Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Ikke enkelt dette! Vær klar over at Anders Andersen og Gjertrud Knutsdatter var fetter og kusine, men ti av elleve av deres barn vokste opp, - i seg selv nesten en bragd i de dager! Flere av barnene hadde små evner, bl a Severine Martine og Anne Sophie, mens Elias var døvstum! Jeg kan fortelle at et søsken av en av mine besteforeldre giftet seg med sitt søskenbarn! De fikk fem barn, men tre av dem døde som helt små, meget mulig av svakheter grunnet inngifte. Når dette er sagt, så er det ikke slik at mindre begavede foreldre får barn med små evner eller motsatt, - her er det ingen automatikk. Både Anders Andersen og Gjertrud synes da også å ha hatt tilfredsstillende evner, dette ifølge konfirmasjonsprotokoller. Poenget mitt er heller at denne familien nok har hatt det svært vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg kan se har de lite fellesnevnere. med ett mulig unntak som er Dronningen. Som sagt vi har ikke noen klar holdning til dette, med unntak at det kan være en hyggelig hilsen.Og at våre kommunikasjonpartnere på endel av saken her er Spanske. I gleden rundt brevet så trodde vi at det var nærmere kobling.

Koblingen er Dronning Sofias foreldre:

Hennes mor, Friederike, var Prinsesse av Hannover og datter av Victoria Luise von Preussen, Wilhelm II's datter.

Friederike var gift med Paul av Hellas - sønn av Sophie von Preussen, Wilhelm II's søster,.

Men jeg skjønner likevel ikke hva det spanske kongehuset skulle ha å gjøre med "saken" Fosse-Hohenzollern.Fremfor alt forstår jeg ikke hvorfor "kommunikasjonspartnere på en del av saken her" er spanske?? Hvorfor spanske - var det ikke så at dere hadde skrevet til Preussen.de??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Folkemengdens bevegelse" liste for Meland sogn i 1906 står Anders Elias som født 10/4-1906. Se vedlegg.

Ja, dette er vel like godt som jordmorprotokollen? Da er vel følgende 100% sikkert:

1) Mor er Karen Kristoffersdatter

2) Anders Elias er født 10. april 1906

Så får man ta diskusjonen ut fra disse fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblingen er Dronning Sofias foreldre:

Hennes mor, Friederike, var Prinsesse av Hannover og datter av Victoria Luise von Preussen, Wilhelm II's datter.

Friederike var gift med Paul av Hellas - sønn av Sophie von Preussen, Wilhelm II's søster,.

Men jeg skjønner likevel ikke hva det spanske kongehuset skulle ha å gjøre med "saken" Fosse-Hohenzollern.Fremfor alt forstår jeg ikke hvorfor "kommunikasjonspartnere på en del av saken her" er spanske?? Hvorfor spanske - var det ikke så at dere hadde skrevet til Preussen.de??

Hei. Se tidligere kommunikasjon , så ser du hvor den Spanske delen kom inn. Joda alt startet med Preussen.de.

I "Folkemengdens bevegelse" liste for Meland sogn i 1906 står Anders Elias som født 10/4-1906. Se vedlegg.

Helt klar denne skulle jeg ønsket å ha hatt mye tidligere. Takker og bukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britt Frank. Jeg skal prøve å sende deg det jeg mener kan være årsaken sammenfattet senere på din meldingsboks, i løpet av uken. jeg har behov for å grave i all kommunikasjon jeg har da saken er såpass alvorlig .Men det er kjekt å se at du har truffet innertier på årsaken, da dette er min analyse også om papirene er autentiske. Jeg orker ikke å levere flere indisier så jeg må grave litt samt snakke med noen om mulig . Dette var også årsaken til at jeg ordla meg slik jeg gjorde i innlegget tidligere idag.

Har ett tilleggsspørsmål til deg? Hvorfor befatter du deg så sterkt i denne saken ? Er du på noen måte engasjert av noen? Jeg spør kun av av ren nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke engasjert av noen - og heller ingen kontakt til noen adelige. Jeg har engasjert meg fordi jeg fra begynnelsen av ikke har trodd at det skulle være så lett å få bruke navnet Hohenzollern uten at det foreligger noen bevis på at Anders Elias skulle være sønn av keiseren.

Jeg har hele tiden trodd at dere er blitt lurt ett eller annet sted - og at dere har hatt spanske samtalepartnere forsterker den mistanken. Det er en god del som ikke kan stemme! Et brev til Preussen.de og så svar fra Spania?

Jeg bor i Tyskland og har her på tyske sider - hverken på nettet eller i aviser - lest noen som helst henvisning til en slik "sensjasjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kven førte opplysningane om "folkemengdens bevegelse"? Kan ein vere heilt sikker på at denne og kyrkjebøkene er uavhengige kjelder?

Elles lurer eg på kva tidsrom dette er ført, og om slike "fødselsregister" er tekne vare på for heile perioden og for heile landet. Kvar vert desse listene oppbevarte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke engasjert av noen - og heller ingen kontakt til noen adelige. Jeg har engasjert meg fordi jeg fra begynnelsen av ikke har trodd at det skulle være så lett å få bruke navnet Hohenzollern uten at det foreligger noen bevis på at Anders Elias skulle være sønn av keiseren.

Jeg har hele tiden trodd at dere er blitt lurt ett eller annet sted - og at dere har hatt spanske samtalepartnere forsterker den mistanken. Det er en god del som ikke kan stemme! Et brev til Preussen.de og så svar fra Spania?

Jeg bor i Tyskland og har her på tyske sider - hverken på nettet eller i aviser - lest noen som helst henvisning til en slik "sensjasjon".

Da lover jeg at du skal få en kopi av DNA rapporten når den foreligger snart, samt ett brev fra en jurist som har intervjuet en viktig aktør i saken. Du har en liten feil vi fikk svar fra Tyskland ,men vi måtte føre saken i pennen av en " venn" av Georg Friedrich i hovedsak . Louis Ramon Guilliom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kven førte opplysningane om "folkemengdens bevegelse"? Kan ein vere heilt sikker på at denne og kyrkjebøkene er uavhengige kjelder?

Elles lurer eg på kva tidsrom dette er ført, og om slike "fødselsregister" er tekne vare på for heile perioden og for heile landet. Kvar vert desse listene oppbevarte?

Se mitt innlegg nr 393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind, jeg er vel ikke den som har engasjert meg mest her. Men kanskje det har vært lettere å finne en del informasjoner på tyske sider/ tysk Wikipedia - slik som f.eks. om Philip Kirril. Litt merkelig synes jeg fortsatt at en "venn" skulle ta seg av saken - til det i Spania, hvis jeg forstår det riktig, og ikke i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivet har en kilde fra Statistisk sentralbyrå : Folkemengdens bevegelse.

Alle fødte barn i Norge skulle innrapporteres der

Det var jordmødre og helseråd som gjorde det

Kanskje det kan finnes noe der......f.eks.fødte gutter 1905-1906

Materialet er sortert på fylke/sogn/prestegjeld

Veldig bra at denne kilden, som er en fullgod "jordmor- og legeprotokoll", nå er funnet, så da er den endelige dokumentasjonen på at Anders Elias var født i 1906 på plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg visste at dette har vore nemnt tidlegare i tråden, men sidan tråden er blitt lang og uoversiktleg var det lettare å spørje enn å byrje å leite. :) I mellomtida søkte eg på Google, og fann m.a. denne tråden, som fortel litt meir om omfanget. Og som ein ser er slett ikkje berre fødde born som vart notert ned i denne serien. Dette kan vere ei nyttig kjelde, særleg dersom det manglar kyrkjebøker (som for Kristiansund) eller kyrkjebøkene er "uleselege". Eller dersom ein er usikker på om kyrkjeboka er korrekt, slik som her.

Men kva var kjelda/kjeldene presten brukte når han skreiv inn opplysningar i samband med dåp? Foreldra? Jordmorprotokoll? Kan ein sjå på kyrkjeboka som uavhengig kjelde i forhold til jordmorprotokoll (og dermed "Folkemengdens bevegelse")? Uansett ville det vere rart om jordmora skreiv inn ein eitt år gammal gut som "nyfødd". Det med opphavet til Anders Elias er vel "opp og avgjort", og det mest spennande med denne debatten vert heller kven Fosse-familien eigentleg har vore i kontakt med i Tyskland, Spania, eller kanskje Nigeria for den del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi engasjerer oss i spørsmål og problemstillinger på DF utfra ulike ståsteder og interessefelt. For eget vedkommende har engasjementet vært utfra en interesse for sosialhistorie, og da spesielt skole- og oppdragelseshistorie, kvinnehistorie, vanskeligstilte barn og fattigfolks liv og levned gjennom tidene. Jeg ønsker familien Fosse lykke til videre og håper de via DNA også får vite hvem Anders Elias sin biologiske far var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg visste at dette har vore nemnt tidlegare i tråden, men sidan tråden er blitt lang og uoversiktleg var det lettare å spørje enn å byrje å leite. :) I mellomtida søkte eg på Google, og fann m.a. denne tråden, som fortel litt meir om omfanget. Og som ein ser er slett ikkje berre fødde born som vart notert ned i denne serien. Dette kan vere ei nyttig kjelde, særleg dersom det manglar kyrkjebøker (som for Kristiansund) eller kyrkjebøkene er "uleselege". Eller dersom ein er usikker på om kyrkjeboka er korrekt, slik som her.

Men kva var kjelda/kjeldene presten brukte når han skreiv inn opplysningar i samband med dåp? Foreldra? Jordmorprotokoll? Kan ein sjå på kyrkjeboka som uavhengig kjelde i forhold til jordmorprotokoll (og dermed "Folkemengdens bevegelse")? Uansett ville det vere rart om jordmora skreiv inn ein eitt år gammal gut som "nyfødd". Det med opphavet til Anders Elias er vel "opp og avgjort", og det mest spennande med denne debatten vert heller kven Fosse-familien eigentleg har vore i kontakt med i Tyskland, Spania, eller kanskje Nigeria for den del?

Vi vet i hovedsak hvem vi har vært i kontakt med og de er ikke fra Nigeria heldigvis. Nb . Ingen har spurt oss om penger , det har aldri vært tema. Temaet nå er hvorfor noen bruker så mye tid og energi på denne saken. Da snakker jeg om virkelig mye tid. For familien er det mange spørsmål vi skal ta tak i , noen er vel åpenbare. Men her på arkivet er det bare å bøye seg i støvet og takke for all hjelp og alle sunne diskusjoner. Y- DNA kommer her når vi har fått det som en endelig avslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man overdriver betydningen av opplysningene i "Folkemengdens bevegelse". Materialet i FB er samlet inn for å gi et statistisk materiale som skulle brytes ned til tallrekker. Listene over fødte i Meland i 1906 er åpenbart bygd på kirkebøkene (sammenlign kirkeboken med listene). Selvsagt forteller FB nøyaktig det samme som kirkeboken om fødselsdato, navn på barn og foreldre. Men i tillegg til disse opplysningene, har de med to ekstra rubrikker, med opplysninger om antall barn i ekteskapet og ekteskapets varighet, noe som først kommer med i prestenes protokoller i 1916 med innføring av egne fødselsprotokoller.

Det som er viktig med kopien fra FB i denne saken, er at den stadfester at innføringen i kirkeboken av Anders Elias' fødsel, navn og foreldre er gjort i 1906, og ikke rettet eller oppdatert i ettertid.

Jeg er heller ikke enig i at det er hevet over all tvil at Karen Kristoffersdatter er mor til Anders Elias. DERSOM historien om plassering hos Elias Andersen og hans kone er en dekkoperasjon, slik det har vært antydet i denne tråden. har den plasseringen åpenbart ikke skjedd i regi av norske myndigheter. Vergeråd, prest eller distriktslege har i et hvert fall IKKE vært involvert. Ingen har "godkjent" plassering av et barn hos denne familien, eller vurdert deres egnethet. Den må i så fall ha skjedd i største hemmelighet, vært ulovlig og straffbar, og måtte rimeligvis skjedd i regi av barnets biologiske mor.

Dette betyr ikke at historien om en slik plassering på noen som helst måte er sannsynlig, men DERSOM en fødsel fant sted uten at jordmor eller lege var til stede, og det var nok tilfelle med flertallet av fødsler i landdistriktene i 1906, måtte myndighetene godta de opplysningene om barnets far og mor de fikk. At prest og menighet skulle la seg lure til å godta at et dåpsbarn som faktisk skulle vært 14 måneder gammel, og da rimeligvis kunne stavret rundt på egen hånd, bare skulle være to måneder gammel, er selvsagt for fantastisk.

Jordmorprotokollen for Meland i 1906 hadde vært interessant, fordi den representerer en kilde helt uavhengig av kirkeboken. Men dens svakhet er at den bare ville omfatte de fødslene der jordmoren var til stede, og ved flertallet av fødsler i Meland i 1906 var det rimeligvis en eller flere koner i nabolaget eller fra den nærmeste familien som bistod den fødende. Og da ville ikke denne fødselen blitt registrert i noen jordmorprotokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes, Hedmark rekonstruerte kirkebok er delvis basert på meldinger til Statistisk Sentralbyrå. Hvem førte i pennen/sendte disse opplysningene? Var det ren avskrift av kirkebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes, Hedmark rekonstruerte kirkebok er delvis basert på meldinger til Statistisk Sentralbyrå. Hvem førte i pennen/sendte disse opplysningene? Var det ren avskrift av kirkebok?

Meldingene til Statistisk Sentralbyrå er bygd på ekstraktavskrifter av kirkebøkene. De får sin største verdi i de tilfeller der originalen seinere er gått tapt, som f. eks. i Åsnes, eller som i avskriftene av emigrantprotokollene for Stavanger, der originalene gikk tapt i brann i 1929.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stilles spørsmål ved hvorfor noen bruker masse tid på dette temaet.

Det syns jeg ikke er noe underlig, for det dere hevder er i tilfelle, enten en sensasjon eller en gedigen bløff.

Når noen går ut og hevder så bastant som dere gjør, at deres bestefar Anders Elias Fosse var keiserens sønn, ”uekte” sådan, at dere er oldebarn av keiser Wilhelm II og benytter navnet Hohenzollern, samt titler, den ene mer storslått enn den andre av, så er jo dette ”mat”/”næring” for en slektsforsker.

Påstanden deres bygger på, iflg. dere selv en 100 år gammel familiehistorie og rykter, men som dere sikkert nå har forstått, så handler slektsforskning om hva kildene forteller oss og i kildene er det INGEN TING som peker mot annet enn at: Anders Elias Fosse f. 10.april 1906 på Fosse, Meland, Alversund, var ektefødt sønn av det døvstumme ekteparet: Elias Andersen Fosse og Karen Christophersdatter Sviggum.

Fødselsåret 1906 følger Anders Elias Fosse hele livet gjennom og som kjent var ikke keiseren i Norge i 1905.

Jeg føler meg ganske så sikker på at vi kan frifinne keiser Wilhelm II, for farskapet til Anders Elias Fosse.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stilles spørsmål ved hvorfor noen bruker masse tid på dette temaet.

Det syns jeg ikke er noe underlig, for det dere hevder er i tilfelle, enten en sensasjon eller en gedigen bløff.

Når noen går ut og hevder så bastant som dere gjør, at deres bestefar Anders Elias Fosse var keiserens sønn, "uekte" sådan, at dere er oldebarn av keiser Wilhelm II og benytter navnet Hohenzollern, samt titler, den ene mer storslått enn den andre av, så er jo dette "mat"/"næring" for en slektsforsker.

Påstanden deres bygger på, iflg. dere selv en 100 år gammel familiehistorie og rykter, men som dere sikkert nå har forstått, så handler slektsforskning om hva kildene forteller oss og i kildene er det INGEN TING som peker mot annet enn at: Anders Elias Fosse f. 10.april 1906 på Fosse, Meland, Alversund, var ektefødt sønn av det døvstumme ekteparet: Elias Andersen Fosse og Karen Christophersdatter Sviggum.

Fødselsåret 1906 følger Anders Elias Fosse hele livet gjennom og som kjent var ikke keiseren i Norge i 1905.

Jeg føler meg ganske så sikker på at vi kan frifinne keiser Wilhelm II, for farskapet til Anders Elias Fosse.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor Det stilles spørsmål ved hvorfor noen bruker masse tid på dette temaet. Det gjaldt ikke her på forumet. Det gjaldt de som evt har kommunisert med oss daglig i månedsvis. Og som har brukt store ressurser og masse tid på oss. Ikke minst har de godkjent navnet våres. Det var det som var min kommentar. Har overhode ikke problem med å se at dette har engasjert. Som sagt så bøyer jeg meg i støvet for både konstruktiv kritikk og all hjelp vi har fått. Med unntak av endel gamle spørsmål så har vi fått svar på det meste av det som berører arkivet eller det enkelte av dere har hjulpet oss med. Men vår store jobb begynner nå, som sikkert enkelte av dere skjønner hva vi skal ha svar på og avklart. Hvorfor? Hva i alle dager som har vært på den gården som har skapt disse ryktene som faktisk lever enda er i seg selv spennede. Igjen takk alle sammen , jeg var ikke trådstarter ,men vi ville ha den genuine sannhet frem koste hva det koste ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på BOB for andre gang for å finnne info i aviser og bøker:

Det er kun dødsannonsene som angir fødselsår 1905! Alt annet 1906! Kommer med mer :wub:

post-133-0-32859400-1380799629_thumb.jpg

post-133-0-60115100-1380799732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på BOB for andre gang for å finnne info i aviser og bøker:

Det er kun dødsannonsene som angir fødselsår 1905! Alt annet 1906! Kommer med mer :wub:

Tirsdag 10.april 1956: Ferjefører Anders Fosse, Øvre Gyldenprisvei 17, fyller 50 år i dag 10.april.

Enda en bekreftelse på fødselsåret: 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keiser Wilhelm II kan ikke være far til Anders Elias Fosse. Keiseren var da ikke i Norge i 1905, og følgende må da være mer enn nok til å bekrefte at Anders Elias Fosse var født i 1906 og ikke i 1905 som da er påstått – oppsatt i kronologisk rekkefølge for å følge Anders Elias Fosse fra vugge til grav, og forbi:

1. Kirkeboken for Meland, Alversund viser fødsel som 10.04.1906 og dåp 17.06.1906.
  2. «Folkemengdens bevegelser» i 1906 viser han innført med 10.04.1906.
  3. Kirkeboken for Årstad, Bergen viser vigsel at han var født 1906.
  4. Stemmeberettigede i Bergen i 1934 viser han som født i 1906.
  5. Hilsen i Bergen Arbeiderblad i 1956 gratulerer han med 50 årsdagen den 10 april.
  6. I folkeregisteret anno 1978 er han registrert med fødselsdato 10.04.1906.
  7. Ved dødsfall i 1983 er det av familien 05.04.1983 opplyst at han er født 10.04.1906.
  8. Lars Øyane arbeidet med bygdebok rundt 2005, familien sa ikke at 1906 var feil.

Det er fremdeles en mulighet for at Anders Elias Fosse selvfølgelig har en annen far, men denne faren kan ikke være Keiser Wilhelm II – i alle fall ikke med de kilder som så langt er lagt frem. For hver skriftelige kilde som fremkommer peker det jo uansett i samme retning; Anders Elias Fosse var født i 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keiser Wilhelm II kan ikke være far til Anders Elias Fosse. Keiseren var da ikke i Norge i 1905, og følgende må da være mer enn nok til å bekrefte at Anders Elias Fosse var født i 1906 og ikke i 1905 som da er påstått – oppsatt i kronologisk rekkefølge for å følge Anders Elias Fosse fra vugge til grav, og forbi:

1. Kirkeboken for Meland, Alversund viser fødsel som 10.04.1906 og dåp 17.06.1906.
  2. «Folkemengdens bevegelser» i 1906 viser han innført med 10.04.1906.
  3. Kirkeboken for Årstad, Bergen viser vigsel at han var født 1906.
  4. Stemmeberettigede i Bergen i 1934 viser han som født i 1906.
  5. Hilsen i Bergen Arbeiderblad i 1956 gratulerer han med 50 årsdagen den 10 april.
  6. I folkeregisteret anno 1978 er han registrert med fødselsdato 10.04.1906.
  7. Ved dødsfall i 1983 er det av familien 05.04.1983 opplyst at han er født 10.04.1906.
  8. Lars Øyane arbeidet med bygdebok rundt 2005, familien sa ikke at 1906 var feil.

Det er fremdeles en mulighet for at Anders Elias Fosse selvfølgelig har en annen far, men denne faren kan ikke være Keiser Wilhelm II – i alle fall ikke med de kilder som så langt er lagt frem. For hver skriftelige kilde som fremkommer peker det jo uansett i samme retning; Anders Elias Fosse var født i 1906.

Samt:

Konfirmasjonen i Bruvik 19.juni 1921: Anders Elias Fosse f. 10.april 1906, døpt 17.juni 1906, sønn av; Skreddersv. Elias Andersen Fosse og h. Karen Kristoffersdtr.

13. september 1927 møtte han på Minde politistasjon og avgav bl.a. følgende forklaring:

"Anders Andersen Fosse, f. 10/4 1906 i Alværsund, norske, gifte forældre skredder Elias Fosse og hustru Karen, døpt i Alværsunds kirke, konfirmert i Brudviks kirke, fiskehandler, bopæl i Capt. Dreyers hus på Minde". Han fortalte om oppholdet på Ulfsnesøy: "var anbragt på Olsnesøen fra han var 13 til han var 15 år".

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.