Gå til innhold
Arkivverket

Drep et slektvirus. Hans Kyhn – død 1698, hans to ektefeller og barn

Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9721&idx_id=9721&uid=ny&idx_side=-136

Ja de fikk litt mere en 4 dagers ekteskap. De gifter seg 4 november i Tromsø 1765. (Mulig at Karlsøy lå under Tromsø, da

Karlsøy starter først i 1775.)

.

Mette Cathrina (Cathrine) Kyhn (c1735-1779) og Jeremias Figenschou Sørensen Hegelund (f. c1725 på Elvevoll, Hansnes, Ringvassøy) skal ha fått

en datter Dorthea Jeremiasdatter Brandt Hegelund i 1775. Jeg vet ikke om hun var f. i Karlsøy eller annetsteds i Troms. Hun ble gift (Borch) i Lyngen.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt temaet. Men i # så jeg du spør om hvor Sogendalen i Trundhem ligger. Jeg vet ikke om du har fått svar, men det er et sted som heter Soknedal i sør-trøndelag. http://nn.wikipedia.org/wiki/Soknedal. For kirkebøker, se Støren.

Om du søker etter NB eller nb (nasjonalbiblioteket) på nettet så kan du søke etter en bok som heter" Munkholmen", av Bjarne Tvete og Reidar Stavseth, 1946 forlagt av Johan Grundt Tanum. På side 76 står det litt om Hans Kyhn og hans forhold til fangen P. S. Griffenfeld, men det besvarer ikke spørmålene ang. koner og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ytterligere kilder. Jeg registrerer dette og kommer med en oversikt over alle Hans Kyhns etterkommere så snart den er ferdig og korrekturlest. Planen er å kombinere etterkommerliste med inleggsnummerr for de viktigste inlegene for hver person.

Per #169

Jeg er også noe i tvil om Ulrich Friedrichs fødelse, men uten sikkre kilder så blir det bare spekulasjoner. Jeg tolker skattemantallet slik att Hans Kyhn ikke betaler skatt for seg selv og familien, bare for hjelp i huset og på gården. Da burde sønner over ca 10 år, alltså fra første ekteskap, stå sammen med døttrene i oversikten over familien og ikke som drenger. Om Ulrich Friedrichs er fra andre ekteskapet så er han for ung til å komme med.

Jeg har ikke så god kunskap om vad som finnes av militære kilder, kan det være ruller bevart tilsvarende den som Erlend har lagt ut i #8 som kan være til hjelp? I så fall hvor finner jeg dem?

Per # 170

Det er vanskelig å skrive tydlig på en linje. Det jeg ville få fram er att Johan Kyhn var myndig når skiftet etter hans far Ulrich Friedrich var klart 1733. Myndighetsalderen 25 år gir derfor fødelsår 1709 eller tidligere. ;-)

# Berit 177

Takk for informasjonen om Soknedal.

Boken ”Munkholmen” har jeg i bokhylla. Den hadde min farmor. Hun hadde også et lite maleri av Munkholmen. Jeg vet ikke om hun visste att att en av hennes manns forfedre var Hans Kyhn. Men jeg vet att hun og hennes svigerforeldre var intressert i slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Per # 170

Det er vanskelig å skrive tydlig på en linje. Det jeg ville få fram er att Johan Kyhn var myndig når skiftet etter hans far Ulrich Friedrich var klart 1733. Myndighetsalderen 25 år gir derfor fødelsår 1709 eller tidligere. ;-)

.

Johan Kyhn er såvidt jeg har forstått født eller døpt (i Trondheim ?) 21 Feb 1709,

og over 10 år yngre enn sin hustru Dorthea Jørgensdatter Brandt (begr. i VF 28 Jan 1785)

(viet 'i huset' i Trondheim 14 Sep 1732).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9722&idx_id=9722&uid=ny&idx_side=-5
Dorothea Brandt Hegelund født 1775 på Karlsøy -døpt 14 juni samme sted. Mette Catrina +Jeremias Hegelunds barn

De fikk også datteren Ane Grethe Oderud og sønnen Søren 

Cosmus Ramus gifter seg 24 juli 1743 i Vår Frues kirke i Odense med Else Hansdatter Langstedt.
Se Odense,Vår Frue,Odense 1692-1786 Ny utgave Opslag 458

Legg merke til at søsteren Anne Beathe Kyhn er fadder til Dorothea Brandt Hegelund

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Christian Melchiorsen Ramus (født 1. februar 1687/8 i Trondheim, død 14. desember 1762 i Odense) var en norskfødt biskop i Danmark. Han var sønn av teolog og kartograf Melchior Ramus (1646–1693) og Anna Kyhn. Han han i det miste en sønn, Jacob.

Datteren Anna var gift i Danmark:

Anna Beata Ramus gift med Friederich Mejer Fattiginspektør Wads sedler http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&sort=f&ret=14&vis=2&nr=&navn=Anna+Beata+Ramus

Sønn Cosmus Ramus gift med Else Langsted

http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&sort=f&ret=14&vis=2&nr=&navn=Anna+Beate+Ramus

...

.

Niels, det er lit uklart hvoran du mener slektsforholdene er mellom de du nevner her.  Kan du klargjøre ?

Det gjelder altså slektsforholdene mellom flg. :

- Christian Melchiorsen Ramus ...

- 'Datteren Anna var gift i Danmark: Anna Beata Ramus ...'   (hvem sin datter ?)

- 'Sønn Cosmus Ramus ...'   (hvem sin sønn ?)

I Wads sedler, som det linkes til, nevnes 'Magdalena Catharina' (Ramus ?). Står det at hun var g.m. 'Mathias Jensen' ?

.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9722&idx_id=9722&uid=ny&idx_side=-5

Dorothea Brandt Hegelund født 1775 på Karlsøy -døpt 14 juni samme sted. Mette Catrina +Jeremias Hegelunds barn

De fikk også datteren Ane Grethe Oderud og sønnen Søren.

...

.

Sistnevnte pikebarn het nok heller Ane Grethe Oderup (oppkalt etter sin farmor Anna Grethe Rasmusdatter Oderup (1693-1766).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9722&idx_id=9722&uid=ny&idx_side=-32

Venstre side -aller nederst

Anne Beathe Kyhn begravet 2 mai 1779 i Karlsøy

.

Jeg har tidligere notert at Anne Beate (Johansdatter) Kyhn skal ha vært 'gl. 47 år' ved begravelsen i 1779 (dvs. f. ca. 1732),

noe som stemmer nokså dårlig med at hun skal være døpt 26 Jan 1740 i Trondheim.

Hun skal ha bodd (som ugift) i Trondheim ved skiftet (?) etter farbror Reinholt Andreas Kyhn i 1780.

Men her er kanskje 1780 tidspunktet for avslutningen av skiftet, slik at hun ennå levde ved skiftets start ?

Hvilket år var det skifte etter henne (se lenger opp) på Langsund, Helgøy, Senja, TR  (mellom 1776 og 1785) ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per

Les innleggene spesielt innlegg 99.

Der har jeg ramset opp alle barnen til Christian Melchiorsen Ramus-der kommer det klart frem hvem som er hans barn

bl.a Cosmos. Samme person som Erasmus-leste feil første gang. Har korrigert i senere innlegg. Jeg har vært inne i de danske kirkebøkene og sett hvem faren er. 

Magdalene Catrine er datter til Christian Melchiorsen Ramus.

Har ikke funnet henne, da hun vissnok skal være født i Præstø, 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nødt for å være Anne Beathe Kyhn som dør i 1779. Hun var der oppe i 1775 som fadder,

Hvor mange er det med samme navn som tilfeldigvis bor der hennes søster bor. Tror også at den datteren Dorothea Kyhn

som dør er datteren til Anne Beathe da Mette Catrinas datter med samme navn overlever til voksen alder.

Tror ikke hun kaller 2 døtre med samme navn.

Alderen kan presten ha skrevet feil, det er ikke første gang jeg opplever at en prest gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per

Les innleggene spesielt innlegg 99.

Der har jeg ramset opp alle barnen til Christian Melchiorsen Ramus-der kommer det klart frem hvem som er hans barn

bl.a Cosmos. Samme person som Erasmus-leste feil første gang. Har korrigert i senere innlegg. Jeg har vært inne i de danske kirkebøkene og sett hvem faren er. 

...

.

Jeg er fullt klar over din liste over barna ril Christen Ramus, jeg synes bare at Niels sin opplisting er litt forvirrende og trenger litt avklarting mht. hva han mente.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Magdalene Catrine er datter til Christian Melchiorsen Ramus.

Har ikke funnet henne, da hun vissnok skal være født i Præstø

.

Magdalena (Malena) Cathrine Christiansd. Ramus (f. 1721 i Præstø ?) og Mathias Jensen

skal ha fått en datter Else Elizabeth Jensen, f. eller døpt 19 Des 1746 i Vestenskov, Maribo, DK, død el. begr. 10 Mar 1788 i Købenavn,

gift i 1766 med kjøpmannssønn fra Christiania, Johan Collett (1734 Christiania - 1806 Kongsberg) (s. av Peter Collett og Anna Cathrine Rosenberg).

...

bl.a Cosmos. Samme person som Erasmus-leste feil første gang. Har korrigert i senere innlegg.

...

.

Mannnsnavnet her er nok Cosmus, ikke Cosmos.  Han er oppkalt etter Prof. dr. juris Cosmus Bornemann (1637-1692).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette skrev Niels Hegge

Samme debatt innlegg #289 Per Nermo med Johan Kyhn f 1709 og Dorothea Jorrisdtr/Jørgensdtr Brandt og barna: Ulrich Friderich Kyhn f.1733, Jørgen Mathias Kyhn, Mette Cathrina Kyhn (1735-1779), Anne Kyhn f/d 1739, Anna Beathe Kyhn (1740-1779?

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16027&idx_id=16027&uid=ny&idx_side=-36

Mette Catrina Kyhn blev ikke født 1735 men derimot 1737 i Grytten i Møre

Døpt 21 februar 1737 

Se høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, Wenche, at du har funnet disse to i Grytten !!  I tillegg til det du allerede har funnet om Mette Catrina kan jeg føye til at hennes sønn Søren, født i 1769, døde bare 14 uker gammel. Hun fikk også ei datter Malena i 1770, som døde i 1771. Jeg tror derfor at det kan være hennes datter Dortea Kyn som du fant ble begravet i 1779. Selv om hun allerede hadde ei datter Dorthea , så var barnedødeligheten stor og hun kan ha ønsket å sikre dette navnet. En annen ting er at prestene var nøye med å få fram i kirkeboka om barn var født ekte eller uekte. Anna Beate Kyhn ville vært ei ugift mor.

Datteren Anne Grethe Oderup ble gift med enkemannen Ole Friis i 1791 (Karlsøy), men så dør hun samme år bare 25 år uten etterkommere.

Når det gjelder Ulrich Friedrich Kyhn hadde han ialt 9 barn. Hans to førstefødte døde som spebarn: Hans Christopher født i februar 1706 og død i juli samme år. Neste barn, Hans, føde i mars 1707 og død i juni samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei May

Jeg er enig i det du sier om at presten er nøye med å skrive ekte eller uekte.

Men det gjelder vel spesielt når barnet blir døpt, ser det ikke så ofte når barnet blir begravet.

Denne Dorthea finnes ikke døpt, kun hjemmedøpt. Hvem som er hennes mor blir derfor

kun antagelser, enten Mette Catrina eller Anne Beate. 

Takk for de andre opplysningene.

Men hvor holdt Johan Kyhn til når han døde. Finner han ikke i Trondheim. Verken i Domkirken

eller Vår frue i perioden 1739-1780. Jeg har opplysninger om at han døde 1779. Om det er korrekt

vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per #182

Beklager om det var utydelig, jeg ser att Wenche viser til sin oversikt, som alltid helt fin.

I den oversikten jeg arbeider med må jeg benytte normaliserte navn, så får hver og en som vil bruke det som står her i debatten til eget bruk lese og begrunne hvilket/hvilke navn som registreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melchior Ramus barn er nevnt i skifte etter Hans Olufsen Breyer, prost i Aukra, M&R datert 24 mars 1706. Avskrift på hjemmesiden http://home.online.no/~aaroenes/moldefolk/personer/k/kyhn_anne.htm

I utdelningen vises til fire barn:

2/ Til sahl. Magister Melchior Ramus Børn, nemlig Johan daniel, Jochum Frederich, Christian, og Anne Beate - arvedel er den Broderlod tilsammen - 103 Rdlr. 7 1/2 sk. (Udlagdes en Sølvkande vjer 81 Lod 1 1/2 qutn m.m.). Heraf annammer Hr. Hans Pols efter Magister Jonæ Ramus gifune Fuldmagt en Broder Lod Jochum Frederich Ramus's Anpart, som er 29 Rdlr. 1 ort 10 sk., det øfrige for de 2de Sønner og Datteren hafuer Moderen mad. Anna Kyhn annammet.

Dette gir ikke ny informasjon, men er en kilde til i familien Kyhn/Ramus. De andre arvingene er sikkert også av  interesse for forskning på andre slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har funnet en Hans Cristopher Kyhn i Danmark, har ikke fulgt opp denne-er usikker
Han skal være født ca. 1682. Det som er merkelig at et av hans barn heter Jochum Friderich det samme
som Melchior Ramus barn. Har andre barn som som igjen får barn som har navnet Melchior.

Hans Kyhn kan ikke hatt en sønn til med navn Hans Christopher.
Her er jeg på gyngende grunn, ville bare nevne det.
Ser også at May nevner at Ulrich Friderich Kyhn første sønn het Hans Christopher.

Denne jeg fant i Danmark kan ihvertfall kanskje være i slekt. Litt rart med navneoppkallingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16324&idx_id=16324&uid=ny&idx_side=-89

Hans Christopher Kyhn døpt 27 februar 1706 i Trondheim Domkirke

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16324&idx_id=16324&uid=ny&idx_side=-112

Hans døpt 16 mars 1707 i Trondheim Domkirke

Da er vi oppe i 9 barn til Ulrich Kyhn og Mette Lossius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei May

Jeg er enig i det du sier om at presten er nøye med å skrive ekte eller uekte.

Men det gjelder vel spesielt når barnet blir døpt, ser det ikke så ofte når barnet blir begravet.

Denne Dorthea finnes ikke døpt, kun hjemmedøpt. Hvem som er hennes mor blir derfor

kun antagelser, enten Mette Catrina eller Anne Beate. 

Takk for de andre opplysningene.

Men hvor holdt Johan Kyhn til når han døde. Finner han ikke i Trondheim. Verken i Domkirken

eller Vår frue i perioden 1739-1780. Jeg har opplysninger om at han døde 1779. Om det er korrekt

vet jeg ikke.

Jeg vet bare at Johan var død før 27.4.1750. Da er Dorthea Brandt nevnt i eiendomsskjøte i Trondheim som hhv "avg. Johan Kyhns" og "salig Johan Kyhns". Gården som da ble pantsatt ble solgt på auksjon i 1754. Dorthea Kyhn var da foregående eier.

Datteren Mette Catrine ble konfirmert i Leksvik i 1751.

Sønnen Ulrich Fredrik Kyhn er nevnt som fadder i Lenvik kirkebok, Troms, i årene 1753-54. 

Han oppholder seg da i Gibostad, hos familien Jørgen Sørensen Kiergaard/Sophia Amalie Tønder.

Kirkeboka er transkribert og tilgjengelig på nettet. Søk på Kyhn gir 5 treff på han som fadder:

http://lenvik-museum.no/meny2/PDF-filer/Kirkebok_Lenvik_1753-1783.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen vil lese mer utførlig om Anna Kyhns to sønner Christian Ramus og Joachim Friderich Ramus, kan jeg anbefale Nye Samling af Danske, Norske og Islandske Jubel-Lærere, med hosføyede Slægt-Regislere og Slam-Tavler I–III, 1779-86 skrevet av den danske genealogen Christopher Giessing,  som levde 1723-22.9.1791.

Jeg har noen kopier herfra. Det er interessant å lese at da faren deres døde, og Anna ble enke med en datter og tre sønner, tok Hans Kyhn sønnene i sitt eget hushold og de fikk privat husundervisning sammen med Hans' egne barn. Her kommer også fram at Anna mistet hus og gaard i brannen  i Trondheim 1708. Christian Ramus tok sin mor og søster til seg i København i 1711.

Videre om Christian står at han var først gift med Magdalene Cathrine Gosbuch i 1712, men hun døde i barsel i 1713 med død sønn.

Gift 2. gang med Elisabeth Holst og fikk 11 sønner og 1 datter, seks av sønnene døde om barn. Kona døde 24. august 1730.

Gift 3. gang med i 1735 med Sophia Seidelin, enke etter Iver Brinch. Sophia døde i 1741.

Christian holdt på å bli blind (stær på begge øynene), men ved hjelp av operasjon! kunne han noenlunde se igjen med glass.

Christian døde 14. desember 1762.

Broren Joachim Friederich Ramus giftet seg 28. desember 1722 med Maria Schönneböl, og fikk 4 sønner og 3 døtre (hvorav 2 fortsatt levde da Giessing skrev dette).

Også Joachim Friederich holdt på bli blind men her er notert en historie om hvordan en dør en gang sto åpen og han falt baklengs ut av døren, en hinne faller ned slik at han ved hjelp av glass igjen kan se. Dør ved å få en trøffel i halsen i 1. januar 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Magdalena (Malena) Cathrine Christiansd. Ramus (f. 1721 i Præstø ?) og Mathias Jensen

skal ha fått en datter Else Elizabeth Jensen, f. eller døpt 19 Des 1746 i Vestenskov, Maribo, DK, død el. begr. 10 Mar 1788 i Købenavn,

gift i 1766 med kjøpmannssønn fra Christiania, Johan Collett (1734 Christiania - 1806 Kongsberg) (s. av Peter Collett og Anna Cathrine Rosenberg).

De helt korrekte datoene får du her.

Else Elisabeth Jensen Ramus (Ramus blir brukt når hun giftet seg) født 19 desember 1746 i Vestenskov og døpt 28 desember.

Se Maribo-Lolland Søndre-Vestenskov 1743-1810 Opslag 14

Gift 29 september 1766 i Sorø med Kjøpmann Johan Colett

Se Sorø-Ringsted-Haraldsted 1700-1814 Opslag 37

Else Elisabeth død ? Begravet 14 mars 1788 i TRINITATIS i København.

Se København-Sokkelund-Trinitatis 1757-1813 Opslag 121

Nå fant jeg også hennes mor Magdalene Cathrine Christiansdatter Ramus

Født 1721 i København (ikke Præstø) 

Døpt 19 februar 1721 i Holmen kirke i København

Se København-Sokkelund-Holmen-1713-1721 Opslag 506

Grunnen til at jeg ikke fant henne var at dåpsdatoen var feil i Family search. Der stod 19 desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har funnet en Hans Cristopher Kyhn i Danmark, har ikke fulgt opp denne-er usikker

Han skal være født ca. 1682. Det som er merkelig at et av hans barn heter Jochum Friderich det samme

som Melchior Ramus barn. Har andre barn som som igjen får barn som har navnet Melchior.

Hans Kyhn kan ikke hatt en sønn til med navn Hans Christopher.

Her er jeg på gyngende grunn, ville bare nevne det.

Ser også at May nevner at Ulrich Friderich Kyhn første sønn het Hans Christopher.

Denne jeg fant i Danmark kan ihvertfall kanskje være i slekt. Litt rart med navneoppkallingen.

.

Skjønner ikke helt hva du mener her, Wenche.

Har vi registrert noen sønn 'Hans Cristopher Kyhn' av oberstløytnant Hans Kyhn (død des. 1698) ?

Kanskje 'Hans Cristopher Kyhn i Danmark' (f. ca. 1682) er en (eldste) sønn (i så fall død før mars 1706)

av Anna Kyhn og Melchior Ramus ? (Anna's søster Dorthea Margrethe døpte også (rundt 1695 ?) en sønn 'Hans (Jacob) Kyhn' ...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider