Gå til innhold
Arkivverket

Prosjekt på NSFs Slektshistoriewiki: Gårder i Norge

Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Mener det finnes et sogn i Rogaland som ligger i to kommuner, i slike tilfeller bør vel sognet ligge under begge kommuner, men i sogneartikkelen dele inn hvilke gårder som hører til hvilken kommune.. Det kan som Leif nevner også være flere menigheter i et sogn, i denne kan det leses om at 6 sogn i Bergen har blitt slått sammen til ett og i Høyland er sognet delt inn i fem mindre områder, som hver utgjør en menighet: perioden 2002 - 2012 - Den norske kirke Det står også at det i dag er nesten 1300 sogn.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er mange gardar i Skjold sokn under Vindafjord som også høyrer til i Tysvær kommune - i tillegg til dei fra Avaldsnes i forrige post. som nå er i Førdesfjorden sokn....

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virksomhet

Nedstrand sokneprestkontor
Mer om: prestekontor /
Historikk

Nedstrand prestegjeld med soknene Hinderå (Nedstrand) og Sjernarøy går tilbake til tiden før reformasjonen. Ved kgl. res. av 10. august 1881 ble Hinderaa endret til Nestrand. Ved grensereguleringen i forbindelse med kommuneinndelingen i 1965 ble Jelsa sin del av Ombo med unntak av Buergårdene ført over fra Jelsa sokn og prestegjeld til Sjernarøy sokn i Nedstrand prestegjeld (kgl. res. av 5. juni 1964). Fra Vikedal sokn og prestegjeld ble gårdene Hapnes og Dokskar ført over til Nedstrand sokn og prestegjeld (kgl. res. av 29. juni 1964). I forbindelse med grensereguleringen i 1969 ble Vordeneset (Vårneset) kapelldistrikt (som omfattet gnr. 81-132 i Tysvær kommune og tidligere gnr. 189 i Vindafjord kommune) ført over fra Tysvær sokn og prestegjeld i Karmsund prosti, til Nedstrand sokn og prestegjeld i Ryfylke prosti (kgl. res. av 22. februar 1963). I 1975 ble navnet ble endret fra Vordeneset (Våreneset) til Skjoldastraumen kapell og kapelldistrikt i 1975. Aksdal/Grindeområdet ble fra 1. mars 1988 overført fra Nedstrand sokn til Førdesfjorden sokn (kgl. res. av 22. april 1966). I den kirkelige inndeling i Stavanger bispedømme pr. 1. januar 2006 er Nedstrand sokneprestkontor en del av Nordre Ryfylke prosti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysvær sogn i Tysvær kommune

1. Ådland / Odland
  2. Hetland
  3. Vatneim Vatnheim
  4. Haukås
  5. Apeland
  6. Ronvik
  7. Eikeskog
  8. Krabbetveit Krabbatveit
  9. Amdal
  10. Brekke
  11. Dalen
  12. Åskeland Oskeland
  13. Lien
  14. Førland øvre Øvre Førland
  15. Førland nedre Nedre Førland
  16. Skogen
  17. Søndenå Sønnarå
  18. Nes
  19. Klovning
  20. Høivik Høyvik
  21. Gjerde
  22. Gombedalen
  23. Erland
  24. Lundervold Lundarvoll
  25. Tysvær
  26. Håland
  27. Løning Løyning
  28. Bringedal
  29. Bjørk
  30. Hesje Hesja
  31. Sætren Sætrå
  32. Tordal
  33. Vågen
  34. Slogviken Slogvik
  35. Hundsnes
  36. Kallekot Kallakot
  37. Steinsviken Steinsvik
  38. Narreviken Narravik
  39. Hattarvågen
  40. Vold Vodl
  41. Hervik
  42. Sand ytre
  43. Evje
  44. Rabben
  45. Rossedal
  46. Åsen
  47. Hersdal
  48. Åskeland Askeland
  49. Åsen søndre Søre Åsen
  50. Stårhogg Ståhogg
  51. Falkeid
  52. Hesthammer Hesthammar
  53. Årvik
  54. Sandvik
  55. Susort
  56. Lervik
  57. Røteseike Eikje
  58. Kvinnesland øvre Øvre Kvinnesland
  59. Kvinnesland nedre Nedre Kvinnesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1755 vart det gamle Holmedal prestegjeld i Sunnfjord delt i Ytre og Indre Holmedal. Frå 1911 endra Ytre Holmedal namn til Fjaler kommune, medan Indre Holmedal vart Gaular. Rundt Dalsfjorden hadde ein då Askvoll lengst vest, deretter Fjaler, og så Gaular inst inne. Gaular strekte seg vidare innover frå Dalsfjorden mot Sogn.

