Gå til innhold
Arkivverket

Slekt på Simle i Leka, Nord Trøndelag


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

5 minutes ago, Per Nermo said:

.

Hans Hansen Buchelsund (36), som Hans Henrik Lind skal ha kjøpt handelsstedet Sandøya i Bjørnør av i 1740, døde visstnok på sjøen den 27. januar samme år, sammen med sønnen Jens (13), om da det er snakk om 'den jeg tror', nemlig sønn av Hans Jensen Buckelsund (Sandøya, Roan, Bjørnør, ST) i hans 3. (?) ekteskap m. Anne Hansd. Rehner.

.

Ja, det er han. Hans Hansen Buchelsund var Uteliggerborger i Buchelsund 1727 – (1740) (etter sin far). Omkom på sjøen sammen med sin eldste sønn Jens (f. ca. 1728), og etterlot seg 3 barn. Skifte rett før 1740 i Buchelsund.
Han hadde fått skjøte på Sandøya av Peder Arntsen Storch i 1733, da kalt Hans Sandøen, men gikk 1737 under navnet Buchelsund.

Øvrige barn:
1. Anna Beret f 1733 på Sandøya.
2. Ole f 1737 f i Buchelsund
3. Margrethe Kristine f 1740 ( oppgitt mor enke Karen Sandøen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎03‎.‎2017 den 1.41, Wenche Hillstrand skrev:

..... 

Så er det 4 jenter igjen: Clara - Birgitte - Anne Cathrine - Hanna Kristine. En av disse jentene burde være oppkalt etter Hans Christian Juuls mor. Følger man rekkefølgen burde det være Clara eller kanskje Malene.

2 gutter igjen: Peder - Jens. En av de burde være oppkalt etter Hans Christian Juuls far. Og her burde det være Peder.

 

.

Det er jo litt fristende å forestille seg at Hans Christian (f. c1733) og Olava (f. c1735) også er barn av Peder Thomass. Juul (c1692-1759) på Øksninga i Nærøy (g.m. Adriane Holthe (1709-1786). Det er 'god plass' til dem mellom sønnen Lars Holthe Jull (f.1726) og datteren Dorothea Karina (f.1737).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Per Nermo skrev:

.

Det er jo litt fristende å forestille seg at Hans Christian (f. c1733) og Olava (f. c1735) også er barn av Peder Thomass. Juul (c1692-1759) på Øksninga i Nærøy (g.m. Adriane Holthe (1709-1786). Det er 'god plass' til dem mellom sønnen Lars Holthe Jull (f.1726) og datteren Dorothea Karina (f.1737).

.

Har vært inne på tanken selv, men da det ikke fins noen KB som kan bekrefte det så blir det vanskelig. Hva med et skifte etter Peder Juul finnes det?

 

En annen ting Niels Baltzersen Balch flyttet fra Flatanger (Fosnes) til Osen i Bjørnør sammen med Kona Abigael Danielsdatter Thams, der får de bl.a sønnen Daniel.

Daniel blir født 1732 og døpt 16 november.

På samme side står Niels Balchs kones navn som introdusert, men så er mitt spørsmål, på samme side så gifter seg Pros Lauritzen Surland seg med søsteren  med niesen

til Abigael -Cathrine Thams. Hvem er han, er det broren Pros Lauritzen Balch som har tatt navnet Suurland eller????

https://media.digitalarkivet.no/view/16176/3

Står notater flere steder på siden.

Daniels fødsel-Bryllupet til Cathrine Thams samt Abigael introdusert.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎03‎.‎2017 den 20.41, Christian Arentz skrev:

.....

Hendrich Hansen Lind:

Døpt Dom XI p. Trinit (8. aug.) 1723 i Fosnes, Namdalen, faddere: Pros. Larss (farfar), Malene Pros Larss (farmor), Alexander Lind (s.s. var g.m. Magdalene Trondsdatter Benkestok??), Joen Balch (morbror) og Maren Tronsdtr. (både fars og mors kusine !)

 

.

Innebærer dette at Maren Trondsd. er søster av Magdalene; begge altså døtre av Trond Peders. ('Benkestok ?') (f. c1645), g.m. Marite Andersd. (Tynn ?) ?

Marite Andersdatter er mulig søster av Malene Andersd. Tynn (g.m. Prøsch (Pros) Lauritzen Lind.

 

Martha Baltzersdatter Balch var d. av Karen Andersdatter Tynn og Baltzer Nielsen Balch.
Av tidligere innlegg blir jeg usikker på hvem som var foreldere til hennes mann Hans Henrik Lind (1690 - før 1754).

Var det ikke Malene Andersdatter Tynn og Prøsch Lautitzen Lind ?

I tidligere innlegg er det sagt (av Wenche Hillstrand) at HHL's foreldre var  Anders Lind og Malene Lind. Hvem var dette ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wenche Hillstrand said:

Har vært inne på tanken selv, men da det ikke fins noen KB som kan bekrefte det så blir det vanskelig. Hva med et skifte etter Peder Juul finnes det?

 

En annen ting Niels Baltzersen Balch flyttet fra Flatanger (Fosnes) til Osen i Bjørnør sammen med Kona Abigael Danielsdatter Thams, der får de bl.a sønnen Daniel.

Daniel blir født 1732 og døpt 16 november.

På samme side står Niels Balchs kones navn som introdusert, men så er mitt spørsmål, på samme side så gifter seg Pros Lauritzen Surland seg med søsteren

til Abigael -Cathrine Thams. Hvem er han, er det broren Pros Lauritzen Balch som har tatt navnet Suurland eller????

https://media.digitalarkivet.no/view/16176/3

Står notater flere steder på siden.

Daniels fødsel-Bryllupet til Cathrine Thams samt Abigael introdusert.

 

Det kan event. også ha vært hans fetter Prøsch (Protz) Reinholtsen Surland (Ca. 1694/95 Trondheim - d. i Fosnes), hvis hustru vi ikke har navnet på. Han ble oppfostret hos onkelen (mosters mann) Prøsch Lauritsen Lind i Flatanger og på Fosnes, som denne kjøpte av hans mor da hans far døde. Dermed kan presten ha vært i tvil om farsnavnet.

 

Prøsch (Protz) Reinholtsen Surland hadde en sønn Reinholdt Peter Suurland f. 1732/1733 i Glasøen v. Flatanger, Nord-Trøndelag, som ble visitør Moss tollsted 1776. Jeg finner ham ikke døpt i Bjørnør, så da er vel dette den mest sannsynlige kandidaten til Cathrine Thams ektemann.

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Per Nermo said:

.

Innebærer dette at fadder Karen Trondsd. er søster av Magdalene; begge altså døtre av Trond Peders. ('Benkestok ?') (f. c1645), g.m. Marite Andersd. (Tynn ?) ?

(Marite er mulig søster av Malene Andersd. Tynn (g.m. Prøsch (Pros) Lauritzen Lind), noe som altså gjør Maren Tronsd. til kusine av begge foreldre av dåpsbarnet). 

.

 

Maren (hun er ikke n. som Karen) Tronsdtr. og barnefaren Hans Hendrik Lind hadde felles morfar Anders Mortensen Tynn (hun var dermed barnefarens kusine)

Samme Maren Tronsdtr. og barnemoren Martha Baltzersdatter hadde også felles morfar Anders Mortensen Tynn (hun var dermed også barnemorens kusine). Eller for å si det enklere: Hans Henrik Linds foreldre var fetter og kusine (deres mødre var søsken).


Maren Trondsd. (ikke Karen) er datter av Trond Peders. ('Benkestok ?').

Maren Trondsd. (ikke n. som Marite) er naturlig nok ikke søster av Malene Andersd. Tynn (g.m. Prøsch (Pros) Lauritzen Lind), men datter av Malene Andersdatters søster Marithe Andersdatter Tynn.

 

Mye tyder nå på at fadderen Alexander Lind er den s.s. skreddermester Alexander Hermansen Lind (1697-begr. 27. mai 1757 i Vår Frue kirke, Trondheim) g. 1. jan. 1725 i Trondheim DK m. Magdalene Trondsdatter Benkestok (ca. 1700-).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christian Arentz skrev:

.....

Hans Henrik Linds foreldre var fetter og kusine (deres mødre var søsken).

 

.

Mange takk .... men du mener Henrich Hansen Lind's foreldre.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare rette opp en feil jeg skrev. Cathrine Thams er ikke søster av Abigael Thams, men niese.

Hun er datter av Abigael Danielsdatter Thams bror Peder og hans kone Anna Catherina Tiil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Christian Arentz skrev:

 

Maren (hun er ikke n. som Karen) Tronsdtr. og barnefaren Hans Hendrik Lind hadde felles morfar Anders Mortensen Tynn (hun var dermed barnefarens kusine)

Samme Maren Tronsdtr. og barnemoren Martha Baltzersdatter hadde også felles morfar Anders Mortensen Tynn (hun var dermed også barnemorens kusine). Eller for å si det enklere: Hans Henrik Linds foreldre var fetter og kusine (deres mødre var søsken).


Maren Trondsd. (ikke Karen) er datter av Trond Peders. ('Benkestok ?').

Maren Trondsd. (ikke n. som Marite) er naturlig nok ikke søster av Malene Andersd. Tynn (g.m. Prøsch (Pros) Lauritzen Lind), men datter av Malene Andersdatters søster Marithe Andersdatter Tynn.

.....

.

Den Marite jeg nevnte var Marite Andersd. (Tynn) (se innlegg #354). Beklager forøvrig skrivefeilen 'Karen for Maren' (Trondsd.), som jeg korrigerte samtidig med at du svarte (over). (Har du en oversikt over Trond (Pedersen) (Benkestok ?) (f. ca.1645) sine barn ?)

 

Wenche: Jeg håper du har litt nærmere informasjon om foreldrene til handelsmann i Flatanger, Hans Henrik Lind (1690 - før 1754) (g.m. Martha Baltzersdatter Balch), som du omtaler som Anders Lind og Malene Lind.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Per Nermo said:

.

Den Marite jeg nevnte var Marite Andersd. (Tynn) (se innlegg #354). Beklager forøvrig skrivefeilen 'Karen for Maren' (Trondsd.), som jeg korrigerte samtidig med at du svarte (over). (Har du en oversikt over Trond (Pedersen) (Benkestok ?) (f. ca.1645) sine barn ?)

 

Wenche: Jeg håper du har litt nærmere informasjon om foreldrene til handelsmann i Flatanger, Hans Henrik Lind (1690 - før 1754) (g.m. Martha Baltzersdatter Balch), som du omtaler som Anders Lind og Malene Lind.

.

 

Jeg mener pr. idag å ha funnet 5 barn,  men det er litt tidlig ennå å få dem alle dokumentert. Kanskje vel verdt å starte et eget tema, bl.a. basert på tidligere innlegg i dette forumet,

samt et tilsvarende tema i det gamle:

 

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Nermo skrev:

.....

Har du en oversikt over Trond (Pedersen) (Benkestok ?) (f. ca.1645) sine barn ?

.....

.

Ref. innlegg #361:

 

Av ev. mulige (5?) barn av Trond (Pedersen) (Benkestok ?) (f. ca. 1645 ?) (og Marithe Andersdatter (Tynn ?) (datter av 'NordlandzFahr' Anders Mortensen) ?) er det i tidligere innlegg i denne debatten antydet at flg. 3 personer (hentet fra div. fadderlister ved dåpshandlinger, bl.a. i familiene til etterkommere av døtre (født rundt 1655-1665) av utliggerborger i Alte, Otterøya, Namdal, NT, Anders Mortensen Tynn (ca.1625 - Des 1674) og hans hustru Birgitte) kan være barn av nevnte Trond (og Marithe ?) :

  • Kirsten Trondsd. ('Chirsten Tronsd'; fadder ifm. kb-innførsel v. dåpshandling i 1696) (Maren må mao. være konfirmert, dvs. f. ikke senere enn ca.1680),
  • Maren Trondsdatter (fadder 8/8-1723 i Halmøy, Fosnes, for Hans Henrik Lind's sønn Henrich ?),
  • Magdalena Trondsd. Benkestok (f c1700, trol. i DK 1/1-1725 m. skreddermester Alexander Hermans. Lind, som er fadder sm. m. Maren i 1723 (over).
Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Per Nermo skrev:

Av tidligere innlegg blir jeg usikker på hvem som var foreldere til hennes mann Hans Henrik Lind (1690 - før 1754).

Var det ikke Malene Andersdatter Tynn og Prøsch Lautitzen Lind ?

I tidligere innlegg er det sagt (av Wenche Hillstrand) at HHL's foreldre var  Anders Lind og Malene Lind. Hvem var dette ?

.

Jeg lurer på om jeg har tatt grundig feil angående foreldrene til Hans Henrich Lind. Etter nærmere studier så viser det seg å ikke stemme.

Denne Malene Lind dør i 1727 og begravet 27 februar- 32 år gammel altså født 5 år etter Hans Henrich Lind - så hun kan ikke være Hans Henrichs mor

https://media.digitalarkivet.no/view/16471/90https://media.digitalarkivet.no/view/16471/90

Høyre side.

 

Kan hun være hans søster ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

Jeg lurer på om jeg har tatt grundig feil angående foreldrene til Hans Henrich Lind. Etter nærmere studier så viser det seg å ikke stemme.

Denne Malene Lind dør i 1727 og begravet 27 februar- 32 år gammel altså født 5 år etter Hans Henrich Lind - så hun kan ikke være Hans Henrichs mor

https://media.digitalarkivet.no/view/16471/90https://media.digitalarkivet.no/view/16471/90

Høyre side.

 

Kan hun være hans søster ???

 

.

Hva med den Anders Lind som skulle være Malene's ektemann, hvem var han ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Hva med den Anders Lind som skulle være Malene's ektemann, hvem var han ?

.

Hans Henrich Lind skal være født 1690 ifølge kilder- Her er Anders Bjørøen introdusert i 1690, men jeg fant ikke dåpen.

Det var da nærliggende å tro at det var far til Hans Henrich, eller tar jeg helt feil her- nå blir jeg så usikker på hvem som er hans far.

Har jeg ikke lest navnet riktig etter Anders- kanskje det ikke står Bjørøen.

https://media.digitalarkivet.no/view/16471/4

Venstre side -øverst

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

Hans Henrich Lind skal være født 1690 ifølge kilder- Her er Anders Bjørøen introdusert i 1690, men jeg fant ikke dåpen.

Det var da nærliggende å tro at det var far til Hans Henrich, eller tar jeg helt feil her - nå blir jeg så usikker på hvem som er hans far.

Har jeg ikke lest navnet riktig etter Anders - kanskje det ikke står Bjørøen.

https://media.digitalarkivet.no/view/16471/4

Venstre side -øverst

 

.

Om denne Anders (Lind ?) er omlag 40 år når hans hustru introduseres etter fødsel i 1690 så er han omlag jevngammel med Prøsch (Pros/Pross/Prots) Lauritzen Lind ( c1647-1730) på Gladøya, Flatanger, proprietær, fogd og skatteoppkrever (g.m. Malene Andersdatter Tynn), som i andre innlegg i denne debatten er anført som far til handelsmann på Bjørøy, Flatanger, Hans Henrik Lind (1690 - før 1754) (g. rundt 1720 m. Martha Baltzersdatter Balch).

 

Malene Lind (c1695-1727) kan, som du antyder, ev. være søster av denne Anders (Lind ?). (Men navnet 'Lind' henger kanskje nå i en tynn tråd når det gjelder denne Anders ?)

 

En Herman Lind ser også ut til å være f. rundt 1655, far til Alexander Hermansen Lind, som i aug. 1723 var fadder i Halmøy, Fosnes, for Hans Henrik Lind's sønn Henrich (se innlegg #362 over).

 

Kanskje ovennevnte Anders (Lind ?) og Herman Lind er brødre av Prøsch (Pros/Pross/Prots) Lauritzen Lind ( c1647-1730) på Gladøya ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Per Nermo said:

.

Ref. innlegg #361:

 

Av ev. mulige (5?) barn av Trond (Pedersen) (Benkestok ?) (f. ca. 1645 ?) (og Marithe Andersdatter (Tynn ?) (datter av 'NordlandzFahr' Anders Mortensen) ?) er det i tidligere innlegg i denne debatten antydet at flg. 3 personer (hentet fra div. fadderlister ved dåpshandlinger, bl.a. i familiene til etterkommere av døtre (født rundt 1655-1665) av utliggerborger i Alte, Otterøya, Namdal, NT, Anders Mortensen Tynn (ca.1625 - Des 1674) og hans hustru Birgitte) kan være barn av nevnte Trond (og Marithe ?) :

  • Kirsten Trondsd. ('Chirsten Tronsd'; fadder ifm. kb-innførsel v. dåpshandling i 1696) (Maren må mao. være konfirmert, dvs. f. ikke senere enn ca.1680),
  • Maren Trondsdatter (fadder 8/8-1723 i Halmøy, Fosnes, for Hans Henrik Lind's sønn Henrich ?),
  • Magdalena Trondsd. Benkestok (f c1700, trol. i DK 1/1-1725 m. skreddermester Alexander Hermans. Lind, som er fadder sm. m. Maren i 1723 (over).

Jeg har notert Troen Pedersens barn: Kirsten (Chirsten) f. før 1681, Berete f. før 1682, Gjertrud, Peder og Maren.

 

Men Magdalena er nok ikke hans datter, derimot datter av Tron Andersen Benkestok f. ca. 1670 ref. vår tidl debatt (gjengitt over):

 

"....nordlandshandleren TPB var vel nepper far til Magdalene, om vi skal tro http://vestraat.net/iea-p/p441.htm#i34572 . Denne Magdalene f. ca. 1700 skal også iflg. Wilhelmine Brandt: Slægten Benkestok, s. 117 være g.m. Alexander Hermansen Lind, iflg samme lenke datter av Trond ANDERSEN Benkestokk, igjen sønn av Anders Christophersen Benkestokk...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Christian Arentz skrev:

Jeg har notert Troen Pedersens barn: Kirsten (Chirsten) f. før 1681, Berete f. før 1682, Gjertrud, Peder og Maren.

 

Men Magdalena er nok ikke hans datter, derimot datter av Tron Andersen Benkestok f. ca. 1670 ref. vår tidl debatt (gjengitt over):

 

"....nordlandshandleren TPB var vel nepper far til Magdalene, om vi skal tro http://vestraat.net/iea-p/p441.htm#i34572 . Denne Magdalene f. ca. 1700 skal også iflg. Wilhelmine Brandt: Slægten Benkestok, s. 117 være g.m. Alexander Hermansen Lind, iflg samme lenke datter av Trond ANDERSEN Benkestokk, igjen sønn av Anders Christophersen Benkestokk...."

.

Mange takk !

 

Siden Alexander Hermansen Lind var fadder i aug. 1723 i Halmøy, Fosnes, for Hans Henrik Lind's sønn Henrich (ref. innlegg #362 over), så er det jo svært fristende å tenke seg at hans hustru Magdalena Trondsd. Benkestok (f. c1700) også er datter av Trond Pedersen, siden andre faddere ved de samme dåpshandlingene, nemlig Kirsten og Maren Trondsdøtre angivelig er hans døtre.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Nermo skrev:

.

Mange takk !

 

Siden Alexander Hermansen Lind var fadder i aug. 1723 i Halmøy, Fosnes, for Hans Henrik Lind's sønn Henrich (ref. innlegg #362 over), så er det jo svært fristende å tenke seg at hans hustru Magdalena Trondsd. Benkestok (f. c1700) også er datter av Trond Pedersen, siden andre faddere ved de samme dåpshandlingene, nemlig Kirsten og Maren Trondsdøtre angivelig er hans døtre.

.

 

Alexander Hermansen Lind og Magdalene Trondsdatter

sønn Trond (Troen) døpt i Trondheim Domkirke 8 november 1731

https://media.digitalarkivet.no/view/2329/14

Høyre side

Samme foreldre døpt Anders i Trondheim domkirke 7 april 1733

https://media.digitalarkivet.no/view/2329/20

høyre side

Samme foreldre døpt Henrich døpt 14 juli i 1735 i Vår frues kirke i Trondheim

https://media.digitalarkivet.no/view/16344/13

 

Kanskje skiftet etter Alexander Lind sier dere noe.

https://media.digitalarkivet.no/view/25094/199

 

EDIT: En Troen Andersen er nevnt i skiftet under Punkt 1. i 2 kolonne

på venstre side.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Per Nermo said:

.

Mange takk !

 

Siden Alexander Hermansen Lind var fadder i aug. 1723 i Halmøy, Fosnes, for Hans Henrik Lind's sønn Henrich (ref. innlegg #362 over), så er det jo svært fristende å tenke seg at hans hustru Magdalena Trondsd. Benkestok (f. c1700) også er datter av Trond Pedersen, siden andre faddere ved de samme dåpshandlingene, nemlig Kirsten og Maren Trondsdøtre angivelig er hans døtre.

.

 

Selv takk!

 

Det er en interessant tanke du har, i og med at jeg ikke helt forstår hvorfor Magdalene ikke benytter Benkestok navnet, ei heller noen andre i kretsen rundt Tron Pedersen eller noen av hans barn.

 

Og hva Wilhelmine Brandt har tenkt i sin bok vet vi heller ikke, eller Kjeld Bugge i sine skifteutdrag gjengitt i NST 16 (1958), s. 300, siste linje, fotnote 61: Der står: '9/1 1686, d. Kirsten Hansd., Jonas Evertsens. Hennes brødre Tron og Gabriel Pederssønner(61). 50 - 53.'61 Benkestok?

 

Det står neppe 'Benkestok ?' i originalkilden ihvertfall, Trondheims 3. eldste skifteprotokoll (Skifteprotokoll nr. 3), eller bare i byrettsdommer Kjeld Bugges utdrag i NST (iflg. Bugge 'opprinnelig gjort til privat bruk').

 

Det som eventuelt kan tale imot hvorvidt Magdalene er Tron Pedersens datter er at hun ant. er født ca. 20 år etter hans første datter Kirsten og ca. 7 år etter hans siste datter Maren (døpt 25. mai 1693 i Otterøy (Vik), Fosnes). Sistnevntes faddere leser jeg som: (Mosters mann) Baltzer Biørøen,  Anders Jensen ...., Mons Herføre?, Sifuer Bruun, Anne Tygersdatter Nas?

 

Her er forøvrig Magdalens og Alexanders vielse i Trondheim DK 1. jan. 1725: https://media.digitalarkivet.no/kb20070920660523. Vitner: Peder Larsen og Hans Lind

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Wenche Hillstrand said:

 

Alexander Hermansen Lind og Magdalene Trondsdatter

sønn Trond (Troen) døpt i Trondheim Domkirke 8 november 1731

https://media.digitalarkivet.no/view/2329/14

Høyre side

Samme foreldre døpt Anders i Trondheim domkirke 7 april 1733

https://media.digitalarkivet.no/view/2329/20

høyre side

Samme foreldre døpt Henrich døpt 14 juli i 1735 i Vår frues kirke i Trondheim

https://media.digitalarkivet.no/view/16344/13

 

Kanskje skiftet etter Alexander Lind sier dere noe.

https://media.digitalarkivet.no/view/25094/199

 

Veldig bra igjen, Wenche!

 

Jeg hadde riktignok tidl. notert Andreas f. 30. mars 1733 i Trondheim, men aldri sjekket opp dåpen m. event. faddere. Han ble Hjelpeprest i Trondheim 1757, res.kap. Meldal 1775, og tilslutt sogneprest Hafslo 1787, g.m. Elisabeth Christine Hansdatter Schønsal fra Danmark. Nå kan jeg se nærmere på de andre barna, m. faddere. Skifter er forøvrig heller ikke min sterke side. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk også disse barna-  Magdalene (Malene) døpt 21 oktober 1737 i

Vår frues kirke i Trondheim

https://media.digitalarkivet.no/view/16344/20

Samme foreldre Johanna døpt i Domkirken i Trondheim

Døpt 17 juni 1728

https://media.digitalarkivet.no/view/16890/324

 

Vid skiftet lever Andreas 25 år- Henrich 21 år- Anne Martha 32 år- Berte Lind 29 år -Magdalena 20 år.

