Gå til innhold
Arkivverket
Leif Erik Otterå

Hvordan registrere ö?

Recommended Posts

Leif Erik Otterå

Et kort spørsmål: Skal ö registreres som ö eller ø i Augustus?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Unni Løvlien

Et kort spørsmål: Skal ö registreres som ö eller ø i Augustus?

Hei! Jeg vet ikke hvordan andre gjør det, men vi i Hedmark bruker den vanlige ø'en.

Jeg fikk beskjed om det den gangen jeg begynte som registrator.

Vi har sendt inn og fått lagt en god del ut på nettet, og har aldri fått tilbakemelding på at ø'en er skrevet feil.

Men det er interessant å høre hva DA sier om dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anette S. Clausen

Ja vi ønsker at norsk ø benyttes i stedet for ö, men vi ser at det i enkelte tilfeller kan bety at man fornorsker f.eks. et svensk navn og da blir det ikke riktig med ø.

Dette gjelder også andre bokstaver med tødler, man må foreta en vurdering om denne personen eller navnet/stedsavnet har utenlandsk opprinnelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pahak@broadpark.no

Kanskje litt sent, men det er en tast med to prikker på tastaturet. Jeg har et nordisk tastatur. Klikk denne tast og så klikk o, a, u eller andre bokstaver, store som små. 

Dette har fungert hos meg i alle år. Men, ved første klikk så vises det ikke noe tegn, kun ved andre klikk vises resultatet av de to klikk. 

God sommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Kanskje endå litt seinare :) , men problemet her gjaldt vel ikkje å lage ein ö (det greier vel dei fleste :) ), men om kva som er rett å bruke ved dataregistrering (transkripsjon) av nye databasar i Digitalarkivet.

På same måten vil eg tru at ein heller ville bruke y enn ÿ når ein lagar ein ny database.

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.