Gå til innhold
Arkivverket

Cordt Mikkelson Koch, fødd i Bergen 1690, gift med Kirstina Jansdotter Teiste, fødd Hafslo 1688 - budde i Bergen - lagnad?.


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Legger merke til at i #22, så er etternavnet til Michel skrevet som Brüning ellers i alle andre kilder så er det Bryning/Brynning som er brukt. Tenker at det ble en form for "for-norsking" eller at den som skrev ned, skrev det han hørte og tydet det på denne måten.

 

Det er då også at jeg lurer på om det samme har skjedd med Rytter, slik at dette kanskje er Rüther eller noe slikt?

 

Legger og merke til at alle tilflyttede familier bruker -en og -datter som patrynom når disse egentlig  ikke er av norsk opphav, men er fra tysk talende områder eller er det igjen noe her jeg ikke har fått med meg 🙂

 

 

Mvh

Asbjørn Rasmussen

Endret av Asbjørn Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Asbjørn Rasmussen skrev:

Det er då også at jeg lurer på om det samme har skjedd med Rytter, slik at dette kanskje er Rüther eller noe slikt?

 

Jeg har sett at  de Reutzer er brukt. 

 

Eks: 

Michael Jansen de Reutzer - sønn Jacob de Rytter

 

og de Ryter som her

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000006028165

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lars E. Øyane skrev:

.....

Elles får Per meg til å stussa svært på kven som var mor til Cordt Koch...  Utifrå oppkallingane ligg det nær å gå utifå at Gretha Cordtsdotter var mori.  Men ei anna forklaring KAN sjølvsagt vera at Gretha og Michael Koch hadde ein son Cordt som døydde i ung alder, og at «vår» Cordt vart oppkalla i andre ekteskapet til Michael...?

 

Eller kan den «salige mormoder» ha vore gift to gonger, først med ein Cordt og sidan med Jacob Christensen ??

.....

.

Står du fast på at Gretha Cordtsdotter var Mikkel Koch (skifte 1714) sin 2. kone ?  Har du funnet giftermålet deres ?

Det virker litt forvirrende det du skriver over ....

 

Barna Cort, Malene (Magdalene) og Jørgen ser ut til å være født hhv. 1685, 1686 og 1689.

I 1714 dukker det forøvrig opp et 4. barn, nemlig datteren datter Marie Elisabeth (g.m. 'Hr. Windeler' på Sunnmøre), som ikke er nevnt i 1701. (Ref. innlegg #6).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Nermo skrev:

Står du fast på at Gretha Cordtsdotter var Mikkel Koch (skifte 1714) sin 2. kone ?  Har du funnet giftermålet deres ?

Det virker litt forvirrende det du skriver over ....

 

Ingen er mer forvirrende på dette forumet enn du Per.  Har du funnet giftemålet ??

 

Kanskje på tide at du kommer med noen fakta også og ikke bare "grabber" til deg fra andre.

Dessuten bør du ta en revisjon av hjemmesiden din som ligger ute offentlig. Feil på Feil. Slik blir det når kvantitet går foran kvalitet.

 

IM

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg seier meg lei for sein attendemelding i dette emnet, men vil gjerne få takka Asbjørn, Jarleif, Egil, Ivar og Per for mange spennande og nyttige innlegg!

 

Eg vil gjerne få trekka merksemdi attende til Anna Margretha Koch, som eg ser døydde 1.3.1810 under namnet Anna Margrethe Buch Møller:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000450846

 

Var Anna Margrethe gift på ny etter at Michael Buch døydde?  Eg finn ikkje noki vigsle i Bergen!?

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand i freistnadane på å komplettera denne Koch-biografien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ivar for svært nyttige meldingar!

 

Og her fann eg vigsli til Michael Brynning og Anna Margrethe MØLLER frå 1757, som stadfester identiteten hennar:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000991338

 

Korleis kom so Koch-namnet inn i denn huslyden? - sjå fødsli som Asbjørn nemnde i innlegg #8!

 

Ein ny kjempetakk for alle gode tips om denne huslyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lars E. Øyane skrev:

Korleis kom so Koch-namnet inn i denn huslyden?

 

Cort Koch var Anne Margrethe Møllers stefar. Han er også fadder til hennes andre barn.

 

image.png.8bb9c44e12055e67da9521c97c0021a2.png

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars E. Øyane skrev:

.....

Korleis kom so Koch-namnet inn i denn huslyden ? - sjå fødsli som Asbjørn nemnde i innlegg #8 !

.....

.

Av innlegg #32 og andre innlegg i denne debatten framgår det at Ane Margrete Møller 'Koch' (mai 1730 - Mar 1810) sin angivelige mor Kirsten (Kirstina) Jansdotter Teiste (ca.1688 - Des 1757) fra Hafslo giftet seg (ca.1713 ?) med Cort Mikkelson Koch (ca.1685 - Mai 1760), og fikk barn med ham i tidsrommet 1714-1722.

 

Anne Margrete Møller brukte åpenbart sin stefars etternavn (Koch).

 

Men det er noe som skurrer mht. kronologien her, for mens Kirsten Jansdotter Teiste og Hans Jørgen Møller

angivelig skal ha fått datteren Ane Margrete Møller i Mai 1730, så skal altså Kirsten ha giftet seg rundt 1713 med Cort Mikkelson Koch (død i Bergen 1760).

 

Dette går jo ikke ihop, medmindre Kirsten fikk Anne Magrethe utenfor ekteskap med Hans Jørgen Møller i 1730,

eller at hun på det tidspunktet (eller allerede før 1722 ?) ev. var blitt skilt fra sjøløytnanten Cort Mikkelson Koch,

med hvem hun altså skal ha fått fire barn i tidsrommet 1714-1722, de tre eldste døpt i Holmens kirke, København,

og den yngste (Hans Jørgen) døpt i Bergen 4 Feb 1722.

 

Hva det som ikke stemmer her, mon tro, ev. som mangler av informasjon ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ivar og Per for nye spennande meldingar!

 

Eg hadde oversett merknaden om at Cordt Koch var stefar til Anna Margrethe MØLLER/KOCH, men når eg no studerer denne huslyden på ny, trur eg at Anna Margrethe må vera ei «uekte» dotter av Kirsten Jansdotter Teiste og skjerslipar Hans Jørgen Møller. som tok borgarskap i Bergen i 1745:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/37/pc00000000022539

 

Han gifte seg på same tid med ei Dortha Marie Pedersdotter og fekk fleire born med ho.

 

Om Kirsten og Cordt vart skilde, so ville vel det vore slege opp med store bokstavar...

 

Ein ny kjempetakk for alle gode tips om denne huslyden!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

 

Hvis denne Cordt var sjømilitær så kan han ha vært så lenge borte på reise at fruen har gitt opp å se han igjen. Har noen slike tilfeller i min nederlandske slekt.

 

Er det noen spor etter Cordt i Bergen i årene før og etter Anne Margrethe ble født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars E. Øyane skrev:

 

Hjarteleg takk til Ivar og Per for nye spennande meldingar!

 

Eg hadde oversett merknaden om at Cordt Koch var stefar til Anna Margrethe MØLLER/KOCH, men når eg no studerer denne huslyden på ny, trur eg at Anna Margrethe må vera ei «uekte» dotter av Kirsten Jansdotter Teiste og skjerslipar Hans Jørgen Møller. som tok borgarskap i Bergen i 1745:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/37/pc00000000022539

 

Han gifte seg på same tid med ei Dortha Marie Pedersdotter og fekk fleire born med ho.

 

Om Kirsten og Cordt vart skilde, so ville vel det vore slege opp med store bokstavar...

 

Ein ny kjempetakk for alle gode tips om denne huslyden!

 

.

Man må jo også mistenke at Hans Jørgen Møller også kan ha 'spilt en rolle' (for å si det sånn ...)

ifm. Kirsten Teiste (og Cort Mikkelson Koch ?) sin sønn Hans Jørgen, som ble døpt i Nykirken 4 Feb 1722,

som første barn født i Bergen, tre år etter siste barn i København.

 

Cort figurer som (som Grethe viser lenger opp) som fadder i Bergen flere ganger i perioden 1725-1752,

og finnes dessuten i sjørullene i Bergen i 1727, tre år før Kirstens angivelige datter Anne Margrethe Møller skal ha blitt født. 

(Cort ble begravet i DK 8/5-1760).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ivar og Per for nye interessante innlegg!

 

Det er ein spennande tanke at Hans Jørgen Koch òg KAN ha vore ein son av Kirsten Teiste og Hans Jørgen Møller, og eg ser at ein skjerslipar Hans Jørgen Møller døydde i Domkyrkja i Bergen i 1785, 65 år gammal.  Eller er det han som var fødd i Böhmen og som tok borgarskap i Bergen i 1745?

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000445625

 

Eller kanskje Hans Jørgen Møller er nemnd i ei eller anna kjelde som bror av Anna Margrethe, og at faren hadde eit anna namn?

 

Kanskje nokon har tankar kring dette?

 

Eg takkar igjen for alle gode tips om denne problemstillingi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lars E. Øyane skrev:

.....

Det er ein spennande tanke at Hans Jørgen Koch òg KAN ha vore ein son av Kirsten Teiste og Hans Jørgen Møller, og eg ser at ein skjerslipar Hans Jørgen Møller døydde i Domkyrkja i Bergen i 1785, 65 år gammal.  Eller er det han som var fødd i Böhmen og som tok borgarskap i Bergen i 1745?

.....

.

Jeg er enig i at opplysningen som er gjengitt tyder på at nedenstående Hans Jørgen Møller i Bergen er to forskjellige personer (var begge to virkelig skjærslipere ?) :

  • skjærsliper Hans Jørgen Møller (født i Böhme(n?)) som tok borgerskap i 1745 kan meget vel være den HJM  som fikk d. Ane Margrete m. Kirsten Teiste i mai 1730.
  • skjærsliper Hans Jørgen Møller (begr. DK 1785, 65 år gl.) er mao. f. ca. 1720, og kan ikke være den HJM som fikk d. Ane Margrete m. Kirsten Teiste i mai 1730.

Det det er naturlig å tenke seg at de to angivelige skjærsliperne i Bergen med samme navn (Hans Jørgen Møller), født med f.eks. 30 års mellomrom, må være i slekt (far/sønn ?).

Kan det tenkes at sistnevnte HJM ('65 år gl.' i 1785) var f.eks. 4 år yngre en angitt og en yngre bror av Hans Jørgen Cordtson Koch (døpt 4. febr. 1722), som døde i sept. 1723 ?

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cort 10 år, Jørgen 6 år og Malena 8,5 år er alle nevnt i skifter etter Jacob Christensen kone. Hun var tidligere gift med Daniel Ludt, barnes morfar. Michel Koch er nevnt som deres formynder. 

 

Er det noen som har lest dette skiftet/er. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2016 den 23.25, Grethe Flood skrev:

 

At han er å finne i sjømilitære ruller i Bergen i 1727  trenger vel strengt tatt ikke bety at han oppholder seg her på den tiden, eller hvordan tolker dere det ?

 

Finner han også nevnt et par plasser i " I Kongens teneste. Militær utskriving frå Bergens stift under Store nordiske krig 1709 – 1719"

https://www.nb.no/items/ea75debb86cf3b12fafdcdfcc19c3a38?page=0&searchText=kock

 

Da skrevet  Kort Mickelsen Kock og Cort Michelsen Kock

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ivar Moe skrev:

 

Cort 10 år, Jørgen 6 år og Malena 8,5 år er alle nevnt i skifter etter Jacob Christensen kone. Hun var tidligere gift med Daniel Ludt, barnas morfar.

Michel Koch er nevnt som deres formynder. 

 

Er det noen som har lest dette skiftet/er ?

 

.

Disse opplysningene (over) løser (om de stemmer) mesteparten av floken, og gir et ganske annet bilde bl.a. av hvem som er barnas besteforeldre enn hva vi har prøvd å spekulere fram i tidligere innlegg i denne debatten.

Jeg prøver meg pånytt (med alle forbehold), basert bl.a. på informasjonen over, samt Sollied's skifteavskrifter (se linker i innlegg #6), mv. :

 

Daniel Ludt (c1610?-57) var g.m. Maren Rasmusd. (c1620-95 NK) og fikk m. henne bl.a. barna Lauritz, Claus og en datter som ble g.m. borger Michel Koch (c1645?-c1714).

Michel Koch hadde en sønn Michel fra et tidligere forhold (se skifte 1714), og med Daniels datter fikk han

barna Cort Mikkels. Koch c1685 samt Magdalene c1686, Jørgen c1689 og Marie Elisabeth c1695 (sistn. antak. f. etter mormorens død) (se Sollied's avskr. 1695/1697/1701).

(Jeg kan ikke se av Sollied's avskrifter (se linker i innlegg #6) at Michel Koch var barnas formynder, slik det sies over).

Iflg. Lars ble Michel g. påny med Gretha Cordtsdotter.

 

Maren Rasmusdatter giftet s. pånytt (etter 1657) m. Ole Anderssøn Lessøe (død 1672 NK) (Sølvi Arntzen / DISTreff) (ingen barn med ham),

deretter (etter 1672) med Jacob Christensen Wittrup (c1620-1697) (rådmannssønn fra Bergen), som i 1697 giftet seg m. Dorothea Schirenbech (død 1740 NK).

 

Daniel Ludt's sønn Claus (se over) giftet seg i 1672 DK m. Elisabeth Olsdatter Lessøe, en datter av ovennevnte Ole fra et tidligere ekteskap.

 

Jeg regner slett ikke med alt ovenstående er korrekt, og mottar gjerne kommentarer og korreksjoner !

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Per og Ivar for nye utfordrande innlegg!

 

Først av alt vil eg seia meg samd med Per i teorien hans frå siste innlegg.  Utan at eg har studert bakgrunnsmaterialet i detalj, trur eg me kan gå ut ifrå at Mikkel Koch's andre kone var ei dotter av Daniel Ludt!

 

Elles vil eg gjerne få komma attende til Ivar sitt innlegg #38 der han refererer borgarskapet til Michel Koch.  Fødestaden hans er nemnd, men han har korkje farsnamn eller yrke!  Er det mogeleg å finna ut av desse?

 

Når det gjeld Hans Jørgen Møller, trur eg det berre var ein skjerslipar med dette namnet i Bergen, fødd i Bøhmen, og han kom til Bergen som gift med Dorthe Pedersdotter, for eldste sonen deira, som òg heitte Hans Jørgen, var fødd ein annan stad!  Eg trur førenamnet til den Møller som fekk barn med Kirstine Teiste kring 1730, må ha hatt eit anna førenamn, men korleis kan me identifisera denne barnefaren?

 

Eg takkar på ny for alle gode tips som kan komplettera denne biografien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra Hanseaterne.no

 

http://hanseater.no/tng/getperson.php?personID=I10072&tree=hansa

 

http://hanseater.no/tng/getperson.php?personID=I10077&tree=hansa

 

Kanskje du klarer å finne noe nyttig her Lars - Die Ortsfremden im ältesten Kirchenbuch zu Reinfeld / Holstein 1641 - 1781 -

http://www.ahnenforschung-in-stormarn.de/geneal/Reinfeld/Ortsfremde.htm

 

Ved kjapp gjennomgang finner jeg disse

Kandidater - forfedre til Micahel

 

image.thumb.png.f05523b46c9342403d29fc59c978a4c8.png

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎06‎.‎2019 den 23.14, Lars E. Øyane skrev:

.....

Når det gjeld Hans Jørgen Møller, trur eg det berre var ein skjerslipar med dette namnet i Bergen, fødd i Bøhmen,

og han kom til Bergen som gift med Dorthe Pedersdotter, for eldste sonen deira, som òg heitte Hans Jørgen, var fødd ein annan stad

Eg trur førenamnet til den Møller som fekk barn med Kirstine Teiste kring 1730, må ha hatt eit anna førenamn, men korleis kan me identifisera denne barnefaren ?

.....

.

Lars, kan du dele med oss det du vet om skjærsliperen Hans Jørgen Møller fra Kinski i Böhmen, som altså

skal ha kommet til Bergen med sin hustru Dortha Marie Pedersdotter engang etter 1720 og før 22. juni 1745 (da han fikk borgerskap).

 

Ekteparet er vel da foreldre til den Hans Jørgen Møller (f. ca.1720, hvor ?) (også skjærsliper ?) som ble begravet i Domkriken i 1785, 65 år gammel ?

Hvilke andre barn fikk de, og når/hvor var disse født ?

 

Hvordan kan det ha seg, tro, at 'noen' har ment at barnefaren i 1730 var skjærsliper Hans Jørgen Møller ?

Og kan det ha noen sammenheng med nevnte HJM at 'barnemoren' (Kirstine Teiste) åtte år tidligere fikk en sønn i Bergen som ble døpt Hans Jørgen (Koch) (født 1722, død året etter) ?

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ivar og Per for nye utfordrande innlegg!

 

Eg ser at Michael Koch var handelsforvaltar i Bergen i 1661, og det er vel ikkje urimeleg at han kan ha vorte kjøpmann i samband med borgarskapen nokre år etter?

 

Og eg vil tru det må vera ætti hans du har finne att i Reinfeld.  Michael er vel for gamal til å vera son av høkeren Peter, men kansjhe Claus er ein god «kandidat» som far?

 

Med omsyn til Hans Jørgen Møller har ikkje eg fleire opplysningar enn dei som kjem fram i kyrkjebøkene for Bergen.  Skjersliparen fødd i Böhmen kring 1720 gifte seg kring 1742 med Dortha Marie Pedersdotter, og eldste son deira vart konfirmert i Bergen på 1760-talet, men er ikkje døypt der!

 

Som eg før har vore inne på,, trur eg ikkje at Kirstina Teiste hadde noko som helst å gjera med Hans Jørgen Møller.  Barnefaren i 1730 må ha vore ein annan ukjend Møller!  Erpecom-biografien er jo ogso ganske so «vag» når det gjeld foreldri til Anna Margrethe...

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand med å finna ut av denne huslyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.