Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

* I følge Svein Skotheim skal Arkivar Chr Harris ha gjort omfattende undersøkelser for om mulig å finne uekte barn av keiser Wilhelm II langs Norskekysten! Han skal ikke ha funnet noe! Disse undersøkelsene skal han ha gjennomført fordi et titalls familier langs kysten hevder å være etterkommere etter keiseren, nå også familien Fosse!

 

* Hvorfor opererer familien Fosse med at Anders Elias Fosse døde i 1982?

 

# http://fosse-hohenzollern.no/about-me/

 

# http://ladyhohenzollern.wordpress.com/author/ladyhohenzollern/

 

* Hvordan gik det med bankboksen i DNB? Kan vi få vite hva som lå i den av interesse for saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som var i en eventuell bankboks er det den som var utpekt som bobestyrer som skal vite. De/den ville ha fått tilgang til den og også bankkontoer. Skifteretten har vel register over hvem som er bobestyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid Mæland, for ordens skyld har jeg tatt og lagret de nettsidene som PDF filer - rett og slett fordi ting har en lei tendens til å endre seg under dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid Mæland, for ordens skyld har jeg tatt og lagret de nettsidene som PDF filer - rett og slett fordi ting har en lei tendens til å endre seg under dette emnet.

 

... og jeg har avfotografert dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på BOB for andre gang for å finnne info i aviser og bøker:

 

Det er kun dødsannonsene som angir fødselsår 1905! Alt annet 1906! Kommer med mer :wub:

 

5. april 1983 BT: "...... Den 76 år gamle Anders Elias Fosse mistet livet i brannen. ....."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* I følge Svein Skotheim skal Arkivar Chr Harris ha gjort omfattende undersøkelser for om mulig å finne uekte barn av keiser Wilhelm II langs Norskekysten! Han skal ikke ha funnet noe! Disse undersøkelsene skal han ha gjennomført fordi et titalls familier langs kysten hevder å være etterkommere etter keiseren, nå også familien Fosse!

 

* Hvorfor opererer familien Fosse med at Anders Elias Fosse døde i 1982?

 

# http://fosse-hohenzollern.no/about-me/

 

# http://ladyhohenzollern.wordpress.com/author/ladyhohenzollern/

 

* Hvordan gik det med bankboksen i DNB? Kan vi få vite hva som lå i den av interesse for saken?

For ordens skyld har jeg vi ikke snakket om en bankboks,men at han hadde to kontoer. Forøvrig tok ikke min far del i skifte. Men det har kommet frem i ettertid at det var mer penger enn ventet. Men hvor mye har jeg ikke fått klarhet i. Nå ser den delen ikke ut til å være viktig for min del. Men siden boet er gjort opp for 30 år siden , så skal det etter sigende være vanskelig å finne ut av det etter så lang tid. Men dukker behovet opp så skal vi prøve. En av mine slektninger har vært i kontakt med DNB og fått vite at alt er normalt sett slettet 10 år etter han døde. Forøvrig var det dengang Bergen Bank.

 

* I følge Svein Skotheim skal Arkivar Chr Harris ha gjort omfattende undersøkelser for om mulig å finne uekte barn av keiser Wilhelm II langs Norskekysten! Han skal ikke ha funnet noe! Disse undersøkelsene skal han ha gjennomført fordi et titalls familier langs kysten hevder å være etterkommere etter keiseren, nå også familien Fosse!

 

* Hvorfor opererer familien Fosse med at Anders Elias Fosse døde i 1982?

 

# http://fosse-hohenzollern.no/about-me/

 

# http://ladyhohenzollern.wordpress.com/author/ladyhohenzollern/

 

Vi har vel sagt 83 hele tiden. Og at dødsannonsene for 30 år siden sto det henholdsvis 77 på den ene og snart 78 på den andre. Viser til tidligere kommentarer og kopi av annonsene

 

* Hvordan gik det med bankboksen i DNB? Kan vi få vite hva som lå i den av interesse for saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dronningen er av Huset Habsburg og der er det så vidt jeg vet heller ingen kobling.

Dronning Sofia er av huset Glucksburg ... Det finnes ørten koblinger mellom Preussen og det spanske kongehuset, men det er da fullstendig irrelevant her. Det er fullstendig meningsløst å tro at spanskekongen skulle blande seg bort i en sak som dette.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig spiller det vel ikke noen rolle lenger, men for ordens skyld:

 

Den koblingen jeg skrev om i # 484 var ikke grepet ut av løse luften, den kan man lese her:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sofia_av_Spania

 

Der står det riktignok at Sofia er oldebarn av keiseren både på mor- og far-siden, men det er ikke helt riktig - Sofias far nedstammer fra keiserens søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld har jeg vi ikke snakket om en bankboks,men at han hadde to kontoer. Forøvrig tok ikke min far del i skifte. Men det har kommet frem i ettertid at det var mer penger enn ventet. Men hvor mye har jeg ikke fått klarhet i. Nå ser den delen ikke ut til å være viktig for min del. Men siden boet er gjort opp for 30 år siden , så skal det etter sigende være vanskelig å finne ut av det etter så lang tid. Men dukker behovet opp så skal vi prøve. En av mine slektninger har vært i kontakt med DNB og fått vite at alt er normalt sett slettet 10 år etter han døde. Forøvrig var det dengang Bergen Bank.

 

Boene etter Hildur Marie og Anders Elias Fosse ble begge behandlet av Bergen skifterett. Arkivmaterialet er avlevert til Statsarkivet i Bergen. Skifteretten skriver ved boet etter Hildur Marie "Intet til skifte", og da Anders Elias var død "Restpensjon ... Ellers intet." Arvingene gav ingen opplysninger om noen konti, og skifteretten konkluderte med at det ikke fantes midler til fordeling mellom arvingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fælt på hvem som har gitt Bjørn P. Brox disse opplysningene som finnes her på Geni.

Hvordan kan noen forsvare at de gjengir en sånn gedigen feil at Anders Elias Fosse (1906-1982) var sønn av keiseren og setter opp keiserens barn som hans halvsøsken.

Dåpen til Anders Elias er det laget link til under og at han er sønn av Elias Anders Fosse og Karen Kristoffersdatter.

http://www.geni.com/people/Anders-Elias-Fosse/6000000017520130272

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fælt på hvem som har gitt Bjørn P. Brox disse opplysningene som finnes her på Geni.

Hvordan kan noen forsvare at de gjengir en sånn gedigen feil at Anders Elias Fosse (1906-1982) var sønn av keiseren og setter opp keiserens barn som hans halvsøsken.

Dåpen til Anders Elias er det laget link til under og at han er sønn av Elias Anders Fosse og Karen Kristoffersdatter.

http://www.geni.com/people/Anders-Elias-Fosse/6000000017520130272

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Ser at den er lagt inn 23. Aug 2012, altså før oppslaget om Fosse i BA. Når jeg går inn på profilen fra min hovedmaskin får jeg også opp at profilen ble oppdatert i går. Kan dette være den slektsforskeren de sier har hjulpet dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brox er en kurator på Geni

 

Nok et bevis på hvor mye dritt det finnes der, og når til og med kuratorer legger inn dritt, ja da........http://www.nrk.no/kultur/slektsforskernes-wikipedia-1.7472096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det borge vel for høg kvalitet på dette prosjektet også da..

.http://wiki.geni.com..._Ancestry_Merge

 

Har hatt utallige mailer med flere av disse for å få rettet opp feil og data uten dokumentasjon, men har enda ikke hatt hellet med meg. Nå må man dessuten ha abonnement for å kunne kontrollere dataene, så nå får ikke jeg gjort noe mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle finnes en "svarteliste" for useriøse nettsteder

 

Hvis jeg får adressene kan jeg godt lage en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fælt på hvem som har gitt Bjørn P. Brox disse opplysningene som finnes her på Geni.

Hvordan kan noen forsvare at de gjengir en sånn gedigen feil at Anders Elias Fosse (1906-1982) var sønn av keiseren og setter opp keiserens barn som hans halvsøsken.

Dåpen til Anders Elias er det laget link til under og at han er sønn av Elias Anders Fosse og Karen Kristoffersdatter.

http://www.geni.com/...000017520130272

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Jeg har problematisert dette overfor Brox, men han har ikke funnet grunn for å ta mine problematiseringer til følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geni er bare en eneste stor smørje, og tjener ikke noe annet enn ren underholdning og til eventuelt å finne mulige nålevende slektninger. Jeg vil vel anta at det er sendt en forespørsel fra eier av profilen til Anders Elias Fosse om sammenknytning med Keiser Wilhelm II – dog ikke særlig overraskende at sammenslåingen gjennomføres uten at det blir sjekket noen kilder. Falt selv for grepet om å «skyte fart» på slektsforskningen ved å bruke Geni; maken til oppspinn som plutselig befant seg i treet skal man lete lenge etter – eventuelt kan jeg slå meg på brystet og si at jeg er etterkommer etter guden Odin.

 

Jeg vil nok tro at drømmen om verdenstreet har tatt litt vel overhånd for Brox; og med det antall profiler han betjener er det vel nærmest en fulltidsgeskjeft å holde seg ajoúr med alt av forespørsler. Dette er nok ikke noe annet enn at man har hatt en drøm om å tilhøre; og har da lagt ned mye arbeid i både nettsider, blogger og digitale familietrær for å selge denne drømmen.

