Gå til innhold
Arkivverket

Hildur Marie Iversen Født 23 Feb 1907 fra osterøy eller lindås ,

guest
 Del

Recommended Posts

Hei og god morgen , Dette ser du jeg har skrevet lengre opp orginalen sertvikatet er sendt til yngve Nedrebø på statsarkivet i Bergen .Ellers om du lurer på noe kontakter du Bernadotte & Falk i Sverige .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at dette sertifikatet beviser noe som helst. Ikke forstår jeg alle kronene på det heller... Hva betyr det? At noen har slekt i Tyskland er jo for så vidt greit, men poenget er at hvis en har en oldefar som er sønn av keiseren ville jo dette slått ut mer enn å bare vise til Tyskland...

Så har den svenske kommentatoren (hvem nå dette er) grovt feilsitert sertifikatet. Han skriver at "Testet visar enligt certifikatet : ANCESTRAL ORIGIN MATCHES OCCOR IN GERMANY ( Familien Brandenburg , and Prussia) ". Det står det jo ikke i sertifikatet! Der står det "ANCESTRAL ORIGIN MATCHES OCCUR IN GERMANY (Brandenburg, East Preussia and Preussia)", altså ingenting om en FAMILE Brandeburg men OMRÅDET Brandeburg. Med andre ord: Der foreligger ut fra dette sertifikatet overhodet intet bevis for slektskap med keiseren!

Så Jan Harald, har du et dokument, DNA-test eller liknende som beviser slektskap med keiseren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at dette sertifikatet beviser noe som helst. Ikke forstår jeg alle kronene på det heller... Hva betyr det? At noen har slekt i Tyskland er jo for så vidt greit, men poenget er at hvis en har en oldefar som er sønn av keiseren ville jo dette slått ut mer enn å bare vise til Tyskland...

Så har den svenske kommentatoren (hvem nå dette er) grovt feilsitert sertifikatet. Han skriver at "Testet visar enligt certifikatet : ANCESTRAL ORIGIN MATCHES OCCOR IN GERMANY ( Familien Brandenburg , and Prussia) ". Det står det jo ikke i sertifikatet! Der står det "ANCESTRAL ORIGIN MATCHES OCCUR IN GERMANY (Brandenburg, East Preussia and Preussia)", altså ingenting om en FAMILE Brandeburg men OMRÅDET Brandeburg. Med andre ord: Der foreligger ut fra dette sertifikatet overhodet intet bevis for slektskap med keiseren!

Så Jan Harald, har du et dokument, DNA-test eller liknende som beviser slektskap med keiseren? 

Før innlegg 350 ble redigert,sto både fullt navn og adresse på den svenske kommentatoren.

Ser at det nå er tatt bort. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har er ikke mye  ang dna testen. Denne testen er ikke noe jeg har med og gjøre . Så da for de som sitter på testen legge den ut her . Det jeg la ut her var det lille jeg hadde fått . Så jeg har nå skrevet til de som sitter på testen at det må legges ut på arkivet for og legge alt tvil til bake . Jeg lever godt som Fosse . For og si det sånn jeg er mer opptatt av Norske røtter en keiser røtter . Dere for komme på banen nå med testen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne testen er ikke noe jeg har med og gjøre med Jonny .  Men jeg har undersøkt og ringt litt i dag sertvikatet er 100 prosent ekte ingen tvil om det . Men hvor langt til bake i tid  vi var  slekt med brandenburg Hohenzollern for bli uvist ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant sertifikat. Nesten enda mer interessant er alle "angry pixels" rundt flere relevante områder i bildet.

Sammenligning i svart/hvitt utifra threshold. Se rundt "Øyvind Fosse" og case number.

attachicon.gifpixels1.jpg

Og her hvor levels er justert.

attachicon.gifpixels2.jpg

Nesten så man skulle tro det var noe som var digitalt redigert i lav oppløsning. :/

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne teseten har ikke jeg noe med og gjøre Jonny .  Men jeg har undersøkt og ringt litt i dag sertvikatet er 100 prosent ekte ingen tvil om det . Men hvor langt til bake i tid  vi var  slekt med brandenburg Hohenzollern for bli uvist .. Det de sier at DNA er mot Brandenburg slektene . Derfor fikk vi dette sertvikatet som bevis i saken . Men jeg stilte et spørsmål om hvor langt til bake i tid det var ,så jeg ønsker et svar på det ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Lars Harald. Greit nok at sertifikatet er ekte, men det sier veldig lite. Det eneste det sier er at du har genetiske spor i Tyskland, nærmere bestemt Brandenburg, Øst-Preussen (området rundt Kaliningrad i dag, gamle Königsberg) og Preussen. Det sier ikke, så vidt jeg kan se, at du har det minste spor av Hohenzollern eller noen andre spesifike tyske slekter. Da må du sammenlikne med folk av Hohenzollern, noe som du vel ikke har gjort? HVIS du sammenlikner din egen slekt (altså direkte mannlig linje fra Andreas Elias) med nålevende Hohenzoller-folk, så er dette så nær slekt at du ville få til svar at du er tremenning / firmenning med dem. Hvis du IKKE har gjort en slik test og fått dette resultatet, kan du 100 prosent se bort fra nært slektskap med keiseren... At vi så ALLE er i slekt bare vi går langt nok tilbake, er jo en helt annen sak ;-) Innen du eventuelt kan skilte med en fullgod DNA-test som viser nært slektskap, ville jeg lagt veldig lavt i terrenget... Men det er selvsagt mitt personlige råd :-) Ha en fin helg både deg og dine :-) Beste hilsener Jonny

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen . Jeg legger dette ut så for det heller stå sån , Jeg legger også med en KOPI  av orginal sertvikatet , 100 prosent ekte og ikke noe tull . Bruker kunn Fosse navnet så jeg ikke sårer noen . Dette betyr ikke at keisern er min oldefar men at slekten har ett opphav fra Brandenburg, Øst-Preussen (området rundt Kaliningrad i dag, gamle Königsberg og Preussen . Fakta bevist i dna . Jeg sitter ikke på mer info en dette . Men jeg har veldig lyst til og prøve om det finnes aner  til Brandenburg og gamle Königsberg . vi for se hva som dukker opp . Jeg har ikke mer om denne sak da det er andre i slekten som sitter på mer info . Men mye peker på at denne familie historien kan være rett og at Willhelm II har lagt fra seg mer en fest og dans i Norge .

Så spørs det om noen har bet 3700 kr for og legge ut en fake dna test . Dette står på mine familie tree som slekt .

H F H
N/A
Y-DNA HAPLOGROUP

House of hohenzollern , Brandenburg, Prussia, Slekt og aner .

2nd Cousin -3 Cousin

Stadsarkivet i Bergen Mitt namn är ---------------------------------------------------- Elias Fosse var min morfar, och jag skriver på vägnar av familjen Fosse om Anders Elias Fosse ursprung. Jag har följt debatten under en längre tid och vill komma med följande synpunkter som jag tycker är viktigt för debatten. I många år har debatten gått om huruvida Anders Elias Fosse är son av Kejsar Wilhelm II Av Tyskland. Kirkeboken i Bergen visar att detta inte stämmer. Familjen Fosse menar att detta är fel på grundval av nedannämda orsaker. 1. Anders Elias Fosse uttalade att Kejsaren var hans far, något han gav uttryck åt till sin familj. Själv vet jag att han hade bild av Kejsaren i sitt hem, har själv sätt det. 2. Alla uttalanden om Kejsarens besök under Anders uppväxt. Vi har brev och filmad intervju på detta. Intervjuer som är gjorda av folk som känner till och har hört. 3. Familjen tycker det också verkar underligt att det inte finns något jordmorsprotokoll som ju är brukligt. 4. Det viktigaste är Y-DNA som har tagits av Anders son, Harry Fosse, och som analyserats av Bernadotte & Falk i Sverige. Jag har haft täta kontakter med företaget om detta. Vi har fått ett certifikat på analysen av Y-DNA provet. Eftersom det är ett Y-DNA test (det största) går det endast på mans linjen. Testet visar enligt certifikatet : ANCESTRAL ORIGIN MATCHES OCCOR IN GERMANY ( Familien Brandenburg , and Prussia) Översatt till svenska : Fäderneärvd persons härkomst, stämmer överens, inträffar på Tyskland ............. Allt pekar på familjen Hohenzollern, eftersom detta är Hohenzollerns familj område. Detta visar att det som står i Kirkeboken inte kan vara rätt eftersom Harry Fosses Y-DNA visar något helt annat, alltså mot Tyskland och Hohenzollern . Någon annan möjlighet är svår att utläsa. Skickar också en bild på certifikatet.

post-5205-0-41983500-1467292166_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen . Jeg legger dette ut så for det heller stå sån , Jeg legger også med en KOPI  av orginal sertvikatet , 100 prosent ekte og ikke noe tull . Bruker kunn Fosse navnet så jeg ikke sårer noen . Dette betyr ikke at keisern er min oldefar men at slekten har ett opphav fra Brandenburg, Øst-Preussen (området rundt Kaliningrad i dag, gamle Königsberg og Preussen . Fakta bevist i dna . Jeg sitter ikke på mer info en dette . Men jeg har veldig lyst til og prøve om det finnes aner  til Brandenburg og gamle Königsberg . vi for se hva som dukker opp . Jeg har ikke mer om denne sak da det er andre i slekten som sitter på mer info . Men mye peker på at denne familie historien kan være rett og at Willhelm II har lagt fra seg mer en fest og dans i Norge .

Så spørs det om noen har bet 3700 kr for og legge ut en fake dna test . Dette står på mine familie tree som slekt .

H F H

N/A

Y-DNA HAPLOGROUP

House of hohenzollern , Brandenburg, Prussia, Slekt og aner .

2nd Cousin -3 Cousin

Stadsarkivet i Bergen Mitt namn är ---------------------------------------------------- Elias Fosse var min morfar, och jag skriver på vägnar av familjen Fosse om Anders Elias Fosse ursprung. Jag har följt debatten under en längre tid och vill komma med följande synpunkter som jag tycker är viktigt för debatten. I många år har debatten gått om huruvida Anders Elias Fosse är son av Kejsar Wilhelm II Av Tyskland. Kirkeboken i Bergen visar att detta inte stämmer. Familjen Fosse menar att detta är fel på grundval av nedannämda orsaker. 1. Anders Elias Fosse uttalade att Kejsaren var hans far, något han gav uttryck åt till sin familj. Själv vet jag att han hade bild av Kejsaren i sitt hem, har själv sätt det. 2. Alla uttalanden om Kejsarens besök under Anders uppväxt. Vi har brev och filmad intervju på detta. Intervjuer som är gjorda av folk som känner till och har hört. 3. Familjen tycker det också verkar underligt att det inte finns något jordmorsprotokoll som ju är brukligt. 4. Det viktigaste är Y-DNA som har tagits av Anders son, Harry Fosse, och som analyserats av Bernadotte & Falk i Sverige. Jag har haft täta kontakter med företaget om detta. Vi har fått ett certifikat på analysen av Y-DNA provet. Eftersom det är ett Y-DNA test (det största) går det endast på mans linjen. Testet visar enligt certifikatet : ANCESTRAL ORIGIN MATCHES OCCOR IN GERMANY ( Familien Brandenburg , and Prussia) Översatt till svenska : Fäderneärvd persons härkomst, stämmer överens, inträffar på Tyskland ............. Allt pekar på familjen Hohenzollern, eftersom detta är Hohenzollerns familj område. Detta visar att det som står i Kirkeboken inte kan vara rätt eftersom Harry Fosses Y-DNA visar något helt annat, alltså mot Tyskland och Hohenzollern . Någon annan möjlighet är svår att utläsa. Skickar också en bild på certifikatet.

Jeg legger dette ut . Jeg har ingen logisk forklaring på Ydna til Brandenburg  og prussia slekten . Men siden jeg fikk dette og hvordan DNA funker har jeg snart ikke noe peiling på ,  Denne fikk jeg til sendt av en som sier at dette er rett linje , Jeg orker ikke og grave i aner og DNA lengre . Men Y DNA skal jo gå på fars siden ,  dette er ikke på fars siden . og dette er langt tilbake . Jeg har ingen logisk forklaring på denne Store Ydna testen . Håper at andre i slekten har det .

Harald Fosse

Anders Elias Fosse

Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum

Malene Eriksdatter Sviggum

Ingeborg Iversdatter Marifjøra

Malene Clausdatter Marifjøra R

Claus Rumohr Reutz

Adam Hansen Reutz

Hans Reutz Eriksson Reutz, af Dahlsøren

Inger Mogensdatter Hauge

Karen Johansdotter Eide

Maren Jørgensdatter Teiste, Walrafn

Anne Finnsdatter Walrafn, til Samsal og Sørumgaard

Finn Hanssøn Rostvik Kruckow, til Sørumgaard

Hans Jenssøn Rostvig, Rostvig

Marine Henningsdatter Podebusk

Kirsten Jensdatter Falk

Birgitta Abrahamsdotter (tjurhuvud)

Merete Pedersdatter Budde

Bengt Ebbesson Pik

Bodil Bengtsdotter (Pik)

Karin Lagesdotter (Sparre)

Anna Karlsdotter (Vinstorp)

Ebba Eriksdotter (Vasa)

Margaretha Eriksdotter Leijonhufvud, Drottning av Sverige

Elisabet Gustavsdotter Vasa av Sverige, Prinsessa, Herzogin zu Mecklenburg-Gadebusch

Margarete Elisabet, Herzogin von Mecklenburg

Sofie Elisabeth von Mecklenburg-Güstrow, Herzogin zu Braunschweig-Lüneburg, Fürstin zu Wolfenbüttel

Ferdinand Albrecht I von Braunschweig-Lüneburg, Fürst zu Braunschweig-Wolfenbüttel-Bevern

Ferdinand Albrecht II Duke of Brunswick-Wolfenbüttel

HH Duchess Louise Amalie von Guelph of Brunswick-Luneburg

Prince Augustus William of Prussia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tull, Jan Harald, du må få den keiseren ut av hodet ditt. På Y-DNA er det IKKE funnet noe slektskap til konger eller keisere, eller andre navngitte slekter for den saks skyld, men de antyder et opphavssted for Y-DNA langt, langt tilbake i tid. For mange hundre år siden, eller enda mer. Hvis du faktisk ønsket å finne ut mer i stedet for å tulle med keisergreiene dine, så hadde du heller kontaktet din slektning som tidligere avga DNA til Y-DNA for å få en utvidet test for sammenlikning

Og hva angår din autosomale test - så må du få hjelp av noen som har peiling på det. Det er ikke tatt test av "House of Hohenzollern" som ligger ute på FTDNA, så her må du ha misforstått totalt. Ingen kan helpe deg med dine tester uten å ha tilgang til dem.

Mange har aner fra Tyskland, det har forsåvidt jeg også. Det gjør meg ikke i slekt med konger og keisere.

Og - du vet at du skal bruke fullt navn her, hvorfor i alle dager har du fjernet det (nå igjen)?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .Det er ingen som antyder men fakta ang YDNA til Brandenburg og prussia  . DNA antyder ikke den viser korrekt slekt . Den DNA testen vi tok får noen år siden her på arkivet var en liten 16 markører  som familien tok lenge før arnfrid meland sendte inn den fra arkivet . Denne 16 markører DNA har jeg ennå og den viser jo 100 prosent slekt i hytt og pine , Den er alt for svak for og vise noe form for slekt mot noen. Det sier også alle som kan litt om DNA .  At dere sier ang denne 16 markører testen viser korekt bevis ang slekt blir feil etter mange sitt syn da denn blir for svak , Da er jo jeg i slekt 100 prosent matches med halve Europa og har 100 prosent på DYS på 16 markører med halve Europa vist vi skal forholde oss til den svake testen  . Men vi har jo tatt mange store testen så hva er da problemet  ?. Ydna viser 100 prosent slekt til Brandenburg og prussia, Testen er tatt av det største DNA selskap Bernadotte & Falk . så jeg trodde det var mer en nok bevis . Men jeg finner jo ikke noe kilder på slektskap i Norske-arkivet ang dette til Brandenburg . Så og ligge bort keiser saken nå blir jo helt feil . Det er 100 prosent bekrftetet at Fosse slekten var gode venner med keisern willhelm II ,  Som var på Fosse gard nesten vær sommer på besøk hos mine slektinger . Filmet og bevist fra flere hold . Det er også 100 prosent sikkert at Anders Elias Fosse hadde mye kontakt med Willhelm II da han var et barn . Så og legge dette under teppe nå som vi er ganske nærmt blir 100 prosent FEIL . Dette er også 100 prosent sant . Fakta Fosse slekten var gode venner med den Tyske keiser samt at vi har DNA som viser at vi til hører disse områder fra Hohenzollern -Brandenburg det er også 100 prosent rett fakta .

mvh Jan

Endret av Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nok en gang - så har du ikke lest det jeg skrev. Du poster og poster helt ukritisk. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du poster her i det hele tatt, når du aldri ønsker å lytte til andres råd. Da er det jo ingen som kan hjelpe deg. Når alle andre er idioter og du selv vet best, da er det vel på tide å legge inn årene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Inger . Det er bare og avslutte her på arkivet . Husk Inger jeg ser på ingen her som Idioter , Men denne keiser saken kan jeg fra A til Å . Alt fra bygdehistorien til denne DNA testen som beviser slekt til Brandenburg .  Inger jeg takk deg og alle sammen her på arkivet  ikke minst Takk for meg her på arkivet . Lykke til videre alle sammen . Men husk det som jeg har skrevet innlegg 363 er Fakta 100 prosent slektskap til disse slekter av Tyske Adelslekter  ! . Takk for meg :

Mvh Jan Harald Fosse .

