Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?

guest
 Del

Recommended Posts

Jeg fristes til å legge ut JHFs mange innlegg som han nå har fjernet men som jeg har kopiert.

I et av de skriver han at hele Fosse-familien ler av kirkebokoppførninger. De stoler heller på Geni og DNA (som de ikke vet hva er). Hvorfor da lage innlegg her? Her finnes bare seriøse slektsforskere som vet hva primærkilder er.

Hvorfor er JHF i dette forumet?

jeg ler ikke av dette , jeg tar kirkebøker seriøst . men hva resten av slekten gjør kan jeg ikke hjelpe for , Jeg skrev også at vi sammen nå kan knuse våres familie historie ! Dna mathes og finne linjen til disse slekter , så er saken for min del løst . Jeg tar deg Lars og alle her inne meget seriøs ,  jeg hold på og ringe deg i går for og leie deg inn lars . 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg noen viktige og helt avgjørende råd til deg hvis du skal få hjelp fra de som kan slektsforskning

• Arbeid deg bakover fra de du kjenner som dine aner. Glem kaiseren, Han  er ikke din familie
  • Arbeid systematisk og husk å ALDRI bruk Geni.com som kilde. Det er INGEN kilde vi som seriøse slektsforskere godtar
  • DNA-eventyret ditt kan du bare glemme.
  • Adels-prosjektet ditt kan du også glemme før du den dagen kan bevise overfor oss at du er av Adelsslekt med beviser som er relevante (Geni bare ler vi av), og DNA-opplegget ditt er bare latterlig

Dette er bare gode råd, men hvis du skal taes seriøst må du følge disse rådene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk noe av Kjell Arne så jeg skal se på . Takk for gode råd Lars ove ,  Men nå må du også huske på at det ikke er jeg som har holdt på med disse dna matchene men fag folk innen DNA og slekt . vist vi ikke kan stole på dna så er jo det bare og slutte med DNA tester   da ,  Dna viser hva jeg har lagt ut ang slekt , 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var det det å kunne tolke rett hva disse DNA-matchene viser da, Jan Harald, og der har du nok en lang vei å gå. Så lenge du ikke behersker dette har jeg bare et godt råd, og det er å forholde seg til primærkildene, - altså det kirkebøkene viser og sier!

Jeg har sagt det en gang før, og jeg gjentar det nå: SLUTT å lete etter adel, keisere og konger! Vær du STOLT av den slekten du har, - som du kan dokumentere via sikre kilder VIRKELIG er DIN SLEKT, om så dine forfedre er bønder, reisende, skjøger, fattigfolk, mordere eller adelsfolk.  Det er DINE forfedre uansett stand, og da er det viktig å kunne dokumentere dette. Uten dokumentasjon er opplysningene NULL verdt.

GLEM DNA Jan Harald, det ligger nok litt for høyt for deg ser jeg (og for meg, som kommer langt tilbake i tid ved å holde meg til primærkildene).

Og sist, men ikke minst: LYTT til alle de gode rådene du får fra de som virkelig kan slektsforskning her inne på forumet! Selv har jeg fått utrolig god hjelp som jeg har tatt til følge, og som har hjulpet meg langt på veien videre i min slektsforskning.

Lykke til videre :)

Mvh Mette

Endret av Mette Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk noe av Kjell Arne så jeg skal se på . Takk for gode råd Lars ove ,  Men nå må du også huske på at det ikke er jeg som har holdt på med disse dna matchene men fag folk innen DNA og slekt . vist vi ikke kan stole på dna så er jo det bare og slutte med DNA tester   da ,  Dna viser hva jeg har lagt ut ang slekt ,

Ja, du bør "slutte" med DNA testene, fordi du tolker dem aldeles feil. Det spiller egentlig ingen rolle hvem du har fått hjelp av, det blir feil fordi du (eller de?) ikke forstår betydningen/rekkevidden av de forskjellige DNA-testene. DNA har ingen hensikt hvis du ikke setter deg inn i arvemetoder.

Som sagt før, av mange her: Hold deg til primærkilder, i første omgang kirkebøker og skifter. Start med å lære deg gotisk skrift, så du har et utgangspunkt. Selv startet jeg med et slikt kurs, og det har virkelig vært nyttig. Greier du ikke å lese kirkebøkene, så kommer du ingen vei.

Og som mange andre sier jeg: SLUTT å lete etter konger, keisere, adel og vikinger. Let etter DIN EGEN slekt og vær stolt av den!

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar . Men nå må jo det sies at det er jo mine aner meg og David har jobbet ang Hans Gammel - Jåstad og noe Aga Samt Velure .på min mors side da . 

Adelen har jo ikke vi pratet så mye om . det var jo bare dette om Hans Gammel kunne ha røtter inn i Gom sine kretser . tja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar . Men nå må jo det sies at det er jo mine aner meg og David har jobbet ang Hans Gammel - Jåstad og noe Aga Samt Velure .på min mors side da . 

Adelen har jo ikke vi pratet så mye om . det var jo bare dette om Hans Gammel kunne ha røtter inn i Gom sine kretser . tja

Slutt å lete etter vikinger! Slutt å lete etter fine familier! Finn DIN slekt! Gjerne begrenset til de nærmeste 2-300 år. Hvis du skal ha litt moro, så ta heller utfordringen til Brudvik. Han har gitt deg noen tips. Spør nå deg selv: Hvilke kirkelige hendelser vedrørende en person kan jeg finne i kirkeboken? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite skråblikk her – du innser at bare ved at du lever i dag så stammer du fra en slekt som overlevde svartedauen og har vært på jorden siden tidenes morgen? Så er det også greit å ha i bakhodet at skulle man skrense innom noe blåmelert blod så kan man jo spørre seg hvor gikk det galt som endte opp med at de forsvant ned blant de «ordinære menneskene».

Men jeg må jo si jeg blir litt oppgitt av ditt fokus. Det tok ikke mange kaloriene og se på dine andre aner for å se at du har andre linjer som potensielt har langt større «verdi» sett fra ditt ståsted enn de halmstrå du driver og griper etter.

Elias Andersen Fosse giftet seg 18. august 1898 i de Døves Menighet i Oslo med Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum. Hun er født 13. juli 1874 på Sviggum, Hafslo, Sogn og Fjordane som uekte datter av Kristoffer Simonsen Elvethun og Malene Eriksdatter Sviggum. Hun ble født 30. juli 1853 på Marifjøra, Hafslo, Sogn og Fjordane som ekte datter av Erik Torkildsen og Ingeborg Iversdatter. De giftet seg 5. juli 1848 i Hafslo.

Ingeborg Iversdatter KAN være en uekte datter av Iver Eriksen og Malene Clausdatter Marifjøra. Jeg fant ikke dåpen og nå begynner det å bli interessant for Malene Clausdatter ble født i 1788 som uekte datter av Claus Reutz og Anna Amundsdatter. Hvis du knytter Ingeborg til Malene så har du et interessant utgangspunkt for videre forskning. Igjennom Claus Reutz så har du en inngangsport til slektene Reutz, Rumohr, Heiberg, Leganger, Klingenberg og Munthe.

Men jeg presiserer, første ting du gjør er å lete etter dåpen eller noe annet som knytter Ingeborg til Malene Clausdatter. Da og først da har du mulighet til å ha noen «fine aner» som du så gjerne ønsker. Hint: en annen kirkehendelse som vil knytte navnene opp.

Så, anse dette som en liten øvelse.

hei . jeg greier heller ikke og finne dåpen . kan jeg få noen tips av dere fag folk hvor kan jeg finne noe troverdige kilder . som ikke står på gresk ;) og   lete etter dåpen eller noe annet som knytter Ingeborg til Malene Clausdatter var ikke så lett som  jeg trodde . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei . jeg greier heller ikke og finne dåpen . kan jeg få noen tips av dere fag folk hvor kan jeg finne noe troverdige kilder . som ikke står på gresk ;)

Tips: Hvis du ikke finner dåpen, så prøv å finne konfirmasjon. Ofte står foreldrene der. Hvis du ikke forstår skriften i kirkebøkene, så må du lære deg å lese den. Det finnes gode verktøy til det på digitalarkivet, men aller best er det om du får et kurs i slektsgranskning. For du kommer ingen vei utenom å lese kirkebøker. ;)

http://www.arkivverket.no/Arkivverket/Om-oss/Aktuelt/Nyhetsarkiv/App-for-gotisk-handskrift-i-PC-versjon

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Erichsen, Svigum og Malene Clausd får en sønn Ommund i 1814. Dette finner du i Ministerialbok for Hafslo prestegjeld 1807-1821 (1425P)http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000000296719

1 barn Ommund 1814 *

2 far Iver Erichsen Svigum

3 mor Malene Clausd Mariefjæren

Ingebor født ca 1822 finner du som datter av Iver Eriksen og Malene Klausdatter i Ministerialbok for Hafslo prestegjeld 1821-1834 (1425P) http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000004237150

1 barn Ingebor 1822.01.?-01-18-22.?

2 far Iver Eriksen Mariefjæren

3 mor Malene Klausdatter

Basert på de opplysninger som er kommet fram tidligere i denne debatten, er det vel rimelig grunn til å se nærmere på om ikke nevnte Ingebor er den rette.

Ved giftermålet mellom Erik Torkildsen og Ingeborg Iversdatter 5 juli 1848 i Hafslo er brudens alder oppgitt ca 26 år. Dette tyder på at ovennevnte Ingebor er den rette i denne sammenhengen.

Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 7 (1834-1854), Ekteviede 1848, side 34.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11459&idx_id=11459&uid=ny&idx_side=-36

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507670007.jpg

Hvis da dette knytter Ingeborg til Claus Reutz er det nok mange spennende muligheter.

Malene finner du i Ministerialbok for Hafslo prestegjeld 1755-1806 (1425P)

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000004578817

1 barn Mallena 1788 *

2 far Claus Reutz

3 mor Anne Aamundsd

Hvis vi forutsetter at den framsatte konklusjon at den Malene Clausdatter som er oppført som mor til Ingeborg er den samme som ovennevnte Mallena, så begynnere puslespillet å ta en interessant retning, og det er slike oppdagelser som gjør slektsforskningen spennende. Lykke til.

Hans Gangstø

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at hvis du har et ønske om å finne noe som helst så må du lære deg hvordan du leser gotisk skrift, neste steg er å skjønne hvordan man finner noe så grunnleggende som en persons alder, for videre å finne konfirmasjon, dåp og fødested. Du har allerede fått vite ganske så mye av Kjell Arne og personen du skal finne har du fått vite at giftet seg i 1848. Da burde første tanken være å sjekke alder ved vielsen og finne henne og mannen i folketellingen 1865, hvis hun ikke finnes der er hun kanskje allerede død og da må du bruke kirkebøker i første omgang fra der de giftet seg. (Vielsen viser alder, så da er det bare å lete etter dåpen) Noe annet du også bør legge merke til at i mange tilfeller gifter man seg i sognet bruden kom fra..

At du hele tiden drar opp denne Gorm, som levde på 900-tallet og mener den har forbindelse med slekten Gammel, gjør ikke at din søken etter slekt oppfattes seriøs... Slekten din har navnelikhet med en adelsslekt, men det betyr ikke at det er samme. Angående denne Sjællandske slekten er dens første kjente mann nevnt i 1333 og den døde ut allerede i 1473.. Så når alle kilder stopper opp ved Hans Gammel som antakelig levde i siste halvdel av 1500-tallet, så skal det nok mye til for å finne noe videre. Så da er det bare å fortsette med en annen gren inntil du finner et nytt spor..

Ser nå allerede at Hans Gangstø allerede har funnet Ingeborg og Mallenes dåp, så da er det bare å lete etter morens opphav ved hjelp av kirkebøker o.a. For å stadfeste at Mallene er den samme, kunne du starte med å lete etter et skifte etter faren og se hvem som er fadder til Mallenes barn..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Erichsen Sviggum og Anne Hvelkinsdatter(?) får også en datter Ingeborg november 1823. Dette paret får flere barn i årene etter. Jeg vet ikke om det er en kandidat? Er det samme Iver Erichsen?

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 4 (1821-1834), Fødte og døpte 1823, side 10.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11456&idx_id=11456&uid=ny&idx_side=-11

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507660025.jpg

Men Ingeborg fra Marifjæren konfirmeres i 1837 (nr. 38), og foreldrene er Iver Eriksen og Malene Klausdatter:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Konfirmerte 1837, side 6.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11458&idx_id=11458&uid=ny&idx_side=-7

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507660376.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den andre" Ingeborg med far Iver Erichsen konfirmeres i 1840 og bor på Kjørlaug. Så hun er ikke aktuell.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Konfirmerte 1840, side 14.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11458&idx_id=11458&uid=ny&idx_side=-15

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507660384.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk til dere alle sammen ,  nå sender jeg dette til familien Fosse ;)

Takk tusen takk alle sammen ,

Men Jan Harald, har du nå gått gjennom funnene selv? Du må selv kontrollere i kirkebøkene.

Det gjenstår vel fortsatt å sikre at det er "riktig" Malene Clausdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Erichsen, Svigum og Malene Clausd får en sønn Ommund i 1814. Dette finner du i Ministerialbok for Hafslo prestegjeld 1807-1821 (1425P)http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000000296719

1 barn Ommund 1814 *

2 far Iver Erichsen Svigum

3 mor Malene Clausd Mariefjæren

Ingebor født ca 1822 finner du som datter av Iver Eriksen og Malene Klausdatter i Ministerialbok for Hafslo prestegjeld 1821-1834 (1425P) http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000004237150

1 barn Ingebor 1822.01.?-01-18-22.?

2 far Iver Eriksen Mariefjæren

3 mor Malene Klausdatter

Basert på de opplysninger som er kommet fram tidligere i denne debatten, er det vel rimelig grunn til å se nærmere på om ikke nevnte Ingebor er den rette.

Ved giftermålet mellom Erik Torkildsen og Ingeborg Iversdatter 5 juli 1848 i Hafslo er brudens alder oppgitt ca 26 år. Dette tyder på at ovennevnte Ingebor er den rette i denne sammenhengen.

Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 7 (1834-1854), Ekteviede 1848, side 34.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11459&idx_id=11459&uid=ny&idx_side=-36

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507670007.jpg

Hvis da dette knytter Ingeborg til Claus Reutz er det nok mange spennende muligheter.

Malene finner du i Ministerialbok for Hafslo prestegjeld 1755-1806 (1425P)

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000004578817

1 barn Mallena 1788 *

2 far Claus Reutz

3 mor Anne Aamundsd

Hvis vi forutsetter at den framsatte konklusjon at den Malene Clausdatter som er oppført som mor til Ingeborg er den samme som ovennevnte Mallena, så begynnere puslespillet å ta en interessant retning, og det er slike oppdagelser som gjør slektsforskningen spennende. Lykke til.

Hans Gangstø

Iver Eriksen og Malene Clausdatter var ikke gift da de fikk sønnen Ommund, døpt 4.september 1814

Kilde: Hafslo, Ministerialbok nr. A 3 (1807-1821), Kronologisk liste 1814, side 21.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1993&idx_id=1993&uid=ny&idx_side=-22

De var heller ikke gift da de fikk datteren Ingeborg, for Pige Malene Clausdatter døde i/på Marifjæren 74 år gammel og fattiglem 14.august 1863. Hun ble gravlagt 17.august 1863

Kilde: Hafslo, Ministerialbok nr. A 10 (1853-1876), Døde og begravede 1863, side 26, nr.32.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8394&idx_id=8394&uid=ny&idx_side=-30

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at hvis du har et ønske om å finne noe som helst så må du lære deg hvordan du leser gotisk skrift, neste steg er å skjønne hvordan man finner noe så grunnleggende som en persons alder, for videre å finne konfirmasjon, dåp og fødested. Du har allerede fått vite ganske så mye av Kjell Arne og personen du skal finne har du fått vite at giftet seg i 1848. Da burde første tanken være å sjekke alder ved vielsen og finne henne og mannen i folketellingen 1865, hvis hun ikke finnes der er hun kanskje allerede død og da må du bruke kirkebøker i første omgang fra der de giftet seg. (Vielsen viser alder, så da er det bare å lete etter dåpen) Noe annet du også bør legge merke til at i mange tilfeller gifter man seg i sognet bruden kom fra..

At du hele tiden drar opp denne Gorm, som levde på 900-tallet og mener den har forbindelse med slekten Gammel, gjør ikke at din søken etter slekt oppfattes seriøs... Slekten din har navnelikhet med en adelsslekt, men det betyr ikke at det er samme. Angående denne Sjællandske slekten er dens første kjente mann nevnt i 1333 og den døde ut allerede i 1473.. Så når alle kilder stopper opp ved Hans Gammel som antakelig levde i siste halvdel av 1500-tallet, så skal det nok mye til for å finne noe videre. Så da er det bare å fortsette med en annen gren inntil du finner et nytt spor..

Ser nå allerede at Hans Gangstø allerede har funnet Ingeborg og Mallenes dåp, så da er det bare å lete etter morens opphav ved hjelp av kirkebøker o.a. For å stadfeste at Mallene er den samme, kunne du starte med å lete etter et skifte etter faren og se hvem som er fadder til Mallenes barn..

