken her er Spanske. I gleden rundt brevet så trodde vi at det var nærmere kobling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNA: Vi har nå sendt inn blod for Y-DNA analyse av en de eldste i familien. I så fall får vi enten match eller at saken bare er en god historie,og dett var dett.

Ren mannslinje, får jeg håpe! Hvem skal resultatet sammenlignes med? Fra Fosse og fra Keiserens paternale linje?

Ser at vi har noen gode sporfinnere på arkivet, kunne noen ha vært så hyggelig og prøvd å finne ut om bevegelsene til de ugifte jentene på gårdene mellom 1900-1905. Da spesielt Severine og Sofie, men har forstått det slik at det var ett par jenter til der ute som kan passe inn.

Selv om det teoretisk skulle ha vært slik at Severine eller Sofie fikk et uekte barn i 1905 eller 1906 så ville aldri fattigstyret finne på å plassere barnet hos et døvstumt ektepar med så små ressurser som det Elias og Karen hadde. Det var en umulighet i 1906! Når det er sagt, så vil vi aldri vite med 100 % sikkerhet hvem som er et barns biologiske far! Da, som nå, forekom sex utenfor ekteskapet og mange familiefedre påtok seg farsskap, enten uvitende om konens sidesprang eller for husfredens skyld!

Konklusjon: Karen er Anders Elias sin biologiske mor! Hvem som er hans biologiske far vil resultatene av Y-DNA-prøver av Anders Elias rene mannslinje testet opp mot andre aktuelle mannslinjer, i dette tilfelle en ren mannslinje fra Anders Andersen Fosse, og evt en ren mannslinje fra keiser Wilhelm II, avklare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.