Fjaler hadde 3 sokn, nemleg Dale, Guddal og Holmedal. Fyrst på 1900-talet høyrde gardsnummera 1-41 til Holmedal, 42-105 høyrde til Dale og 106-136 høyrde til Guddal. Gnr. 122-123 vart overført til Lavik i Kyrkjebø kommune (no Høyanger) i 1941.Holmedal og Dale omfatta område på begge sider av fjorden. I 1948 vart gnr. 40 og 41 overført til Dale, medan gnr. 42 vart overført til Holmedal. 1/1 1990 var det kommuneregulering, og grensene vart no endra til å følgje fjorden. Dermed hamna deler av Holmedal i Askvoll kommune, og deler av Dale i Gaular (og litt i Askvoll). Deler av Askvoll og Vilnes sokn hamna i Fjaler. I Fjaler er det no eitt kyrkjesokn med same grenser som kommunen, Fjaler sokn. I Askvoll hadde ein i følgje Wikipedia fram til 2006 3 kyrkjesokn, som då vart slege saman til Askvoll sokn. Også i Gaular er kyrkjesokna slegne saman.

Når det gjeld Askvoll omfatta kommunen tidleg på 1800-talet deler av det som no er Hyllestad kommune, sjå soknehistorikken til Arkivverket. Redigert: Seint på 1800-talet vart nokre gardar overført frå Vilnes sokn i Askvoll til Solund kommune. Vidare vart gardane på sørsida av Førdefjorden som tidlegare hadde høyrt til Vevring og Bru lagt til Askvoll ved kommunereguleringa i 1964. Eg tippar at soknegrensene samstundes har blitt endra slik at også desse følgde fjorden. I 1990 vart deler av Askvoll og Vilnes overført til Fjaler, og deler av Holmedal og litt av Dale lagt til Askvoll (sjå ovanfor).

For Fjaler skulle ei oppdatert oversikt bli omtrent slik:

(gnr. 1-19 overført til Askvoll)

gnr. 20-41

(gnr. 42 overført til Askvoll)

gnr. 43-45

(gnr. 46 overført til Askvoll)

(gnr. 47-51 overført til Gaular)

gnr. 52-121

(gnr. 122-123 overført til Høyanger kommune)

gnr. 124-136

Vidare finn eg i skattelistene

gnr. 232-239 overført frå Askvoll kommune (Tippar at desse høyrde til Askvoll sokn)

gnr. 250 er nok dei delene av tidlegare gnr. 50 som ligg på sørsida av fjorden, og som difor framleis høyrer til Fjaler.

gnr. 272-279 overført frå Askvoll kommune. (Tippar at desse høyrde til Vilnes sokn)

Ein del av dei gardane som framleis høyrer til Fjaler hadde utmarksområde på nordsida av fjorden, og desse er blitt til nye gardsnummer i Askvoll. F. eks, er gnr. 263 i Askvoll område som hørde til gnr. 63 (Dale) i Fjaler. Eg trur det vil verte komplisert å setje opp komplette lister over gardar oppdatert etter dagens kommunegrenser og sokn, men dette vil vere eit nyttig oppslagsverk dersom de får dette til. Eg ynskjer dykk lukke til.

Elles har eg funne denne sida som viser kart over geistleg inndeling i 1979.

Redigert, tillegg: Gnr. 103 (Svinevik) heiter no Sande. I følgje bygdeboka har den heitt det sidan 9/10 1964.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold sokn i tre kommunar og to fylke