Takker deg for hjelpen David , Jeg er enig med deg at vi stopper med Hans Gammel . så skal jeg ta et kurs i gotisk skrift :) 

mvh jan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Det var interessant og lese om mine aner fra Von Munthe af morgenstierne, Norsk adelsslekt, opprinnelig fra Schlesien  som  gift med Birgitte Munthe .  Men at jeg er i slekt med Jens stoltenberg var jo en liten gøy sak . Ludvig Munthe og disse slektene  Reutz, Rumohr, Heiberg, Leganger, Klingenberg og Munthe -  Friis  har sikkert ikke noe med Hanseater slekter og gjøre , Ser at det ofte står adelsslekter når jeg leser om de . så var jo det også noen grener som gikk inn i Schlesien Preussen , Takker for alt dere har sendt meg i inn boksen :) jeg skal prøve og finne ut mer . Ser at det ligger noen våpen skjold og litt til på mine slekter av min oldemor ,At jeg også har røtter fra Nobility of the Holy Roman Empire , Meget spennene og lese videre på . Takker 

mvh Jan Harald Fosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant og lese om mine aner fra Von Munthe af morgenstierne, Norsk adelsslekt, opprinnelig fra Schlesien  som  gift med Birgitte Munthe .  Men at jeg er i slekt med Jens stoltenberg var jo en liten gøy sak . Ludvig Munthe og disse slektene  Reutz, Rumohr, Heiberg, Leganger, Klingenberg og Munthe -  Friis  har sikkert ikke noe med Hanseater slekter og gjøre , Ser at det ofte står adelsslekter når jeg leser om de . så var jo det også noen grener som gikk inn i Schlesien Preussen , Takker for alt dere har sendt meg i inn boksen :) jeg skal prøve og finne ut mer . Ser at det ligger noen våpen skjold og litt til på mine slekter av min oldemor ,At jeg også har røtter fra Nobility of the Holy Roman Empire , Meget spennene og lese videre på . Takker 

mvh Jan Harald Fosse

Nå vekket du min nysgjerrighet :rolleyes:

På hvilken måte er du i slekt med Jens Stoltenberg? Jeg har felles aner/slekt med ham gjennom hans mor, som går tilbake til Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg, og Knud von Hadeln.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor , Det var noe ang  Heiberg og Jens Stoltenberg . Men vist dette skulle være rett så må nok Kirkebøker og andre kilder på bordet for og bevise et slektskap mot selveste  Jens Stoltenberg, Jeg holder på og lese om denne saken nå se linken , Men det er ikke basert på noen sterke kilder . vanskelig når vi kommer så langt til bake , men gøy og lese litt om hva andre mener .  Men ikke Beviste kilder ennå , 

Hun giftede sig med Ludwig Af Everstein, født 1206, Greve af Everstein, døde ...... døde i Bergen, 1676, datter af Ludvig Munthe og Ingeborg Sørensdatter Friis. ...... Skjønt Sunesønnernes Tog til Sverige næppe har været et dansk Rigsforetagende, var ... She first married (1114) Holy Roman Emperor Henry V. After his death 

http://niels.dybdahl.dk/aner/gorm/GGtextGC.htm

https://no.wikipedia.org/wiki/Christian_III_av_Danmark_og_Norge

mvh Jan Harald 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor , Det var noe ang  Heiberg og Jens Stoltenberg . Men vist dette skulle være rett så må nok Kirkebøker og andre kilder på bordet for og bevise et slektskap mot selveste  Jens Stoltenberg, Jeg holder på og lese om denne saken nå se linken , Men det er ikke basert på noen sterke kilder . vanskelig når vi kommer så langt til bake , men gøy og lese litt om hva andre mener .  Men ikke Beviste kilder ennå , 

Hun giftede sig med Ludwig Af Everstein, født 1206, Greve af Everstein, døde ...... døde i Bergen, 1676, datter af Ludvig Munthe og Ingeborg Sørensdatter Friis. ...... Skjønt Sunesønnernes Tog til Sverige næppe har været et dansk Rigsforetagende, var ... She first married (1114) Holy Roman Emperor Henry V. After his death 

http://niels.dybdahl.dk/aner/gorm/GGtextGC.htm

https://no.wikipedia.org/wiki/Christian_III_av_Danmark_og_Norge

mvh Jan Harald 

Ikke så enkelt å forstå seg på svaret ditt her, men du kommer vel tilbake til det når du har funnet flere kilder på det vil jeg tro :rolleyes: Som sagt før, må du først og fremst følge dine egne påviselige aner.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider