Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?


guest
 Del

Recommended Posts

Nei, her må det være mer enn en misforståelse ute og går.

 

Hvilken ridder er det som skal ha sittet på Jåstad? Hvorfor benytter du forresten det tyske ordet "ritter" i denne sammenhengen?

 

Det er en ærlig sak om du ikke vet, men da er det i så fall litt underlig om du fortsetter å hevde at Jåstad er en riddergård om du ikke vet noe om hvilken ridder dette skal dreie seg om eller hvilken tilknytning du har til den samme.

 

Inntrykket er derfor at det hos deg hersker ganske stor forvirring rundt hvordan du skal forholde til opplysninger om eldre historiske forhold, herunder særskilt slektsforhold. Troverdigheten til opplysningene er dermed ikke særlig holdbar.

 

Mvh Are

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her må det være mer enn en misforståelse ute og går.

 

Hvilken ridder er det som skal ha sittet på Jåstad? Hvorfor benytter du forresten det tyske ordet "ritter" i denne sammenhengen?

 

Det er en ærlig sak om du ikke vet, men da er det i så fall litt underlig om du fortsetter å hevde at Jåstad er en riddergård om du ikke vet noe om hvilken ridder dette skal dreie seg om eller hvilken tilknytning du har til den samme.

 

Inntrykket er derfor at det hos deg hersker ganske stor forvirring rundt hvordan du skal forholde til opplysninger om eldre historiske forhold, herunder særskilt slektsforhold. Troverdigheten til opplysningene er dermed ikke særlig holdbar.

 

Mvh Are

Are S. Gustavsen . Sorry jeg skrev Ritter det skulle stå Riddergård fra middelalderen ! Are Jeg vet at du er sterk på middelalder historie ! Men her hadde jeg rett hehe  

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det siteres dette fra Kulturhistorisk vegbok: http://www.grind.no/pdf/kvh-ullensvang-4.pdf  "Garden Jåstad som ligg nokre kilometer nord for Agatunet, må ha vore ein storgard i mellomalderen. Torolf på Jåstad er nemnd som forliksmann i 1293, og i korsgangen på Lyse kloster er Sigurd, bonde på Jåstad, og kona hans Sigrid — kongen si frendekone — gravlagd." http://digitaltfortalt.no/things/jstad/H-DF/DF.2964

 

Gården kan vel heller kalles en storgård? Riddergård tviler jeg på om det er mange norske gårder som kan kalles (Ville tro det er et mer utbredt uttrykk i andre land), selv om det sikkert har bodd både adel og riddere der.. 

 

Gården nevnes i disse diplomene:

 

1293: http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/regest_vise_tekst.prl?b=1887&s=n&str=

1310: http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/regest_vise_tekst.prl?b=2874&s=n&str=

1340: http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/regest_vise_tekst.prl?b=4929&s=n&str=

1399: http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/regest_vise_tekst.prl?b=9736&s=n&str=

 

Om gårdsnavnet:

http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS181826@40684=on

 

Om gravene i Lyse kloster:

http://www.fagsider.org/kirkehistorie/kirker/Lysekloster/Gravsteiner.htm

 

Se også denne debatten:

http://forum.arkivverket.no/topic/137456-52024-kongsfrendane-martin-i-kinsarvik-og-sigrid-paa-jaastad/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mulig at Per o Jåstad født 1695 kommer fra disse eldre slekter fra Jåstad eller aga ? Er det noen kilder på hvor opphavet til Per o Jåstad født 1695 sine røtter ? David og Hans takker og bukker , Dette var kanon bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Olson Jåstad (1695-1745) er omtalt på side 551 i ovennevnte bind 4:1 Ullensvang.

Han er ført opp som sønn av Ola Olsen Jåstad og kona Kari Pedersdtr. Løgit.

Peder var gift med Sofie Thormølen fra Granvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg føler at en stor del av min slekt er funne til rette ang min mors slekt , Jeg takker dere for en meget god hjelp . Hardanger betyr mye for meg . et sted som jeg virkelig kunne tenke meg og bo , Men det var hun Anna AGA født 1652 på agatunet , hvem var hennes opphav ? tenk om vi kunne ha funne ut av det :) ellers tusen takk 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Rasmusson Løgit var far til Kari Pedersdtr. Løgit . hvem var denne slekten hmm , nei er det nok nå folkens hehe 


Peder Rasmusson Løgit var far til Kari Pedersdtr. Løgit . hvem var denne slekten hmm , nei er det nok nå folkens hehe  er dette en dansk slekt ?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=87586

 

 

Peder Rasmussen Løgit var født i Slagelse 1606. Han døde i UIlensvang 1666. Han var sønn av Rasmus Andersen Løgit og av Anna Hansdatter Gammel 

Biografi 
"Odd Handegård" <oddh@nfh.uit.no> skrev i en meddelelse 
> news:3A677B51.140D0803@nfh.uit.no... 
> > Mange nordmenn har danske embedsmenn på sine anetavler (mest prester og 
> > fogder). I de fleste tilfeller, stopper informasjonen med den 
> > generasjonen som invandret til Norge. Jeg har et spørsmål om en slik 
> > person. Det gjelder en prest som kom til Norge ca. 1637. Han het Peder 
> > Rasmussen Løgit. De eneste opplysninger jeg har funnet i norsk 
> > litteratur om hans forfedre, fant jeg i ei bok som er skrevet for nesten 
> > 50 år siden. Her er teksten: 
> > 
> > «Peder Rasmussen Løgit vart fødd i Slagelse på Sjælland i 1606. Faren 
> > var ridefoged (forvaltar) på Antdvord slott. Han døydde då sonen var 3 
> > år gamal, og Peder kom då i huset hjå morbror sin, Niels Gammel i 
> > Nakskov, som sette han inn på latinskulen i Odense. Derifrå drog han i 
> > 1627 til Universitetet i København. Der var han i 3 år, så gjorde han 
> > teneste som huslærar i 5 år og tok endeleg prøve ved universitetet i 
> > 1635. Det året gjekk pesten over Sjælland, mor hans, Anna Hansdtr. 
> > Gammel, og dei 3 syskena hans strauk med. Då dei var gravlagde, sa han 
> > Danmark farvel for alltid». 
> > 
> > Spørsmålet mitt er om noen kjenner til om det finnes noe stoff om Peder 
> > Rasmussens forfedre, eller om det eksisterer noe tilgjengelig 
> > kildemateriale som det kan være grunn til å undersøke nærmere? 
> > 
> > Med vennlig hilsen 
> > Odd Handegård 
> > Tromsø/Norge 
---------------------------------------------------------------------- ------------------- 


Jeg har en del af aner med navnet Løyet, fra Fejø, Femø og Askø, og har fået 
den oplysning at Løyet skulle fra middelalderen betyde Smed. 
Jeg har lige fundet ud af jeg er i slægt med Niels Hansen Løgit 
født ca ca 1650 på femø, jeg har fundet det i for bindelse. med søgning 
i familysearch (Halling) Jeg er selv født på Fejø 
e-mail thomsenlone@hotmail.dk 

---------------------------------------------------------------------- ----------------- 

7. Peder Rasmussen Løget eller Løgits.
Født 6. Febr. 1606 (Hundrup, har 1601) i Slagelse, hvor Faderen Rasmus 
Andersen, tidligere Ridefoged paa Antvorskov, da var Raadmand. Moderen 
Anne Hansdatter Gammel. Blev efter Faderens Død opdraget hos Morbroderen 
Niels Hansen Gammel, Raadmand i Nakskov, i hvis Skole han 1615 blev indsatt 
men maa være kommen tilbage til Slagelse og blev derfra dimitteret 29. Mai 
1623. Ansattes 3. September 1637 som personel Kapellan paa Voss og blev 
1638 Sognepræst i Fjælberg. I dette sit Embede begik han 1. Sønd. i Adv. 
640 den Uagtsomhed, at han under Kommunionen uddelte Vinen først istedetfor 
Brødet. Ved Kapitlets Dom af 15. Jan. 1641 blev han suspenderet, indtil 
Kongens Kjendelse i Sagen var indhentet, hvilken faldt derhen, at han byttede 
sit Embede i Fjælberg med Anders Jensen Brose i Kingservik, der ikke kunde 
komme overens med sin Menighed. Saaledes overtog han dette sit nye Embede 
samme Aar og blev 1656 Provst i Hardanger. Døde 26. Decbr. 1668. Han 
skal have boet paa Gaarden Brovold, der ligger teet ved Kingserviks Kirke, 
men flyttede senere til Ullensvang. 
Gift 1) 1639 med Anne Andersdatter, d 1653, D. af Anders Jonsen, 
Sognepræst i Skonevik, S. 176. 2) 1654 med Margrethe Thorlaksdatter, f. 1637, 
d 1693, D. af Thorlak Olafsen, Sognepræst i Vikør. 
I første Ægteskab havde han 6 Sønner og 5 Døtre, hvoraf antagelig den 
Anders Pedersen Kintzervig som 1665 deponerede fra Bergens Skole, og i andet 
3 Sønner og 4 Døtre. 
Af 2det Ægteskab: 
1. Margrethe L., d 1693, gift 1674 med Jon Larssen Aga. 
2. Anne L., gift 1675 med Helje Olufsen Børve. 
3. Kari L. f.1664, g 1) 1683 med Ole Olsen Jaastad. 2) 1710 m Johannes Olsen. 
4. Ole L., Klokker i Kingservik, boende paa Helleland, gift 1684 med Marita 
Iversdatter Reisætter. 
5. Johanna L., gift 1688 med Anfin Aadnesen Bjørke i Kvam. 


J Lampe 
Bergens stifts biskoper og prester efter reformasjonen b 1 s 396-97
Nå er vi havnet i Danmark . hva blir det neste , icon_profile.gif icon_pm.gif

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Larsson Aga Måge F 1550 datter 
Marta Oddsdatter Jåstad (Måge) Gift med  Jon Ellingson Indre Jåstad . her er linjen  fra Peder Olson Jåstad (1695 da har jeg mulig røtter til Viking Finnson Aga F 1400 ? dette  må vi kjekke dette ut :) finnes det noen kilder på dette ? 
 

 
 
 
 
Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si som en sa her på forumet til meg , Din mors slekt er en spennene slekt og forske på . Hun har helt rett . Kunne vert fint og finne ut mere om disse middelalder anene mine , vi for se ,

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekten  Gammel  . det er slektskapsforbindelser mellom familier knyttet til Gammal(Marstrand/"Drotning", Darre/etc) i Bohuslen, og til Onarheim/Tysnes/Kinsarvik. Kanskje er det en slektsforbindelse som brakte ham til Kinsarvik..? 

 

Uttrykksikonet wink

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Pedersdatter Jåstad Løgit. datter Peder Rasmusson Løgit og Margrete Tollaksdatter Løgit, d e .Hun Var dattar av Torlak Olavson Vikøy og Karen Christendotter Lind.  jeg er ikke så flink og sette det opp i rekke følge , kjenner vi til opphavet til disse slekter 

 

 

Margrete Tollaksdatter Løgit -Vikøy Aukland), d e  ?  ,Født: 1635 Vikøy,   Datter av Torlak Olavson Vikøy og Karen Christendotter Lind. . kjenner noen til mine aner av denne slekt ?

 

 

 

 

 

Hr. Torlak gjekk på skule i Helsingør og København og er vel den fyrste prest i Vikøy som hadde nokolunde full utdanning for embetet.

Han var student fra Helsingør skole 8.4.1616 og først hjelpeprest hos Daniel Jørgensen i Hjelmeland, men i 1623 kom han til Vikøy. I kyrkjerekneskapane for dette året stend det at ombodsmannen gav prosten hr. Anders i Kinsarvik 1 rdl av kvar kyrkja forat han skulle setja hr. Torlak inn i embetet. Her var Torlak verande til sin død 11. mars 1654.

I 1639 vart han mellombels prost i Hardanger medan styremaktene granska nokre klagemål frå ålmugen mot prosten hr. Anders i Kinsarvik, og i 1649 er han og nemnd prost og visiterar dette året kyrkjestolane i prostiet. Om hr. Torlak fortel soga berre det som godt er. Han skulle vera ein "from" 

 

Prøver meg litt på google og andre steder , ser at det var mange prester og mye slekt fra Sverige - Danmark som Tyskland i mine aner .

 

 

 

mvh jan Harald

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gorm the Old -Gorm den Gamle -Gammel

 

"Gorm of Denmark

Gorm the Old (Danish: Gorm den Gamle, Old Norse: Gormr gamli, 

 

Har du har slekt fra Danmark med navn Gammel eller Gammal- Gamle, så kommer dine aner fra denne slekt .  Adels slekt  fra Danmark . Dette slekts navnet brukes kun av adelen i eldre tid i Danmark 

 

vennlig hilsen Hilde

 

 

 

 

Jeg vet ikke . sånn er det , jeg legger det ut her så fag folk kan se på dette ! Til dere som har felles aner som meg , jeg kan ikke si om dette er rett , men dette ble jeg fortalt    

 

m jan

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 
Gorm the Old -Gorm den Gamle -Gammel
 
"Gorm of Denmark
Gorm the Old (Danish: Gorm den Gamle, Old Norse: Gormr gamli, 
 
Har du har slekt fra Danmark med navn Gammel eller Gammal- Gamle, så kommer dine aner fra denne slekt .  Adels slekt  fra Danmark . Dette slekts navnet brukes kun av adelen i eldre tid i Danmark 
 
vennlig hilsen Hilde
 
 
 
 
Jeg vet ikke . sånn er det , jeg legger det ut her så fag folk kan se på dette ! Til dere som har felles aner som meg , jeg kan ikke si om dette er rett , men dette ble jeg fortalt    
 
m jan

 

Vel det høres mer ut som at fordi slekten heter Gammel, så har noen knyttet navnet til Gorm den Gamle.. Men etter det jeg kan se er det flere slekter med samme navn og noen forbindelse til Gorm, synes jeg høres litt ut som en ønskedrøm.. Men i Dansk Adels Aarbog 1918, s. 430 skal det være omtalt en slekt med våpen "Gammel fra Holmegaard". På Steen Thomsens slektsbase finner jeg omtalt en Sjællandsk uradelsslekt ved navn Gammel (nevnt 1373-1473), de bruker et slektsvåpen med en blå kvist? på gul bunn.. Men om disse har noe med din slekt å gjøre er usikkert.

 

Rettelse:

At slekten Gammel var av sjællandsk uradel står her: http://www.danbbs.dk/~stst/slaegt_adel/adelsvaaben.htm

Ved oppslag i Dansk Adels Aarbog 1918 på nevnte side, finner jeg omtalen av slekten Staur, med et lignende våpen som slekten Gammel. I denne artikkelen nevnes en væbner Peder Gammel https://tidsskrift.dk/index.php/historisktidsskrift/article/viewFile/31691/61110og at slekten Gammel satt på Holmegaard, i oversikten for slekten Staur finner jeg ikke nevnt noe om slekten Gammel, men om slekten Staurs stamfar står det "Peder Staur til Holmegaard i Sielland"

I "Danske adelsvåbener" av Sven Tito Achen står dette "Gammel: En blå afgrenet træstamme i gult. På hjelmen to vesselhorn tværdelt blåt/gult og gult/blåt. Uradel: Sjælland. Gøde Gammel (n. 1333), Per Gammel i Holme (n. 1473)....."

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det høres mer ut som at fordi slekten heter Gammel, så har noen knyttet navnet til Gorm den Gamle.. Men etter det jeg kan se er det flere slekter med samme navn og noen forbindelse til Gorm, synes jeg høres litt ut som en ønskedrøm.. Men i Dansk Adels Aarbog 1918, s. 430 skal det være omtalt en slekt med våpen "Gammel fra Holmegaard". På Steen Thomsens slektsbase finner jeg omtalt en Sjællandsk uradelsslekt ved navn Gammel (nevnt 1373-1473), de bruker et slektsvåpen med en blå kvist? på gul bunn.. Men om disse har noe med din slekt å gjøre er usikkert.

 

Rettelse:

At slekten Gammel var av sjællandsk uradel står her: http://www.danbbs.dk/~stst/slaegt_adel/adelsvaaben.htm

Ved oppslag i Dansk Adels Aarbog 1918 på nevnte side, finner jeg omtalen av slekten Staur, med et lignende våpen som slekten Gammel. I denne artikkelen nevnes en væbner Peder Gammel https://tidsskrift.dk/index.php/historisktidsskrift/article/viewFile/31691/61110og at slekten Gammel satt på Holmegaard, i oversikten for slekten Staur finner jeg ikke nevnt noe om slekten Gammel, men om slekten Staurs stamfar står det "Peder Staur til Holmegaard i Sielland"

I "Danske adelsvåbener" av Sven Tito Achen står dette "Gammel: En blå afgrenet træstamme i gult. På hjelmen to vesselhorn tværdelt blåt/gult og gult/blåt. Uradel: Sjælland. Gøde Gammel (n. 1333), Per Gammel i Holme (n. 1473)....."

Det må også nevnes at det eneste vi vet om "dine" forfedre av slekten Gammel er:

 

1. Hans Gammel, om han vites ikke mer enn navnet og at han var dansk og hadde to kjente barn:

a. Niels Hansen Gammel, bosatt i Nakskov omkring 1600, hvor han også var rådmann. Han ble fosterfar til nevøen Peder, da faren hans døde.

b. Anna Hansdatter Gammel, hun døde i pesten 1635 med tre av sine barn. Gift med ridefogd på Antvorskov Rasmus Andersen Løgit (d. 1606), senere rådmann i Slagelse.

  • Det finnes også en Gammel slekt i Stavanger, med første kjente mann Hans Pedersen Gammel (d. 1678), handelsmann og rådmann.
  • Og i Stavs by skal det i 1656 ha vært en rådmann ved navn Hans Petter Gammel (Stavs (Stavanger?) bys historie s. 155).

Får håpe noen finner din Gammel slekt i Danmark, ser ut til å være mye rådmenn av denne slekta, det kan være flere slekter av samme navn og din behøver ikke å ha noe med adelsslekten å gjøre (noe forbindelse med Gorm den gamle anser jeg som lite troverdig). Finner også noen med slektsnavn Gammel helt nord i Tyskland, men først må kilder finnes for hvem far til Anna var..

 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.