Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?

guest
 Del

Recommended Posts

Friedrich Amandus Thor Møllen Født 1677

Friedrich Amandus var Offiser i det Hardangerske Regiment og Sersjant for Granvin-kompaniet , Han hadde en stilling på Bergenhus festing , hva stilling hadde han der ?. Faren Joachim Thor Møllen var jo kaptein og sjef for Det Hardangerske Kompani .  Det kunne vert fint og funne ut litt om hva denne Friedrich Amandus Thor Møllen  var i Bergen den gang ,  Han døde i 1733,  56 år  han ble ikke gammel .

Hei igjen :rolleyes:

Thor Møhlen - Tor Møhlen - ter Mühlen

Friderich Amandus

Korporal i 12 Aar. - Var 1703 Sergeant i Bergenhus nat. Inf. Rgmt. og foreslaaes 20.februar s. A. til Fændrik (Ref. Sag 20.februar 1703 §1) - Fændrik i Regimentet - Sell 5.november 1709 (Rg. N. 1720/1709) - Prmlt. 1713 - Kapt. Lt. 6.mars 1716 - (Rg. N. 461/1716) - Kapt. og Komp. chef i 2. Bergenhus natt. Inf. Rgmt. 9.april 1717 (Rg. N. 508/1717) - Død 3.juli 1733 (Ref. sager 4.august 1733 §12)

* Kilde: Hirsch & Hirsch, "Danske og Norske officerer 1648- 1814", Bind 11,3, side 256

Friderich Amandus Tormøhlen - Korporal ved Bergenhusiske nasjonale Inf. Rgmt. 1.januar 1691- sersj. ved samme Rgmt. senere. - Fenr. kar. 1703. - Sek. lnt.

Sersjant for Granvin-kompaniet 1708 - Bergen, Hordaland ved Reg.tets Hardangerske komp. 5.november 1709. Pr.lnt. ved Søndmørske 7.mars 1713. - Kpt.lnt. ved Nordhordlenske livkomp. 6.mars 1716. - Kpt. og chef for N. Søndhordlenske komp. 9.april 1717. - ved den nye hærordning fra 15.august 1718 blev det oppsatt 2 Bergenshusreg.ter og T. blev da satt ved 2. Bergenh. nasj. inf. regt. som chef for N. Nordhordlenske komp. - Død 3.juli 1733. - Gift med Engel. - Hun satt ved hans død igjen med 3 barn. -

* Ovenstads militærbiografier, "Den norske hærs offiserer 1628-1814", Bind II, side 496

Fredrik Amandus bor på på Reinstrand (Røynstrand) 17.januar 1708. (opplyses i Delgobes samlinger)

Kilde: Kildeinformasjon: Delgobe, Charles Antoine - samling, Slektsopplysninger, Dokumenter 38 (SAO/PAO-0038/D/Da/L0038), 0-, oppb: Statsarkivet i Oslo, side 879.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43534/879/

Mvh og *Smil* fra Rigmor

P.S! Nå håper jeg du har fått skaffet deg et slektsprogram til å føre inn opplysningene og sjekker litt tips om hvor du skal lete.

Endret av Rigmor Waler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart du ikke finner Hirsch & Hirsch, "Danske og Norske officerer 1648- 1814", men cd med alle bindene kan du kjøpe hos Norsk Slektshistorisk Forening. - Her finnes verket: http://genealogi.no/produkter?taxonomy_catalog_tid=494

Ovenstads militærbiografier, "Den norske hærs offiserer 1628-1814" kan du lete i her: http://www.genealogi.no/content/olai-ovenstad

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Endret av Rigmor Waler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vestlandsslekter fra Vikingtiden, Aga og Jåstad i Ullensvang, som begge er gårder på vestsiden av Sørfjorden i Hardanger . Disse slektene fra Jåstad og Aga er eldre Vestlandsslekter fra Middelalderen . Jåstad er en eldre rittergård som har røtter til bake til den store vikingtiden . Sannsynlig har du også røtter fra disse store slektene Jan Harald Fosse , Da du har mye slekt fra disse gårder som Aga tunet og Velure , Jåstad er nok letter for deg og lete videre i . Men Aga Ætten og Jåstad var mye samme slekt den gang . lykke til håper du finner ut av dette ,

Jeg gir ikke opp der andre ikke greier det :))

mvh jan harald 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg , selvfølgelig synenes vi at DNA din er interessang ingen tvil om det . Det er jo heller ingen slektforsker som tviler på at det kan være

feil i kirkebøker , Men det må bevises også jan . Dine matcher på fars siden er meget interessange og jobbe videre med . Hva sier kirkebøker og protokoller mot disse Tyske slektene du har DNA matches mot ?

Ja si det vi finner lite og ingenting mot disse slekter i kirkebøker eller andre steder . selv om vi har tett dna mot andre slekter som du sier her også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja hvordan vet jeg dette

Anne-Lise Hansen

? jeg sitter ikke bare med pc og lager historie og skriver tull . Jeg reiser rundt til folk og bygd og prater med folk . Om du ser på bildene jeg har lagt med her så er disse bilder fra jåstad-gård . Der holder de på og lage et museum fra middelalderen  der de bygger opp eldre hus som det var den gang .  

De tar vare på deres historie og de er stolt av den . Her er bilde av hvordan Rittergården Jåstad så ut den gang på middelalderen.

disse folka fra Hardanger er meget oppegående ang deres historie fra middelalderen og deres røtter . 

post-5205-0-40510100-1441444997_thumb.jpg

post-5205-0-86420200-1441445005_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise spurte vel ikke om hvordan du "visste" dette. Hun bare fortalte deg hvordan man siterer andres utsagn. Det rådet burde du lytte til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja hvordan vet jeg dette

Anne-Lise Hansen

? jeg sitter ikke bare med pc og lager historie og skriver tull . Jeg reiser rundt til folk og bygd og prater med folk . Om du ser på bildene jeg har lagt med her så er disse bilder fra jåstad-gård . Der holder de på og lage et museum fra middelalderen  der de bygger opp eldre hus som det var den gang .  

De tar vare på deres historie og de er stolt av den . Her er bilde av hvordan Rittergården Jåstad så ut den gang på middelalderen.

disse folka fra Hardanger er meget oppegående ang deres historie fra middelalderen og deres røtter . 

Men Jan Harald - det ser jo grangivelig ut som du sitter og har en dialog med deg selv!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker bare om hvilken form du gir det du skriver - jeg tar ikke stilling til innholdet.

.

Skal du sitere andres innlegg i forumet, tar forumprogrammet seg av hvordan det blir presentert når en trykker Multisitat - knappen og svarer der samtidig.

Skal du sitere fra andre steder, (e-poster, nettsider, annen litteratur) skal du oppgi hvor det er hentet og hvem som har skrevet det du siterer. Dette burde være almenkunnskap og det anses som uredelig å ikke oppgi kilder for det en har klippet fra andre og gjengitt det som noe en har funnet på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Jakob Asbjørnsen Velure som er 8 generasjonertil bake fra meg , opphav av Gunnar Olson Rogdo 1500 gift med Johannesdtr. Aga f 1555 . datter av Johannes Torgilsson Galte Paa Torsnes .

kunne vert gøy og sett litt mer på dette   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob Asbjørnsen Velure som er 8 generasjonertil bake fra meg , opphav av Gunnar Olson Rogdo 1500 gift med Johannesdtr. Aga f 1555 . datter av Johannes Torgilsson Galte Paa Torsnes .

kunne vert gøy og sett litt mer på dette :)

Og primærkilden er??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Hans . jeg har litt lyst til og se mer på Velure slektene mine fra  Ullensvang  . Jeg vet eller har hørt at de kommer fra en gård som ligger forsiden av Jåstad gård og aga tunet . Noen sier at disse tre slektene er samme opphav og har mye felles slekt som sikkert stemmer . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser jo at dette ligger mot meg på nette som mine røtter .Johannes Torgilsson Galte Paa Torsnes-Aga og Jakob Asbjørnsen Velure som er 8 generasjonertil bake fra meg , opphav av Gunnar Olson Rogdo 1500 gift med Johannesdtr. Aga f 1555. Men om det er noen   primærkilder på dette vet jeg ikke , blir nok vanskelig og finne ut tror jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god plass å starte er slekts- og gårdshistoriebøkene som tar for seg Odda, Ullensvang og Kinsarvik i gammal og ny tid.

Forfattar Olav Kolltveit.

Disse bør du ta deg tid til å lese gjennom, hvis du ikke allerede har gjort deg kjent med disse bøkene.

De er tilgjengelig for utlån i flere biblioteker, statsarkivet eller du kan lese dem på www.nb.no

(http://www.nb.no/nbsok/nb/1fb6a5f4bb4c49a569301e454858c556.nbdigital?lang=no#5)

Hvis du ønsker mer dyptgående informasjon og søker etter originalkilder, er nok statsarkivet i Bergen rette steder.

Jeg er overbevist at du vil finne mer pålitelig informasjon i ovennevnte enn det du har funnet på mange "usikre" nettsider.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for at jeg fikk lese denne boken Hans . Jåstad slekten og Velure var jo noen mektige slekter ser jeg , Jåstad gård var også en riddergård , Mye interessant fra historiske Hardanger og Jåstad og Velure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke utelukke at du kan ha misforstått flere ting rundt dette med mektige slekter og betydningen av Jåstad.

Hva mener du med ridder-gård? Hva er det for noe?

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke utelukke at du kan ha misforstått flere ting rundt dette med mektige slekter og betydningen av Jåstad.

Hva mener du med ridder-gård? Hva er det for noe?

Mvh Are

Hei , jeg ble forklart at Jåstad gård var en eldre ridder gård ang en eldre kongs ætt fra dette område . Men ikke på lik linje som Aga . Jeg har ikke misforstått noe av dette , Jeg har vert på jåstad gård der mye av min mors røtter kommer fra , og  fikk en god del historie fortalt der , Hva de mener med Ritter gårder vet jeg ikke helt . Men disse eldre Norske slekter fra Hardanger har jo mye historie på alle måter . Det ble også fortalt at det var en Eldre kongs ætt fra denne gården . Jeg reiser til disse steder der jeg har røtter fra og skriver ned hva de har og fortelle om mine aner og røtter , dette er min hobby . Det blir som med Anna AGA der jeg blir fortalt at hun er datter av Lars Aga og her inne er vi ikke enig i det , Men i bygdehistorier kan dette være sant . Men blir vanskelig og finne ut av , Som Historiker Lars Bleie sier , Dine røtter fra Hardanger går inn i de eldre slekter  her i Hardanger . Som han også skriver i media at Joachim og Jørgen var brødre og at de sammen var i Hardanger før Jørgen ble en kjent kjøpmann . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som Kaptein og Militærsjef Joachim Thormøllen skulle være fogd på breitenburg slott , Det var han ikke ! . Da jeg har vært der og snakket med de og fått hele slotte sin historie så langt til bake de hadde , Jeg la også ut noen eposter tidligere ang dette som jeg fikk fra slotte . Han er fra Tyskland der har Arnfrid Mæland rett . Men ikke mer en det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider