Gå til innhold
Arkivverket

Knut Stiansen Våje i Drangedal - en helt ny teori.

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gunnar Aslaksen Østerholt, født 1500-1505. Lever 1561, død før 1572. Hans eventuelle kone Liv Torbjørnsdatter, født 1520-1525. Hun kan få barn da fram til 1565 + -

Knut Gunnarsen Østerholt/Uberg, født 1525-50. Gunnar kan ha vært gift før og det er henne som er mor til Knut, eller han blei gift seint og fikk ikke barn før oppe i 50-åra, eller de er barn av et andre ekteskap med Liv Torbjørnsdatter.

Stian Knutsen, født 1550-1560 og Knut Stiansen, født ca. 1592.

Livs andre ekteskap kan ha skjedd mellom 1561 og 1565 og de tre barna hun har på Vrålstad er født i den perioden. Men så sprekker det hele, for det står at Torbjørn Jørgensen er født i 1584 og da skulle Liv ha vært opp mot 60 år gammel, så det er nokk ikke riktig dette helle. Pokker også. Alt passa så bra. Grrrrrrrrrrrr.

TSK.

Hei Torbjorn

I mitt 1 innlegg vedrorende artikkelen, var det kronologien som ikke passet inn.

Jeg setter dog pris paa din kreativitet.

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Aslaksen Østerholt, født 1500-1505. Lever 1561, død før 1572. Hans eventuelle kone Liv Torbjørnsdatter, født 1520-1525. Hun kan få barn da fram til 1565 + -

Knut Gunnarsen Østerholt/Uberg, født 1525-50. Gunnar kan ha vært gift før og det er henne som er mor til Knut, eller han blei gift seint og fikk ikke barn før oppe i 50-åra, eller de er barn av et andre ekteskap med Liv Torbjørnsdatter.

Stian Knutsen, født 1550-1560 og Knut Stiansen, født ca. 1592.

Livs andre ekteskap kan ha skjedd mellom 1561 og 1565 og de tre barna hun har på Vrålstad er født i den perioden. Men så sprekker det hele, for det står at Torbjørn Jørgensen er født i 1584 og da skulle Liv ha vært opp mot 60 år gammel, så det er nokk ikke riktig dette helle. Pokker også. Alt passa så bra. Grrrrrrrrrrrr.

TSK.

Dette er jo litt "name a number", men så langt jeg har registrert ble Liv født ca. 1540, og søsteren Ingeborg i 1542.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er selvsagt dette ca. angivelser, men jeg har notert at Knud Gundersen er født ca. 1530 (d. 1572), og barna er født fra ca. 1555 til 1570.

Hei Helge

Den som dor anno 1572 er Gunnar Osterholt. Knud Gundersen Osterholt/Uberg lever anno 1604.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian-navnet går igjen på Torp i Holt, og av en eller annen grunn mener jeg Henneseid kan være viktigere enn vi har fått frem til nå. I 1624 eide Bjørn Brynjulvsen 15 kalveskinn i Torp etter sin far, samt 1,5 hud i Henneseid "paa sin qvindes vegne". Denne "qvinden" er til nå ukjent, og jeg har ingen Drangedalslitteratur tilgjengelig. Er det noen som kan identifisere denne eierdelen, og bakgrunnen for den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge

Den som dor anno 1572 er Gunnar Osterholt. Knud Gundersen Osterholt/Uberg lever anno 1604.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Takk for korreksen, Ole Petter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian-navnet går igjen på Torp i Holt, og av en eller annen grunn mener jeg Henneseid kan være viktigere enn vi har fått frem til nå. I 1624 eide Bjørn Brynjulvsen 15 kalveskinn i Torp etter sin far, samt 1,5 hud i Henneseid "paa sin qvindes vegne". Denne "qvinden" er til nå ukjent, og jeg har ingen Drangedalslitteratur tilgjengelig. Er det noen som kan identifisere denne eierdelen, og bakgrunnen for den ?

Stian-navnet på Torp kommer fra Kvastad, og jeg ser ingen forbindelse til Bjørn Brynjulfsen og kona -  eller tenker du på en annen Stian-grein?

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge

Mvh

Ole Petter Eriksen

Og det vi vet her er at Gunnar trolig lever i 1561 da han er lagrettemann, men at han er død før 1572. Vi vet ikke om det skjedde i 1572. Kan ha skjedd før. :) Så hvis lagrettemannen er den samme har vi et spekter på 9 år mellom 1561-1572.

Helge. Hvordan kan de regne ut disse ca. tallene på søstrene Liv og Ingeborg. De er aldri nevnt ved alder. Er deres barn nevnt ved alder? Hvis Torbjørn Jørgensen er født ca. 1584 og Liv står på ca. 1540, er hun 44 år ved sønnens fødsel, noe jeg har litt vondt for å tro. Kanskje vi skal dra fødsel litt framover. Men hvor har man ca. 1584 på fra Torbjørn Jørgensen?...

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge

Jeg finner ingen Bjørn Brynjulfsen nevt under Henneseid i dette tidsrommet eller senere i Drangedal med Tørdal av Olav Sannes. Jeg har heller aldrig sett dette navnet i sammenheng med Henneseid som jeg kan huske (har i såfall ikke notater på det), men det er jo fult mulig det er biografi jeg ikke har lest om Henneseid. Ser det står ett spørsmålstegn etter etter hva han eier i Drangedal, og da er det jo en mulighet at det «gjettes» på Henneseid.

Fra Dypvågsoga:

a 2 Bjørn Brynjulvsen Torp.

Han eide i 1624 foruten de 15 ksk. i Torp, 1 1/2 hud pantegods i Grimenes

i Vestre Moland, 1/2 hud pantegods i Eikås på Vegårsheia og på sin

«qvindes» vegne 1 1/2 hud i Drangedal (Henneseid?) Han er nevnt som

lagrettsmann i 1612. Om hans etterslekt vet vi ingenting.

Mvh

Ragnar Halvorsen

Endret av Ragnar Halvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det vi vet her er at Gunnar trolig lever i 1561 da han er lagrettemann, men at han er død før 1572. Vi vet ikke om det skjedde i 1572. Kan ha skjedd før. :) Så hvis lagrettemannen er den samme har vi et spekter på 9 år mellom 1561-1572.

Helge. Hvordan kan de regne ut disse ca. tallene på søstrene Liv og Ingeborg. De er aldri nevnt ved alder. Er deres barn nevnt ved alder? Hvis Torbjørn Jørgensen er født ca. 1584 og Liv står på ca. 1540, er hun 44 år ved sønnens fødsel, noe jeg har litt vondt for å tro. Kanskje vi skal dra fødsel litt framover. Men hvor har man ca. 1584 på fra Torbjørn Jørgensen?...

TSK.

Hei Torbjorn

I forhold til din siste setning, alderen til Torbjorn Jorgensen Vraalstad ca 1584. Grunnlaget er her sogneprestens manntall anno 1664,hvor Torbjorn Jorgensen Vraalstad er 80 aar, ergo 1584. Selvsagt maa dette brukes som ca. 

I forhold til alderen paa Liv og ingeborg, ser jeg at Helge ogsaa her bruker ca., muligens med utgangspunkt av dems fedre.

Damer er ofte vanskeligere aa anslaa alderen paa (vedr. menn i dette siktet, finner man dem ofte som lagrettsmenn, lensmann).

Avslutningsvis, at Liv faar et barn i en alder av 44 aar (leser jeg at  det har jeg litt vondt for aa tro). Jeg finner mange damer som fodt paa 1700-tallet (les kirkebokene), som faar barn i 40+ alderen ogsaa over 45 aar.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg haaper  dette emnet ikke  havner ut i en "Vraalstad-debatt", selv om man finner personer tilknyttet dem i dette emnet.

Jeg vil med dette uttrykke et onske om aa komme tilbake til hovedtraaden i emnet, med de primaerkilder som foreligger (og med videre analyser).

Dette er ment med tanke paa aa granske systematisk og kronologisk. Jeg skal ikke gjenta meg selv, vedrorende dette (men det foreligger en del kildemateriale).

Mvh

Ole Petter Eriksen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrålstaddebatten her gikk jo på om det var en koneksjon mellom Liv Torbjørnsdatter og så videre. Noe annet var det ikke. Vi må diskutere ut de vinklingene som kommer inn ellers så blir jo debatten meningsløs. Jeg kastet ut en teori. Den ble diskutert igjennom og dermed var vi ferdige der. Sånn er det og sånn må det bli.

Kildemateriale blandet med hypoteser og tanker som fyker forbi er det som gjør en diskusjon bra. Det ene utelukker ikke det andre.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian-navnet på Torp kommer fra Kvastad, og jeg ser ingen forbindelse til Bjørn Brynjulfsen og kona -  eller tenker du på en annen Stian-grein?

Det er vi enige om, Oddbjørn. Det var eierdelen i Drangedal som interesserte meg siden Bjørns kone er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TSK.

Dette er trolig bortkastet tid, Torbjørn. Livs sønn Torbjørn Jørgensen eide odelsgods i Vefall i 1615 og 1624 så vidt jeg vet, og det er vel da antatt at han "kunne være voksen i 1615".

Jeg har heller inget ønske om at dette skal bli en Vrålstad-diskusjon. Den "store" Vrålstad-diskusjonen ligger på NSF Middelalderforum, idag registrert med nærmere 90000 hits, uten at det har ledet til noen ny informasjon av betydning.

Hei Helge

Jeg finner ingen Bjørn Brynjulfsen nevt under Henneseid i dette tidsrommet eller senere i Drangedal med Tørdal av Olav Sannes. Jeg har heller aldrig sett dette navnet i sammenheng med Henneseid som jeg kan huske (har i såfall ikke notater på det), men det er jo fult mulig det er biografi jeg ikke har lest om Henneseid. Ser det står ett spørsmålstegn etter etter hva han eier i Drangedal, og da er det jo en mulighet at det «gjettes» på Henneseid.

Fra Dypvågsoga:

a 2 Bjørn Brynjulvsen Torp.

Han eide i 1624 foruten de 15 ksk. i Torp, 1 1/2 hud pantegods i Grimenes

i Vestre Moland, 1/2 hud pantegods i Eikås på Vegårsheia og på sin

«qvindes» vegne 1 1/2 hud i Drangedal (Henneseid?) Han er nevnt som

lagrettsmann i 1612. Om hans etterslekt vet vi ingenting.

Mvh

Ragnar Halvorsen

Rett beskrevet, Ragnar, og det er tydelig at Dypvågbøkenes forfattere har stolt på Sannes og Drangedalssogene når de har blitt tvunget utenfor fylkesgrensen.

Hei Torbjorn

I forhold til din siste setning, alderen til Torbjorn Jorgensen Vraalstad ca 1584. Grunnlaget er her sogneprestens manntall anno 1664,hvor Torbjorn Jorgensen Vraalstad er 80 aar, ergo 1584. Selvsagt maa dette brukes som ca. 

I forhold til alderen paa Liv og ingeborg, ser jeg at Helge ogsaa her bruker ca., muligens med utgangspunkt av dems fedre.

Damer er ofte vanskeligere aa anslaa alderen paa (vedr. menn i dette siktet, finner man dem ofte som lagrettsmenn, lensmann).

Avslutningsvis, at Liv faar et barn i en alder av 44 aar (leser jeg at  det har jeg litt vondt for aa tro). Jeg finner mange damer som fodt paa 1700-tallet (les kirkebokene), som faar barn i 40+ alderen ogsaa over 45 aar.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Da er i det minste Torbjørns alder kildebelagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ingen som har sagt at det skal bli en Vrålstad diskusjon. Akkurat nå blir jeg litt matt, men blås i det. Vi går videre. Og diskuterer det som kommer inn naturlig.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ingen som har sagt at det skal bli en Vrålstad diskusjon. Akkurat nå blir jeg litt matt, men blås i det. Vi går videre. Og diskuterer det som kommer inn naturlig.

Mvh. Torbjørn.

Jeg henviste bare til Ole Petters bemerkning, Torbjørn. Ingen grunn til å bli matt.

Den eldre historien omkring Gåskjenn i Holt er forholdsvis "tynn" i forhold til mange andre gårdshistorier. Stian Henriksen Kvastad hadde jord både i Kvastad og Gåskjenn, som skal ha fulgt hans enke Helje Steensdatter i hennes nye ekteskap. Er det noen som kjenner bakgrunnen for denne eierdelen i Gåskjenn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviste bare til Ole Petters bemerkning, Torbjørn. Ingen grunn til å bli matt.

Den eldre historien omkring Gåskjenn i Holt er forholdsvis "tynn" i forhold til mange andre gårdshistorier. Stian Henriksen Kvastad hadde jord både i Kvastad og Gåskjenn, som skal ha fulgt hans enke Helje Steensdatter i hennes nye ekteskap. Er det noen som kjenner bakgrunnen for denne eierdelen i Gåskjenn ?

Kort kommentar vedrørende Gåskjenn.  I odelsmanntallet 1624 eide Henrik Jonsen Kvastad 1/2 huds pantegods i Gåskjenn.  Odelspartene ser ut til å være delt mellom konene til en Knud Hansen Gåskjenn (1h) og Jon Haugereid (1/2 huds "wordninngs goeds").

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort kommentar vedrørende Gåskjenn.  I odelsmanntallet 1624 eide Henrik Jonsen Kvastad 1/2 huds pantegods i Gåskjenn.  Odelspartene ser ut til å være delt mellom konene til en Knud Hansen Gåskjenn (1h) og Jon Haugereid (1/2 huds "wordninngs goeds").

Jeg har notert at sønnen Stian eide 3 kalveskinn i Gåskjenn i 1666, så kanskje broren Gjerulv hadde en tilsvarende del. Både Knud Hansen og Jon Haugereid er ukjente for meg, så dette er trolig irrelevant siden vi snakker pantegods. Takk for at du sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidligere forkastet Steen Tengelsen Vestre Næs på Vegårshei som en mulig far til Helje Steensdatter, men det kan selvfølgelig ha vært to døtre med samme navn. Det var sønnene som overtok Vestre Næs, mens plassen Rugnes på 0,5 hud gikk til den Helje Steensdatter som var gift med Ole Tellevsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein Tengelsen Vestre Nes er en av mine forfedre. Jeg har registrert følgende barn:

1. Knut Steinsen

2. Olav Steinsen

3. Helje Steinsdatter. Gift med Ole Tellevsen Nes.

Og så har jeg ei unavngitt Steinsdatter, gift med Torjus Åsulvsen Øvre Eskeland i Gjerstad. De var foreldre til:

A. Ola Torjussen Øvre Eskeland, gift med Ingeborg Torgrimsdatter Sandåker,

B. Stein Torjussen Vestre Nes, gift med 1. Helga Østensdatter og 2. Ingeri Olsdatter Ljøstad. Ola Eskeland kalles hans bror i hans skifte 12. desember 1721.

C. Asgier Torjusdatter, gift med Ola Torbjørnsen Søndre Mo, Vegårshei.

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein Tengelsen Vestre Nes er en av mine forfedre. Jeg har registrert følgende barn:

1. Knut Steinsen

2. Olav Steinsen

Og så har jeg ei unavngitt Steinsdatter, gift med Torjus Åsulvsen Øvre Eskeland i Gjerstad. De var foreldre til:

B. Stein Torjussen Vestre Nes, gift med 1. Helga Østensdatter og 2. Ingeri Olsdatter Ljøstad. Ola Eskeland kalles hans bror i hans skifte 12. desember 1721.

TSK

Jeg sender deg en e-mail om dette, Torbjørn, for ikke å blande inn nye problemstillinger som ligger utenfor temaet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Knut Steinsen

2. Olav Steinsen

TSK

Hei igjen 

Helje Steensdatter er en viktig person, med tanke paa opphavet til Knud Stiansen. 

Paa bakgrunn av hennes barn (den eldste fodt ca 1655, og hennes yngste barn fodt ca 1672), regner jeg med at Helje Steensdatter

er fodt i tidsrommet ca 1625-1635. Det er meget faa personer ved navn Steen anno 1624 (en utfordring er at foreldrene til hennes far Steen, kan vaere i live anno 1624-ergo fremkommer ikke Steen ved Odel). Hun blir dog gift med personer fra Holt og Sondeled, men muligheten for at hun er fodt i et annet sogn er dog tilstede.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen 

Helje Steensdatter er en viktig person, med tanke paa opphavet til Knud Stiansen. 

Paa bakgrunn av hennes barn (den eldste fodt ca 1655, og hennes yngste barn fodt ca 1672), regner jeg med at Helje Steensdatter

er fodt i tidsrommet ca 1625-1635. Det er meget faa personer ved navn Steen anno 1624 (en utfordring er at foreldrene til hennes far Steen, kan vaere i live anno 1624-ergo fremkommer ikke Steen ved Odel). Hun blir dog gift med personer fra Holt og Sondeled, men muligheten for at hun er fodt i et annet sogn er dog tilstede.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei igjen

Vedrorende Knud Stiansen 1 ekteskap,  faar han en sonn ved navn Jens fodt ca 1615+/-

I den forbindelse lurer jeg paa om Knud Stiansen, var gift med en Jensdatter. Det mest naerliggende, vedrorende hennes far, er Jens Lauve og Jens Bjorvatn. Les dette kun som synsing.........., og sannsynligvis feil.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hun kan faktisk være fra Drangedal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan faktisk være fra Drangedal ?

Hei Helge

Jeg la frem 2 kvinner i innlegget.

1 Helje Steensdatter gift i Holt og Sondeled.

2 Knud Stiansen sin 1 kone (muligens en Jensdatter, trakk da frem Jens Lauve og Jens Bjorvatn....sannsynligvis feil).

Hva jeg lurer paa er hvem du tenker paa (kvinnen) som er fodt i Drangedal?

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge

Jeg la frem 2 kvinner i innlegget.

1 Helje Steensdatter gift i Holt og Sondeled.

2 Knud Stiansen sin 1 kone (muligens en Jensdatter, trakk da frem Jens Lauve og Jens Bjorvatn....sannsynligvis feil).

Hva jeg lurer paa er hvem du tenker paa (kvinnen) som er fodt i Drangedal?

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei Helge

Ved naermere ettersyn, leser jeg at det er Helje Steensdatter gift i Holt og Sondeled. 

Jeg henger ikke med paa at hun skal vaere fodt i Drangedal. se tidsrommet 1611-1647 (jeg kortslutter vedrorende dette).

Haaper paa tilbakemeldinger....................

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider