Gå til innhold
Arkivverket

Spør Statsarkivet


Torbjørn Henrik Hillersøy
 Del

Recommended Posts

Kan ein alltid forvente å få svar frå Statsarkiva når ein legg inn eit emne under Spør Statsarkivet, eller er det svært avhengig av kor mykje arbeid Statsarkiva har? Dersom det er å forvente, kor lenge må ein vente?

 

Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Tore!

Eg ser Statsarkiva tek mål av seg til alltid å svare, og seinast innan ei veke. No har eg venta i 2 veker på svar frå to statlege arkiv. Har alle Statsarkiva den same garantien og prakisisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har alle Statsarkiva den same garantien?

 

 

Ja.

 

 

 

Har alle Statsarkiva den same praksisen?

 

 

Tydeligvis ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivet i Oslo svarer.

Statsarkivet i Hamar svarer.

Statsarkivet i Kongsberg svarer.

Statsarkivet i Kristiansand svarer.

Statsarkivet i Stavanger svarer... at du må sende dem en e-post.

Statsarkivet i Bergen (dvs. Yngre Nedrebø) svarer.

Statsarkivet i Trondheim svarer sjelden.

Statsarkivet i Tromsø svarer en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare erfaring fra Trondheim og Tromsø og min opplevelse av disse to er at de alltid har svart, og det ofte innen to virkdager.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret eg fekk då eg spurte – selvfølgelig via epost... :

Spørsmål om materialet ved Statsarkivet i Stavanger
Vi viser til din e-post av 30. januar 2014.
Vi svarer på enkle spørsmål om åpningstider og adressen vår i svartjenesten på nett, men spørsmål som krever at vi må gjøre undersøkelser, skal i følge regelverket journalføres i saksbehandlingssystemet vårt.


Hvis noen lurer så finner dere adresse og åpningstider her:
http://arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret eg fekk då eg spurte – selvfølgelig via epost... :

 

Spørsmål om materialet ved Statsarkivet i Stavanger

Vi viser til din e-post av 30. januar 2014.

Vi svarer på enkle spørsmål om åpningstider og adressen vår i svartjenesten på nett, men spørsmål som krever at vi må gjøre undersøkelser, skal i følge regelverket journalføres i saksbehandlingssystemet vårt.

 

Hvis noen lurer så finner dere adresse og åpningstider her:

http://arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Stavanger

Vil det seie at vi må sende e-post?

 

Rart at Statsarkiva har så ulik praksis!

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de spørsmålene som ligger ubesvart under f. eks. SAT, er spørsmål som egentlig hører inn under Brukerforum. Det som mangler, er at slike spørsmål flyttes til Brukerforum - med en kort kommentar fra Statsarkivet. Jeg legger merke til at dette blir gjort bl a ved Statsarkivet i Oslo, Kongsberg og Hamar.

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de spørsmålene som ligger ubesvart under f. eks. SAT, er spørsmål som egentlig hører inn under Brukerforum. Det som mangler, er at slike spørsmål flyttes til Brukerforum - med en kort kommentar fra Statsarkivet. Jeg legger merke til at dette blir gjort bl a ved Statsarkivet i Oslo, Kongsberg og Hamar.

 

Det kan vere at mange spørsmåla høyrer til under brukerforumet, men ikkje alle. F.eks. dødsmeldinger.

 

 

Reglar for arkivverkets svartjeneste:

  • Som hovedregel kan vi besvare spørsmål om en eller et fåtall opplysninger som krever oppslag i én lett identifiserbar og fritt tilgengelig arkivkilde
  • Der det er klart at vi på grunn av taushetsplikt eller andre vektige grunner ikke kan publisere svaret på ditt spørsmål, vil du bli bedt om å sende oss spørsmålet med brev eller e-post
  • Komplekse spørsmål som krever omfattende undersøkelser fra vår side bør sendes med brev eller e-post

Det blir vel kanskje ein vurdering av kva som er "lett identifiserbart og fritt tilgjengelig", til forskjell frå spørsmål som "krev omfattande undersøkelser", og at det er der forskjellane i praksis mellom dei ulike Statsarkiva oppstår.

Det vil ikkje vere så lett for ein brukar å avgjere alltid kva som er kva, og ein burde i det minste kunne få eit svar om at ein bør sende e-post.

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eit eksempel som Statsarkivet i Oslo meinte var "omfattande", og dei skal ha ros for at dei registrerte saka utan at eg måtte sende spørsmålet på nytt via epost. Svaret fekk eg på PM eit par dagar seinare, og eg vart godt fornøgd med både sjølve svaret og saksbehandlingstida.

 

Redigert: Eg vil elles nytte høvet til å gje Yngve Nedrebø ved Statsarkivet i Bergen ein verbal rosebukett. Stiller ein spørsmål i det forumet får ein som regel raskt svar på det ein spør om.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.