1. Svineli nedre Nedre Svinali BEGYNNER I TYSVÆR
  2. Svineli øvre Øvre Svinali
  3. Romseland Romsaland
  4. Apallevik Apalvik
  5. Klubben
  6. Strøm Straum
  7. Dueland
  8. Gaupås
  9. Erland
  10. Bjoland
  11. Våre Vårå
  12. Nes
  13. Neseim Nesheim
  14. Fikstveit
  15. Steinbru
  16. Vatland
  17. Stakland
  18. Aukland
  19. Brattestø
  20. Søvik
  21. Ådnenes Odnanesset
  22. Vaggeli
  23. Lilleskog Litlaskog
  24. Grinde
  25. Halleland Hadlaland
  26. Kringeland
  27. Kvitenes Kvitanes
  28. Årek
  29. Aursland
  30. Våg
  31. Tveit indre Indre Tveit
  32. Sundfør Sunnfør
  33. Lilland
  34. Håvik VINDAFJORD BEGYNNER
  35. Tosvold Tosvoll
  36. Haganes
  37. Haga
  38. Flatnes I SVEIO, HORDALAND
  39. Bueviken Buavika / Buvik I SVEIO
  40. Dalen TILBAKE I VINDAFJORD
  41. Alnedal
  42. Dagsland
  43. Mortveit
  44. Fjelleim Fjellheim
  45. Kalveland Kalvaland
  46. Svineklev Svinakleiv
  47. Ersland
  48. Li
  49. Vestre Vestrå
  50. Mæland Meland
  51. Kalstveit Kallstveit
  52. Haraldseid
  53. Vågen søndre Søre Vågen
  54. Malesæter Malasete
  55. Asbjørnshaug
  56. Hokel
  57. Risanger
  58. Bjordal ytre
  59. Bjordal indre
  60. Skjold Præstegård
  61. Viken Vikjå
  62. Smedsvik
  63. Egge Eggja
  64. Soleim Solheim
  65. Tveit
  66. Austreim øvre Øvre Austreim
  67. Rossebø Rossabø
  68. Elleflåt
  69. Austreim nedre Nedre Austreim
  70. Haugen
  71. Sørhus
  72. Bjerge Bjerga
  73. Frøvik
  74. Skogen nordre Nordre Skogen
  75. Skogen søndre
  76. Kirketeigen Kjorkjeteigen
  77. Langelandsvik Longalandsvika
  78. Langeland Longaland
  79. Havnen Havn
  80. Hatlestad Hatlastad SISTE I VINDAFJORD
  81. Sponevik RESTEN ER TYSVÆR
  82. Sagen Sagjå
  83. Ikdal
  84. Munkhus
  85. Lilleskog Litlaskog
  86. Finshus
  87. Mehus
  88. Håland
  89. Østeinstad Østenstad
  90. Båsviken Båtsvika
  91. Hesthammer Hesthammar
  92. Lindanger
  93. Kreppene nordre Nordre Kreppene
  94. Kreppene midtre Midtre Kreppene
  95. Kreppene søndre Søre Kreppene
  96. Yrke Yrkje
  97. Yrkevågens Laksefiskeri
  98. Østerli Austerli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det...?

Slik Kyrkjelova er formulert, kan sokn vanskeleg (og i praksis ikkje) vere delt mellom to kommuner.

Eg trur du har delt opp eit historisk sokn (1886?) i dei lutane det gamle soknet har i dag.

Dersom Wikipedia er rett http://nn.wikipedia.org/wiki/Skjold_p%C3%A5_Haugalandet

"I dag femnar soknet om den sørvestlegaste delen av Vindafjord kommune (krinsane Alendal, Ersland, Haugen, Egge, Austrheim og Langeland) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg nok enig med Ivar. I de tilfellene jeg har sett at gårder har blitt overført til en annen kommune, har de samtidig blitt overført til et annet sogn.

Jeg kommer tilbake til øvrige innlegg i tråden senere, men i dag sliter jeg med pollenet og har i tillegg lovt kona bløtkake i anledning 59-årsdagen. Ha en fin søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det...?

Slik Kyrkjelova er formulert, kan sokn vanskeleg (og i praksis ikkje) vere delt mellom to kommuner.

Eg trur du har delt opp eit historisk sokn (1886?) i dei lutane det gamle soknet har i dag.

Dersom Wikipedia er rett http://nn.wikipedia.org/wiki/Skjold_p%C3%A5_Haugalandet

"I dag femnar soknet om den sørvestlegaste delen av Vindafjord kommune (krinsane Alendal, Ersland, Haugen, Egge, Austrheim og Langeland) "

Eg har plassert dei gardane som ifølge prosjektsida ligg i Skjold sokn, Vindafjord kommune. Kapellet i Skjoldastraumen (som nå visstnok er kyrkje) blei overført fra Skjold til Nedstrand på 1960-talet.

