Gå til innhold
Arkivverket

Hildur Marie Iversen Født 23 Feb 1907 fra osterøy eller lindås ,

guest
 Del

Recommended Posts

I motsetning til deg, så har det for min families vedkommende gått riktig vei og blitt enklere og enklere for hver generasjon, husmenn og leilendinger er historie.

Når det gjelder din slekt ser det ut til å ha vært "fritt fall" fra "Top of the world" til "kusk" i Bergen eller "rett i bøtta" for å si det på den måten.

hva mener du ? jeg har tre barn og kone og familie  .Eier noen taxier -og har båt -jeg har enebolig i Bergens dyreste sted.  og landsted med egen kai :) .. samt bobil  haha og et par mercedeser samt en Audi A6 :)  og en herlig familie , hva mer kan du ha i livet da svein ? . det viktigste vi har er mennesker vi kan være glad i , barn som gir meg en klem når jeg kommer hjem fra jobb det er mitt liv min venn . ja  om våres familie var på Top of the world gang bryr jeg meg lite om . vi er nå her endå :) jeg forstår ikke behovet ditt med denne trakassering mot min slekt  . Fatter det ikke Svein A  .mulig min forfedre har slott dere konk en gang eller ? derfor hat mot min slekt ?

Men en hansa kunne smakt en lørdags kveld ;)

Ang min famillie ,så er min bror lærer , Han yngste eier en av de største gaarder på meland et par 1000 mål   . Samt at mine fetter eier et stort konsern som er mye omtalt i media , samt giske bygg og tømmer  i ålesund .

Det er jo fint og lese at din familie din Svein A  har kommet bort fra  kampen mot fattigdom og sult . stå på videre og lykke til :)

så har vi funnet ut av Cunningham slekten

John Cunningham was Scottish nobleman

son of

William Cunningham Earl of Glencairn ,  and Issobell Morton

Ang mine aner .

Halvard Jonsen Smør og aner . som var sønn av 

Jon Ragnvaldsson Smør og Ulfhild Halvardsdatter . Hun var 

Datter av Halvard Haraldsen Bratt til Tomb og Eline Toresdatter Lekum

Halvard Haraldsen Bratt var 

Sønn av Harald Stangarfylja Bolt og Ulfhil til Tomb

Magnus III Olavsson «Barefoot», King of Norway og Bethoc Ireland Gillesdatter, fra Irland

med disse kilder og forsning av ætter er nok dette hva vi kan komme frem til .

Sigurd Halvdansson «Sow» Syr og Åsta Gudbrandsdottir, Queen of Norway

Olav III Haraldsson «the Peaceful» Kyrre og Þóra (Thora) Ragnvaldsdóttir

Anne Finnsdatter Walrafn, til Samsal og Sørumgaard 

Finn Hanssøn Rostvik Kruckow, til Sørumgaard 

Adelus Erichsdotter Rostvig, til Talgje 

Torleiv Trondsson Benkestok 

Trond Tordssøn Benkestok, til Talgø 

Ulvilde Jonsdatter Smør 

Jon Halvardsen Smør, 

Halvard Jonsson Smør 

Ulfhild Halvardsdatter 

Halvard Haraldsen Bratt til Tomb 

Harald Stangarfylja Bolt 

Haraldsdatter Bratt 

Harald Olavsson Bratt 

Olav Gudbrandsson Ugjæva, St.Olaf of Denmark 

Maria Øysteinsdatter 

Eystein I Magnusson, King of Norway

Jeg tror Bethoc Gillesdatter var fra Irland og aner fra Farquhard dior og kong Eric av Norge

Så sier sagen at dette er rett linje til Harald Hårfagre (Halvdansson), King of Norway .Men det handler om gode nok kilder til og bevise slekt så langt tilbake .

Klar at du er etterkommer av disse store Norske ætter , Det er det ikke noe tvil om . Med navn som Rømer -Bolt - Smør . og Benkestok-Kruckow i dine aner . Men det er ikke så lett og finne klare kilder til disse eldre aner fra deg . Men dette vet vi jo alle her på arkivet at du kommer fra disse slekter fra din oldemors slekt fra fars siden. . Det er forsket mye på disse aner fra deg , så det er mye om disse slekter på arkivet og ellers ute .

Så er jo det bare og forske videre på dine aner og prøv og finn så gode kilder som mulig . Jeg kan hjelpe deg så godt jeg kan ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa hvem? Slik dette er lagt ut ser det ut som du tilbyr deg å hjelpe noen...?

.

I tillegg: Hvorfor offentliggjør du private eposter du har mottatt?

Vet avsenderen at det hun/han har skrevet til deg blir offentliggjort og dermed liggende på internett til evig tid?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa hvem? Slik dette er lagt ut ser det ut som du tilbyr deg å hjelpe noen...?

.

I tillegg: Hvorfor offentliggjør du private eposter du har mottatt?

Vet avsenderen at det hun/han har skrevet til deg blir offentliggjort og dermed liggende på internett til evig tid?

Svar er ja . Det er rart at du ikke skriver det samme til de som skriver ofenlig dritt om min slekt her på arkivet ? som Svein A . hva er grunnen for at du dere ikke tar avstand for denne type Sjikane og  ærekrenkelse mot en hel slekt ? at folk skal få låv til og gå ut på dette forumet med og trakkasere andre slekter på den måten hører ikke hjemme noen steder ,

At Svein A kan ligge under en falsk profil og skrive dritt og Sjikane mot andre slekter er det da ok eller ? Er  det rart at folk ikke tar dette arkivet seriøst ang dere som driver dette ? Når alt dreier seg om jantelåven og rein Sjikane mot andres slekter ! for se om du tar avstand mot rein mobbing først , dette skal liksom være voksne folk da .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært stille i denne tråden en ukes tid og selv om jeg har falt av for lenge siden, er innlegget jeg reagerte på høyst forvirrende.

(Innlegg #276)

.

Først siterer du en krangel og under snakker du om Cunninghamslekten. Deretter oppstiller du en udokumentert slektsrekke under overskriften "Ang. mine aner".

Hva vil du med innlegget ditt? Hvem er det du eventuelt diskuterer med?

Min hovedinnvending er at du (til stadighet)  "smykker deg med lånte fjær" ved ikke å oppgi kilde for det du legger ut og dermed ser det ut som du vil at leserne skal tro at det er du som har skrevet det. Dette er uredelig og anses som dårlig folkeskikk.

Les om SITAT på wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Sitat

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært stille i denne tråden en ukes tid og selv om jeg har falt av for lenge siden, er innlegget jeg reagerte på høyst forvirrende.

(Innlegg #276)

.

Først siterer du en krangel og under snakker du om Cunninghamslekten. Deretter oppstiller du en udokumentert slektsrekke under overskriften "Ang. mine aner".

Hva vil du med innlegget ditt? Hvem er det du eventuelt diskuterer med?

Min hovedinnvending er at du (til stadighet)  "smykker deg med lånte fjær" ved ikke å oppgi kilde for det du legger ut og dermed ser det ut som du vil at lesene skal tro at det er du som har skrevet det. Dette er uredelig og anses som dårlig folkeskikk.

Les om SITAT på wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Sitat

Min hovedinnvending er at du (til stadighet)  "smykker deg med lånte fjær" ved ikke å oppgi kilde for det du legger ut og dermed ser det ut som du vil at lesene skal tro at det er du som har skrevet det. Dette er uredelig og anses som dårlig folkeskikk.

hva vet du om hvem som har skrevet dette ? Her er det folk som har hjelpt meg , . jeg har ingen lånte fjær sånn at du er klar over det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er hovedpoenget: Du oppgir nemlig ikke hvem du sakser uttalelsene fra!

.

Nå gjorde du det samme med min uttalelse, (som allerede var sitert...)  Du klippet den ut og starter ditt svar med mine setninger... Er dette så vanskelig å forstå da, Jan Harald?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er hovedpoenget: Du oppgir nemlig ikke hvem du sakser uttalelsene fra!

.

Nå gjorde du det samme med min uttalelse, (som allerede var sitert...)  Du klippet den ut og starter ditt svar med mine setninger... Er dette så vanskelig å forstå da, Jan Harald?

Det var ikke det dette handlet om Anne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke mitt hovedpoeng. Jeg har nå fire ganger inkludert PM bedt deg om å sitere korrekt.

Innholdet i familietreet ditt tar jeg ikke stilling til, ei heller andre personers innvendinger mot det du publiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar vi skal finne kilder så langt bak vi greier , Helt enig ,

Den store DNA testen vi  vi fikk svar på fra Sverige , viser sitat : "Testen utesluter inte ett släktskap till Jan Bernadotte af Wisborg". Sitat slutet. Dette har arkivet i Bergen fått.

Bernadotte & Falk
Testen utesluter inte ett släktskap till Jan Bernadotte af Wisborg  .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald - du bruker nok 'copy and paste' en del, og da uten at du tenker over at du da legger inn et sitat. ​Alle sitat skal starte med en overskrift: Dette skrev Anne Lise (f eks): '' jeg snakker ikke om slektstreet ditt''​. ALLE sitat skal begynne med '' og slutte med '', og ALLE sitat skal ha overskrift med navnet på personen som skrev teksten du limer inn. Limer du inn tekst som du har mottatt på e-mail, så må du innhente tillatelse fra personen som har skrevet mailen siden han/hun vil bli navngitt her på forumet om du kopierer og limer inn personens tekst.

Men når du svarer som du gjør i innlegget over her, så har du alt ditt på det tørre :) - her har du ikke lagt inn noe sitat :)

mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar vi skal finne kilder så langt bak vi greier , Helt enig ,

Den store DNA testen vi  vi fikk svar på fra Sverige , viser sitat : "Testen utesluter inte ett släktskap till Jan Bernadotte af Wisborg". Sitat slutet. Dette har arkivet i Bergen fått.

Bernadotte & Falk

Testen utesluter inte ett släktskap till Jan Bernadotte af Wisborg  .

Jan Harald, no er det like før du kan smykke deg med tittelen "prins av Sverige"  ;)  

Mvh

Kurt Dahlstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen . jeg prøver meg en gang til ang Christopher Simonsen Krabben født 1854 min tipp-oldefar

Simon Kristoffersen    Husmand med Jord     1820    Hafslo Prgj.    
hans Kone Mari Pedersdatter    hans Kone        1828    Hafslo Prgj.    
kan dette være foreldre  til
Christopher Simonsen Krabben ?
Født     1854      Sogn og Fjordane,

http://www.slektsarkivet.org/genealogy/getperson.php?personID=I9&tree=fosse

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1425&kenr=004&bnr=0016

Er det noen som kjenner til opphavet til Simonsen Krabben slekt og aner ?

Dette ser ut for og stemme godt , https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038260001932

Men hvor kommer dette Krabben navnet inn ?

Ser ut som dette er rett .

Christopher Simonsen Moe
født 1797 - 1887 , Hafslo, Sogn Og Fjordane 1797 - 1887

Gift med Anne Pedersdtr. Kvam
Født:  1804 Tangen, Hafslo, Sogn Og Fjordane

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000226076

jer er ikke helt sikker her , Men mulig jeg kan få litt hjelp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei igjen . Da må jeg nok spørre dere en gang til . Jeg har prøvd så godt jeg kan og finne ut av hvordan vi kan ha DNA matches i direkte test mot slekten Bernadotte test tatt . Jeg er dessverre ikke så flink til og finne disse kilder så jeg tror alt har en logisk forklaring . Hvor skulle så denne slekten av Bernadotte komme inn i min slekt og hva ledd ? jeg har ikke så god peiling på dna . men test er tatt og slektskap er bevist . Testen er tatt av min onkel sammen med mine fetter . altså fra fars siden min . Det eneste jeg kan se er noe MULIG svenske slekter fra disse Bernadotte folka langt bak i mine aner . Men jeg har ikke greid og finne gode nok kilder til og legge det ut her . så dere som kan dette hvordan henger det sammen med slekt mot Bernadotte familien ? .Så Bernadotte og Fosse familien er i slekt hvordan henger  alt dette sammen ang slektskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Det var ikke det dette handlet om Anne .

Hei igjen Jan Harald

Jeg har vaert "offline" en lang periode, og leser at ditt emne har naat nye hoyder.

Jeg leser ogsaa at det er en del klipp og lim vedrorende sitater, som berorer mine innlegg.

Enkelte ganger kalles jeg Ole, andre ganger Ole Petter Eriksen. Den slektsforskeren du kaller Petter, vet jeg intet om.

Jeg vil sette meget stor pris vedrorende sitater, av mine innlegg, at sitatet er korrekt gjengitt og med nr. ved mine innlegg.

Ved den fremgangsmaaten, vil leseren selv lese, hva jeg har skrevet.

Avslutningsvis, jeg har aldri sent deg en PM ei heller E-Mail. 

Dette til orientering for deltakere i debatten.

Jeg onsker ogsaa at du folger de mange velmente raad fra deltakere i dine innlegg/emner (sitater, kildegrunnlag mm).

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jan Harald

Jeg har vaert "offline" en lang periode, og leser at ditt emne har naat nye hoyder.

Jeg leser ogsaa at det er en del klipp og lim vedrorende sitater, som berorer mine innlegg.

Enkelte ganger kalles jeg Ole, andre ganger Ole Petter Eriksen. Den slektsforskeren du kaller Petter, vet jeg intet om.

Jeg vil sette meget stor pris vedrorende sitater, av mine innlegg, at sitatet er korrekt gjengitt og med nr. ved mine innlegg.

Ved den fremgangsmaaten, vil leseren selv lese, hva jeg har skrevet.

Avslutningsvis, jeg har aldri sent deg en PM ei heller E-Mail. 

Dette til orientering for deltakere i debatten.

Jeg onsker ogsaa at du folger de mange velmente raad fra deltakere i dine innlegg/emner (sitater, kildegrunnlag mm).

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Ja det er rett . Du har ingen ting med petter og gjøre . Du Ole Petter Eriksen har hjelp meg masse , Takk for god hjelp her på forumet .

Solen skinner i dag ha en fin helg Ole og kos deg masse :) Men du har helt rett at det har nådd nye høyder . Når en Svein A  sansynlig fake profil her på forumet innleg 274 kan legge ut så mye useriøst om minn familie er det et lavmål . Ja dette har nådd nye høyder . isted for slekt og forsning er det heller noen her på forumet som liker og skrive tull og skjitt om familier . Tris men sant ;(

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store DNA testen vi  vi fikk svar på fra Sverige , viser sitat : "Testen utesluter inte ett släktskap till Jan Bernadotte af Wisborg". Sitat slutet.

Dette betyr akkurat det som står der, og ikke at dere er i slekt med Bernadotte. 

Hei igjen . Da må jeg nok spørre dere en gang til . Jeg har prøvd så godt jeg kan og finne ut av hvordan vi kan ha DNA matches i direkte test mot slekten Bernadotte test tatt

Som du ser over, så er det altså ingen grunn til å tro at dere er i slekt med Bernadotte. Det er heller ingen grunn til å bruke mer tid på dette, ettersom slektskap verken er bevist eller sannsynliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette betyr akkurat det som står der, og ikke at dere er i slekt med Bernadotte. 

Som du ser over, så er det altså ingen grunn til å tro at dere er i slekt med Bernadotte. Det er heller ingen grunn til å bruke mer tid på dette, ettersom slektskap verken er bevist eller sannsynliggjort.

Jean Baptiste Bernadotte 1763 - 1844 født i Frankrike. Den første Bernadotte i Sverige. Ble valgt til Sveriges konge i 1810 (overtok tronen i 1818)  og fikk navnet Carl Johan. Senere etterkommere bruker navnet Bernadotte.

SVÆRT lite trolig at familien Fosse har noen tilhørighet her..

Endret av Grete Jøraas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei i natten.
Må si jeg beundrer alle dere som fortsatt orker å besvare Jan Harald i hans streben etter å tilhøre slekter med såkalt "blått blod". Han kommer aldri til å gi seg på dette punktet. Jo blåere jo bedre, - det må være hans motto,- uansett om det er sannsynlig at det er hans slekt eller ikke. DNAet tolkes som han selv føler for,- bare det er adelig så er det greit- IKKE SANT, JAN HARALD?
Nå er jeg direkte kvalm av dine forsøk på hele tiden å være bedre enn andre, uten at det er det minste hold i dine påstander og tolkninger av DNA, - og du er ikke i det hele tatt villig til å lytte til andre erfarne slektsforskere her på forumet som utallige ganger har forsøkt å hjelpe deg og få deg på rett spor i forhold til slekt og DNA.
JAN HARALD,- du kjører ditt eget løp og bryr deg katta om hvilke råd andre kommer med!!!!Er det mulig å være så innsnevret og uvillig til å ta innover seg hva andre som vet hva de snakker om, mener og tror om dine DNA?
For min del er det den sanne og virkelige slekta som betyr noe,- om de er fattiglemmer eller rike bønder, uækte barn, kvindfolk eller straffedømte spiller da ingen rolle,- DE ER MINE FORFEDRE på godt og vondt , og det er det som betyr noe: SLEKT OG FORFEDRE uansett stilling og stand! !!FÅ OPP ØYA, JAN HARALD! Vær du glad i den slekta du har, uten å måtte opphøye alle til adelige!!!!

MVH Mette Søreide

Endret av Mette Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei i natten.

Må si jeg beundrer alle dere som fortsatt orker å besvare Jan Harald i hans streben etter å tilhøre slekter med såkalt "blått blod". Han kommer aldri til å gi seg på dette punktet. Jo blåere jo bedre, - det må være hans motto,- uansett om det er sannsynlig at det er hans slekt eller ikke. DNAet tolkes som han selv føler for,- bare det er adelig så er det greit- IKKE SANT, JAN HARALD?

Nå er jeg direkte kvalm av dine forsøk på hele tiden å være bedre enn andre, uten at det er det minste hold i dine påstander og tolkninger av DNA, - og du er ikke i det hele tatt villig til å lytte til andre erfarne slektsforskere her på forumet som utallige ganger har forsøkt å hjelpe deg og få deg på rett spor i forhold til slekt og DNA.

JAN HARALD,- du kjører ditt eget løp og bryr deg katta om hvilke råd andre kommer med!!!!Er det mulig å være så innsnevret og uvillig til å ta innover seg hva andre som vet hva de snakker om, mener og tror om dine DNA?

For min del er det den sanne og virkelige slekta som betyr noe,- om de er fattiglemmer eller rike bønder, uækte barn, kvindfolk eller straffedømte spiller da ingen rolle,- DE ER MINE FORFEDRE på godt og vondt , og det er det som betyr noe: SLEKT OG FORFEDRE uansett stilling og stand! !!FÅ OPP ØYA, JAN HARALD! Vær du glad i den slekta du har, uten å måtte opphøye alle til adelige!!!!

MVH Mette Søreide

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr så dette spørsmålstegnet? Mener du i fullt alvor at du ikke forstår hva jeg mener?
Jan Harald, du må prøve å se deg selv som en person i dette slektsdramaet ditt.!!!!
Hvor sannsynlig er det at en person,- i dette tilfelle du Jan Harald Fosse, Skal ha forgreininger til både det norske, svenske, tyske og ikke for å forglemme hele det europeiske kongehus + keisere osv.?

Jeg sier ikke mer, -hvis du ikke forstår mine spørsmålstegn, sier det jo bare litt om hvor du står og hvor mye selvkritikk du er villig til å ta, eller helst ikke ta, i denne såkalte slektsforskningen din.

Dette er jo bare skammelig!

Mvh Mette som har gitt deg mange råd tidligere.

NOK ER NOK!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det klikket helt her nå ?

jeg anbefaler deg og ikke sitte her på forumet og skrive i  fylla Mette Søreide

mvh

jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en påstand du ikke kan god for i det hele tatt, Jan Harald, og jeg ber deg om å be om unnskyldning for dette!!!! Det er en påstand tatt ut fra intet!!! Jeg mener hvert ord jeg har skrevet, og det har absolutt IKKE NOE MED FYLL Å GJØRE! SKAM DEG for å komme med slike beskyldninger. Det sier bare litt om hva du står for!

Endret av Mette Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.