 

Uansett må det jo være rimelig frustrerende å tilhøre en såpass stor og mektig familie; når man da vet at de som sigende da ble satt til å passe dette barnet endte opp i den ytterste fattigdom. Hvis fortiden til Anders Elias Fosse var vanskelig for ham å bære; hvordan skal man da stille seg som familie i etterkant når man da ser hvor man «kunne ha vært».

 

Jeg har selv vært i kontakt med flere «kuratorer» opp igjennom tiden for å få endret på elementer som er helt over stokk og sten, men det er som å snakke til døve ører. Jeg vil vel påstå at i så måte så er de jo med på å grave sin egen grav – nettstedet fremstår som populistisk, men seriøsiteten kan man se langt etter. Desverre kan man bare konstatere at fler og fler faller for fristelsen ved disse raske og enkle løsninger som både Geni og MyHeritage tilbyr – nå som man også har automatiske søk på profiler er en utvidet familie bare noen museklikk unna.

 

Dermed er man straks i slekt med resten av verden om man ikke evner å tenke kritisk eller verifisere leddene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geni er bare en eneste stor smørje, og tjener ikke noe annet enn ren underholdning og til eventuelt å finne mulige nålevende slektninger. Jeg vil vel anta at det er sendt en forespørsel fra eier av profilen til Anders Elias Fosse om sammenknytning med Keiser Wilhelm II – dog ikke særlig overraskende at sammenslåingen gjennomføres uten at det blir sjekket noen kilder. Falt selv for grepet om å «skyte fart» på slektsforskningen ved å bruke Geni; maken til oppspinn som plutselig befant seg i treet skal man lete lenge etter – eventuelt kan jeg slå meg på brystet og si at jeg er etterkommer etter guden Odin.

 

Jeg vil nok tro at drømmen om verdenstreet har tatt litt vel overhånd for Brox; og med det antall profiler han betjener er det vel nærmest en fulltidsgeskjeft å holde seg ajoúr med alt av forespørsler. Dette er nok ikke noe annet enn at man har hatt en drøm om å tilhøre; og har da lagt ned mye arbeid i både nettsider, blogger og digitale familietrær for å selge denne drømmen.

 

Uansett må det jo være rimelig frustrerende å tilhøre en såpass stor og mektig familie; når man da vet at de som sigende da ble satt til å passe dette barnet endte opp i den ytterste fattigdom. Hvis fortiden til Anders Elias Fosse var vanskelig for ham å bære; hvordan skal man da stille seg som familie i etterkant når man da ser hvor man «kunne ha vært».

 

Jeg har selv vært i kontakt med flere «kuratorer» opp igjennom tiden for å få endret på elementer som er helt over stokk og sten, men det er som å snakke til døve ører. Jeg vil vel påstå at i så måte så er de jo med på å grave sin egen grav – nettstedet fremstår som populistisk, men seriøsiteten kan man se langt etter. Desverre kan man bare konstatere at fler og fler faller for fristelsen ved disse raske og enkle løsninger som både Geni og MyHeritage tilbyr – nå som man også har automatiske søk på profiler er en utvidet familie bare noen museklikk unna.

 

Dermed er man straks i slekt med resten av verden om man ikke evner å tenke kritisk eller verifisere leddene selv.

 

 

Jeg har sagt det tidligere, og jeg sier det igjen:

 

GENI er verdenshistoriens største og verste spreder av slektshistorisk virus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg har problematisert dette overfor Brox, men han har ikke funnet grunn for å ta mine problematiseringer til følge.

 

Hvis han er blitt gjort oppmerksom på dette og ikke finner grunn til å rette det opp så gir ikke det mye tiltro.

Det virker ihvertfall veldig useriøst på meg og jeg kan ikke forstå annet enn at han må ha fått disse opplysningene fra noen av Fosse-slekten eller noen som kjenner de, og tatt det for god fisk.

En kan jo ikke bare ta ting ut av løse lufta.

 

Når han så linker til Anders Elias Fosses dåp og skriver under linken hvem foreldrene er, og likevel lar keiseren bli stående som far, så skurrer det rimelig bra hos meg.

Ikke engang en forklaring på hvorfor det er oppført sånn.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å illustrere galskapen i dette skal jeg bruke meg selv som eksempel:

 

a2.jpg

 

Allerede ved James Stuart antar jeg at dette går rett ut døren når det gjelder seriøsitet - men det tok meg da et museklikk og komme med en familieknytning mot Fosse-slekten - men det viser da vitterlig poenget mitt, at Geni bør man anse som en kuriositet; men ikke baser slektsforskningen på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.