Skal gardene plasseres i den kommunene som sognet tilhøyrte i 1886 eller i den kommunene der dei pt. ligg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har plassert dei gardane som ifølge prosjektsida ligg i Skjold sokn, Vindafjord kommune. Kapellet i Skjoldastraumen (som nå visstnok er kyrkje) blei overført fra Skjold til Nedstrand på 1960-talet.

Skal gardene plasseres i den kommunene som sognet tilhøyrte i 1886 eller i den kommunene der dei pt. ligg?

Gårdene skal plasseres i det sognet de tilhører i dag, og sognet plasseres i den kommunen det tilhører i dag. (Lenkinga til kommunen er en enkel kategorihenvisning, og kan lett endres ved behov.) Samtidig bør det legges inn en liten redegjørelse både i «fraflyttingssognet» og «tilflyttingssognet» om denne overføringen. Se hvordan jeg har gjort det for Holla og Gjerpen, som jeg også har vist til tidligere i denne tråden.

Ellers takker jeg så mye for engasjementet så langt, og hvis ikke David føler for å oppdatere litt i Ryfylke, så kan jeg forsøke å ta det i kveld eller i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårder skal plasseres i det sognet som den hører til i dag, det vil da også si i dagens kommune.

Men ved første innførsel av artikler over sogn brukes listene over sogn fra 1886, disse plasseres i dagens kommuner. Gårder som har byttet sogn siden 1886 flyttes når opplysninger om dette kommer. Flytting bør da også nevnes i artikkelen og etterhvert ønskes det å få på plass sognehistorikk..

--

Ser nå at Leif allerede har svart, jeg kan ta på meg den oppdateringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1755 vart det gamle Holmedal prestegjeld i Sunnfjord delt i Ytre og Indre Holmedal. Frå 1911 endra Ytre Holmedal namn til Fjaler kommune, medan Indre Holmedal vart Gaular. Rundt Dalsfjorden hadde ein då Askvoll lengst vest, deretter Fjaler, og så Gaular inst inne. Gaular strekte seg vidare innover frå Dalsfjorden mot Sogn.

Torbjørn, tusen takk for en eksemplarisk redegjørelse. Det tar nok en stund før vi kommer fram til Sogn og Fjoradn, så timinga er litt feil. Men jeg skal forsøke å huske dette når vi kommer så langt.

Jeg kan samtidig nevne at jeg er ferdig med utlegget av Østfold, Akershus og Oslo (gamle Aker kommune), og er nå i Odalen i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg var borti et sogn i Rogaland som var delt mellom to kommuner, men klarer ikke å finne det igjen, mulig det var sognehistorikk jeg fant et sted..

Jeg skal se på Ryfylke nå, men er da usikker på kommuneinndelingen i Åsbjørg sitt innlegg. Kan uansett oppdatere navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg var borti et sogn i Rogaland som var delt mellom to kommuner, men klarer ikke å finne det igjen, mulig det var sognehistorikk jeg fant et sted..

Jeg skal se på Ryfylke nå, men er da usikker på kommuneinndelingen i Åsbjørg sitt innlegg. Kan uansett oppdatere navn..

Nedstrand var i Ryfylke frem til kommunesammenslåing med Tysvær. Nå er det Haugalandet :D

Grensa mellom Rogaland og Hordaland har jo også flytta seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedstrand var i Ryfylke frem til kommunesammenslåing med Tysvær. Nå er det Haugalandet :D

Grensa mellom Rogaland og Hordaland har jo også flytta seg...

Sant det, Haugalandet er jo delt mellom Hordaland og Rogaland, men hele hørte vel til Rogaland før?

Nå er uansett Skjold og Tysvær oppdatert med dagens gårdsnavn, men jeg venter litt med å flytte til kommuner/fylker før jeg er helt sikker.. Men nå skal jeg ordne med middag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var det et samarbeidsprosjekt mellom Kartverket og Riksarkivet om en historisk kartløsning. Løsningen skulle vært på plass for lenge siden, så det har muligens rent ut i sanden. Før man setter i gang dette går jeg ut fra at man har undersøkt hva Kartverket og Riksarkivet har på gang eller ser for seg i framtida.

Hvilket forhold kommer dette prosjektet til å ha til det som en gang i tida het Historisk Befolkningsregister – som nå muligens heter noe annet – men som har fått 25 mill fra Forskningsrådet. Hvor mange ganger skal denne jobben gjøres? Jeg vil ikke bli overrasket hvis f.eks DIS og befolkningsregisteret starter arbeid med en mye mer avansert løsning på dette – men jeg vet ikke.

Ellers må jeg generelt si at jeg er meget skeptisk til å bruke en wiki og ikke en database til dette formålet, men innser at man må bruke det man har.

Det hadde imidlertid vært en fordel om data på registersider kunne struktureres i tabeller slik at man har en bedre mulighet for å ekstrahere data til et annet format senere. Hva med en så basal ting som å tilordne unike id-er til de forskjellige steder?

Dessuten, hva skjer med dataene den dagen wikiteknologien går av moten – hvordan får man tatt vare på informasjonen på en strukturert måte.

Noen detaljer:

1. Hvordan håndterer man deling og sammenslåing av garder over tid?
2. Sortering på gardsnummer i et register er etter mitt skjønn en dårlig løsning, det er bedre med en alfabetisk sortert liste (– eller to lister).
3. Hva med løpenr og andre nummere som er brukt i de forskjellige matrikler
4. Dersom et sted har flere navn burde det være mulig å ha flere forekomster av garden i registeret, sortert alfabetisk.
5. Hva med husmannsplasser, underbruk (bnr) o.l – de er ikke mindre viktige enn garder.
6. Hvis en gard har vært flyttet mellom sogn/kommuner bør den finnes begge plasser – evt i en liste med "utflyttede" garder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg nok enig med Ivar. I de tilfellene jeg har sett at gårder har blitt overført til en annen kommune, har de samtidig blitt overført til et annet sogn.

Jeg kommer tilbake til øvrige innlegg i tråden senere, men i dag sliter jeg med pollenet og har i tillegg lovt kona bløtkake i anledning 59-årsdagen. Ha en fin søndag :)

Eg oppfatta deg slik tidlegare i tråden at du meinte at soknegrensene har vore meir stabile enn kommunegrensene. Men då kan ein iallefall vere einige om at det slett ikkje er tilfelle der det vert kommunereguleringar på tvers av soknegrensene.

Redigert: Eit problem med å lage oppdaterte lister over gardar per sokn og kommune er at det kan vere vanskeleg å finne ut via nettet korleis stoda er i dag. Då må ein rett og slett vere lokalkjend for å setje opp ei slik liste som i eksempelet mitt frå Fjaler.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg oppfatta deg slik tidlegare i tråden at du meinte at soknegrensene har vore meir stabile enn kommunegrensene. Men då kan ein iallefall vere einige om at det slett ikkje er tilfelle der det vert kommunereguleringar på tvers av soknegrensene.

Det jeg tenkte på er at sognene består selv om kommuner deles eller slås sammen. Ved grensejustering mellom kommuner er derimot ikke sogn heller noen permanent inndeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir, jeg vil ikke svare i detaljer på dine spørsmål, - det overlater jeg til de som har lagt føringene i dette prosjektet.

For min egen del består oppgaven nå i å legge ut en wikiside pr. sogn fra 1886-matrikkelen. Når det gjelder å komme i havn med en ajourført navnsetting og sogneinndeling, kan prosjektet nok virke i overkant ambisiøst.

Ettersom hvert sogn består av i høyden et par hundre gårder, kan ikke jeg se at en alfabetisk eller numerisk sortering spiller noen som helst rolle.

Så langt jeg kan se har ikke dette prosjektet noen berøringspunkter med Historisk Befolkningsregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var det et samarbeidsprosjekt mellom Kartverket og Riksarkivet om en historisk kartløsning. Løsningen skulle vært på plass for lenge siden, så det har muligens rent ut i sanden. Før man setter i gang dette går jeg ut fra at man har undersøkt hva Kartverket og Riksarkivet har på gang eller ser for seg i framtida.

Hvilket forhold kommer dette prosjektet til å ha til det som en gang i tida het Historisk Befolkningsregister – som nå muligens heter noe annet – men som har fått 25 mill fra Forskningsrådet. Hvor mange ganger skal denne jobben gjøres? Jeg vil ikke bli overrasket hvis f.eks DIS og befolkningsregisteret starter arbeid med en mye mer avansert løsning på dette – men jeg vet ikke.

Ellers må jeg generelt si at jeg er meget skeptisk til å bruke en wiki og ikke en database til dette formålet, men innser at man må bruke det man har.

Det hadde imidlertid vært en fordel om data på registersider kunne struktureres i tabeller slik at man har en bedre mulighet for å ekstrahere data til et annet format senere. Hva med en så basal ting som å tilordne unike id-er til de forskjellige steder?

Dessuten, hva skjer med dataene den dagen wikiteknologien går av moten – hvordan får man tatt vare på informasjonen på en strukturert måte.

Noen detaljer:

1. Hvordan håndterer man deling og sammenslåing av garder over tid?

2. Sortering på gardsnummer i et register er etter mitt skjønn en dårlig løsning, det er bedre med en alfabetisk sortert liste (– eller to lister).

3. Hva med løpenr og andre nummere som er brukt i de forskjellige matrikler

4. Dersom et sted har flere navn burde det være mulig å ha flere forekomster av garden i registeret, sortert alfabetisk.

5. Hva med husmannsplasser, underbruk (bnr) o.l – de er ikke mindre viktige enn garder.

6. Hvis en gard har vært flyttet mellom sogn/kommuner bør den finnes begge plasser – evt i en liste med "utflyttede" garder

Hei Geir, det er et legitimt spørsmål å stille, jeg kjenner ikke til planene til hverken DIS, kartverket, befolkningsregisteret eller Riksarkivet (Kanskje andre gjør det?). Bakgrunnen for å ha en slik liste på wikien er ikke bare geografisk (da hadde det som du nevner vært bedre med en database), listene med gårder er ment å knyttes opp mot artikler for de forskjellige gårdene (Som igjen knyttes til slektsartikler). Underbruk med bruksnr, husmannsplasser, sætre o.l. er naturlig å legge inn under samme gårdsnummer (Noe begrensing på antall artikler må man ha..), men det kommer selvfølgelig an på størrelsen av artikkelen.. Unike ide-er har vel hver gård allerede? Kommunenr, gårdsnr (og bruksnr). Wikiteknologien kan selvfølgelig gå av moten like mye som dagens databasesystemer (Digitalarkivet er jo der et eksempel).. 

1. Deling og sammenslåing av gårder bør nevnes i gårdsartikkelen, men hvis det har påvirkning på gårdsnummer, bør det nevnes i sogneartikkelen (men det er først og fremst 1886 kontra dagens situasjon som er viktig i sogneartikkelen..)

2. Hvis du går inn på "Gårder i Norge" finner du Fylker sortert alfabetisk og inne på Fylkesartikkelen finner du både sogn og kommuner sortert alfabetisk, under sogneartikkelen finner du gårdene sortert etter gårdsnummer og under kategorien: sogn finner du gårdene alfabetisk (men det er ikke skrevet så mange om gårder ennå..)

3. Løpenr og andre nr skal nevnes i gårdsartikkelen, gjerne slik jeg har begynt i denne: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Grastveit_(gård_i_Egersund_sogn) eller generelt i teksten om gården..

4. Der en gård har hatt flere navn skal disse nevnes i gårdsartikkelen (i sogneartikkelen brukes normert etter kartverket i artikkelnavnet og 1886 normen i klamme), ved å nevne alle navneformer i artikkelen er disse også søkbare..

5. Som nevnt tidligere: underbruk, seter, husmannsplasser o.l. skal i utgangspunktet kunne nevnes under samme gårdsnummer, det er først når artikkelen blir omfattende at det kan det være nødvendig å dele..

6. Som Leif også har nevnt skal dette nevnes i sognehistorikken som skal høre til hver sogneartikkel (men fokuset er på 1886 vs. dagens situasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir, jeg vil ikke svare i detaljer på dine spørsmål, - det overlater jeg til de som har lagt føringene i dette prosjektet.

For min egen del består oppgaven nå i å legge ut en wikiside pr. sogn fra 1886-matrikkelen. Når det gjelder å komme i havn med en ajourført navnsetting og sogneinndeling, kan prosjektet nok virke i overkant ambisiøst.

Ettersom hvert sogn består av i høyden et par hundre gårder, kan ikke jeg se at en alfabetisk eller numerisk sortering spiller noen som helst rolle.

Så langt jeg kan se har ikke dette prosjektet noen berøringspunkter med Historisk Befolkningsregister.

Jeg tillot meg å svare litt på Geir sine spørsmål, men det er selvfølgelig ikke bare opp til oss ;)

Det er vel litt ambisiøst å komme i havn på alt, men å legge inn normert navn i listene og sette sogn (fra 1886) i dagens kommune bør iallfal være mulig uten å være altfor lokalkjent.. Men der sogn er delt og gårder flyttet er det en større utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Database kontra wikiløsning må også sees i et kost/nytte-perspektiv. Jeg kan gjerne være med på at en database gir langt flere muligheter for elegante løsninger, men det krever mye utvikling for å lage et godt grensesnitt, både for registrering og presentasjon av data. En wiki kan derimot tas i bruk med minimalt av øvrig infrastruktur. Den egner seg for hierarkiske data, som dette er et godt eksempel på.

Når du spør om underbruk og husmannsplasser så mener jeg at det er naturlig å ta dette på gårdsnivå. En må altså se på det enkelte gårdsnavn under den enkelte sogneside som en portal til alle slektene som har bodd der, storbonden så vel som husmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein del av gardane i Avaldsnes ligg i Tysvær kommune:

........

Da har jeg oppdatert Avaldsnes etter rettelsene, men de gårdene som du ikke nevner, er de overført til et annet sogn?

Og var det noen av disse som nå ligger i Førdesfjorden sogn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førresfjorden sogn blei oppretta i 1893 under Avaldsnes kommune og blei i 1965 overført til Tysvær kommune. Avaldsnes ligg nå i Karmøy kommune.

Dei gardane eg lista opp er dei som i dag høyrer til Tysvær kommune. Eg er usikker om alle høyrer til Førresfjorden sogn eller om nokre av dei nå er i Tysvær sogn.

Resten av gardane under Avaldsnes er i Karmøy kommune.

Sjå også post 27 og 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.........

Nedstrand prestegjeld med soknene Hinderå (Nedstrand) og Sjernarøy går tilbake til tiden før reformasjonen. Ved kgl. res. av 10. august 1881 ble Hinderaa endret til Nestrand. Ved grensereguleringen i forbindelse med kommuneinndelingen i 1965 ble Jelsa sin del av Ombo med unntak av Buergårdene ført over fra Jelsa sokn og prestegjeld til Sjernarøy sokn i Nedstrand prestegjeld (kgl. res. av 5. juni 1964). Fra Vikedal sokn og prestegjeld ble gårdene Hapnes og Dokskar ført over til Nedstrand sokn og prestegjeld (kgl. res. av 29. juni 1964). I forbindelse med grensereguleringen i 1969 ble Vordeneset (Vårneset) kapelldistrikt (som omfattet gnr. 81-132 i Tysvær kommune og tidligere gnr. 189 i Vindafjord kommune) ført over fra Tysvær sokn og prestegjeld i Karmsund prosti, til Nedstrand sokn og prestegjeld i Ryfylke prosti (kgl. res. av 22. februar 1963). I 1975 ble navnet ble endret fra Vordeneset (Våreneset) til Skjoldastraumen kapell og kapelldistrikt i 1975. Aksdal/Grindeområdet ble fra 1. mars 1988 overført fra Nedstrand sokn til Førdesfjorden sokn (kgl. res. av 22. april 1966). I den kirkelige inndeling i Stavanger bispedømme pr. 1. januar 2006 er Nedstrand sokneprestkontor en del av Nordre Ryfylke prosti.

Vet ikke hvilke gårder som hører til på Ombo (den delen som ble overført i 1964), men overførte gårdene Hapnes og Dokskar. Gnr 81-132 og 189 klarer jeg heller ikke å finne i Tysvær.. Vet heller ikke hvilke gårder som hører til Aksdal/Grindeområdet, så disse lar jeg ligge til detaljene blir mer sikre.

1. ...........

Er fortsat litt usikker på inndelingen/splitting o.l. av gårdene i Skjold sogn.

Førresfjorden sogn blei oppretta i 1893 under Avaldsnes kommune og blei i 1965 overført til Tysvær kommune. Avaldsnes ligg nå i Karmøy kommune.

Dei gardane eg lista opp er dei som i dag høyrer til Tysvær kommune. Eg er usikker om alle høyrer til Førresfjorden sogn eller om nokre av dei nå er i Tysvær sogn.

Resten av gardane under Avaldsnes er i Karmøy kommune.

Sjå også post 27 og 28

Har opprettet egen side for Førresfjorden sogn og overført de nevnte gårder til denne (inntil andre opplysninger kommer)

Håper det ble riktig nå, ellers er det bare å si ifra.. Takker så mye for mye informasjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider