Gå til innhold
Arkivverket

Hildur Marie Iversen Født 23 Feb 1907 fra osterøy eller lindås ,

guest
 Del

Recommended Posts

hei ang Soldat Ole Aamundsen Fuhr . Fuhr navnet er det noen som kjenner til dette navnet ? Som jeg forstår kan Aamund Berensen være dansk eller noe i den gaten ?

mvh jan

Denne Fuhr slekten kom til Norge med Anders som var født 1575 Syd.Jylland,Danmark. ser ut som det har aner til Tyskland ,

jeg må bare avslutte dette med gaarder finner ikke ut av dette ole . Men takk for at du ga meg en mulighet ang disse aner fra Luster og hafslo .

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Fuhr slekten kom til Norge med Anders som var født 1575 Syd.Jylland,Danmark. ser ut som det har aner til Tyskland ,

jeg må bare avslutte dette med gaarder finner ikke ut av dette ole . Men takk for at du ga meg en mulighet ang disse aner fra Luster og hafslo .

mvh jan

Hei igjen Jan Harald

Jeg leser av ditt innlegg, at det er snakk om Fuhr slekten i Danmark (Ole Aamundsen sine aner). Dette er et blindspor.

Jeg tolker dette som gaarden Fuhr i Luster. Dette til orientering.

Jeg leser ogsaa av ditt innlegg, at du ikke finner ut av gaardsbrukene i Hafslo og Luster.

Min oppfordrng her er aa ikke gi opp, mye spennende.

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne huslyden er omskriven i Gards- og Ættesoga for Luster band IV (1991) under gnr. 76, Sandvik, husmannsplassen Skåri 2:

Torkild Erikson Sandvig, opphavleg frå Naustvolden under Bolstad, vart døypt 25.12.1794 og d. som husmann i Sandviki 22.12.1874.  Han gifte seg første gongen 18.11.1818 med Kari Nilsdotter frå Berge i Dale.  Ho vart døypt 7.9.1793 og d. som husmannskone i Sandviki 30.3.1850.  Torkild gifte seg så att i Luster 10.7.1851 med Gjøri Johannesdotter frå Bakken under Kjerringnes i Hafslo.  Ho vart døypt i Hafslo 10.5.1803, men d. som husmannskone i Sandviki alt 19.2.1862.  Torkild gifte seg så tredje gongen i Luster 8.4.1863 med Kari Pedersdotter frå Myrehaugen under Bergset i Jostedalen.  Ho vart døypt i Jostedalen 13.7.1817 og d. som husmannsenkje i Hola under Svangstu lille 5.5.1906.  Som me har skrive under Skåri 1, var Torkild først husmann der i mange år, men etter utskiftingi i Gaupne i 1860-åri, laut han flytta lengre inn, og den nye plassen her ovanfor gardshusi i Sandviki (bnr. 1) fekk namnet Skåri 2 etter Torkild.  Her vart han og sidan siste kona Kari til ho kort etter 1900 flytte inn hjå dotter si og mannen hennar i Hola under Svangstu lille.  Då vart plassen i Skåri nedlagd, og jordi gjekk attende til garden.  Torkild fekk i alt sju born, som alle var frå første ekteskapet, men andre kona Gjøri hadde eitt barn frå før, og tredje kona Kari hadde to born frå før:

Torkild var frå garden Bolstad som er omskriven i band I (1984), medan Kari var frå Berge i Dale, omskriven i band II (1986).

Jeg takker Lars E. Øyane for god info ,,

Hei igjen Jan Harald

Denne informasjonen stemmer med mine notater (riktig personer og riktig Berge gaard)

Jeg henviste her til gaardsbruk anno 1801, folketellingen.

Jeg ser naa at dette kan vaere en utfordring vedrorende Berge, og foreldrene til Kari Nielsdatter.

Aarsaken er at det foreligger en feil i FT anno 1801, det staar Niels Nielsen gift 2 gang (dette er riktig) kone Anna Hansdatter riktig.

Feilen foreligger ved betegnelsen deres barn. Dette er barn av Niels Nielsen Berge sitt 1 ekteskap med Anna Salomonsdatter.

Kilder, Luster Kirkebok A 1. Soldat Niels Nielsen Ottum og Pike Anna Salomonsdatter tr.28/5-1780 g. 29/10?-1780, side 172

Anna Salomonsdatter begravet 28/11-1799, 46 aar side 208 hoyre side.

Skifte Indre Sogn sorenskriveri Pr. 11b, side 388 4/1-1800 Anna Salomonsdatter dod, enkemann Niels Nielsen

Niels Nielsen Berge gift som enkemann med Pike Anna Hansdatter tr. 18/4-1800 gift 26/5-1800 side 255 hoyre side

Niels Nielsen Berge begravet 16/3-1811, 55 aar side 111 (Luster Kirkebok A 3).

Skifte Indre Sogn sorenskriveri Pr. 12A, side 539a, 15/4-1811 Niels Nielsen dod Enke Anna Hansdatter 

Jeg tok med dette paa bakgrunn av feil i FT anno 1801, Luster (samt opphavet til Niels Nielsen fra Ottum gaard i Luster og den riktige moren Anna Salomonsdatter). Dette var foreldrene til Kari Nielsdatter Berge som blir gift 1818 med Torkild Eriksen Bolstad.

Jeg haaper dette blir fort inn i din aneliste (vedrorende dine forfedre). Velment fra min side.

Avslutningsvis, beklager at jeg er daarlig med linker.

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jan Harald

Jeg leser av ditt innlegg, at det er snakk om Fuhr slekten i Danmark (Ole Aamundsen sine aner). Dette er et blindspor.

Jeg tolker dette som gaarden Fuhr i Luster. Dette til orientering.

Jeg leser ogsaa av ditt innlegg, at du ikke finner ut av gaardsbrukene i Hafslo og Luster.

Min oppfordrng her er aa ikke gi opp, mye spennende.

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

:rolleyes:

Takk for svar Ole , Da tror jeg at du mener gaarden Fuhr i Luster som jeg må se på ? ikke familien Fuhr .

Luster Amla Nedre  Fuhr Bolstads familie gaard . Dette er jo en storgaard ser jeg , Det er kunn en gaard jeg kan finne under Bolstad og det er Bolstads familie gaard i luster , Men denne Gaard er jo en stor gaard . Med mange profilerete historiske mennesker fra den tid ,.

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Ole , Da tror jeg at du mener gaarden Fuhr i Luster som jeg må se på ? ikke familien Fuhr .

Luster Amla Nedre  Fuhr Bolstads familie gaard . Dette er jo en storgaard ser jeg , Det er kunn en gaard jeg kan finne under Bolstad og det er Bolstads familie gaard i luster , Men denne Gaard er jo en stor gaard . Med mange profilerete historiske mennesker fra den tid ,.

Hei igjen Jan Harald

Det var hyggelig aa lese at mine siste innlegg, ga deg mer paagangsmot (vedrorende gaardsbruk Hafslo og Luster).

Det er riktig som du skriver; kun en gaard ved navn Bolstad i Luster (samt at dette var en stor gaard).

Neste fokus bor vaere paa Bolstad, les foreldrene til Torkild (Torkel) Eriksen sine foreldre.

I saa tilfelle har man foreldrene til Erik Torkelsen Sandvik og Ingeborg Iversdatter,Marifjora paa plass.

Kombinasjonen Ottum og Berge (begge i Luster), er ogsaa meget spennende............

Avslutningsvis; viktig aa granske kronologisk. Igjen velment fra min side.

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fin samtale i dag med en fra luster , ang Luster Amla Nedre  Fuhr Bolstads familie gaard  , Han kjente til disse gaarder , Han kunne fortelle at en Hans kruckow skulle ha eid disse gaarder med mulig Benkestokk , Gøy og få litt historie fra luster ,

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg dette er rett .

Torkid Torbjørnsen fra skjolden under bolstad og sophia-datter født 1766 . for en sønn Torkil født 1793 bolstad . døpt 1794 . dette må da være samme slekt .

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg dette er rett .

Torkid Torbjørnsen fra skjolden under bolstad og sophia-datter født 1766 . for en sønn Torkil født 1793 bolstad . døpt 1794 . dette må da være samme slekt .

mvh jan

Måtte rette litt , dette er linjen etter hva jeg finner . det er tre Torkiler på denne tid i luster . her er det bare og rette meg vist dette er feil . men jeg tror vi er på rett vei nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Jørgen for god hjelp . fra slektsarkivet .

Torchild af Erich Johansen og Marte Johansd: Nóstvol er da foreldre til Torkild Erikson Sandvig . hadde aldrig funne ut av dette uten deres hjelp .

Torchild af Erich Johansen og Marte Johansdatter, bosted var Nøstvol .

Erich Johansen  er da sønn

av Johannes Torkilsson og Britha Mørkrid

også skal det gå til

Torkild Trondson og Britha Johannesdotter

fra bolstad gaard .

Døpt 25 desember 1794 (ikke 2 desember). Torkild af Erich Johansen og Marte Johansdatter, bosted var Nøstvol. Faddere var: Jan Bolstad, Endre Arnesen ibid(Bolstad), Johanes Torbjørnsen, Mari Jansdatter, og Christi Johanesdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker til dere alle igjen , jeg hadde aldrig funnet ut av dette uten deres hjelp ..

som du ser Jan . Så har du en ren linje ned til Torleiv Trondsson Benkestok og Adelus Erichsdotter Rostvig, til Talgje .Samt ned til Adelus Erichsdotter Rostvig til Talgje og til Kruckow . Her er det mye gøy Harald lykke til ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker til dere alle igjen , jeg hadde aldrig funnet ut av dette uten deres hjelp ..

som du ser Jan . Så har du en ren linje ned til Torleiv Trondsson Benkestok og Adelus Erichsdotter Rostvig, til Talgje .Samt ned til Adelus Erichsdotter Rostvig til Talgje og til Kruckow . Her er det mye gøy Harald lykke

Jeg takker dere for hjelp og svar . Jeg må nok bare stole på alle hjelpere , Jeg sliter med og lese disse eldre kirkebøker . så jeg må nok bare stole på dere som har hjelt meg her , Takk for hjelp . er det noe mer ang disse aner må dere bare komme med det :) ja det ble et stort hopp her , Men jeg kan jo ikke forlangeså mye mer da ;) Men dere fag folk har sikkert muligheter og se på dette ,

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen .

Niels Nielsen fra Ottum gaard i Luster og  Anna Salomonsdatter. Dette var foreldrene til Kari Nielsdatter Berge . 

jeg vet at jeg spør om mye . Men er det noen som kjenner til aner fra Niels Nielsen Berge og gaard . ? ikke lett og lese disse eldre kirkebøker . Det jeg ser er at jeg har meget mye slekt i Hafslo og luster . Det spørs nå om dere er lei av mase mitt da ;)

Men  Anna Salomonsdatter er datter av Salomon Nilsen Berge og Karen Kristina Ludvigsdotter Nilsson .

Da må karen være datter av Ludvig Christenson Nitter Hogi og Kari Erik datter ?

Høyre side, nummer 3 fra toppen: Niels Knudsøn Ottum og Kari Nielsdatter Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Luster, Ministerialbok nr. A 1 (1731-1803), Fødte og døpte 1756, side 56.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11589...
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450...

det skal også være en Nielsdatter Kane, gift med Henrik Jensen Gyldenløve. i denne slekt ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, men jeg konstaterer at du har slettet informasjonen du fikk (Slektshjørnet på Facebook). Sånt settes ikke pris på.

Hele poenget med å finne originalkilder er å presentere dem, slik at informasjonen kan kontrolleres og verifiseres av andre. Når du såpass draskisk sletter hele innlegg, med kommentarer og henvisninger, så ser jeg faktisk ingen grunn til å fortsette å hjelpe.

Beklager om dette innlegget oppfattes som vel skarpt, men etter min oppfatning, berettiget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torchild af Erich Johansen og Marte Johansd: Nóstvol er da foreldre til Torkild Erikson Sandvig . hadde aldrig funne ut av dette uten deres hjelp .

Torchild af Erich Johansen og Marte Johansdatter, bosted var Nøstvol .

Erich Johansen  er da sønn

av Johannes Torkilsson og Britha Mørkrid

også skal det gå til

Torkild Trondson og Britha Johannesdotter

fra bolstad gaard .

Døpt 25 desember 1794 (ikke 2 desember). Torkild af Erich Johansen og Marte Johansdatter, bosted var Nøstvol. Faddere var: Jan Bolstad, Endre Arnesen ibid(Bolstad), Johanes Torbjørnsen, Mari Jansdatter, og Christi Johanesdatter

Hei igjen Jan Harald

Forst noen avklaringer. Meldingen du fikk av Lars E. Oyane; her staar daapsdatoen/aar til Torkild 25/12-1794.

Hvem har i dette emnet skrevet daap 2/12-1794?

Videre fremkommer det at Nostvol (i dag Naustvolden) er et underbruk, av Bolstad.

Informasjonen er mao korrekt.

Hva du skriver videre om Erich Johannesen (foreldre er korrekt), det er dog en feil i FT anno 1801 ved hans alder 51 aar og hans kone Marte Johannesdatter 41 aar. Jeg har lagt merke til et avik paa minus 1 aar i FT anno 1801 i Indre Sogn ved flere personer.

Erich Johannesen sin alder burde i saa tilfelle vaert 57 aar og ikke 51 aar. 

Jeg regner ogsaa med at hans kones daapsnavn var Marita/Maritha, dette fremkommer ogsaa ved enkelte daap av deres barn (samt at Maritha var populaert kvinnenavn, ved daap paa midten av 1700-tallet +/- aar, i Luster). 

Det er ogsaa mange endringer vedrorende mannsnavnet Johan og Johannes. Dette til orientering.

Tilbake til ekteparet. Kirkeboknotater Luster Kirkebok A 1.

De faar et barn for ekteskap, Johans daap 16/5-1784 (Erich Johanson Morchri og kvinnen Marte Johannesdatter, side 99 hoyre side

Trolovet 6/11-1784, gift 26/12-1784 Ungkar Erich Johanson Morchri med Kvinnen Marte Johansdatter Sanden, side 174 venstre side

Daap 294-1785 Jens (Erich Morchrie og kv.) De ovrige barn ved FT anno 1801 er dopt paa Nostvol (Naustvolden under Bolstad).

Det er dog et avvik, daapen til Sjur anno 1800, da staar det Bolstad. Aarsaken til navnevalget Jens, er at Erich sin yngste bror Jens dor i Januar dette aaret (Morchri)

Erich Johannesen daap 18/8-1743 side 21 hoyre side (foreldre Johannes Torkildsen og Brithe Erichsdatter Morkri).

Foreldre; Johannes Tochilsen Morchri enkemann og soldat trolovet 4/3-1736, gift 2/4-1736 med piken Brithe Erichsdatter Bolstad.

Skifte etter Johannes Torchilsen; Indre Sogn sorenskriveri Protokoll 8b, side 427b, Morchri i Luster 17/3-1776. Enke Brithe Erichsdatter, sonnen Erich er myndig. Vel, da skulle Brithe med patronym og opphav vaere paa plass.

Angaaende Marte Johannesdatter 41 aar FT anno 1801, antar jeg hun er fodt 1759 (1759-60 mangler daap i Luster).

Hun blir konfirmert 23 Tr. 1776, side 222b; Marita Johannesdatter Sanden 17 aar.

Vedrorende gaardsbruket Sanden maa dette vaere et underbruk, av en storre gaard i Luster (jeg har en formening om dette, men avventer her-maa granske hennes foreldre faddere med mer).

Jeg avslutter her i denne omgang.

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, men jeg konstaterer at du har slettet informasjonen du fikk (Slektshjørnet på Facebook). Sånt settes ikke pris på.

Hele poenget med å finne originalkilder er å presentere dem, slik at informasjonen kan kontrolleres og verifiseres av andre. Når du såpass draskisk sletter hele innlegg, med kommentarer og henvisninger, så ser jeg faktisk ingen grunn til å fortsette å hjelpe.

Beklager om dette innlegget oppfattes som vel skarpt, men etter min oppfatning, berettiget.

Hei Jorgen

Jeg forstaar meget godt ditt synspunkt, samt avgjorelse (ved videre hjelp).

Jeg ansaa dette emnet som mer ryddig, kfr. tidligere emner (vedrorende slekten til traadstarter). Jeg innser naa at det er i ferd med aa utvikle seg paa tilsvarende maate, ogsaa i dette emnet.

Dette er selvsagt ikke bra, prover inntil videre aa hjepe han ved kronologisk granskning (selv om jeg har problemer med aa folge med,

vedrorende "googling" -les kildegrunnlag).

Jeg prover meg med taalmodighet, vet dog ikke hvor lenge det varer.

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jørgen . det var ikke meningen , jeg ser at det er lettere og holde kontroll her på forumet . Men vist jeg slettet dette på Slektshjørnet på Facebook så må nok jeg ha gjort det uten og tenke meg om , sorry for det , Ellers takker jeg deg for hjelp .

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jan Harald

Forst noen avklaringer. Meldingen du fikk av Lars E. Oyane; her staar daapsdatoen/aar til Torkild 25/12-1794.

Videre fremkommer det at Nostvol (i dag Naustvolden) er et underbruk, av Bolstad.

Hva du skriver videre om Erich Johannesen (foreldre er korrekt), det er dog en feil i FT anno 1801 ved hans alder 51 aar og hans kone Marte Johannesdatter 41 aar. Jeg har lagt merke til et avik paa minus 1 aar i FT anno 1801 i Indre Sogn ved flere personer.

Jeg regner ogsaa med at hans kones daapsnavn var Marita/Maritha, dette fremkommer ogsaa ved enkelte daap av deres barn (samt at Maritha var populaert kvinnenavn, ved daap paa midten av 1700-tallet +/- aar, i Luster). 

Det er ogsaa mange endringer vedrorende mannsnavnet Johan og Johannes. Dette til orientering.

De faar et barn for ekteskap, Johans daap 16/5-1784 (Erich Johanson Morchri og kvinnen Marte Johannesdatter, side 99 hoyre side

Trolovet 6/11-1784, gift 26/12-1784 Ungkar Erich Johanson Morchri med Kvinnen Marte Johansdatter Sanden, side 174 venstre side

Daap 294-1785 Jens (Erich Morchrie og kv.) De ovrige barn ved FT anno 1801 er dopt paa Nostvol (Naustvolden under Bolstad).

Det er dog et avvik, daapen til Sjur anno 1800, da staar det Bolstad. Aarsaken til navnevalget Jens, er at Erich sin yngste bror Jens dor i Januar dette aaret (Morchri)

Erich Johannesen daap 18/8-1743 side 21 hoyre side (foreldre Johannes Torkildsen og Brithe Erichsdatter Morkri).

Foreldre; Johannes Tochilsen Morchri enkemann og soldat trolovet 4/3-1736, gift 2/4-1736 med piken Brithe Erichsdatter Bolstad.

Skifte etter Johannes Torchilsen; Indre Sogn sorenskriveri Protokoll 8b, side 427b, Morchri i Luster 17/3-1776. Enke Brithe Erichsdatter, sonnen Erich er myndig. Vel, da skulle Brithe med patronym og opphav vaere paa plass.

Angaaende Marte Johannesdatter 41 aar FT anno 1801, antar jeg hun er fodt 1759 (1759-60 mangler daap i Luster).

Hun blir konfirmert 23 Tr. 1776, side 222b; Marita Johannesdatter Sanden 17 aar.

Vedrorende gaardsbruket Sanden maa dette vaere et underbruk, av en storre gaard i Luster (jeg har en formening om dette, men avventer her-maa granske hennes foreldre faddere med mer).

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

ja jeg tror nok dette er rett Ole .

Så går slekten videre til Trond Pederson Eide og Martha Johannesdotter

som da er sønn av      

Peder Rebni og Anna Johannesdatter , hun er da datter av      

Johannes Nilsson og Barbro Bjørnsdotter Frakstue

Jeg leste ett sted ang en prest eller biskop fra denne linjen , men jeg finner det ikke igjen , jeg lurer på om det var faren til Anna Johannesdatter ? stemmer det ?

stopper her ,

.

Venlig hilsen jan ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNA "senteret" sier ikke noe om hvilke slekter du er i slekt med, kun hvilke personer du er i slekt med, og omtrentlig hvor nære slektninger de er. Du kan ikke bruke deres påståtte slektstrær til noe som helst med mindre du selv vet hvor du eventuelt hører hjemme der. Det forutsetter at du selv har svært god oversikt over ditt eget slektstre. Det er mange "rare" og fine navn i slektstrærne til mine DNA-treff, det betyr ikke at de er mine slektningD

Du har sikkert rett Inger , Som du sier her en 4 menning i dna tree er sannsynlig ikke i slekt . Men jeg har sagt personer ikke slekt .der med er dna ikke troverdig og bruke ang slekt og aner , Men jeg kan lite om DNA  så jeg må jo høre på dere . på en måte har jeg da kastet bort litt penger . 4 tester der blant en familiyfinder samt noen y tester 111 , og 16 tester , jaja sån er det nå . vi lærer så lenge vi lever . ;)

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett Inger , Som du sier her en 4 menning i dna tree er sannsynlig ikke i slekt . Men jeg har sagt personer ikke slekt .der med er dna ikke troverdig og bruke ang slekt og aner , Men jeg kan lite om DNA  så jeg må jo høre på dere . på en måte har jeg da kastet bort litt penger . 4 tester der blant en familiyfinder samt noen y tester 111 , og 16 tester , jaja sån er det nå . vi lærer så lenge vi lever . ;)

mvh jan

Du er i slekt med din 4-menning, men ikke hele hans/hennes slekt...

Du er f.eks. heller ikke i slekt med søsken av din fetters kone selv om du er i slekt med din fetter...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i slekt med din 4-menning, men ikke hele hans/hennes slekt...

Du er f.eks. heller ikke i slekt med søsken av din fetters kone selv om du er i slekt med din fetter...!

Helt enig med deg ;) dette vet til og med jeg he he ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg tror nok dette er rett Ole .

Så går slekten videre til Trond Pederson Eide og Martha Johannesdotter

som da er sønn av      

Peder Rebni og Anna Johannesdatter , hun er da datter av      

Johannes Nilsson og Barbro Bjørnsdotter Frakstue

Jeg leste ett sted ang en prest eller biskop fra denne linjen , men jeg finner det ikke igjen , jeg lurer på om det var faren til Anna Johannesdatter ? stemmer det ?

stopper her ,

.

Venlig hilsen jan ,

forsetter her . mye spennende i sogn .

Hei igjen Jan Harald

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

må ha med denne , rydder litt her , Men dette er slekt ,

Trond Frakstue og hustru Trond Aamondson

så til      

Aamund Frakstue og Tollefsdotter Benkestok hun var datter av      

Torleiv Trondsson Benkestok og Adelus Erichsdotter Rostvig, til Talgje hun var     

Datter av Erik Andersson Kruckow, på Fet og Margrethe Iversdatter Kruckow hun var datter av       Ivar Toraldesson Aspa, Smørhatt og han var sønn av  Anders Kruckow og Adelus Eriksdatter ,  samt at det ligger noen kilder i Luster , så er dette rett .

Slekten videre fra disse aner er jo meget gøy og forske på . Her ligger Tyske von Kruckow og inn til danmark og sverige + mye mer ,

Samt at jeg har forsket sammen med noen Tyske historikere ang slekten , Denne Norske Krockow linjen stammer fra Pommern i Tyskland . Dette er en adelsslekt .

The pomeranian family is "von Krockow" https://de.wikipedia.org/wiki/Krockow_(Adelsgeschlecht) with a different coat of arms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsetter her . mye spennende i sogn .

må ha med denne , rydder litt

takk for hjelpen Ole .  , Da avslutter jeg dette , Jeg ser hvor slekten går det tror jeg alle gjør , takker dere alle sammen . og takk for meg her på forumet . Men her er en av mine aner også  Christian Salomo Barth (1672–1732

mvh Jan .  koslig og bli kjent med mange fine mennesker . :) lykke til videre alle sammen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse ang slekt til Christian Salomo Barth (1672–1732 er feil . ikke slekt som jeg kan se , så dette var feile aner .

Men takk for at du sende meg dette om Salomo Barth , Men jeg finner ikke slekt til denne linjen sorry .

Så må dere lese om  Aspa-ætten

Ang Klingenberg anene våres og AmlaJens Mauritsen, af Askvoll som skal være født 157 i Viborg, Jylland, Danmark  Her er det mye og se på for de som har lyst . Jeg ser at Klingenberg sansynlig også går til Tyskland . Men dette må vi se mer på .

Ja det er mye og sette seg inn i , Aner fra  Galtung - Ludvig  Munthe af Flahammern f 1657 - Friis - Svane og Morgensterne .Kruckow fra pommern . Nitter ,+ mye mer som jeg mener er Rumohr fra den Tyske adelslekten  Her kan familien forske på slekt så mye dere har lyst . lykke til , Jeg har gjort så godt jeg kan .

Den Norske Rumohr er fra den tyske-adelslekten , Som Rumhor slekten sier til meg i et brev , Det som er sikkert er at den Norske gren av Romohr avstammer av den Tyske-adelsgren , Rumohr var den gang et fredet navn , Familien hadde slekt i Danmark og sverige og nå Norge . Men opphavet er fra Tyskland av Rumohr slekten , Våres gren av Rumohr var opprinnelig fra tyskland men med et lite stopp i danmark . Dette kommer fra selveste Rumohr slekten .

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.