Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Bragernes, 1698


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på et par små detaljer i dette skiftet http://arkivverket.no/URN:sk_read/23773/58/ etter Povel Nielssøn. Skifteregisteret (det transkriberte) opererer med 3 sønner - Niels, Hans og Søren, men på slutten av skiftet er utlodningen 1/2 part til gjenlevende hustru Anne Jensdatter og deretter resten delt på 4. Jeg klarer ikke å lese alt her og håper på forklaring på hvorfor 4 og ikke 3 deler til barna.

 

Dessuten er jeg på jakt etter en eiendom som muligens omtales. Bakgrunnen for mitt spørsmål er at jeg leter etter en eiendom i Bragernes som sønnen Niels sitt barn (Anne Margrethe Nielsdatter) arver når han dør i 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men på slutten av skiftet er utlodningen 1/2 part til gjenlevende hustru Anne Jensdatter og deretter resten delt på 4.

 

At dette ble delt på 4, skyldes nok feillesning ved at første linjen sier hvor meget en "broderlod" utgjør. Siden tallene står like over hverandre, er det fort gjort å tro at det gjelder fire deler!

 

Det står slik:

 

Dend anden halfue part dehles Jmellem Arfuingerne, dog saaledes at Enhver der af efter loven niuder en broderlod, som er 20 - 0 - 10

Dend Eldste Søn Niels Poulssen 20 - 0 - 10

Dend anden Hans Hans Poulssen 20 - 0 - 10

Dend 3die Søren Poulss. og ligeledis 20 - 0 - 10

 

Den andre halvparten ble altså delt mellom de tre sønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette ble delt på 4, skyldes nok feillesning ved at første linjen sier hvor meget en "broderlod" utgjør. Siden tallene står like over hverandre, er det fort gjort å tro at det gjelder fire deler!

 

Det står slik:

 

Dend anden halfue part dehles Jmellem Arfuingerne, dog saaledes at Enhver der af efter loven niuder en broderlod, som er 20 - 0 - 10

Dend Eldste Søn Niels Poulssen 20 - 0 - 10

Dend anden Hans Hans Poulssen 20 - 0 - 10

Dend 3die Søren Poulss. og ligeledis 20 - 0 - 10

 

Den andre halvparten ble altså delt mellom de tre sønnene.

 

Nei, enkas halvdel utgjør 80-1-16, og så blir det fire deler av 20-0-10, der den ene går til enka som en ekstra brorlodd, jf. loven.

 

Dessuten er jeg på jakt etter en eiendom som muligens omtales. Bakgrunnen for mitt spørsmål er at jeg leter etter en eiendom i Bragernes som sønnen Niels sitt barn (Anne Margrethe Nielsdatter) arver når han dør i 1749.

 

Enkas iboende gård, taksert til 150 rd, inngår i boet. Enka fikk 69-2-8 av gården på sin halvdel, og så ble 20-0-10 i gården lagt på hver av de fire brorloddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at det er noen som passer på meg og mine litt raske konklusjoner.

 

Tusen takk Kristian.

 

Da gjelder det bare for meg å forsøke å finne denne gården for det er ganske sikkert denne 1/8 delen som senere går til Niels sin datter. Det er mulig hun må dele den med alle sine halvsøsken, men det fremgår vel i skiftet etter faren som vi har vært innom tidligere http://forum.arkivverket.no/topic/188952-skifte-eiker-buskerud-1714-en-liten-detalj/. Også drøftet her http://forum.arkivverket.no/topic/188909-skifte-7jul1732-i-eiker-kioerboe/ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjelder det bare for meg å forsøke å finne denne gården for det er ganske sikkert denne 1/8 delen som senere går til Niels sin datter. Det er mulig hun må dele den med alle sine halvsøsken, men det fremgår vel i skiftet etter faren som vi har vært innom tidligere http://forum.arkivve...n-liten-detalj/. Også drøftet her http://forum.arkivve...eiker-kioerboe/ .

 

For det første er det ikke 1/8 som Nils arvet. 20-0-10 av 150 rd er drøyt 2/15. Men innen skiftet i 1714 har Nils åpenbart løst til seg hele gården (jeg formoder at det er den samme), som da igjen ble taksert til 150 rd. Nils fikk da kun 5-1-13 på sin halvdel av boet, mens sønnen arvet 72-1-5 1/2 og hver av døtrene 36-0-14 3/4. Anne Margrete Nilsdatter fik følgelig utlagt i underkant av 1/4.

 

Spørsmålet er så hvilke transaksjoner som fulgte 1714-skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for avklaring, Kristian.

 

Opprinnelig hadde jeg en følelse at eiendommen kom via mor til Anne Margrethe, Maren Olsdatter Kiørboe. Når det synes sikkert at den kommer fra Povel Nielssøn så da blir ikke dette eiendomssporet viktig for Kiørboe-saken.

 

Jeg har imidlertid lært mye, bl.a. underveis funnet mye om bror til Niels Poulssøn (datter gift med gullsmed Boldeus og sønn gift med Hofgaard). Mye sammengifte blandt de kjente slekter i Bragernes på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.