Gå til innhold
Arkivverket

Etikk, personvern og etterkommere etter Eidsvollsmenn


Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Jeg bare konstaterer at feks du synes det er helt ok at slektsopplyninger både med  feil og uten kildehenvisninger blir lagt på nett av seriøse aktører i 2014. 

 

 

Nei, nå tar du feil. Les bare hva jeg skrev tidligere idag:
 
 

Jeg tar det for gitt at en presumptivt seriøs forening som DIS Norge kontrollerer og kildebelegger alle opplysningene før de fører dem inn i registeret og legger dem ut på nettet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at de fleste er avslappet til dette, men ikke alle!

 

Jeg er i dialog med en person i denne basen som er oppført med feil far, og derved ikke er etterkommer av en Eidsvollsmann. Han er lynende forbannet, men i følge han så kommer han ingen vei når det gjelder å få rettet det opp.

 

 

 

Hei.

I prosjektet mandat og det som har vært informert til oss som faddere skal personer som ønsker å bli fjernet fra databasen av ulike årsaker fjernes av databaseansvarlig. Det var ikke noe problem når en som kom med i min overlevering ønsket seg slettet. Det du her påstår overrasker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble med på dette prosjektet og med eidsvollsmannen Cappelen. Da trodde jeg at alle ville legge inn bare navnene til nålevende personer og ikke fødselsdatoer og lignende, mere følsomme opplysninger som så lett kan bli misbrukt. At noen har lagt inn slik allikevel ved feil, er vel bare å påpeke og få rettet opp? Vi må regne med at det er noen feil når det samles inn og settes sammen så mye enkeltdata. Poenget er da kanskje heller å finne og fjerne feilene for å forbedre, og ikke bare å ta avstand og forkaste hele prosjektet?

 

Da jeg ble med gikk jeg ut fra at dette skulle være et langvarig arbeid med senere bearbeiding, korrigering og supplering. Vi kan kanskje være flere som har hatt denne oppfatningen, så  vi alle sammen bør nok smøre oss med tålmodighet gjennom en del tid ennå, og ikke basere oss på at alt som står der er godt nok til at vi kan stole på det....

 

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er stor forskjell på hvordan de ulike fadderne har tenkt og kvaliteten på arbeidet deres. Forhåpentligvis er det et mindretall som har lagt inn feil eller sensitive opplysninger og at dette snart blir rettet. Innledningsvis ble jeg forbauset fordi jeg hadde forventet at de ansvarlige tok ansvar istedenfor å overlate det fullstendig til den enkelte deltager. Jeg er for min del ferdig med denne diskusjonen og håper at databasen blir til glede og nytte for de det gjelder, slik det var tenkt.

Endret av Ingebjørg Romulslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.