Anne Martha -ikke funnet døpt- født ca. 1725/26 - Berte født ca. 1727 -ikke funnet døpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mane gode innlegg . Ad Lind slekten, så regner jeg med at Anders Rasmusen Lind på Hustad og hans slekt går mer i retning Bergen, da han skal ha borgerskap der. Allerede 1711 nevnes hans gjeld til Arent Meyer. Pantebok i Bergen 1711 til 1714 bok 7 side 205. Har funnet en Ander Lind som fadder i Nykirken, Bergen på Niels Jansen Meyer , sønn av Jan Jansen Meyer og Catharina Jansdatter Esman. . Litt rart  vi ikke finner denne Anders Rasmusen Linds aner. Han nevnes jo i en masse saker mot Egede sammen med sin svoger Jacob Svendsen Parelius. Sporadisk har jeg funnet en Svend Andersen Linn trolovet 4/7-1695 i Orkdal som jeg ikke vet hvor hører til. Det er og en Ole Rasmusen (Lind) med barn døpt i KK i Bergen  fra 1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Wenche Hillstrand said:

De fikk også disse barna-  Magdalene (Malene) døpt 21 oktober 1737 i

Vår frues kirke i Trondheim

https://media.digitalarkivet.no/view/16344/20

Samme foreldre Johanna døpt i Domkirken i Trondheim

Døpt 17 juni 1728

https://media.digitalarkivet.no/view/16890/324

 

Vid skiftet lever Andreas 25 år- Henrich 21 år- Anne Martha 32 år- Berte Lind 29 år -Magdalena 20 år.

Anne Martha -ikke funnet døpt- født ca. 1725/26 - Berte født ca. 1727 -ikke funnet døpt

 

Mulig gjennombrudd m.h.t. Magdalene Trondsdatters foreldre, datteren Johannas faddere: Kirstin Surland (må vel være barnemorens moster?), Ane Cathrina Fredrichsd., Petter Krop (ant. s.s. kobbrslager Petter Kroppa), Michel Balch, Jacob Matthisen (s.s. Nordlandshandleren Borch?).

 

M.a.o. har vi ant. her Kirsten Andersdatter Tynn (enke etter Reinholdt Pettersen Surland) som skal ha levd i Trondheim på dette tidspunktet. Hun er nevnt v. MT Trondheim 1743, Vor Frue kirke, og er ant. s.s. Surlands, Kiersten gl: 94 aar da hun ble begr. 13. okt. 1751 i Trondheim DK.

 

Dette er ihvertfall en god indikasjon på at Kirstens søster Maritte Andersdatter Tynn g. før 28. feb. 1679 m. Tron Pedersen KAN ha vært Magdalene Trondsdatters foreldre. Det gjenstår å finne Magdalene (Malena) T(h)ron(d)sdatters dåp rundt år 1700.

 

Tron Pedersen bodde på denne tiden delvis i Trondheim, delvis i Vik, Fosnes:

 

Den 27. mars 1695 bodde han ivertfall i sin gård i Søndre gate på sydsiden av kordegnen i Vor Frue Trondheim Nicolai von Helm og Cornelia Johansdatter Horn, v.s.a. Jacob Omeyer og 2 hus sør for Margrethe sal. Mathias Krenkel, da Helm solgte til Jon Jonsen. (Trondhjems borgerskap 1680-1730).

 

I sakristiet i Wik kirke i Fosnes, Namdalen henger en gammel alterduk, kostelig baldyret i gult, hvitt og blått på rødt klede med innskrift: ANNO 1.6.8.2 TPS MAD. En tydelig gave fra ham (utliggerborger på stedet) og hans hustru.

1683: "Troen Pederß" (s. 12)
1699: "Tron Pedersen" (s. 44).  

(Henry Berg :"Trondheim før Cicignon", 1951, s. 354 (grd. nr. 374).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.