Gå til innhold
Arkivverket

Geni/MyHeritage for "dummies": Retting av opplysningar og andre spørsmål


Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Eg har så langt ikkje nokon brukar på desse nettstadane, og har flgjande "dumme" spørsmål:

 

Dersom ein finn ein profil på Geni (eksempel) kjem det gjerne opp eitt eller fleire samanfallande slektstre frå MyHeritage, men når ein klikkar på desse får ein spørsmål om abonnement. Eg lurer på om dette betyr at det er eit av MyHeritage-trea som då er kjelda, og at opplysningane er kopierte meir eller mindre automatisk til dei andre Myheritage-trea pluss Geni?

 

Dersom ein opprettar brukar på Geni, er det då mogeleg å rette og/eller leggje til opplysningar i Geni utan å kontakte "eigar" av profilen, eller er det denne "eigaren" som må utføre rettinga?

 

Er det eigar av eit av MyHeritage-trea som må utføre ei eventuell retting i MyHeritage? Vil denne rettinga då automatisk bli kopiert til dei andre MyHeritage-trea + Geni?

 

Sidan eg finn vidt ulike slekter lagt ut på Geni av den same personen lurer eg også på om dette er folk som jobbar for og/eller får betalt av Geni.

 

Håpar at nokon kan svare på dette.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bruker kun MyHeritage. Jeg kan i min velg i innstilingene om hva jeg vil at andre kan gjør på mitt tre. De jeg godkjenner som medlem kan jeg gi mulighet å enndre ,men har ikke gjort det ,men endrer selv vis noen gjør meg oppmerksom på feil .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er originalkilden kan nok være noe vanskelig å se uten å gå inn for å sjekke når de forskjellige oppføringene ble innført. Når det er sagt, så er det «eier» eller «eiere» av profilen som kan godkjenne endringer – men det er ingen automatikk i hva som havner hvor. Det er da opp til de ulike eierne og innføre, eventuelt ignorere de forskjellige endringsforslagene som til enhver tid florerer. Herunder ligger også mye av problematikken, da man gjerne finner seg nedlesset i slike forespørsler og da velger ofte folk en av to løsninger, enten aksepterer de alt eller så aksepterer de ingenting. Noen få tar seg tid til å gjennomgå hver enkelt forespørsel – men med overvekt av de som aksepterer blindt så vil det kunne være overvekt av gale opplysninger.

 

Oppretter du bruker på Geni og legger inn sammenfallende profiler så vil de andre «eierne» få beskjed om at det er sammenfallende informasjon – men hva de gjør med det videre, er da som nevnt opp til de selv. Du kan ikke påtvinge endringer hos de – selv om det tidvis hadde vært til stor fordel – så er det en funksjonalitet som lett kunne blitt misbrukt også.

 

Geni og MyHeritage med samme eiere kjører da datagrunnlaget sitt opp mot hverandre. Har man til eksempelvis dataabonnement hos MyHeritage så får man også full tilgang til Geni-trær; da vel og merke for å se de data som er registrert der og informasjonen kan da «lagres» inn på ditt eget tre. Eneste automatikken her er at man da får beskjed om at det er sammenfallende data.

 

I tillegg er det også en rekke andre samarbeidspartnere enten igjennom oppkjøp eller avtaler som jeg har tatt en liten gjennomgang av på mine egne nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rar informasjon i #3, som ikke stemmer med virkeligheten.

 

Jeg opprettet en gratis-konto på Geni her om dagen for å sjekke litt fakta.

 

Det er fullt mulig for meg som gratis-bruker å legge til/endre informasjon i offentlige profiler (profiler i det såkalte verdenstreet, som er tilgjengelig for alle). Jeg har ikke tatt kontakt med administratorer og de endringene jeg har gjør trenger ingen godkjenning av administratorer (endringer vil vises i en endringshistorikk).

 

Enkelt for alle med andre ord å endre basisopplysninger som fødsel, dåp, død, begravelse for å nevne noen.

 

Det er noen opplysninger som rent umiddelbart ikke er tilgjengelig for redigering, f.eks år giftemål.

 

Dersom jeg skal kunne få tilgang til alle opplysningene i en offentlig profil, så må jeg være som administrator av profilen. Det ser ut som det er to måter jeg bli det på.

*Den/de som allerede administrerer profilen kan legge meg til.

*Jeg kan opprette en egen profil på vedkommende og deretter slå sammen de to profilene. Da blir jeg automatisk med-administrator av profilen.

 

Ingenting av det jeg har endret i offentlige profiler har krevd godkjenning av noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn screenshot av det jeg kan endre av basisinformasjon på nevnte eksempelprofil.

 

Jeg har også tilgang til å legge inn kilder til de ulike opplysningene, samt skrive en fritekst, "om".

 

post-4173-0-42960000-1444559762_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall så har Geni endret seg drastisk siden jeg brukte dette aktivt - og man kan se bort fra mine erfaringer - dog jeg har knapt vært på slike "offentlige" profiler men forholdt meg til profiler som jeg selv har opprettet og som andre i etterkant har ønsket å endre - disse har (heldigvis) ikke vært mulig å endre uten at jeg har godkjent dette da det har kommet veldig mange rare forespørsler; mange som óg har vært direkte feil. Hvis det er slik at Geni nå opererer ut i fra at alle kan redigere alt, så er det vel enda større grunn til å ikke bruke slike løsninger. Når jeg nå ser litt rundt, og ser at det er en hel haug med administratorer på mange profiler, så er det vel i praksis slik du nå beskriver; at treet i stor grad vil fungere som et eneste stort kollektiv  :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn screenshot av det jeg kan endre av basisinformasjon på nevnte eksempelprofil.

 

Jeg har også tilgang til å legge inn kilder til de ulike opplysningene, samt skrive en fritekst, "om".

 

attachicon.gifgeni_profil_info_eksempel_redigering.jpg

 

Eg har no oppretta eit basis-abonnement, men finn inga redigeringsmogelegheit. Måtte du bli medadministrator for å komme inn i redigeringsmenyen? Eller krev dette eit pro-abonnement?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå hva Jørgen mener, går du direkte inn på profilen (søk på Google) eller trykk her: https://www.geni.com/people/Nikoline-sofie-Haugland/6000000030011675895 så kan du redigere. Jeg endret akkurat fra bare årstall til direkte datoer og endringen ble faktisk lagret - enda jeg ikke har administrator tilgang til denne profilen. Skremmende spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da tror jeg det er noe differanse her - jeg har for lenge siden hatt Geni Pro; men det er noen år siden dette utløp nå. Men jeg har fremdeles redigeringsmuligheter. Ellers kan det være at jeg har redigeringsmuligheter fordi jeg tidligere har opparbeidet meg administratorstatus på en stor rekke profiler. Men her er jeg jammen meg usikker på hvordan dette faktisk henger sammen. Jeg vil anta dette henger sammen med at jeg tidligere har hatt Geni Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ser det ut som om ein må byrje med å byggje sitt eige slektstre, og at ein deretter må be om at profilar skal verte slått saman med profilar i verdstreet. Dette krev godkjenning av administrator av profilen og/eller ein kurator, og skjer slett ikkje automatisk. Eg er spent på om det vert mogeleg å redigere andre offentlege profilar etter at tilknytinga er godkjent.

 

Når det gjeld det konkrete eksempelet er Nikoline mi oldemor, og er fødd på Sletteland. Farmora kom frå Gallefoss, men Nikoline og dei andre syskena har aldri hatt "Gallefoss" som slektsnamn.

 

Etter mi meining vil endringshistorikken bøte på problematikken rundt at "kven som helst" (?) kan redigere ein profil. Generelt meiner eg at ein bør benytte seg av mogelegheita til å leggje til kjelder for opplysningar som f. eks. slektsnamn ved fødsel. For meg ser det (ut frå eksempelet ovanfor) ut som at profilar på Geni er "masseproduserte", og fungerer som spreiing av "slektsvirus", uavhengig av kor mange som har redigeringsmogelegheit eller ikkje.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, ja - det kan være at du må være "delaktig" i "verdenstreet" før du får slike muligheter. Det ser du på høyre side under statistikk hvor du ser hvor mange du er koblet til; for mitt vedkommende så er jeg visstnok koblet til 95,803,303 personer på Geni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut frå dette ser det ut som om det er Pro-medlemskap som er avgjerande:

http://www.geni.com/blog/public-editing-for-pros-355081.html

Det er ein interessant diskusjonstråd under artikkelen, og det er tydeleg at mange ikkje er einige i at kven som helst berre kan teikne eit prøvemedlemskap på Pro og så gjere kva dei vil på andre sine profilar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett Torbjørn, jeg måtte kobles til verdenstreet av en annen. Det gikk så fort at jeg hadde rett og slett glemt den prosedyren.

 

Når det var gjort er det tilgang til det meste.

 

Nå er det jo ikke sånn at noen "eier" de offentlige profilene. Det er å anse som et dugnadsprosjekt, på samme måte som wikipedia. Svakheten med Geni er jo selvfølgelig at endringshistorikken ikke er tilgjengelig på samme måte (men den er like fullt tilgjengelig om man er registrert bruker).

 

Vil man "eie" en profil, eller et tre, så lar man rett og slett være å koble seg på "verdenstreet".

 

Nå kan en jo selvfølgelig kritisere wikipedia også, nettopp fordi alle kan endre og legge til fjas. Uansett, så kommer Geni til å bestå, og jeg tror det vil være en umulighet å fly rundt med advarsler og skremsel. Vi som har litt over snittet kompetanse bør heller stå på for å få andre med på å legge inn kilder, kvalitetssikre data, osv.


...forøvrig, hva angår sammenslåing av profiler etter man har blitt koblet på verdenstreet, så trengs ikke godkjenning fra noen. Dette prøvde jeg i formiddag, og det var ingen administratorer som var involvert. Det var en enkel sammenlikning av de to profilene jeg måtte sjekke, deretter godta sammenslåingen.

 

Når det var gjort, ble jeg automatisk administrator av den profilen (sammen med 3 andre som var der fra før).

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt se det som negativt at man kan gå inn å redigere på andres profiler.  Men jeg velger  se det positive i det, fordi denne muligheten har gjort at jeg har kunnet rette opp noen feil og i tillegg legge til kilder der det mangler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut frå dette ser det ut som om det er Pro-medlemskap som er avgjerande:

http://www.geni.com/blog/public-editing-for-pros-355081.html

Det er ein interessant diskusjonstråd under artikkelen, og det er tydeleg at mange ikkje er einige i at kven som helst berre kan teikne eit prøvemedlemskap på Pro og så gjere kva dei vil på andre sine profilar.

 

Det må være en vesentlig forskjell her, siden jeg tydeligvis har fulle rettigheter til å administrere den profilen jeg slo sammen med en annen tidligere i dag. Det spiller i grunn liten rolle, poenget med Geni er jo nettopp den wikipedia-baserte ideen om at alle i prinsippet kan bidra.

 

Om man ikke ønsker andres innblanding, så bør man, med respekt å melde, kun bruke et program lokalt på PC'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan bekrefte at det er slik som Jørgen seier. Eg har no blitt "godkjent" som ein del av verdstreet, og kan pussig nok redigere, leggje til og slå saman på heilt andre stader.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er eigentleg ganske fortvilande - at det skal vere så enkelt. Eg er ingen aktiv brukar av Geni, men er innom av og til for å sjå meg rundt, og har av og til prøvd meg på å få retta ting - td. klippe av usikre eller feilaktige trådar. Det KAN gå bra, men berre heilt til ei velvillig sjel oppdagar at "Neimen, her har dei stoppa ved "Hans Jensen Storkar", merkeleg, den slekta kan då førast tilbake til "Harald Jordfresar", det må vi få på plass". Og så er vi akkurat like langt. Mitt fyrste møte med Geni gav meg forresten ny og ukjend informasjon om meg sjølv - eg har nemleg vore gift to gonger, eine gongen med grandonkelen min, som døydde då eg var 8 år gammal (det let seg heldigvis ordne).

 

I tillegg oppdaga eg at ein fjern amerikansk slektning har vore så "snill" at han har lagt ut ca 2000 personar frå ei slektsbok eg har laga, utan å nemne det for meg, og at han har gjeve "dei fleste" av dei feil etternamn, sidan han ikkje hadde peiling på norske namneskikkar. Og sidan Geni ikkje held ope for at ein person kan ha fleire etternamn, er det blitt uhorveleg mange duplikat der ute.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på de ubesvarte spørsmålene også, etter det jeg vet og tror.

Dersom ein finn ein profil på Geni (eksempel) kjem det gjerne opp eitt eller fleire samanfallande slektstre frå MyHeritage, men når ein klikkar på desse får ein spørsmål om abonnement. Eg lurer på om dette betyr at det er eit av MyHeritage-trea som då er kjelda, og at opplysningane er kopierte meir eller mindre automatisk til dei andre Myheritage-trea pluss Geni?

Det er ingen automatikk i samhandling mellom profiler Geni og MyHeritage. En Geni-bruker må aktivt gjøre noe for å hente inn opplysninger fra MH

 

 

Er det eigar av eit av MyHeritage-trea som må utføre ei eventuell retting i MyHeritage? Vil denne rettinga då automatisk bli kopiert til dei andre MyHeritage-trea + Geni?

 

MH-bruker må selv gjøre endringer i sitt slektstre. En MH-bruker kan legge til administratorer av sitt tre. Det finnes ingen automatikk i kopiering/oppdatering av opplysninger mellom en MH-profil og en Geni-profil.

 

 

Sidan eg finn vidt ulike slekter lagt ut på Geni av den same personen lurer eg også på om dette er folk som jobbar for og/eller får betalt av Geni.

 

Noen konspirasjonsteoretikere vil nok helt sikkert hevde dette, men jeg kan for egen del ikke se noe som tyder på det. Det at enkelte personer ofte sees i sammenheng med en profil tror jeg henger sammen med to ting: vedkommende har vært på Geni lenge og vedkommende har vært veldig aktiv med å samle/kopiere profiler.

 

Den samme "slektssamlingen" ser jeg på MH også. Noen brukere dukker opp overalt. Jeg har lest litt på ulike forum på Internett, og det ser absolutt ut som disse er/har vært veldig aktive i å samle. Kvantitet foran kvalitet.

 

Husk på at enkelte er "superbrukere" på Geni. De har bedre kjennskap til hvordan ting fungerer og kan sikkert være mer synlig enn andre. Det er mulig de får "betalt" i form av et Pro-medlemsskap for å hjelpe til. Grei deal synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geni/MyHeritage,

 

Idet et datateknisk system gjør det mulig for et uendelig antall deltakere å kryssredigere hverandre uten at noen har et overordnet navngitt faglig redaktøransvar, som igjen står ansvarlig overfor eieren av dette systemet, ja da er det systemet som sådan som har vunnet over summen av enkeltindivider. Gevinsten forblir uansett hos eieren av systemet, som igrunn bare tjener penger på manglende kollektiv bevissthet.

 

Det som beskrives i denne debatten setter igrunn bare navn på umulighetens udyr. Lik den mytologiske hydra (Ὕδρα), kapper man av et hode, så vokser det bare ut to nye. Hvor blir det av genealogiens svar på Herakles?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånne kollektive og ideologiske wikipedia-løsninger kan fort bli systemets fall. Wikipedia har gjerne blitt kritisert for dette helt siden oppstart.

 

At noen tjener penger på slike løsninger er det jo ingen tvil om. I slektsgranskingens verden så er det meg bekjent kun én aktør som ikke tjener penger på vår hobby, og det er Open Source-programmet Gramps. Samtlige av de andre tjener jo åpenbart penger på vår hobby, om det er online-løsninger eller programmer til lokal installasjon.

 

Forøvrig, nå har vel både jeg og Torbjørn vist at det er fullt mulig å ha tilstrekkelig kontroll over en profil på Geni uten å måtte betale. Det må vi nok erkjenne å være positivt, kritikken som er fremsatt er jo at man må betale for å delta (hvilket man jo beviselig ikke må).

 

 

For egen del blir jeg nok ikke storbruker av Geni, men nå som jeg først har en konto der, så kan jeg i det minste bidra til å korrigere 'tåpelige' feil og relasjoner. Det synes jeg andre bør være storsinnet nok til å gjøre også. Dette er tross alt vår felles arv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med at alle kan redigere alt er at ein faktisk har mogelegheit til å "kappe hovud av trollet", medan ein elles måtte sende rettingar til den som har lagt ut ein feilaktig profil og håpe på at eigaren var villig til å rette opp feila. Det er ikkje sikkert at det ville vere så lett å få nokon som hevda dei var i slekt med kongar eller til og med Gud til å rette dette. Så eg trur det er betre slik det er no, trass alt.

 

Eg prøvde for ei tid sidan å leggje til opplysningar i ein Wikipedia-artikkel for moro skuld (det om historikk og kjelder). Eg vart overraska då det viste seg at det var mogeleg å redigere artikkelen heilt utan å ha registrert seg som nokon brukar, og med minimale kunnskapar om redigering i Wikipedia. Like overraska var eg over at endringane framleis var der dagen etterpå. Eg håpar iallefall at det ville verte fjerna raskt dersom ein berre skreiv tull. Wikipedia vert brukt som "kjelde" i mange samanhengar, så det er viktig at det som står der er nokonlunde rett. Det ville etter mi meining vere rart om ein skulle stille strengare krav til eit slektstre enn til eit mykje brukt nettleksikon.

 

Redigeringsmogelegheitene i Wikipedia opnar for mange rare framstillingar avhengig av politisk ståstad osv. Det er ikkje bra dersom kven som helst kunne gå inn og skrive at George Bush burde fått fredsprisen og at han eigentleg er muslim. Det er vel difor også ei mogelegheit for å låse artiklar om framståande personar eller omstridde tema. Ei slik mogelegheit burde kanskje finnast også i slektstre som Geni, slik at ein f. eks. etter å ha kutta ein falsk forbindelse til gamle kongar gjentekne gonger kan "låse" ein profil. Slik at det ikkje vert mogeleg å kople seg på denne profilen utan "samtykke" frå seriøse folk.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig med deg Torbjørn i #22. Å låse profiler kan kanskje være drastisk, fordi ny informasjon tilkommer jo titt&ofte med nytt scannet materiale.

 

Jeg for min del tror mye kunne vært løst med "fantasi"-relasjonene at det hadde blitt lagt til rette for en løsning hvor det var mulig å angi hvorvidt en relasjon er fakta eller teori-basert.

 

Mange av oss har arbeidsteorier om relasjoner, ofte er disse basert på indisier. Dette er helt klart viktige teorier i mange tilfeller. Det bør være rom for også disse relasjonene (å få frem arbeidsteorien), men det må fremgå eksplisitt hva som er fakta og hva som er arbeidsteori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å låse hendelsesfeltene i profilene på Geni, man må bare får en kurator til å merke profilen som Master Profile (MP) og så kan feltene låses for endringer. Det arbeides med å få til en tilsvarende mulighet for relasjoner mellom personer, slik at en person ikke kan kobles opp mot feil foreldre. På den måten vil kvaliteten bli bedre i treet på Geni og vi slipper å få koblet sammen personer der usikkerheten er for stor selv om det eksisterer noen kilder som sier at relasjonen mellom dem er sånn og sånn, men som nyere forskning har bevist ikke stemmer.

 

Ellers så synes jeg faktisk det er en fordel at alle kan redigere offentlige profiler på Geni, det burde gi bedre kvalitet, hvilket er intensjonen. Jeg merker profiler jeg vil holde et øye med ved å trykke på +Følg-knappen øverst i høyre hjørne, da vil enhver endring som blir gjort i denne profilen ble nevnt i Aktivitetsloggen på min hovedside.

 

Vi kuratorer har også mulighet til å sperre enhver profil for alle endringer ved å låse profilen helt. Drastisk tiltak, men har blitt gjort noen ganger der den samme feilen har dukket opp ofte. Vi kan også skrive kuratormeldinger øverst på hver MP der vi forklarer hvorfor vi har kuttet en lenke f.eks. i tillegg til å bruke biografifeltet "Om". De eneste profilene vi ikke kan gjøre om til en MP er de som er markert som levende.

 

Har dere noen spørsmål, så bare spør. Men jeg er ikke kurator på Geni pga datatekniske kunnskaper, men pga de genealogiske, så det er ikke sikkert jeg kan svare på alle datatekniske spørsmål.

 

mvh

Remi Pedersen

Geni Kurator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remi,

 

Er du villig til å standpunkt til dette spørsmålet: 

 

Hvem har det endelig ansvaret for overfloden av feilopplysninger på Geni/MyHeritage? Er det de som eier, bestemmer over, og kontrollerer systemet eller er de alle enkeltindividene som bruker det samme systemet?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.