Gå til innhold
Arkivverket

Slekt på Simle i Leka, Nord Trøndelag


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Dere skjønner hva jeg mener. Jeg har overformynderprotokollen 2. mai 1644 foran meg, 250 Rd. morsarv (avd. h. Ingeborg Olsd.), faren (sic) selv verge.  Så, hvem var Susanne Jensdatter Schancke g.m. Adrian Jensen Hamlands foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars Østensen skrev:

# 242 Det ville nå være særdeles merkelig at denne hypotetiske sønnen skulle være uteglemt fra Jens Pedersens skifte. Der var det kun de 2 døtrene, Siri og Maren, som nevnes for utenom sønnen Jens og avdøde Synnøve. Det er greit å tolke kilder, men å tolke inn personer som ikke er nevnt som arvinger er ikke greit med mindre det finns andre kilder som sannsynliggjør at det er feil i skiftet. Fortsatt holder jeg en knapp på Siri som mor til denne Jon Schanche i hennes andre ekteskap med Jon Mentzen. Noen kilder som støtter det finner jeg ikke, og heller ingen kilder som støtter at Jon og Jens Schanche var i slekt.

Her er det utvilsomt et forklaringsproblem ift. hypotesen om Joen J(o)ensen som mulig halvbror til Jens Jensen Schanche. Joen J(o)ensen Schanche nevnes altså i manntallet 1736, men ikke i skiftet etter sin hypotetiske far Jens Pedersen Schanche 1685 (?).  

Endret av Eirik Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Christian Arentz skrev:

Dere skjønner hva jeg mener. Jeg har overformynderprotokollen 2. mai 1644 foran meg, 250 Rd. morsarv (avd. h. Ingeborg Olsd.), faren (sic) selv verge.  Så, hvem var Susanne Jensdatter Schancke g.m. Adrian Jensen Hamlands foreldre?

 

Adrian Jensen Hamland er nevnt i Nærøy Bygdebok V, s. 410. Har sett litt på denne slekta tidligere, da jeg har en ane (Kruse) som muligens var i slekt med Adrians første kone. Adrian var jektskipper, og kom fra Lofoten (nærmere ikke spesifisert). Født ca. 1618. Hans første kone var Anne Hansdatter Kruse, d. på Hamland i 1657. Far til Adrian var fogd i Lofoten og Vesterålen, Jens Jacobsen

 

Den andre kona til Adrian Jensen var Susanne Jensdatter Schanche, f. ca. 1622. De hadde kun ett barn, Anders Adriansen. Anders Adriansen hadde tre barn, Adrian, Berthe og Synnøve. Hvorfor kaller Adrian og Synnøve sitt eneste barn Anders? Kan han være oppkalt? Både morfar og farfar het åpenbart Jens, farfar het Jens Jacobsen, så kanskje het morfar Jens Andersen Schanche?

 

Forøvrig kan det nevnes at brukeren som overtok etter Adrian Andersen på Hamland, var Ole Willichsen fra Værem.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 251 Hvor kommer Susanna Jensdatter Schanche inn i bildet i forhold til Jens Pedersen og hans barn og etterkommere? Beklager at jeg ikke ser noen sammenheng her om den finns.....

 

# 252 Jens Joensen eller Jensen om nå det var hans farsnavn var i hvert fall ikke sønn av Jens Pedersen jmf. skiftet. Jeg kan ikke med beste vilje kalle det en hypotese engang da han tilsynelatende opptrer med farsnavn Jon, og skiftet etter Jens ikke nevner noen sønn Jon.

 

Manntall over Trondhjems bys borgere og innvånere, ca 1722

Vdj Numedals fogderi:
Nærøe gjeld:
Jens Jens. Schancke, Borger
John Anderson, Borger
Ped. Larson Holt, Borger
Jens Jons. Schancke
Barbara Hans. Jürgens.
Foesnæs gjeld:
Hans Larson Falck
Niels Drejer
Borgere

 

Jeg regner med at Vigerust har transkribert rett her, og at Jens Jons. Schancke var sønn av en Jon, men hvor fremgår det at Jens Jonsen Schancke var beslektet med Jens Jensen Schancke? Er det en gjetting, eller finns det kilder som sier at det faktisk var slik?

 

# 253 Hvordan var inndelingen av fogderiene på den tiden denne Jens Jacobsen var fogd i Lofoten og Vesterålen? Kan det tenkes at han var fogd i enten Lofoten eller Andenes og Vesterålen, men neppe i begge samtidig?

 

Han underskriver selv "Jens Jacobson K. M. Fouget udi Laufoden."

 

På samme tid var Hans Wibe fogd i Andenes og Vesterålen.

 

"Hans Wibe, fogd i Andenes og Vesterålen, kunngjør at han har utsedt et nytt skjøte til Michel Anderssønn og hans hustru Anne Oluffsdatter på en grunn ovenfor torget i Bergen som han 18. juli 1624 hadde solgt til dem. Det gamle skjøte var ved brannen i Bergen 5. juli 1640 kommet bort eller brent sammen med grunnbrevet."

 

Med andre ord henger ikke påstanden i Nærøy bygdebok om at far til Adrian Jensen var fogd i Lofoten og Vesterålen på greip.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Er det slik at forstå at begge nedenstående kan være mulige sønner av Siri Jensdatter Schancke (f. rundt 1648 ?) og hennes 2. ektemann Jon Mentzen : ?

  •  Joen Joensen Schancke, oppført i Manntall over Trondhjem bys befolkning (1736) som utliggerborger i Namdal, NT
  •  Jens Jonsen Schancke (c1685-1766) i Austafjord, Vikna, Namdal, NT (g.m. Gjertrud Cathrine Rasmusdatter Krag) (skifte etter ektefellene i 1770).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ørjan Kvaløy skrev:

 

Adrian Jensen Hamland er nevnt i Nærøy Bygdebok V, s. 410. Har sett litt på denne slekta tidligere, da jeg har en ane (Kruse) som muligens var i slekt med Adrians første kone. Adrian var jektskipper, og kom fra Lofoten (nærmere ikke spesifisert). Født ca. 1618. Hans første kone var Anne Hansdatter Kruse, d. på Hamland i 1657. Far til Adrian var fogd i Lofoten og Vesterålen, Jens Jacobsen

 

Den andre kona til Adrian Jensen var Susanne Jensdatter Schanche, f. ca. 1622. De hadde kun ett barn, Anders Adriansen. Anders Adriansen hadde tre barn, Adrian, Berthe og Synnøve. Hvorfor kaller Adrian og Synnøve sitt eneste barn Anders? Kan han være oppkalt ? Både morfar og farfar het åpenbart Jens, farfar het Jens Jacobsen, så kanskje het morfar Jens Andersen Schanche?

 

Forøvrig kan det nevnes at brukeren som overtok etter Adrian Andersen på Hamland, var Ole Willichsen fra Værem.

 

.

Kan det kanskje tenkes at Adrian Jensen (på Hamland i Nærøy) sin 2. hustru Susanne Jensdatter Schancke (f. ca. 1622) tidligere hadde vært g.m. en Anders, og at hennes sønn med Adrian Jensen dermed var oppkalt etter hennes forrige ektemann ?

 

En Jens (Jon ?) skal angivelig være far til en Torsten Jensen (Jonsen ?) (1686-1764) på Vikna. Denne Jens (Jon) har jeg sett ført som sønn av Anders, g.m. Susanne Jensdatter Schancke.

 

Når det gjelder Susanne Jensdatter Schancke så var det visstnok skifte etter henne i Trondheim, men jeg har dessverre surra når jeg noterte datoen, så jeg vet ikke om det var i 1668 eller 1688 (20 Apr / 13 Sep ?). (Jeg beklager at jeg ikke kan angi dette korrekt ....).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 256 Er det dette vrøvlet på Geni som er grunnlaget for Susanne Jensdatter Schancke?

 

"Datteren til Synneve Jens-datter, Maren Ols:datter boende paa Haneland i Nummedalen er og død, men efterladt sig en Søn og 2de Døttrer der endnu skal leve, og opholde sig i Nummedalen; Adrian Andersen Haneland, Berrethe Anders-datter, og Synneve Anders-datter "

 

Synneve Jensdatter hadde en datter Maren Olddatter som var gift med Anders Adriansens på Hombland i Namdal. Det går klart frem av skiftet etter faren Jens at Synneves datter Maren var gift med Anders Adriansen på Hamland. Det er vel Maren Olsdatter og moren Synneve Jensdatter som tilsammen er blitt til denne Susanne Jensdatter Schancke på Geni så langt jeg kan skjønne.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 239 og 243

Testamentet sier at "Udi Herrens Navn haver Vi, underskrevne, Jens Jensen Schanche og min Hustrue Anna Mortensdaatter Kiemler, begge Barnfødde udi Trundhiem nu boende paa Augstafiord i Nærøs Præstegield udi Nummedalens Fogderie, med hverandre indgaaet dette Testamente...", og at de ikke har livsarvinger. Vitner er capitain Niels Bull og provst John Randulf. Det er ikke referert til andre arvinger eller slektninger ved navn. Testamentet er datert 15. februar 1727 og confirmert 9. juni 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Kiemler igjen, selv om hun vel er en biperson under dette temaet, og nytt kongebrev:

Det kan være den samme, nå skrevet Anna Kiemmeler som den 14. november 1766 får bevilling til å sitte i uskiftet bo, etter at hennes mann, borgermester Hans Hagerup i Trondheim, er død.

"som hun ingen Livs Arvinger haver, og med fornevnte f.... Mand af første Egteskab avlet 2de Børn, haver skiftet og deelet".

 

RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcaa/L0043: Norske registre, 1766-1768, s. 205b
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/da20120921622176

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lars Østensen skrev:

Jeg regner med at Vigerust har transkribert rett her, og at Jens Jons. Schancke var sønn av en Jon, men hvor fremgår det at Jens Jonsen Schancke var beslektet med Jens Jensen Schancke? Er det en gjetting, eller finns det kilder som sier at det faktisk var slik?

 

Det er en kvalifisert gjetning gjort i Viknaboka og i Robelins verk om Skanke-slekten. Gjetningen er basert på det faktum at Jens Jonsen var av Skanke-slekten, samt at han overtok/kjøpte Austafjord-Belseng-eiendommen etter Jens Jensen Schanches enke Anna Kiemler. I primærkildene nevnes Jens Jonsen vekselvis med "adressenavn" (i yngre år Hansvigen, dvs. stedsnavnet Hansvik i Vikna), og noen ganger med slektsnavnet Schanche/Skanke (ulike skrivemåter). Men strengt tatt vet vi ikke at Jens Jonsen Schanche var beslektet med Jens Jensen Schanche, ettersom Jens Jonsens opphav ikke er avklart. 

Endret av Eirik Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#258 & 259:

Interessant at testamentet bekrefter barnløshet. Men hvem er tilgodesett i testamentet? Iflg. Viknaboka var Jens Jensen Schanche velstående, hvilket også bekreftes av manntallets oversikt fra 1736. Kiemler-navnet skrives på mange ulike måter, bl.a. Kiembler, Kiemler, Kemler. Hun var datter av vinhandler Morten K(i)emler. "Mand af første Ekteskab" hadde altså to barn. Jeg går ut fra at det her siktes til Hans Hagerups første ekteskap? Jens Jensen Schanches første ekteskap med Sissel Pedersdtr. Holthe (d. ca. 1723) var vel barnløst?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lars Østensen skrev:

Fortsatt holder jeg en knapp på Siri som mor til denne Jon Schanche i hennes andre ekteskap med Jon Mentzen. Noen kilder som støtter det finner jeg ikke, og heller ingen kilder som støtter at Jon og Jens Schanche var i slekt.

Det samme gjør Robelin i sin bok om Skanke-slekten. Men oppstår det ikke et forklaringsproblem mht. eiendomsoverdragelsene etter Jens Jensen Schanches død i 1745? Kort tid etter ektemannens død blir enken Anna Kiemler oppgift med borgermester Hans Hagerup, som selger odelsgården Austafjord til sin svoger (Anna Kiemlers bror), som kort tid etter igjen selger til Jens Jonsen Schanche (1684/5-1766). Kanskje noen vet mer enn jeg om hvordan "trafikkreglene" mht. odel og eiendomsoverdragelser var på 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 262 For det første måtte slekten ha eid gården tilstrekkelig lenge til at de hadde opparbeidet odelsrett. Dersom de faktisk hadde opparbeidet odelsrett måtte de melde denne retten når gården ble solgt av de som eide den (og som enten ikke hadde odelsrett eller hadde dårligere odelsrett). Odelsrett gjorde at disse odelsgårdene var mindre omsettelig, men det var fullt mulig å selge gårder selv om noen hadde odelsrett. Hadde de med odelsrett ikke midler til å innløse gården så gikk den til andre kjøpere.

 

Fremgår det i noen dokumenter at Jens Jonsen Schanche hadde odelsrett til denne gården?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 262 Jeg vet ikke hvem som var tilgodesett i testamentet, men det går jo klart frem av tingvitnet hvem som var hans arvinger. Jens Jensen Schanche hadde ikke livsarvinger så det var hans søsken eller deres barn eller barnebarn som arvet ham. Som jeg har vist hadde ikke de som gav dette tingvitnet kontroll over etterslekten hvilket åpner for muligheten til at det kan ha vært andre som var arveberettiget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#261

Testamentet er en såkalt "forskrivelse", dvs. en erklæring om at sist gjenlevende ektefelle arver den som dør først.

Derfor er heller ikke andre arvinger nevnt ved navn, kun i samlebetegnelsen "arvingene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#263:

Kortfattet historikk mht. Austafjord og odel (pluss noen rettelser ift. en unøyaktighet jeg gjorde meg skyldig i #262). 

Jens Pedersen Schanche (d.1684) kjøpte Austafjord av von Hoven og står som eier og bruker fra senest 1669 (Viknaboka bd. III). Eneste sønn fra Jens Pedersens tredje og siste ekteskap med Maren Hansdtr. Kruse, Jens Jensen Schanche, overtar så Austafjord etter farens død. Fra 1696 står Austafjord oppført som odelsgård med Jens Jensen Schanche som eier og bruker. 

 

Jens Jensen Schanche ble 1686 g.m. Sissel Pedersdtr. Holthe (d. ca. 1723).  Jens Jensen blir g. 2) med Anna Mortensdtr. Kiemler, som etter Jens Jensens død i 1745 blir oppgift året etter med borgermester Hans Hagerup. Hagerup overtar alle eiendommer tilhørende Anna Kiemler, og selger disse videre i 1750 (med sin hustrus samtykke) til sin "svoger" Peder Larsen Holthe. Eiendomsoverdragelsen tinglyses 3. juli 1750. Kort tid senere samme år (tinglyst 15/10) selger Peder Larsen Holthe eiendommen videre til Jens Jonsen Schanche (d. 1766) for 600 riksdaler. Det er da bare Austafjord m/husmannsplasser som overdras Jens Jonsen Schanche. Resten av eiendomskomplekset går i arv til Adrianne Juul, f. Holthe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

Her står det en del om Jens Jonsen Schanche.

Står bl.a at navnet Schanche er tatt etter den rike Jens Jensen Schanche

https://nbl.snl.no/Jens_Schanche

 

Dette er "feil" mann, en navnebror født i 1717. "Vår" Jens Jonsen Schanche oppgis i Viknaboka å være født omkring 1684. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg klarer å få ut av kildene når det gjelder Hamland er at Adrian Jensen var gift med Anne Hansdatter Kruse (skifte 12. februar 1658). I det ekteskapet var det en sønn Hans.

Hans Adriansen Hamland dør ca 1703, skifte 30. juli 1703. Hans arving er broren Anders. Anders Adriansen Hamland er det skifte etter 17. jan 1711 (trolig død i 1710). Anders arvinger er enken Maren Olsdatter og deres tre sammenavlede barn som er Adrian, Birthe (Berit) og Synneve. Maren Olsdatter Hamland er det skifte etter i 1719. Hennes arvinger var sønnen Adrian og de 2 døtrene Berthe (igjen Berit) og Synneve. Jens Jensen Schanche nevnes til slutt i det siste skiftet (verge?). Adrian Andersen Hamland kaller Jens Jensen Schanche for sin moders morbroder i denne obligasjonen.

 

Adrian Jensen hadde mao. en sønn Anders i eller utenfor et ekteskap i tillegg til denne Hans. Hvem som var mor til Anders klarer ikke jeg å finne ut, men det går kanskje frem av andre kilder (forhåpentligvis mer håndfaste kilder en Geni-vrøvlet)?

 

Maren Olsdatter var født ca 1663 jmf. skiftet etter Synneve Jensdatter og gift før 1685 med Anders Adriansen Hamland jmf. skiftet etter Jens Pedersen.

 

Maren Olsdatter og de tre andre barna som nevnes i skiftet i 1671 fikk en tilkommende moder jmf. skiftet som lover høyt og hellig at hun skal ta seg av disse barna som om de var hennes egne (moderlig affeksjon). Ole Nilsen neste kone har jeg satt opp som Margrete Grøn.

 

Synneve_Jensdatter.JPG

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montro hva som er kildegrunnlaget for det som står i Nærøyboka om Hamland og Adrian Jensens opphav samt ekteskap?

 

Er det vandrehistorie eller finns det kildegrunnlag for at han kom fra Lofoten og var sønn av fogden Jens Jacobsen og at han i sitt andre ekteskap var gift med denne Susanne Jensdatter Schanche f. ca 1622 (hvor er hennes navn og fødselsår hentet fra)?

 

For meg ser Susanne Jensdatter Schanche ut til å være et fantasifoster, men jeg regner med at forfatteren av Nærøyboka ikke har funnet henne opp og at det finns en annen sekundærkilde der hennes navn kommer fra. Hva er den originale kilden der hennes navn fremkommer, og hvilket kildegrunnlag er det basert på?

 

Alternativet er feiltolking av kilder i kombinasjon med god fantasi......

 

Hamland_Adrian_Jensen.JPG

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Per Nermo said:

 

Når det gjelder Susanne Jensdatter Schancke så var det visstnok skifte etter henne i Trondheim, men jeg har dessverre surra når jeg noterte datoen, så jeg vet ikke om det var i 1668 eller 1688 (20 Apr / 13 Sep ?). (Jeg beklager at jeg ikke kan angi dette korrekt ....).

.

Jeg har tidl. notert et angivelig skifte etter henne datert 29 april 1688, om det da ikke er en forveksling med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 271 Det ser ut til at det er en viss Per Nermo som er kilde for denne skiftedatoen i denne debatten......

 

" Denne 'Susanne Jensdatter Schancke' skal ha dødd 13 Sep 1668 i Trondheim (1688 ?) (skifte 29 Apr 1688 !). Hvem kan denne 'Susanne Jensdatter Schancke' ha vært ?"

 

Da kan vel samme Per grave frem kildene sine for denne påstanden.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Lars Østensen said:

# 271 Det ser ut til at det er en viss Per Nermo som er kilde for denne skiftedatoen i denne debatten......

 

Da kan vel samme Per grave frem kildene sine for denne påstanden.

 

På den annen side, er det sannsynlig at den godeste Adrian forble enkemann i ca. 21 år? Jeg har tilgode å se mange eksempler på dette, for mannfolk flest på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 274 Det var skifte etter Synneve Jensdatter 29. april 1671. Det er påfallende at dato om ikke år er sammenfallende. Har godeste Per blandet sammen Synneve og denne apokryfe Susanne?

 

Som sagt enten må Adrian ha vært gift minst engang til eller fått et barn til utenom ekteskap. For meg er den eventuelle kone # 2 såvell som # 3 osv. sitt navn ukjent. Det som er essensielt er hvor denne påstanden om ekteskap med SJS og ikke minst kilden som er opphavet til Susanne Jensdatter Schanche og kanskje også hennes fødselsår samt at hun var mor til Anders Adriansen stammer fra.

 

Jeg holder fortsatt en knapp på at hun er et rent fantasifoster......

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.