Endret av --------------- slutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Inger . Det er bare og avslutte her på arkivet . Husk Inger jeg ser på ingen her som Idioter , Men denne keiser saken kan jeg fra A til Å . Alt fra bygdehistorien til denne DNA testen som beviser slekt til Brandenburg .  Inger jeg takk deg og alle sammen her på arkivet  ikke minst Takk for meg her på arkivet . Lykke til videre alle sammen . Men husk det som jeg har skrevet innlegg 363 er Fakta 100 prosent slektskap til disse slekter av Tyske Adelslekter  ! . Takk for meg :

Mvh Jan Harald Fosse .

Eg seier ikkje meir enn det som eg så........... Herregud, hvor går grensen for dette våset? Er det mulig å være så sneversynt? Jeg lovte meg selv at jeg ALDRI mer skulle la meg involvere i denne saken, men den provoserer meg så til de grader!!!!!!Har du noen gang tenkt Jan Harald Fosse, at det er lov å bruke sunn fornuft?? At det er tillat å se med kritiske øyne på det man får "servert" på internett?

Eller er det slik at alt som ligger på nett kan slukes rått uansett hva primærkildene sier?

Og Jan Harald, kan du svare meg på hva som menes med en primærkilde?

Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Dette er jo bare tull, Jan Harald, du må få den keiseren ut av hodet ditt. På Y-DNA er det IKKE funnet noe slektskap til konger eller keisere, eller andre navngitte slekter for den saks skyld, men de antyder et opphavssted for Y-DNA langt, langt tilbake i tid. For mange hundre år siden, eller enda mer. Hvis du faktisk ønsket å finne ut mer i stedet for å tulle med keisergreiene dine, så hadde du heller kontaktet din slektning som tidligere avga DNA til Y-DNA for å få en utvidet test for sammenlikning

Og hva angår din autosomale test - så må du få hjelp av noen som har peiling på det. Det er ikke tatt test av "House of Hohenzollern" som ligger ute på FTDNA, så her må du ha misforstått totalt. Ingen kan helpe deg med dine tester uten å ha tilgang til dem.

Mange har aner fra Tyskland, det har forsåvidt jeg også. Det gjør meg ikke i slekt med konger og keisere.

Og - du vet at du skal bruke fullt navn her, hvorfor i alle dager har du fjernet det (nå igjen)?

Ang den 17 Markører dna testen har jeg alt fått forklart at den er fake . Det er også blitt forklart fra GENA i brev og tlf .  At det tar opp mot ti dager vanligvis og analysere en DNA  test fra Gena ikke to eller tre dager. Så det er nok en gjeng her på arkivet som har heller vert med på og ødelgge denne sak med fake dna tester .

Det jeg har gjort er og filmet dokumentert i brev og andre kilder at denne historien har trofaste røtter . Ikke fake og tull som mange av dere her har holdt på med . Trist at denne sak har blitt til en hets mot min familie og forfalsking av viktige dokumenter,  Trist og leit at saken gikk over til trakasering og forfalskning . Det vi nå må forhlde oss til er DNA  testen som er tatt fra Bernadotte & Falk Aktiebolag 111 test og ikke en faket 17 markører .

Til Jan Harald Fosse,

Vi ble gjort oppmerksom på at det foregår en diskusjon om hvor lang tid GENA bruker på utsendelse av analysesvar. Som det står på våre nettsider, bruker GENA fra 5 til 10 arbeidsdager fra prøven mottas til utsendelse av rapporten. Vi har svært sjeldent avvik fra tidsbruken, og i så tilfelle gir vi beskjed. Øverst på rapportene står både dato for mottatt prøve og dato for rapport, som er samme dag som utsendelse. For din prøve gikk det fem arbeidsdager. Dersom postgangen er sen, kan vi ikke være ansvarlige for denne.

Mvh Ragne Farmen

Ragne Kristin Farmen, dr. philos

Daglig leder

GENA - Institutt for DNA analyse

Prof. Olav Hanssensvei 7A

4021 Stavanger

Denne meldingen inneholder konfidensiell informasjon og er kun ment for personen(e) i adressefeltet. Dersom du har mottatt denne meldingen ved en feil, vennligst informer meg og slett meldingen. Meldingen er sjekket for datavirus av Norton Antivirus Corporate Edition og Trend Micro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang den 17 Markører dna testen har jeg alt fått forklart at den er fake . Det er også blitt forklart fra GENA i brev og tlf .  At det tar opp mot ti dager vanligvis og analysere en DNA  test fra Gena ikke to eller tre dager. Så det er nok en gjeng her på arkivet som har heller vert med på og ødelgge denne sak med fake dna tester .

Det er en ganske alvorlig påstand du kommer med her, at testen som ble tatt av Gena er "fake". Tror du bør trekke tilbake denne påstanden. Meg berører den jo ikke. Jeg stopper her, ingen grunn til å diskutere med et useriøst spøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ganske alvorlig påstand du kommer med her, at testen som ble tatt av Gena er "fake". Tror du bør trekke tilbake denne påstanden, den er faktisk ganske alvorlig. Meg berører den jo ikke. Jeg stopper her, ingen grunn til å diskutere med et spøkelse.

Det er ikke min påstand men hva jeg har fått av info i denne sak .

Det er nok for meg her . Jeg er faktisk blitt redd dere . Farlige greier mange av dere holder på med her på dette forumet . alt hets og masse annet . Jeg er faktisk blitt redd dere ...  Mange av dere  er  Farlige folk  og jeg har fått nok  ,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Jan Harald Fosse,

Den 28. august 2013 så gav du deg ut på en genealogisk reise – du og din familie opprettet da en tråd her på forumet for å få endret en kirkebokoppføring dere mente var gal. Mange, inkludert undertegnede – gav store mengder hjelp – og ikke minst – fikk dette inn på riktig vei. Fra den starten i 2013 har deres genealogiske krumspring tatt uante svinger. Her har man hoppet fra Tyske Keisere, til Kongelige Relasjoner og ikke minst – forskjellige kjente personligheter.

De fleste linjer du har trukket – har beviselig vært feil, eller har sitt utspring i oppgulp og rariteter. Den ene linjen som kanskje kunne vært interessant – ut fra dine interesser – har du unnlatt å jobbe ordentlig med, og mangler fremdeles brikkene som du ble oppfordret til å lete etter. I alle disse årene har dere konsekvent nektet å ta til dere fakta – uansett hvilken vinkling dette har hatt. Men i det minste har denne saken fått noen fornuftige vinkler – DNA er trukket frem, og mange har fått innblikk i hvordan dette fungerer – og ikke fungerer.

Jeg har også mottatt og besvart direktemeldinger og telefoner fra deg. Både under samtale og svar har jeg gang på gang rådet deg til å være ytterst forsiktig med å stole blindt på de tredjepartskilder du måtte komme over. Jeg har også rådet deg til å få profesjonell hjelp til å forstå og tolke DNA-resultater – men i stedet gjør du det motsatte, og får både deg og din slekt lengre og lengre ut i den genealogiske hengemyren.

Det har vært en prøvelse å følge de innlegg som er gjort, både av deg og dine slektninger. De hopper, de trekker frem aspekter som ikke angår tråden – de blir slettet og de endres. Det er denne tråden et godt eksempel på – den var i utgangspunktet ment å følge din farmors slekt – Hildur Marie Iversen (1907-1977). Men som så mange ganger tidligere, sporer den helt av og man er tilbake på eventyret om Keiser Wilhelm II. Et eventyr som har blitt tilbakevist til gangs.

DNA trekkes frem for å legitimere sine krav, men i stor grad vises det også til liten eller ingen forståelse for hvordan DNA faktisk fungerer. Hvorfor man på død og liv skal ha en relasjon til denne Keiseren er for meg uforståelig. Samtidig blir det vanskelig å ta deres forsøk på å benytte DNA særlig seriøst. Andre aktører her på forumet har kommet med muligheter for å kunne kryss-sjekke, det er gitt god innføring i hva man kan forvente – og hva man ikke kan forvente fra DNA.

Lørdag 15. februar 2014 hadde dere en større artikkel i Aftenposten hvor man hadde denne saken oppe. Rundt samme tid ble det rykket inn et innlegg her på forumet hvor man la denne saken død. Som det står skrevet i Aftenposten: «Noen av familiemedlemmene bruker fortsatt keisernavnet, men Øyvind Fosse erkjenner at han er en Fosse, ingen Hohenzollern. Han forteller at han er blitt utsatt for svindel, men understreker at familien aldri har forsøkt å lure noen.» - og med referanse til innlegget på forumet så skrives det videre: «- Nå har familien definitivt en ryddejobb å gjøre, innrømmer han (Ø. Fosse)».

Her burde saken være avsluttet. Det var klart at faktagrunnlaget ikke kunne bygge opp om denne historien. I tillegg så kom det også frem noe som jeg og noen andre poengterte tidlig, at brevet dere brukte som bevis fra angivelig Kong Juan Carlos i Spania var falskt. Hohenzollern familien avskrev hele historien – og hadde det vært meg, hadde jeg her vært sjeleglad for at det ikke ble noe rettslig etterspill fra hverken Spania eller Tyskland. Men det tok ikke mange måneder før dere var i gang igjen.

Den 25. mai 2014 var det NRK som gav dere spalteplass. Historien kom frem igjen, og fokuset var nå over på DNA. I artikkelen i Aftenposten bare noen måneder tidligere ble det avfeid av Hohenzollern familien at det hadde vært kontakt. At dette enten var oppspinn eller forfalskning. Men jammen meg så brukte du, Jan Harald – den samme referansen i denne artikkelen.

Jeg gikk lei, lei av å forsøke å rettlede deg og din familie – lei av å kontinuerlig se at det arbeidet som ble lagt ned ble tvert overgått og raskere løsninger ble foretrukket. Vi som har hjulpet dere, vil jeg mene har gjort dette i sin beste mening. Som takk, blir man her satt i et lys som mennesker man bør sky, mennesker som er farlige. Det er en sterk beskyldning du kommer med her – jeg regner med at du forstår rekkevidden av det du sier.

Du og din familie må gjerne være uenige med fakta. Dette er det som er nedskrevet, dette er hva en rekke forskjellige kilder forteller. Dere tviholder derimot på en historie uten noe holdbart belegg. Det må dere for all del få lov til – men i så fall vil jeg be deg, Jan Harald – i det minste ha respekt for de mennesker som sitter her og prøver å hjelpe. Det er deres tid du kaster bort. Det er deres arbeid som du kullkaster og tråkker på.

Du forstår det kan hende ikke, men skikkelig forskning krever mye tid og mye arbeid. Alene har jeg brukt en rekke timer på å hjelpe deg, om ikke annet kan jeg bare håpe at noe av arbeidet i det minste er til glede for noen. Så mange mennesker har etter beste evne hjulpet deg og din familie. Dette er ikke noe man får betalt for, dette er noe man gjør på eget initiativ og fritid.

Når man samtidig stiller spørsmål til om testen fra GENA i Stavanger er falsk – da må jeg stille spørsmålet; forstår du hvor alvorlig denne saken begynner å bli? Jeg vil svare på spørsmålet selv, og jeg er tilbøyelig til å svare at det forstår du ikke. Hadde du gjort det hadde du ikke kommet med slike grunnløse og injurierende påstander.

Nå tar denne debatten en retning som ingen er tjent med. Jeg håper du i det minste kan sette pris på det arbeidet som er gjort for deg og din familie. At dere ikke er fornøyd med resultatet, er i alle fall ikke de som har bistått dere sin feil. Jeg slutter meg til forslaget fra Berit Carlsen om at tråden stenges. Samtidig vil jeg be deg og din familie om å tenke dere grundig igjennom hva dere ønsker å oppnå før man oppretter nye tråder.

Faktagrunnlaget vil ikke endres.

j-h-fosse-anetre-web.jpg

Endret av Kjell Arne Brudvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg støttar 100% forrige innlegg, men eg meiner at det burde ha vore teke ein utvida y-dna test på fleire markørar av dei to personane som vart testa av GENA. Om Fosse-slekta ynskjer eit svar med endå fleire strekar under er det denne enden ein må ta tak i, og det har vel vore sagt tusen gonger før. Men dette er kanskje ikkje JHF interessert i, fordi han veit at konklusjonen vil verte den same som før og at det nok ein gong vil verte bevist at Anders Elias Fosse er son til han som står oppgitt som far i kyrkjeboka.

Elles tykkjer eg at det er både trist og irriterande at det bevisst er lagt inn feil informasjon om Anders Elias Fosse på Geni. Dei fleste som legg ut og redigerer informasjon der ynskjer at det dei driv med skal vere korrekt, og eg meiner at dette øydelegg både for Geni, brukarane og for andre som måtte vere interesserte i Anders Elias Fosse si slekt som slår opp der og som ikkje har følgt med på dette forumet. Sjølvsagt har alle eit ansvar for å vere kritisk til den informasjonen som ligg der og kjeldesjekke den, men ein forventar likevel at folk ikkje bevisst legg ut feilinformasjon med føremål å øydeleggje. Dette må vel også vere i strid med brukarvilkåra? Kan det vere ei mogelegheit at ein kurator rettar opp det som står om Anders Elias Fosse slik at denne profilen får dei rette foreldra, og at alle tre profilane vert stengt for redigering om ikkje ein kurator godkjenner eventuelle endringar?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Jan Harald Fosse,

Den 28. august 2013 så gav du deg ut på en genealogisk reise – du og din familie opprettet da en tråd her på forumet for å få endret en kirkebokoppføring dere mente var gal. Mange, inkludert undertegnede – gav store mengder hjelp – og ikke minst – fikk dette inn på riktig vei. Fra den starten i 2013 har deres genealogiske krumspring tatt uante svinger. Her har man hoppet fra Tyske Keisere, til Kongelige Relasjoner og ikke minst – forskjellige kjente personligheter.

De fleste linjer du har trukket – har beviselig vært feil, eller har sitt utspring i oppgulp og rariteter. Den ene linjen som kanskje kunne vært interessant – ut fra dine interesser – har du unnlatt å jobbe ordentlig med, og mangler fremdeles brikkene som du ble oppfordret til å lete etter. I alle disse årene har dere konsekvent nektet å ta til dere fakta – uansett hvilken vinkling dette har hatt. Men i det minste har denne saken fått noen fornuftige vinkler – DNA er trukket frem, og mange har fått innblikk i hvordan dette fungerer – og ikke fungerer.

Jeg har også mottatt og besvart direktemeldinger og telefoner fra deg. Både under samtale og svar har jeg gang på gang rådet deg til å være ytterst forsiktig med å stole blindt på de tredjepartskilder du måtte komme over. Jeg har også rådet deg til å få profesjonell hjelp til å forstå og tolke DNA-resultater – men i stedet gjør du det motsatte, og får både deg og din slekt lengre og lengre ut i den genealogiske hengemyren.

Det har vært en prøvelse å følge de innlegg som er gjort, både av deg og dine slektninger. De hopper, de trekker frem aspekter som ikke angår tråden – de blir slettet og de endres. Det er denne tråden et godt eksempel på – den var i utgangspunktet ment å følge din farmors slekt – Hildur Marie Iversen (1907-1977). Men som så mange ganger tidligere, sporer den helt av og man er tilbake på eventyret om Keiser Wilhelm II. Et eventyr som har blitt tilbakevist til gangs.

DNA trekkes frem for å legitimere sine krav, men i stor grad vises det også til liten eller ingen forståelse for hvordan DNA faktisk fungerer. Hvorfor man på død og liv skal ha en relasjon til denne Keiseren er for meg uforståelig. Samtidig blir det vanskelig å ta deres forsøk på å benytte DNA særlig seriøst. Andre aktører her på forumet har kommet med muligheter for å kunne kryss-sjekke, det er gitt god innføring i hva man kan forvente – og hva man ikke kan forvente fra DNA.

Lørdag 15. februar 2014 hadde dere en større artikkel i Aftenposten hvor man hadde denne saken oppe. Rundt samme tid ble det rykket inn et innlegg her på forumet hvor man la denne saken død. Som det står skrevet i Aftenposten: «Noen av familiemedlemmene bruker fortsatt keisernavnet, men Øyvind Fosse erkjenner at han er en Fosse, ingen Hohenzollern. Han forteller at han er blitt utsatt for svindel, men understreker at familien aldri har forsøkt å lure noen.» - og med referanse til innlegget på forumet så skrives det videre: «- Nå har familien definitivt en ryddejobb å gjøre, innrømmer han (Ø. Fosse)».

Her burde saken være avsluttet. Det var klart at faktagrunnlaget ikke kunne bygge opp om denne historien. I tillegg så kom det også frem noe som jeg og noen andre poengterte tidlig, at brevet dere brukte som bevis fra angivelig Kong Juan Carlos i Spania var falskt. Hohenzollern familien avskrev hele historien – og hadde det vært meg, hadde jeg her vært sjeleglad for at det ikke ble noe rettslig etterspill fra hverken Spania eller Tyskland. Men det tok ikke mange måneder før dere var i gang igjen.

Den 25. mai 2014 var det NRK som gav dere spalteplass. Historien kom frem igjen, og fokuset var nå over på DNA. I artikkelen i Aftenposten bare noen måneder tidligere ble det avfeid av Hohenzollern familien at det hadde vært kontakt. At dette enten var oppspinn eller forfalskning. Men jammen meg så brukte du, Jan Harald – den samme referansen i denne artikkelen.

Jeg gikk lei, lei av å forsøke å rettlede deg og din familie – lei av å kontinuerlig se at det arbeidet som ble lagt ned ble tvert overgått og raskere løsninger ble foretrukket. Vi som har hjulpet dere, vil jeg mene har gjort dette i sin beste mening. Som takk, blir man her satt i et lys som mennesker man bør sky, mennesker som er farlige. Det er en sterk beskyldning du kommer med her – jeg regner med at du forstår rekkevidden av det du sier.

Du og din familie må gjerne være uenige med fakta. Dette er det som er nedskrevet, dette er hva en rekke forskjellige kilder forteller. Dere tviholder derimot på en historie uten noe holdbart belegg. Det må dere for all del få lov til – men i så fall vil jeg be deg, Jan Harald – i det minste ha respekt for de mennesker som sitter her og prøver å hjelpe. Det er deres tid du kaster bort. Det er deres arbeid som du kullkaster og tråkker på.

Du forstår det kan hende ikke, men skikkelig forskning krever mye tid og mye arbeid. Alene har jeg brukt en rekke timer på å hjelpe deg, om ikke annet kan jeg bare håpe at noe av arbeidet i det minste er til glede for noen. Så mange mennesker har etter beste evne hjulpet deg og din familie. Dette er ikke noe man får betalt for, dette er noe man gjør på eget initiativ og fritid.

Når man samtidig stiller spørsmål til om testen fra GENA i Stavanger er falsk – da må jeg stille spørsmålet; forstår du hvor alvorlig denne saken begynner å bli? Jeg vil svare på spørsmålet selv, og jeg er tilbøyelig til å svare at det forstår du ikke. Hadde du gjort det hadde du ikke kommet med slike grunnløse og injurierende påstander.

Nå tar denne debatten en retning som ingen er tjent med. Jeg håper du i det minste kan sette pris på det arbeidet som er gjort for deg og din familie. At dere ikke er fornøyd med resultatet, er i alle fall ikke de som har bistått dere sin feil. Jeg slutter meg til forslaget fra Berit Carlsen om at tråden stenges. Samtidig vil jeg be deg og din familie om å tenke dere grundig igjennom hva dere ønsker å oppnå før man oppretter nye tråder.

Faktagrunnlaget vil ikke endres.

j-h-fosse-anetre-web.jpg

Hei Kjell .  Jeg skal svare deg på en sakelig måte ang GENA i Stavanger sitt utspill . Jeg tok kontakt med GENA ang hva som sto på deres nettside ,  En test av DNA  må de ha opp mot ti dager for og dyrke-analyser. Etter at jeg hadde snakket med de på tlf så sendte de også et brev til meg der de bekrefter at deres metode tar opp mot ti dager ikke to til tre dager og analyser .  Jeg spør om det går ann og  analyser DNA  test på så få dager  som 4 ,da svarte de nei det er helt umulig . Dette fikk jeg også i skriftelig form . SÅ KLART JEG STILLER DENNE TEST FRA GENA i Stavanger som fake eller at noen har mistbrukt våres tilit i denne dna testen saken. Den er ER  fake  etter de faste kilder jeg har fått fra I GENA i Stavanger  .   Dette svaret har vi også fått fra fagfolk innen DNA analysering . Det er ingen muligheter til og bevise slektskap fra en17 markører test , Det går heller ikke an og dyrke en DNA test på 2 til 4 dager . Det har jeg også fått i svar fra Gena . så slutt og skriv vås kjell . Vi vet mye mer om DNA i dag . De store Y DNA testene vi har tatt fra falk og bernadotte er jo bevist at vi har slekt til Brandenburg-Preussen .

Konge brevet

Det har vert et rettslig etterspill ang Konge brevet du kjell Arne . To personer fra det spanske hoff fikk sparken i denne sak . Faste kilder som vi sitter på Brevet ER  ikke falskt . Men jeg skal ikke skrive mer om dette konge brevet , men det er ikke falskt det vet jeg med 100 prosent sikkerhet .

1  Wikipedia og dritt skriving om våres slekt fra arkivets brukere , Mener du at vi skal ta dere seriøse ? Ja jeg er blitt redd noen av dere her på forumet , Jeg skrev lengre opp på denne siden her er det noen farlige folk på dette forumet . Det jeg mente med dette er at noen her på forumet er så inni H  intresert til og skrive dritt om andre slekter samt minn rundt om . Så har dere noe dritt og si meg ring meg heller .  ps jeg er ikke farlig .

2 Y-DNA testen 17 markører som JEG har fått svar på som ikke holder mål til noe og som arkivets brukere tvi holder på , Flere fag-folk som har hjelpt samt IGENA og Bernadotte & Falk DNA senter  sier at en 17 test ikke beviser noe form for slekt den ene eller andre vei Fakt . ... De  STORE  tester vi har tatt BEVISER  at våres Y DNA  tilhører Brandenburg-Preussen  FAKTA . . Saken dreide seg KUNN  om Anders Elias Fosse var sønn av Keiser Wilhelm II eller ikke . Som det ser ut nå så kan denne bygde historien godt være rett .

Nrk la frem saken da vi hadde fått mer fakta i saken .les selv

Dei kan vere keisaren sine oldebarn - Dokumentar - NRK

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/dei-kan-vere-keisaren-sine-oldebarn-1.11692609

Anders Elis Fosse ,

Han ble fortalt at han var sønn av den Tyske keiser . Dette er filmet og bevist i brev at den Tyske keiser hadde god kontakt med Familie Fosse og min bestefar da han var et lite barn . filmen ligger på google +. . Fakta Keisern var hos andres Elias opp til flere ganger da han var barn , Keiser Wilhelm II skal ha besøkt sitt barn i Norge ved navn Andres Elias Fosse opp til flere ganger sies det ..

Y DNA til Fosse slekten  tilhører Brandenburg-Preussen samt denne dokumeterte historien i våres slekt kan vi virkelig begynne og lure om dette er 100 prosent rett .

Det blir ikke tatt noen tester til ,

Les Brevet fra Gena .

Til Jan Harald Fosse,

Vi ble gjort oppmerksom på at det foregår en diskusjon om hvor lang tid GENA bruker på utsendelse av analysesvar. Som det står på våre nettsider, bruker GENA fra 5 til 10 arbeidsdager fra prøven mottas til utsendelse av rapporten. Vi har svært sjeldent avvik fra tidsbruken, og i så tilfelle gir vi beskjed. Øverst på rapportene står både dato for mottatt prøve og dato for rapport, som er samme dag som utsendelse. For din prøve gikk det fem arbeidsdager. Dersom postgangen er sen, kan vi ikke være ansvarlige for denne.

Mvh Ragne Farmen

Ragne Kristin Farmen, dr. philos

Daglig leder

GENA - Institutt for DNA analyse

Prof. Olav Hanssensvei 7A

4021 Stavanger

Denne meldingen inneholder konfidensiell informasjon og er kun ment for personen(e) i adressefeltet. Dersom du har mottatt denne meldingen ved en feil, vennligst informer meg og slett meldingen. Meldingen er sjekket for datavirus av Norton Antivirus Corporate Edition og Trend Micro.

Så ja denne 17 Markører test som noen av forumets brukere har lurt seg til er fake ... utrolig men sant ...skammelig av disse som har holdt på ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Gena bruker vanligvis 5-10 arbeidsdager på å sende ut analysesvar på en slik test. Folkehelseinstituttet bruker minst 2 måneder. Det er ikke fordi testen tar så lang tid, men av praktiske grunner. Denne testen ble utført rett før jul, og de utførte den raskt for at den ikke skulle ligge til over nyttår. Det har du blitt fortalt, Jan Harald (men du leser bare det som passer med historien din...). 

I en artikkel skriver Gena (Ragne Farmen) bl.a. dette: "Dette er en analyseprøve som i prinsippet tar én dag"

Hun sier også: "– I spesielle tilfeller kan politiet be om hastebehandling, f.eks. om en mistenkt sitter fengslet. Da klarer vi å gjennomføre analysen til neste dag."

https://www.nrk.no/trondelag/venter-to-maneder-pa-dna-prover-1.7700117

Dessverre har Gena nå innstilt driften pga. for lite oppdrag. Det kan dere lese mer om her: http://www.gena.no/aktuelt

Du fikk et generelt svar fra Gena på et generelt spørsmål, det kan du ikke bruke på den måten du gjør. Ragne Farmen i Gena sier altså at analysen tar én dag! Hvis det er viktig nok. Eller fordi de vil ha juleferie som alle andre, og at de hadde få oppdrag. Du har ikke fått opplysninger fra Gena om at den aktuelle testen ikke eksisterer. Dette er en svært alvorlig beskyldning mot de som har bidratt med denne testen, Jan Harald! Det innbefatter også ansatte på statsarkivet i Bergen, som så vidt jeg forstår har bevitnet mottak av testsvaret! 

Se (#890 - s. 45): https://forum.arkivverket.no/topic/186499-anders-elias-fosse/page-45#entry1597037 og (#918 - s. 46) https://forum.arkivverket.no/topic/186499-anders-elias-fosse/page-46#entry1605615 i tråden om Anders Elias Fosse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kan leve så mye de vil  i sin egen eventyrverden for min del også, men det er ikke greit at de beskylder ansatte ved arkivene - og andre brukere her - for svindel med DNA-prøver.

Les brevet jeg har fått fra Gena ...  Det er hva jeg forholder meg til  . Da stiller vi et spørsmål og dere tar dette opp på denne måte .. Er det rart vi ser på mange dere farlige personer ? . Dere har offentliggjort på wikipedia mer nok dritt og negativt om min slekt som er juridisk straffbart ... Samt med arkivet . jeg viste ikke om dette på wikkipedia før en månde siden . da en sendte meg en epost om jeg hadde peiling på hva som arkivets brukere hadde lagt ut om slekten din  på wikkipedia og rundt om . Klart vi er steik forbanna .. Mange av dere  er farlige folk . så dette skriver jeg for at folk her skal se hva minn slekt har gått igjennom etter vi gikk ut på dette forumet med våres sak . trakasring og trussler samt offentlig dritt på wikipedia av brukere som har lagt ut mye . Håper folk lese dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.