Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?

guest
 Del

Recommended Posts

Hei Jan Harald , Jeg mista litt lysten når Fitjar bygdebok og Kirkebøker  kom for den er da so masse feil i at da var ikkje kjekt lenger . Fra Aga slekten . Som jeg har felles dna treff med og ser på denne debatten .  

Det jeg har bevist her er at Kirkebøker ikke stemmer overens  med DNA og Bygdhistorier som jeg har i min slekt ! Jeg har også dna som samsvarer mot en kjent slekt som jeg ikke går inn på her . Men at det er store hull i kirkebøker er atter et bevis som jeg nå har bevist i denne debatten . Det er dessverre sånn at noen her ikke forstår hva jeg har lagt ut på dette forumet  ang DNA og slekt . Ta en pause fra kirkebøker og protokoller . Etter og ha vert en tur i Hardanger sammen med bygdehistorikere og sett selv så er det mye feil hva noen av dere slenger ut .

Når jeg legger ut Dna bevis samt min families -Historie så er det trist og se hvordan noen av dere her latterlig gjør min familie !  Det er trist at dere ikke forstår hva andre dna eksperter også sender meg . Jeg har ingen ønsker og latterlig gjøre noen her på dette forumet eller mobbe noen ang deres historier i slekten , som andre har gjort med min  familie !   Dessverre har vi en stor bygdehistorie som jeg ikke skulle ha lagt ut på dette forumet håper dere som ser på ikke går i samme felle som meg . Ta dna først og få en en pekepinne om alt kan stemme mot deres slekthistorie   jeg begynte i feil ende dessverre .   

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Torgilsdtr. Aga 

Born:Aga, Ullensvang, HordalandFather: Torgils Johannesson TorsnesSpouse: Sjur Askjellson NµsDeath:Nµs, Strandebarm, HordalandMother: Birgitte Sevalsdtr. Skiftun

Torgils Johannesson Torsnes

Born: Torsnes, Jondal, Hordaland

Died: Torsnes, Jondal, Hordaland

Birgitte Sevalsdtr. Skiftun

Born: Skiftun, Hjelmeland, Rogaland

Died: Torsnes, Jondal, Hordaland

Resten av slekten min kan dere .

Dna myFTDNA Familiy finder - Family Tree , My Family !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, nå må du lese! Jeg skriver at skiftet etter Lars Torgilsen, den Lars som er av "Aga-ætten", er funnet, og at hans datter Anna ikke var gift med Ivar Helgeson Eidnes.

Hvis Anna Larsdatter var fra Aga (at hun ikke bare var i tjeneste der), er hun datter av Lars Oddson eller Lars Åmundson.

Glem Aga-ætten!

Glem dette tulle du roter med ! se heller Torgils Vikingsen Aga slekten ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Da takker jeg dere alle for hjelpen . Hardanger er jo spennende og jeg ble litt ivrig må jeg si . Om det så er Lars Oddson Aga eller ikke jeg har røtter fra så får vi heller se hva som kommer opp ang Anna Aga født 1652 til senere tid . Jeg har på en måte funnet ut litt ang Joachim sine røtter og opphav det holder for meg . Jeg ønsker dere alle sammen videre koselig slektsforskning og som Hobby .  Litt tak høyde må vi ha her inne . vi feiler litt og prøver og finne ut av saker ang slekt sånn er det bare  . DNA Match er også noe spennende saker som jeg ønsker at flere må ta . Men husk at dette var kun forskning av Joachim Thormhølen -Von Zur Mühlen fra Tysk opphav ,    som jeg også har gjort  med mine røtter fra Hardanger  ,  Takk for hjelpen til dere alle sammen  .

vennlig hilsen Jan Harald 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var Christopher Simonsen Krabben Fødselsdato 1854 ?  Jeg må få svar på disse dna mathene . hvor kommer denne slekten fra ? 

jeg fikk denne nå fra en som sa at vi måtte se litt her mulig vi for et bedre svar ang dna på mange tyske slekter . her er jeg helt blank hvem var denne slekten ?

Er Christopher Simonsen Krabben samme person som Kristoffer Simonsen Elvethun?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000004246481

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038260001932

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036896000250

http://look.no/anita/slekt/webcards/wc27/wc27_104.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher Simonsen er Jan Haralds farfars morfar, og hører altså til på Fosse-slekten og et annet forum.  Möhlen / Maulen er på moren sin side.  Disse bør ikke blandes på samme forum her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher Simonsen er Jan Haralds farfars morfar, og hører altså til på Fosse-slekten og et annet forum.  Möhlen / Maulen er på moren sin side.  Disse bør ikke blandes på samme forum her...

jeg ser det nå . takk jonny , jeg burde kjekke ut dette før jeg la den ut , jeg la den ut på det andre forumet nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser det nå . takk jonny , jeg burde kjekke ut dette før jeg la den ut , jeg la den ut på det andre forumet nå

... for deretter å slette det.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen 

Etter mye fram og til bake ang DNA og slekt og Røtter Har jeg nå fått god hjelp til og forstå disse DNA treffene jeg har . Som mange vet så ble jeg litt forvirret ang mine dna blokker som var nesten 60 prosent rund Tyskland , Det handler om Røtter og hvor noe av slekten kom fra en gang tror jeg , Jeg ser at mange  av disse navn som jeg har hengt meg opp i sannsynlig er fra 1500 og 1600 tallet ang Von eller Van slekter  . Jeg føler at jeg har fått en god forklaring av svein og Inger på dna siden om det meste .  Jeg takker også Rigmor for god hjelp etter videre leting av slekt . Men Anna Aga grubler jeg litt på ennå . :) Takk for svar og hjelp til dere alle sammen . så lar vi en bygdehistorie være en historie :))

mvh Jan Harald Fosse  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aga ætten 

‎man.gif Lars Oddeson Aga‏‎, sønn av Odd Larson og N.N.‏.
Ullensvang, Hordaland; Lensmann

N.N.‎

Barn:

1.

‎woman.gif Sigrid Larsdotter Aga‏ relationship with ‎Ivar Olson Reiseter
Født ‎ i Ullensvang, Hordaland
2.

‎man.gif Torstein Larson Aga‏‎
Født ‎1631 i Ullensvang, Hordaland, døde ‎ i Odda, Hordaland
3.

‎man.gif Steingrim Larson Aga‏‎
Født ‎1635 i Ullensvang, Hordaland
4.

‎man.gif Jon Larson Aga‏‎
Født ‎ i Ullensvang, Hordaland, døde ‎1685 i Ullensvang, Hordaland
5.

‎man.gif Odd Larson Aga‏‎
Født ‎1640 i Ullensvang, Hordaland, døde ‎ i Ullensvang, Hordaland
6.

‎woman.gif Anna Larsdotter Aga‏‎
Født ‎1652 i Ullensvang, Hordaland, døde ‎1733 i Lofthus, Hordaland‎, 80 eller 81 år

Dette er hva som står ute om Minn Anna aga født 1652 . Mulig rett etter hva jeg har hørt fra Hardanger forskere . Men jeg finner ikke ut av dette selv ! så her må det nok gode fag folk til som kan slekt og røtter 100 prosent . Har vi noen her på arkivet som er god nok til og finne ut av dette ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror  du  må lære deg å sjekke selv i primærkilder for å finne din slekt, ikke bare kopiere fra nettet. Der kan hvemsomhelst skrive hvasomhelst. Hvis det ikke er så nøye for deg, så kan jo det være greit nok, men det blir jo ikke riktigere fordi man sier noe mange ganger.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sendt en e post til denne personen som har laget dette familietreet . så da jeg lurte på om det var noe nytt om anna aga og om noen har funnet ut noe mer . Men det må da være noe i dette ang så mange forskere har Anna Aga som datter av Lars oddeson . Men jeg greier ikke og finne ut av dette . Det er sagt fra Hardanger at sannsynlig Lars som er faren det er alt jeg har ang Anna Aga født 1652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi må  ha fag folk til og finne ut av dette Inger . Eller det er alt funne ut av ang Anna Aga født 1652 ? mulig det er derfor dette ligger ute ? Mulig det var en proff slektforsker som fant ut av dette Inger ? Jeg har ikke kompetanse innen slektforskning til og finne ut av dette , Men jeg har jo pratet med dyktige forskere fra Hardanger som sier noe annet en hva du påpeker ang Anna aga  , Så vi må nok ha noen dyktige her også på arkivet som kan finne ut av dette tror jeg ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har fått fra Tyskland nå ang Joachim så er jo det helt motsatt av hva jeg har fra tidligere Ligger ut noen av navnene jeg har fått ang røtter og aner .Breitenburg var feil Arnfrid Meland  men Schauenburg  , Han er vist opphav anner av Mechthild von Schauenburg-Holstein far hennes het Adolf von Schauenburg som var slekt til Heinrich von Mecklenburg , Jeg har fått mye hjelp fra Tyskland nå . Men ja det er ikke lett dette . Her trodde jeg at jeg var ferdig med Joachim . så for jeg endå mer hjelp etter jeg sende alle disse e postene  nå i vinter  til alle disse slottene også breitenburg som du sa,   Dette var helt motsatt av hva jeg hadde av info fra før . legger det ut når jeg har fått alt . Min Joachim er også  i slekt med Joachim E Schleswig-Holstein , det var en av grunnene til at min Joachim var på breitenburg da han sendte brev til Norge som milter Kaptein ,    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har fått fra Tyskland nå ang Joachim så er jo det helt motsatt av hva jeg har fra tidligere Ligger ut noen av navnene jeg har fått ang røtter og aner .Breitenburg var feil Arnfrid Meland  men Schauenburg  , Han er vist opphav anner av Mechthild von Schauenburg-Holstein far hennes het Adolf von Schauenburg som var slekt til Heinrich von Mecklenburg , Jeg har fått mye hjelp fra Tyskland nå . Men ja det er ikke lett dette . Her trodde jeg at jeg var ferdig med Joachim . så for jeg endå mer hjelp etter jeg sende alle disse e postene  nå i vinter  til alle disse slottene også breitenburg som du sa,   Dette var helt motsatt av hva jeg hadde av info fra før . legger det ut når jeg har fått alt . Min Joachim er også  i slekt med Joachim[/size] E [/size]Schleswig[/size]-[/size]Holstein , det var en av grunnene til at min Joachim var på breitenburg da han sendte brev til Norge som milter Kaptein ,    

Jeg regner med at det er greve Adolf VI von Holstein du mener f. ca. 1256?

Han var sønn av greve Gerhard I av Holstein og Elisabeth von Mecklenburg (hennes bror var Heinrich I von Mecklenburg).

Adolf VI von Holstein hadde bl.a. datteren Mechtild von Holstein, som ble gift [1325] med Konrad von Diepholz (dennes 1.kone).

Mener du at greve Adolf VI von Holstein er en forfar til din ane Joachim Thormøhlen født 390 år senere, ca. 1645?

Det må vel være Joachim (Jochum) som nevnes i Hirsch & Hirsch, under her, men fornavnet er ikke nevnt:

NN - Skrives zur Mühlen og ter Möhlen - var i november 1677 Fændr. i Götsches Komp. af Prins Georgs Rgmt. (Indk. Sag 708/1677) Var i December 1677 Lieut. i s. Komp. og laa da i Frederiksort (Indk. Sag 708/1677) - Han anbefales i Nov. 1679 et Gage(?) til at forblive i tjenesten (Indk Sag Nov. 1679 ??) - Prmlt. i samme Regmt. 1679, men reducerer i November 1679 - ansatt igjen i samme Regmt. som Lieut. Reformé paa Fændriks Gage i 1680 - oppført som Pensionær og Gratialperson 1682-1683 - Kapt. i Bergenshus nat. Inf. Rgmt. 8.mai 1686 (Exp. 1686) - Død 1693, før 12.desember (Reg. N. 95/1693) - Skrives zur Mühlen og ter Möhlen.

* Kilde: Hirsch & Hirsch, "Danske og Norske officerer 1648- 1814", Bind 7,3, side 286

Videre nevnes det samme sted NN - Skrives ter Möhlen - Lieut. og Kommand. paa Breitenburg 1683 - Ansatt i Dronn. Livregt. 1684 - Udslettet i Etat 1684 - skrives ter Möhlen.

* Kilde: Hirsch & Hirsch, "Danske og Norske officerer 1648- 1814", Bind 7,3, side 286

Videre når det gjelder Joachim ter Möhlen/Tormøhlen har jeg notert meg dette, som er fremkommet tidligere:

Under en feide mellom Kaptein Joachim Thormøhlen og Greve von Effern på Akershus i 1687, uttalte Greve von Effern at han Thormøhlen kun hadde vært gårdsfogd (forvalter eller forpakter) på Breitenburg, og ikke var av adelig herkomst; "Bauerfogt bist Du gewesen bei dem Grafen Rantzau auf Breitenburg". - Dette sannsynligvis for å sette Thormøhlen på plass.

Mer om denne feiden kan det leses om i Militær Justits i Norge for 200 aar siden : Optegnelser fra Bergens Musæums Bibliothek, som er å finne i Nasjonalbibliotekets skannede bøker: http://www.nb.no/nbsok/nb/9da6c3ed68b5aecea86c23719f402a28?index=14#103

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har fått fra Tyskland nå ang Joachim så er jo det helt motsatt av hva jeg har fra tidligere Ligger ut noen av navnene jeg har fått ang røtter og aner .Breitenburg var feil Arnfrid Meland  men Schauenburg  , Han er vist opphav anner av Mechthild von Schauenburg-Holstein far hennes het Adolf von Schauenburg som var slekt til Heinrich von Mecklenburg , Jeg har fått mye hjelp fra Tyskland nå . Men ja det er ikke lett dette . Her trodde jeg at jeg var ferdig med Joachim . så for jeg endå mer hjelp etter jeg sende alle disse e postene  nå i vinter  til alle disse slottene også breitenburg som du sa,   Dette var helt motsatt av hva jeg hadde av info fra før . legger det ut når jeg har fått alt . Min Joachim er også  i slekt med Joachim E Schleswig-Holstein , det var en av grunnene til at min Joachim var på breitenburg da han sendte brev til Norge som milter Kaptein ,    

Dette må være feil ! uten bevis så er nok dette feil . Men takker for alt hjelp jeg har fått fra Tyskland .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de svarer meg ang at joachim  mulig var grådfogd den gang på breitenburg og ble militær chief senere stemmer ikke overens med hvordan ting fungerte den gang . Da det var adelen som fikk sånne stillinger og ikke  gårdsfogd . Jeg senet det Arnfrid Dommersnæs Mæland skrev ang Breitenburg og Joachim sin stilling på slott breitenburg , tja kunne en gårdsfogd bli kaptein og militær chief ? Jeg vet ikke men det er ofte sånn den gang at du måtte ha de rette familiebånd for og bli noe stort i militæret eller komme fra adelen for og bli noe stort , jeg vet ikke ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , etter alle disse Dna tester jeg har tatt, Finnes det en måte og kjøre mine dna tester mot disse slekter eller de som lever i dag ? jeg har jo tatt 3 store tester og to mindre ? hvordan går jeg  frem troverdig med et søk mot disse slektene fra Tyskland som Mecklenburg og etterkommere av disse familiene ? så for vi et noe lunde pekepinne på dette tror jeg eller blir dette for svakt ? , 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friedrich Amandus Thor Møllen Født 1677

Friedrich Amandus var Offiser i det Hardangerske Regiment og Sersjant for Granvin-kompaniet , Han hadde en stilling på Bergenhus festing , hva stilling hadde han der ?. Faren Joachim Thor Møllen var jo kaptein og sjef for Det Hardangerske Kompani .  Det kunne vert fint og funne ut litt om hva denne Friedrich Amandus Thor Møllen  var i Bergen den gang ,  Han døde i 1733,  56 år  han ble ikke gammel . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslutter litt med dette . Sannhet og Fakta ang DNA og grunnen til at jeg legger meg ut her på dette offentlige Forumet .

Som mange av dere vet så har vi tatt noen store DNA Tester .  Etter at disse tester ble tatt har jeg ennå ikke funnet ut  ang hva som står i brevene vi har fått av disse DNA sentrene , Det står Familien Fosse har tett DNA mot disse Tyske adelslekter som er nevnt tidligere . Jeg har ringt til disse Dna sentrene og spurt om hvor tette og hvor langt til bake antyder dere er vi på familie linjen 1600 tallet ? De svarer NEI  ikke så langt til bake nærmer en det ! Hva har jeg gjort her inne ærlig og redelig har jeg delt mye med dere , ang denne familie sagaen med dere og DNA treffene og vi greier ikke og finne ut hva linje jeg har som er så tett mot disse Tyske adelslekter . Noen her må sikkert lure på meg ang alt dette adel prate , Men når vi for en sånn beskjed så ønsket jeg sammen med dere her på forumet og finne ut av dette ,  Vi finner ikke noe som stemmer overens med Fosse sine dna tester og kirkebøker det synes jeg er meget rart , Jeg kommer ikke til og få fred i min sjel før vi for en klarhet i dette , Jeg er fullt klar over at dette er en offentlig side som alle kan lese på google  og andre steder , Men jeg håper at folk forstår meg litt jeg er ikke her inne på forumet på gøy . Når vi ikke kan finne ut av DNA senteret sin uttalelse  som ikke samsvarer med hva som kirkebøker sier så blir jeg fortvilet . Eller ha en fin lørdag til dere alle .

Mvh Jan Harald 

Lenke til kommentar
Del på andre sider