Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

På 22.9.2017 den 12.10, Jan H Fosse skrev:

Så felles farslinjen  Arnfrid Dommersnæs Mæland Det betyr at hun er slekt , Men ett spørsmål fra flere DNA folk , hvor langt bak er du på 67 testen er viktig og vite  da det er den som må legges til grunn ?  Måtte rette da denne siden at det kun skulle dreie seg om farslinen . 

 

 

if they have taken the 67 marker test you should consider doing the 67 marker test to confirm if they are actually a Genetic distance of 4. In my experience the 37 marker test is not very useful unless the Genetic distance is 2 or less . You must have 67 DNA tests to get the right answer.   Dette betyr at vi må opp i en 67 test , vist du da ikke har gode matches . ja hva da . Men uansett , dette ble det siste jeg skriver her på arkivet , Familien Fosse trenger fred og ro nå . Tror dere forstår det . . 

 

 

Hvem er det du siterer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det vil vere lurt om Jan Harald ber nokon i Arkivverket (f. eks. via PM til Anette S. Clausen) om å slå saman dei to profilane. Elles meiner eg at denne debatten bør få kvile litt fram til ein har ein mottest til Øyvind sin Y-67. Så sant det ikkje dukkar opp nye opplysningar eller andre viktige forhold, då.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Torbjørn.

Du har helt rett , det ser ut til at disse debattene tar litt for stor fyr.

Anbefaler Jan Harald det samme som deg.

Vi har tatt alle  Y-dna  og Ftdna  tester vi er bedt om å t a, mine nære 3 stk. Jan H ett par og jeg en Y 67 anbefalt av Anne M Berge og arkivet.

Jeg vil på ingen måte bestride  resultat av de tester, hva det enn måtte komme ut av de.

 

Sånn for ordens skyld , så har ikke vi mottatt noen gratis tester, alt er kjøpt og betalt.

Det er også vår gjensidige juridiske avtale med Philip Kiril også, som ble utformet av en advokat etter ønske fra begge parter.( betalt av min lomme)

Til slutt Jan Skaarnes som er nevnt her de siste dager en helt fantastisk person, som ikke farer hverken med løgn eller lureri.

Hvis noen skulle tro det.

Utover det så bør folk skru tilbake på nesten samme tid i fjor , og se hvem som fikk gjennomgå da.

Takk igjen Torbjørn for fornuftige ord.

God helg til dere alle

 

Mvh

Øyvind

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind.

Vel, jeg har opptak av samtalen med Mats, og dere har selv sagt at dere ikke betalte for de første testene hos Bernadotte noe Mats bekrefter at han har gjort fra egen lomme. Så vær så snill, ikke flere bortforklaringer! Fått nok nå!

Mvh. Trygve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i tidligere innlegg  #1217 sagt at jeg ville avslutte her, noe jeg mente.

Men etter å ha fått alvorlige beskyldninger om bla.a. å henge ut og latterligjøre familen , noe jeg for øvrig synes de gjør en utmerket jobb med selv og fortsetter med.

føler jeg for å komme med korrigerende innlegg når det er på sin plass, som i forrige innlegg. Har bedt de vise til hva de mener og vise til hva som ikke er sant i mine innlegg flere ganger men får ikke svar på det. Men klart, sannheten kan svi. så er nok lurest å roe ned ja.

Mvh.Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har selv jeg fått nok.

 

Jeg har elsket denne tråden i mange år, mest som underholdning med fargerike personer i manesjen. Selve problemstillingen og spørsmålet om keiseren har vært avklart i flere år, men det har vært mye moro underveis.

 

Når dette nå blir et oppgjør mellom nære slektninger, synes jeg vi kan få slippe å ta del i det.

 

Jeg synes fetterne kan ordne opp dette privat.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg brukt notepad (!) til å lage ei samanlikning av dei tre Y-dna testane av Fosse, jf. innlegg #1106 og #1225:

 

59c6b5aaa98fd_utennavn.thumb.jpg.8ec2791ab4246858f2b0970477437479.jpg

 

Øverst er Y17-testen som vart samanlikna med firmenningane (desse testane var heilt like), deretter Y37-testen (frå Falck&Bernadotte?) og nederst (deler av) Y67-testen frå Øyvind. Som ein har sett tidlegare var ikkje Y17 og Y37 heilt like, og ein ser at Y67-testen samsvarar med Y37-testen for "H4". Ein legg også merke til at Y67-testen skil seg frå dei andre to på markøren "391".

 

Det er vel då slik at ulike laboratorium har ulike poengskalaer på enkelte markørar.

 

Det ein ventar på no er ein mottest på Y67 utført ved det same laboratoriet som Y67-testen frå Øyvind. Ein mottest frå firmenningane skal i utgangspunktet vere heilt lik den frå Øyvind, men sidan mutasjonar kan oppstå når som helst er det ikkje gitt at dei to testane vil vere heilt like. Eg er såleis litt spent på akkurat dette. Men det bør uansett vere fint lite som skil dei. 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

et er vel då slik at ulike laboratorium har ulike poengskalaer på enkelte markørar.

"H4" telles annerledes i tester gjort f eks hos Gena. Det som er lagt ut på Ysearch blir derfor ikke korrekt her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden handler om slektsforskning og når det her bare gjelder en slekt om gangen er det vel vanskelig å unngå at slekt møter slekt. Det er helt normalt at familier er uenige til tider noe som også er tilfelle her.
Når jeg bestemte meg for å delta igjen så var det for å rette opp i de feile opplysningene og påstandene som jeg visste lå der. Grunnene er som sagt tidligere, jeg hater løgn og bedrag,

Forrige gang jeg var inne her og kommenterte var det fordi jeg ble kontaktet av familen med beskjed om at nå var det bevist, vi stammer fra keiseren, (!)Før det synes jeg saken bare var noe tull og fulgte ikke med. Men trodde da på de, stolte på at de snakket sant og fant ut at jeg ville bidra. Jeg poengte i første innlegg at jeg hadde null peiling på dna. Ble opplyst om at de følte seg motarbeidet på forumet, først og fremst av Yngve men også de andre og da begynte jeg med mine innlegg.

Nå har jeg lest alt på nytt og får nesten vondt i magen over hva og hvordan jeg skrev, påvirket av opplysningene jeg fikk.. Spesielt tl Yngve men også dere andre som bare ville hjelpe.

Vil be ydmygt om unnskyldning for det. Dere har alle gjort en fantastisk jobb som virkelig fortjener takk! I stedet her dere blitt møtt med, for å si det pent, mye rart og også blitt ført bak lyset noe jeg selv føler.

Etter å ha undersøkt saken grundigere selv forsto jeg at dette ikke stemte og trakk meg vekk.

Følte meg løyet for, brukt og bedratt!

Derfor reagerte jeg nå da jeg så de holdt på i samme spor. Både for min egen del men også dere som ha deltatt her. Dere fortjente å få høre sannheten og unnskyldningen!

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Anders Elias Fosse - saken og bygdehistorien fra Fosse.
 
Y-linjen til Fossefamilien er den som har vært tema i denne saken. Det er tatt flere prøver på 37 og en på 67 STR. Testene viser at farslinjen tilhører haplogruppe R1a. Det er gruppe som er sterkest konsentrert i den østlige delen av Europa. Sertifikatet vi har fått viser til at samme gruppe er å finne i Brandenburg og Preussen. Enkelt og greit.
 
Det er ordnet med en mottest, fra samme mann som tidligere har tatt en 16 STR-test. Den vil vise om Anders Elias kom fra samme mannslinje som de andre fra slekten på Fosse. Testen på 16 STR viste nært slektskap. Det kan kan bli bekreftet gjennom mottesten på 67 STR.
 
Noen sammenligningstest mot Hohenzollern er ikke gjennomført, siden ingen av dem har ønsket å stille opp. Men for min del holder det med at Arnfrid har matcher mot vår 37 test. Hun er da en slektning av oss, og samme farslinje som oss. Dermed er det etter mitt syn bevist at keiseren ikke kan være vår oldefar.
 
Med dette er denne saken 100 prosent avsluttet for meg. Hva andre i familien mener om dette, er opp til dem selv.
 
Så en liten sak uten for dette, Jeg har tatt en autosomal test også, og vår oldemors DNA ligger selvsagt inne blant de autosomale genene våre. Hun har aner fra Kruckow-Podebusk + og mye mer fra disse områdene og det betyr at de er våre aner fra Fossesiden, men har ingenting med farslinjen å gjøre.
 
Til slutt vil jeg takke alle som har engasjert seg i denne saken, som nå har 1235 svar og er lest nesten 172 000 ganger. Det har vært en lang reise, og jeg tør antyde at kunnskapen om og interessen for DNA i slektsgransking er blitt stimulert av denne saken .
 
Mvh Hilsen 
 
Jan Harald Fosse og en glad kone ;)
 
 
 
 
 
 
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan H Fosse

  • Aktivt medlem
  •  
  • Jan H Fosse
  • Brukere
  •  
  • 607 innlegg

 

 

Anders Elias Fosse - saken og bygdehistorien fra Fosse.
 
Y-linjen til Fossefamilien er den som har vært tema i denne saken. Det er tatt flere prøver på 37 og en på 67 STR. Testene viser at farslinjen tilhører haplogruppe R1a. Det er gruppe som er sterkest konsentrert i den østlige delen av Europa. Sertifikatet vi har fått viser til at samme gruppe er å finne i Brandenburg og Preussen. Enkelt og greit.
 
Det er ordnet med en mottest, fra samme mann som tidligere har tatt en 16 STR-test. Den vil vise om Anders Elias kom fra samme mannslinje som de andre fra slekten på Fosse. Testen på 16 STR viste nært slektskap. Det kan kan bli bekreftet gjennom mottesten på 67 STR.
 
Noen sammenligningstest mot Hohenzollern er ikke gjennomført, siden ingen av dem har ønsket å stille opp. Men for min del holder det med at Arnfrid har matcher mot vår 37 test. Hun er da en slektning av oss, og samme farslinje som oss. Dermed er det etter mitt syn bevist at keiseren ikke kan være vår oldefar.
 
Med dette er denne saken 100 prosent avsluttet for meg. Hva andre i familien mener om dette, er opp til dem selv.
 
Så en liten sak uten for dette, Jeg har tatt en autosomal test også, og vår oldemors DNA ligger selvsagt inne blant de autosomale genene våre. Hun har aner fra Kruckow-Podebusk + og mye mer fra disse områdene og det betyr at de er våre aner fra Fossesiden, men har ingenting med farslinjen å gjøre.
 
Til slutt vil jeg takke alle som har engasjert seg i denne saken, som nå har 1235 svar og er lest nesten 172 000 ganger. Det har vært en lang reise, og jeg tør antyde at kunnskapen om og interessen for DNA i slektsgransking er blitt stimulert av denne saken .
 
Mvh Hilsen 
 
Jan Harald Fosse og en glad kone ;)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Beklager Jan  Harald.
Men her må jeg komme med noen opplysninger. Under mitt opphold i Spania i vinter havnet jeg tifeldigvis ved siden av et eldre tysk ektepar.  Kan dokumenteres. (reiste med bil og campingvogn) Vi fikk god kontakt og snakket mye sammen. Og jeg kunne ikke dy meg men spurte om de kjente til Hohenzollernfamilien og prins Kiril. Sa ingenting om saken eller påstått slektskap. De lurte på hvorfor og jeg fortalte om krangelen om navnet i Norge. Ja. de ikke bare kjente til men kjente han for de bodde i samme gate, Verden er forunderlig. Prins Kiril var en jordnær og hyggelig mann, praktiserende prest og på ingen måte vanskelig å få kontakt med. Der behøvdes ingen avtale for å få kontakt med han.  Men kontaktet Øyvind (også dokumenterbart) for sikkerhets skyld og spurte om det var greit at jeg besøkte Prinsen på hjemveien,  og om kontaktopplysninger. Fikk ok men ikke opplysningene. Nærmere Tyskland beskjed om at det ikke hadde noe hensikt, han var nesten umulig å få avtale med eller komme i kontakt med. Men bestemte meg for å besøke han likevel, hadde fått adressen av ekteparet, også det for å få vite sannheten. Reiste sammen med en norsk famile som kjente hele historien og kan bekrefte dette. Ble desverre syk å måtte fort hjem. Men neste gang skal jeg kjøre innom Berlin, uten avtale, garantert!
Og når det gjelder at Hohenzollern og vilje til å stille opp. Kontrakten er beintøff. I tillegg til prinsen, representanter fra Bernadotte-Falk og Øyvind var det flere advokater. 
Det ble stilt betingelse om at ingen skulle avsløre resultatet uten tillatelse fra prinsen. Det ville medføre høye bøter og rettforfølgelse under svensk lov om stor erstatning.
Jeg påstår ingenting, men med tanke på den manne som ble beskrevet over her, er det rart jeg lurer på om hvorfor vi ikke får vite noe resultat og grunnen?
Og igjen, alt kan dukumenteres!
Mvh Trygve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ein liten ting som blei litt uklårt. Eg forstår innlegget slik at "Kontakten er beintøff osv." er eit sitat frå andre i Fosse-familien, og at du har eit heilt anna oppleving av prinsen. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn Igekjøn

Nå trodde jeg at jeg hadde skrevet feil men ser at det står det det skal: Kontrakten og er ikke noe sitat. Datamaskinen lever sitt eget liv noen ganger. Ser det er noen andre små skrivefeil. Prøvde å rette de men de kom tilbake da jeg la det inn. Og har ingen opplevelse av prinsen da jeg aldri har hverken  sett eller snakket med han.

Det eneste jeg kan forholde meg til er beskrivelsen som naboene hans ga meg, og er fullstendig klar over at den er subjektiv. Derfor vil jeg oppsøke han selv når jeg blir i stand til det og få mitt eget inntrykk.  Øyvinds inntrykk av prinsen har jeg ingen formening om. Men så vidt jeg vet er han den eneste i Fossefamilien som har truffet ham og snakket med han.

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det var ein liten ting som blei litt uklårt. Eg forstår innlegget slik at "Kontakten er beintøff osv." er eit sitat frå andre i Fosse-familien, og at du har eit heilt anna oppleving av prinsen. Stemmer dette?

Hei

Selvsagt er avtalen som ble laget i samsvar med motparten sitt ønske, en bestemt og klar avtale.

Det ble også sendt ned testutstyr for Y Dna og at vi begge skulle ta den under oppsyn.

Det har ikke blitt gjort til nå , og det synes jeg er trist da vi gjorde alt vi skulle i henhold til avtale.

Vi har enda ikke fått nei, men den ble  opprinnelig utsatt på grunn av dødsfall i familien deres.

Så kan en selvfølgelig spørre seg om de la dette på IS , grunnet for mye Sirkus.

Vi har en viss kontakt enda, og jeg har fremdeles adressen og tlf. nummeret.

Men ser ingen hensikt i å presse på.

Jeg går ikke inn i en diskusjon med andre slektninger på disse sidene , han/de får skrive hva de vil.

 

Mvh

Øyvind

Endret av Øyvind Fosse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Trygve J. Skaarnes skrev:

Torbjørn Igekjøn

Nå trodde jeg at jeg hadde skrevet feil men ser at det står det det skal: Kontrakten og er ikke noe sitat. Datamaskinen lever sitt eget liv noen ganger. Ser det er noen andre små skrivefeil. Prøvde å rette de men de kom tilbake da jeg la det inn. Og har ingen opplevelse av prinsen da jeg aldri har hverken  sett eller snakket med han.

Det eneste jeg kan forholde meg til er beskrivelsen som naboene hans ga meg, og er fullstendig klar over at den er subjektiv. Derfor vil jeg oppsøke han selv når jeg blir i stand til det og få mitt eget inntrykk.  Øyvinds inntrykk av prinsen har jeg ingen formening om. Men så vidt jeg vet er han den eneste i Fossefamilien som har truffet ham og snakket med han.

Mvh. Trygve

 

Beklagar, då misforstod eg. Det blei litt uklårt for meg då du fyrst skreiv at det ikkje var nødvendig med nokon avtale for å besøkje han osv., for deretter å nemne at kontrakten om dna var beintøff, advokatar osv. Men det blir jo sjølvsagt også to ulike ting.

 

Eg går ut frå at prinsen er etterkommar i mannslinje etter keisaren, og det hadde jo då hatt ei viss interesse om ein hadde fått ein Y67-test også av han, for å sjekke keisaren ut av saka ein gong for alle. Men blir det match med firmenningane på Y67 er saka uansett opp og avgjort.

 

Øyvind gjev ei god forklaring på kvifor dette enno ikkje har blitt noko av, og sidan folk har andre ting som opptek dei enn berre slektsforsking må ein smørje seg med ei viss tolmodigheit, enten det gjeld prinsen eller det gjeld Fosse-firmenningane. Men eg trur nok at denne debatten får si endelege avklaring ganske snart.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Jan H Fosse skrev:

Så en liten sak uten for dette, Jeg har tatt en autosomal test også, og vår oldemors DNA ligger selvsagt inne blant de autosomale genene våre. Hun har aner fra Kruckow-Podebusk + og mye mer fra disse områdene og det betyr at de er våre aner fra Fossesiden, men har ingenting med farslinjen å gjøre.

 

Dette blir utanfor temaet, men ein autosomal test er noko heilt anna enn Y-dna (som går tilnærma uendra i reine mannslinjer i tusenvis av år) og mt-dna (som går tilnærma uendra i reine kvinnelinjer). Ein autosomal test (Family Finder) samanliknar anna arvemateriale som ikkje har med kjønn å gjere. Ein vil ha 50% av sitt eige arvemateriale frå kvar av foreldra, 25% frå kvar av besteforeldra, 12 1/2% frå oldeforeldra osv. Ein autosomal test vil saman med ein mottest berre kunne brukast til å avdekke forholdsvis nære slektskap, sidan prosenten ein har felles blir så raskt utvatna. Om ein får treff veit ein i utgangspunktet heller ikkje at det er ei bestemt oldemor som er i slekt med mottestkandidaten, for genene kan komme frå kven som helst av anene. Dei kan såleis like gjerne vere frå ein oldefar eller ei anna oldemor. Her blir det dermed vanleg slektsforsking (kyrkjebøker osv.) som må vere utgangspunkt, og som må vise kven som er i slekt med kven. Deretter kan ein autosomal test brukast til å sannsynleggjere (evt. avkrefte) nære slektskap som ein har komme fram til gjennom vanleg slektsforsking. (Merk at eg ikkje skriv bekrefte, men sannsynleggjere. Dette fordi ein like gjerne kan få treff fordi testpersonane evt. er i slekt andre stader i treet). I denne saka vil ein autosomal mottest med firmenningane truleg vere nær nok til at det vil bli treff også på autosomal test.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn Igelkjøn skrev;    Beklagar, då misforstod eg    

 

 

 Ikke noe problem. Vi gjør vel alle det samme med jevne mellomrom.

Nå er det ikke snakk om bare litt ventetid. Kontrakten ble skrevet for flere år siden. Men jeg har det ikke travelt. Resultatet blir vel ikke noe overraskelse.

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har levd et til tider hektisk liv i mer enn 4 år, og det er nå en rimelig omforent oppfatning at denne debatten nå stanses.

 

Jeg skal hilse fra Øyvind Fosse og si at avtalen med en representant for Hohenzollern-familien fortsatt står ved makt, og at det er et håp å få en mottest fra den siden. Når det kan skje er usikkert.  Han ber meg også takke alle som har vist interesse for tråden, og ikke minst alle som har brukt tid og krefter på å grave. Han ber meg også understreke at de treffene som framkommer på hans 67 STR er ganske fjerne, og med en avstand som normalt skal indikere rundt 800 år til felles opphav. Det er altså ikke snakk om "nær slekt"!

 

Vi venter på en mottest fra en annen grein av Fosse-familien, og når det foreligger et endelig resultat fra den, vil opplysninger om hva den testen viser bli kunngjort for leserne av dette debattforumet..

 

  • Liker 3
  • Takk 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
  • 3 måneder senere...

I dag - 29. desember 2017 - kom resultatet av Y-DNA-testen av en av "Fosse-slektningene", en mann som tilhører en av mannslinjene etter Anders Andersen Sagstad/Fosse (1835-1925). Anders Andersen Sagstad/Fosse var far til Elias Andersen Fosse (født 1869)  og bestefar til Anders Elias Fosse, som denne tråden har handlet om. Testen viser en avstand på 3 i en 67 markørers test. Dette betyr at det er bevist rimelig nær slekt i farslinjene.

 

Dette stadfester det resultatet som ble presentert i julen 2013 etter en 16 STR test hos Gena i Stavanger. Gena-testen har det vært reist tvil om. Den tvilen kan nå feies til side. Slektskapet mellom de testede i Fosse-familien er ytterligere bekreftet gjennom FamilyFinder.

 

Konklusjonen kan etter dette ikke være en annen enn at Anders Elias Fosse (født 1906) tilhørte mannslinjen på Fosse i Meland, og at han var sønnesønn av Anders Andersen Sagstad/Fosse. Kirkebøkenes opplysninger, som var et av utgangspunktene for denne tråden, er dermed også stadfestet.

  • Liker 7
  • Takk 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.