Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?


guest
 Del

Recommended Posts

Jeg må bare legge meg flat , :) jeg ser at noen legger ut mye om Munthe og Rumohr aner og slekt . Ludvig Munthe og Ingeborg Sørensdatter Friis .Dette blir rett og slett for vanskelig for en kar som meg og følge linjer ang faste kilder videre ned over , Ser at slekten har opphav i Danmark og Tyskland og Belgia , At det var en Adelsslekt og at det står noe Ang oldenburg -  Habsburg + mye mer . Til dere som kan denne type historie og er flink til og lese gamle skrifter hva mener dere ? Jeg personlig må nok stoppe opp med Munthe og Friis og Rumohr . Er dette noen her på forumet kan løse dette  ? Jeg har ikke noen muligheter til og lese disse eldre skrifter , Jeg har lest som eg gal mann på disse slekter men nå stopper det opp da jeg rett og slett ikke greier og tolke disse eldre skrifter , så her må fag folk til   :) Her er hva jeg har ang dette 

Claus Rumohr Reutz Født 18 Mar 1759 Dalsøyri, Luster, Sogn og Fjordane ,Døde 22 Feb 1803 Hafslo, Sogn og Fjordane ,  Far Adam Hansson Reutz, Født. 1724, Dalsøyri, Luster, Sogn og Fjordane Døde 19 Jan 1792, Hafslo, Sogn og Fjordane , Mor Karen Munthe Rumohr, Født. 06 oktober 1736, Rikheim, Lærdal, Sogn og Fjordane døde. 1824 , Mor til Claus ser ut som og ha opphav fra Ludvig Munthe og  opphav av denne Tyske adelsslekten Rumohr  , Far til Karen Munthe er da Claus Rumohr Born 1708 og mor er da Karen Munthe, f April 1722 , Far er da til Karen er da  Christopher Munthe, f 1688, Hove, Vik, Sogn og Fjordane , Sogn og Fjordane og Mor Christine Ørbech 

 

mvh Jan Harald Fosse 

 

 

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vekket du min nysgjerrighet :rolleyes:

 

På hvilken måte er du i slekt med Jens Stoltenberg? Jeg har felles aner/slekt med ham gjennom hans mor, som går tilbake til Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg, og Knud von Hadeln.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Takker for hjelpen . :) En rettelse .Mine aner inn i Heiberg slekten har ikke noe med Jens Stoltenberg og gjør .Mine aner er  Kirsten (Christine) Sørensdatter Heiberg f. ca 1615 og far Søfren Lauritzsen Heiberg af Talle ,  Født ca 1575 . Takker og bukker atter en gang :) 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Friis Født 1605  og ble gift med  Ludvig Munthe, Født 02 Aug 1593, Tikøb, Fredriksborg, Danmark  Døde Mar 1649, Bergen, Hordaland , Ingeborg Friis , Er det noen kjente kilder rundt henne ? ang slekt og aner ? hvor finner jeg kilder til henne navn Friis og slekt ? kan dette være faren til Ingeborg Friis , Søren Christensen Friis .som ble født omkring 1570 i Ribe, Danmark ? Han døde etter 1612 i Ribe. Han var sønn av Christen Friis og Kirsten Christensdatter. Søren giftet seg den 5 feb. 1604 i Ribe med Marine Andersdatter Vedel Svane .

 

 

Det står litt her ang denne Friis slekten 

Efterkommere af Gorm Den Gamle

niels.dybdahl.dk/aner/gorm/GGtextGC.htm
  •  
Døde i Vesterled (Vikingetogt), 940, søn af Gorm Den Gamle (ref. 1.1) og ...... Hun giftede sig med Henrik Friis, født ca. ... 1430, døde mellem 1478 og1484, søn afChristen Høg og Kirsten Mogensdatter Due (ref. ...... Han giftede sig med AnneChristensdatter Vendelbo (ref. ...... 1225) har været den ledende Mand i Danmark.

 

 

Friis; Anne
Friis; Else
Friis; Engelbret
Friis; Henrik
Friis; Henrik Henriksen
Friis; Haakon
Friis; Ingeborg Sørensdatter
Friis; Jørgen
Friis; Kirsten
Friis; Margrete
Friis; Ulfhilde Henriksdatter

 

mvh Jan Harald Fosse 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dear Jan Harald,

:

Rumohr is the name of a non-immigrant family of the ancient nobility of Holstein, that first appeared in the area surrounding the Westensee near Kiel. It is related to and shares it arms with Von Ahlefeldt and the deceased Von Bosendahl († c. 1335) and Von Rastorp († 1749). The name has been alternatively spelled as Rughemor (raw moor), Rummore and Rumor. They are counted among the Equites Originarii, the ancient noble families of Holstein and Stormarn. So Jan Harald Fosse, You have relatives in too House of Glucksburg house Glücksborg; German: Haus Glücksburg version of the House of House of Glücksburg; Danish: Schleswig-Holstein-Sonderburg-Lyksborg, Also spelled -Glücksborg), is a German ducal house.

History

As the first represenatives of the Von Ahlefeldt and Von Rumohr families we count the brothers Benedictus and Scacco de Prodole (Benedict and Schack of Perdöl), who are first mentioned in documents dating to 1220 and 1221. One "Scacco de Rumore" is mentioned also in 1245 and 1253. He named himself after the village Rumohr to the south east of Kiel.

The certain lineage starts with Henneke Rumohr († after 1449). The currently living members of the noble family of Rumohr descend - except the Norwegian branch - from Christian August III of Rumohr (1757-1798), lord of the estates of Rundhof, Drült and Östergaard.

 

 

Arms

The family coat of arms is vertically split and shows to the right in blue an upside-down silver wing coming from the middle, and to the left in silver two red bars. On the crest, with to the right red-silver and to the left blue-silver mantling, a silver dog with a red collar.

The motto is: "semper idem" (forever the same).

Persons

 

The Norwegian branch of those of Rumohr

 

Claus Rumohr (1632–1709), youngest son of Peder († 1650), on Erbhof Rikheim in Sogn og Fjordane (bought 1667), born in Sonderburg / Alsen, royal toll collector in Bergen
Peter Rumohr (1660–1718), son of Claus († 1709), priest
 

Hope this is understandable.

 

Best regards,

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dear Jan Harald,

:

Rumohr is the name of a non-immigrant family of the ancient nobility of Holstein, that first appeared in the area surrounding the Westensee near Kiel. It is related to and shares it arms with Von Ahlefeldt and the deceased Von Bosendahl († c. 1335) and Von Rastorp († 1749). The name has been alternatively spelled as Rughemor (raw moor), Rummore and Rumor. They are counted among the Equites Originarii, the ancient noble families of Holstein and Stormarn. So Jan Harald Fosse, You have relatives in too House of Glucksburg house Glücksborg; German: Haus Glücksburg version of the House of House of Glücksburg; Danish: Schleswig-Holstein-Sonderburg-Lyksborg, Also spelled -Glücksborg), is a German ducal house.

History

As the first represenatives of the Von Ahlefeldt and Von Rumohr families we count the brothers Benedictus and Scacco de Prodole (Benedict and Schack of Perdöl), who are first mentioned in documents dating to 1220 and 1221. One "Scacco de Rumore" is mentioned also in 1245 and 1253. He named himself after the village Rumohr to the south east of Kiel.

The certain lineage starts with Henneke Rumohr († after 1449). The currently living members of the noble family of Rumohr descend - except the Norwegian branch - from Christian August III of Rumohr (1757-1798), lord of the estates of Rundhof, Drült and Östergaard.

 

 

Arms

The family coat of arms is vertically split and shows to the right in blue an upside-down silver wing coming from the middle, and to the left in silver two red bars. On the crest, with to the right red-silver and to the left blue-silver mantling, a silver dog with a red collar.

The motto is: "semper idem" (forever the same).

Persons

 

The Norwegian branch of those of Rumohr

 

Claus Rumohr (1632–1709), youngest son of Peder († 1650), on Erbhof Rikheim in Sogn og Fjordane (bought 1667), born in Sonderburg / Alsen, royal toll collector in Bergen

Peter Rumohr (1660–1718), son of Claus († 1709), priest

 

Hope this is understandable.

 

Best regards,

 

 

Best regards????? Hvem?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Amundsdatter får altså en datter med en Claus Reutz, men VET vi at det er med Claus Adamsen Reutz, 1758 - 1803 ?

 Ja , 

 

Slektskapet med Claus Reutz er sikkert og  Malene Clausdatter , Det er nok 100 prosent sikkert !

 

 Claus Reutz  skal visstnok være sønn av Adam Hansson Reutz og Karen Munthe Rumohr.

 http://vestraat.net/...I82313&tree=IEA

 

http://vestraat.net/...I82313&tree=IEA

 

 

Fått mye hjelp av dere alle sammen , Jeg takker for det , Jeg har også fått mye fra denne mannen Cai v. Rumohr i Tyskland , 4 e poster ang mine røtter til bake til Margareta Wulff (von Steenfeldt Hertug av Schleswig Holstein Hertug av Brandenburg og en Heinrich IV 1050 - 1106 mulig Konge av Tyskland-  Deutschland ? og  Adolf II av Schauenburg og Holstein (* 1128; 1164 i nærheten av Demmin) var Greve av Schauenburg, Stormarn og Holstein og grunnlegger av Lübeck. 

 

Dear Jan Harald Fosse!

Thank you for your interest in our family. I am sending you the ancestors of the family in Norway as I know. On page 35 you can find Claus Rumohr married to Karen Munthe, they are the grandparents of your said Claus Rumohr Reutz. Submitted by him from your ancestors. Detlev Rumohr father was Asmus Rumohr. Asmus is the ancestor of all living German and Norwegian Rumohr. The German pedigree after Asmus is quite large. It is not possible for me to send it to you. I hope you to be able to at least help with the Norwegian Family tree further.

Best regards to Bergen

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne strengen har med Thormöhlen-slekten å gjøre, må jeg nesten spørre om de ovenstående opplysningene om diverse andre slekter har noe med Thormöhlen å gjøre? Hvis ikke, hører det jo ikke hjemme i denne strengen og bør plasseres i en egen streng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, Det siste er fra min fars side og min  oldemor slekt ned til Schleswig Holstein Hertug av Brandenburg ,  Jeg skal ligge det over på den andre siden fra nå av , 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er helt klart at hvis du har et ønske om å finne noe som helst så må du lære deg hvordan du leser gotisk skrift, neste steg er å skjønne hvordan man finner noe så grunnleggende som en persons alder, for videre å finne konfirmasjon, dåp og fødested. Du har allerede fått vite ganske så mye av Kjell Arne og personen du skal finne har du fått vite at giftet seg i 1848. Da burde første tanken være å sjekke alder ved vielsen og finne henne og mannen i folketellingen 1865, hvis hun ikke finnes der er hun kanskje allerede død og da må du bruke kirkebøker i første omgang fra der de giftet seg. (Vielsen viser alder, så da er det bare å lete etter dåpen) Noe annet du også bør legge merke til at i mange tilfeller gifter man seg i sognet bruden kom fra..

 

At du hele tiden drar opp denne Gorm, som levde på 900-tallet og mener den har forbindelse med slekten Gammel, gjør ikke at din søken etter slekt oppfattes seriøs... Slekten din har navnelikhet med en adelsslekt, men det betyr ikke at det er samme. Angående denne Sjællandske slekten er dens første kjente mann nevnt i 1333 og den døde ut allerede i 1473.. Så når alle kilder stopper opp ved Hans Gammel som antakelig levde i siste halvdel av 1500-tallet, så skal det nok mye til for å finne noe videre. Så da er det bare å fortsette med en annen gren inntil du finner et nytt spor..

 

Ser nå allerede at Hans Gangstø allerede har funnet Ingeborg og Mallenes dåp, så da er det bare å lete etter morens opphav ved hjelp av kirkebøker o.a. For å stadfeste at Mallene er den samme, kunne du starte med å lete etter et skifte etter faren og se hvem som er fadder til Mallenes barn..

Hei David

 

Hans Gangsto har funnet daapen til Mallene Clausdatter, dog ikke daapen til hennes datter Ingeborg (Foreldre Iver Erichsen og Malene Clausdatter anno 1822). Aarsaken er at Hafslo kirkebok A 4, mangler i daap i Januar og Februar anno 1822 , ergo antatt fodt i denne perioden. Se denne kirkeboka side 2 venstre side paa hoyre side finner man, dog faddere til de dopte.

Ingeborg er fodt paa Marifjoren, og konfirmert 1837, 15  aar.

Alderen til Ingeborg stemmer, videre.

Dette til orientering.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Erichsen, Svigum og Malene Clausd får en sønn Ommund i 1814. Dette finner du i Ministerialbok for Hafslo prestegjeld 1807-1821 (1425P)http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000000296719

1 barn Ommund 1814 *

2 far Iver Erichsen Svigum

3 mor Malene Clausd Mariefjæren

 

Ingebor født ca 1822 finner du som datter av Iver Eriksen og Malene Klausdatter i Ministerialbok for Hafslo prestegjeld 1821-1834 (1425P) http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000004237150

1 barn Ingebor 1822.01.?-01-18-22.?

2 far Iver Eriksen Mariefjæren

3 mor Malene Klausdatter

 

Basert på de opplysninger som er kommet fram tidligere i denne debatten, er det vel rimelig grunn til å se nærmere på om ikke nevnte Ingebor er den rette.

Ved giftermålet mellom Erik Torkildsen og Ingeborg Iversdatter 5 juli 1848 i Hafslo er brudens alder oppgitt ca 26 år. Dette tyder på at ovennevnte Ingebor er den rette i denne sammenhengen.

Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 7 (1834-1854), Ekteviede 1848, side 34.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11459&idx_id=11459&uid=ny&idx_side=-36

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507670007.jpg

 

Hvis da dette knytter Ingeborg til Claus Reutz er det nok mange spennende muligheter.

Malene finner du i Ministerialbok for Hafslo prestegjeld 1755-1806 (1425P)

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000004578817

1 barn Mallena 1788 *

2 far Claus Reutz

3 mor Anne Aamundsd

 

Hvis vi forutsetter at den framsatte konklusjon at den Malene Clausdatter som er oppført som mor til Ingeborg er den samme som ovennevnte Mallena, så begynnere puslespillet å ta en interessant retning, og det er slike oppdagelser som gjør slektsforskningen spennende. Lykke til.

Hans Gangstø

Hei Hans

Hva du skriver er korrekt. Ommund fodt 1814, blir konfirmert 1829 nr.23 s:102 15 aar, han er innfort i Hafslo kirkebok (dopt i Gaupne).

Ved konfirmasjonen staar det at han er fodt paa Teigen (finner ogsaa faddere fra Teigen ved daap).

Mallena Clausdatter blir konfirmert 1804 17 aar Fieren side 267.

Ingeborg Iversdatter fodt Marifjoren konf. 1837, 15 aar (foreldre Iver Erichsen Sviggum og Mallene Clausdatter)

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Erichsen Sviggum og Anne Hvelkinsdatter(?) får også en datter Ingeborg november 1823. Dette paret får flere barn i årene etter. Jeg vet ikke om det er en kandidat? Er det samme Iver Erichsen?

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 4 (1821-1834), Fødte og døpte 1823, side 10.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11456&idx_id=11456&uid=ny&idx_side=-11

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507660025.jpg

 

 

Men Ingeborg fra Marifjæren konfirmeres i 1837 (nr. 38), og foreldrene er Iver Eriksen og Malene Klausdatter:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Konfirmerte 1837, side 6.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11458&idx_id=11458&uid=ny&idx_side=-7

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507660376.jpg

Hei Inger

 

Vedrorende Iver Erichsen Sviggum har han en navnebror, alders forskjell anno 1801 1 aar.

 

Iver Erichsen Sviggum Ungkar 32 aar og Anne Vilkensdatter (Wichensdatter) Sviggum 24 aar blir gift 2/12-1823.

De faar en datter utenfor ekteskap, Ingeborg 19/11-1823 side 10 (konfirmert 1840 17 aar) fodested Kjorlaug (ved daap finner jeg faddere fra Kjorlaug, legg merke til Iver Erichsen sin status ved daapen anno 1823. Ekteparet faar Erich 22/3-1826 nr. 40 s:22.

 

Jeg sjekket ut vaksinerte 14/9-1827, side 179 nr 42 og 43 Ingeborg 3 1/2 aar og Erich 1 1/4 aar.

 

Jeg gjor mao et skille ved aa sjekke ut kirkeboka (daap, fodested, vaksinerte og konfirmerte). 

Det er ikke bosted som fremkommer ved konfirmerte, men fodested (gaardsnavn, dette kan dog vaere ensbetydende).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Amundsdatter får altså en datter med en Claus Reutz, men VET vi at det er med Claus Adamsen Reutz, 1758 - 1803 ?

Hei Knut

 

Anna Amundsdatter faar en datter med Claus Reutz, Mallene.

Vi kan like det eller ikke  (men her har nok den godeste Fosse), med en voldsom god hjelp fra Rigmor-kommet frem til den riktige faren

Claus Adamsen Reutz 1758-1803 (som ikke er av presteslekten Reutz). Claus Adamsen Reutz blir kort tid etter gift (og bruker gaarden Moe ved sin dod). Tingboka savnes i denne perioden (Indre Sogn).

Jeg finner ingen annen aktuell person, og tviler meget sterkt paa at noen andre foreligger (vedrorende faren til Mallene Clausdatter).

Se Rigmor sine innlegg. Debatten bor dog fores i Fosse sitt andre emne, hvor det foreligger oversikter (utarbeidet med dugnadsaand av 1 klasse, av Rigmor). Jeg beundrer hennes taalmodighet, vedrorende emnet.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen annen aktuell person, og tviler meget sterkt paa at noen andre foreligger (vedrorende faren til Mallene Clausdatter).

 

På bakgrunn av akkurat denne tråden er det grunn til å vifte litt med det gule kortet her....

 

At ein ikkje finn andre alternativ i kjeldene, er ikkje eit argument, langt mindre eit prov,

for at den eine ein har funne må vere den rette. Det gjeld generelt, men særskilt for tidsrom

der kjeldene er mangelfulle og ufullstendige (som t.d. 1700-talet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bakgrunn av akkurat denne tråden er det grunn til å vifte litt med det gule kortet her....

 

At ein ikkje finn andre alternativ i kjeldene, er ikkje eit argument, langt mindre eit prov,

for at den eine ein har funne må vere den rette. Det gjeld generelt, men særskilt for tidsrom

der kjeldene er mangelfulle og ufullstendige (som t.d. 1700-talet).

Hei Ivar

 

Jeg finner ingen grunn til gult kort her. 

Jeg finner kun en Maren Clausdatter. Vedrorende hennes datter Ingeborg er det paa sin plass med gult kort daap 28/1-1822, som foreligger paa den transkriberte utgaven av Hafslo (se mitt tidligere innlegg her).

Jeg regner med at det er daap nr. 10, med faddere fra Prestegaarden, samt Samuel Bugge.

Denne Samuel Pedersen Bugge bor paa Fieren (Marifjora), som er Gjestgiver paa Marifjora (Fiuren anno 1801), har heller ikke noe med Bugge-slekten aa gjore.

 

Jeg kunne skrevet mer her, og lurer paa om Berent Aamundsen er bror av Anna Aamundsdatter, baade hun og Samuel Fieren mfl. er 

faddere ved daap. Anna Aamundsdatter faar ogsaa et "uekte" barn med Peder Endresen Marifieren , Ole. Ved daap 2 gangs forseelse. Jeg har ogsaa sjekket ut skifte etter han, samt denne Claus Adamsen Moe (som ikke er av Reutz-slekt)

Et lite tips sjekk ogsaa faddere her.

 

Jeg finner det dog besyndelig, at man konstaterer (uten sporsmaal), at man har funnet daapen til Ingeborg Iversdatter anno 1822.

Dette mener jeg tilsvarer gult kort. Se mine tidligere svar, samt synsing vedrorende daap nr. 10 (Hafslo A4 side 2).

Dette ligger ute paa Digitalarkivet, dog ikke daapen. Sjekk kirkeboka, ble noe oppgitt over dette.

Det var denne mangelen paa dokumentasjon, som fikk meg til aa besvare enkelte innlegg (som tok dette "for god fisk" uten noen reaksjoner/innlegg).

Vel her finner man personer som kaller seg Reutz og Bugge, uten aa tilhore de respektive slekter.

 

Avslutningsvis, ved utdeling av gult kort. Sett det paa dem som finner daap paa 1820-tallet (som heller ikke har sjekket ut vaksinerte,konfirmasjoner, fodested mm).Her bor evnt. gule kort plasseres......................................

Jeg haaper med dette at debatten, kan fortsette i det nyere emnet til Fosse (da det her foreligger kildemateriale).

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikkje snakk om to slekter, men hundrevis av slekter som heiter ein eller annan variant av "frå/ved mølla".

 

Dei fleste landsbyar hadde ei mølle og det finst titusenvis av landsbyar. "Müller" er det aller vanlegaste etternamnet i Tyskland (ca. 1/2 mill berarar).

"frå/ved mølla" er truleg like vanleg som namn i det tysk/nederlandske språkområdet som Fosse er i Noreg.

På 15- og 1600-talet var ikkje preposisjonane ("von", "zu" osv.) berre for adelen.

Hei Ivar

 

Dette burde vel indikere til rodt kort, leste ogsaa ditt innlegg 61 (jeg har dog aldri brukt fraser vedrorende gule og rode kort)

Hva med Fyrsten og Keiseren med nye klaer, evnt uten.

Jeg leser at det var flere, som lot seg forlede.

 

Dette var rimelig droy kost, haaper det lar seg fordoye.

Min intensjon er aa supplere, samt manglende informasjon. Vedrorende vedtatte sannheter.

Kast gjerne stein i et glasshus, men bordet fanger (ble meget forbauset her).

 

Jeg haaper med dette at debatten, vil fores i det nyere emnet av Fosse (med dokumentasjon). Langt mer ryddig oversikt.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg finner ingen grunn til gult kort her. 

Jeg finner kun en Maren Clausdatter.

 

Det er rimelegvis ikkje noko gale med funnet i seg sjølv.  Det var argumentet ditt eg påtala:

- fordi du ikkje finn nokon annan, reknar du med at du har funne rett person.  (det var vel det du sa, var det ikkje?)

 

Og som påpeika.... det er særleg aktuelt akkurat i denne tråden at ein ikkje lagar fleire snarvegar og hastige slutningar.

 

 

Eg er ikkje sikker på om eg heilt forstod innlegg nr. 519...

- men det har vel stadig vekk vore vifta med både gule og raude kort i dei 500 første innlegga.

Eg er optimistisk nok til å tru at keisaren  - med eller utan klede - får kvile i fred heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelegvis ikkje noko gale med funnet i seg sjølv.  Det var argumentet ditt eg påtala:

- fordi du ikkje finn nokon annan, reknar du med at du har funne rett person.  (det var vel det du sa, var det ikkje?)

 

Og som påpeika.... det er særleg aktuelt akkurat i denne tråden at ein ikkje lagar fleire snarvegar og hastige slutningar.

 

 

Eg er ikkje sikker på om eg heilt forstod innlegg nr. 519...

- men det har vel stadig vekk vore vifta med både gule og raude kort i dei 500 første innlegga.

Eg er optimistisk nok til å tru at keisaren  - med eller utan klede - får kvile i fred heretter.

Hei Ivar

 

Du henviser til mitt innlegg 516. Jeg skriver at jeg tviler meget sterkt vedrorende annen far (ingen konklusjon mao).

 

Jeg leser du ikke forstaar mitt innlegg 519, dette gaar klart frem av dine 2 innlegg (hvor du gaar inn i debatten, med henvisninger til  14-1500-talllet uten kildegrunnlag).

 

Jeg reagerte paa din utdeling av kort (gult), og med dette inntar posisjonen som dommer. 

Dette var rimelig godt gjort (og besvarte med det samme), da du ikke har svart flere personer i debatten (som har konkludert uten kildegrunnlag). Les mine svar til personer, med innlegg i emnet.

Dette var velment fra min side. 

Mitt siste svar i dette emnet, men kan bidra i Fosse sitt nye emne......... (ogsaa skrevet tidligere).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Meget interessant tema dette med mange innfallsvinkel. Mange som har gjort mye arbeid her.

 

Ja her har jeg fått hjelp av de beste i landet :) Men det er nok mye mer som ikke jeg greier og fine ut av . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.