Gå til innhold
Arkivverket

Transkribering av kirkebøker


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Vedr. kirkebøker for døde/begravde i Skedsmo, Akershus

Hva er transkribert eller er i arbeid/planlagt transkribert pr. dags dato?

1767-1769

1770-1776

1780-1787

1790-1797

1800-1807

1808-1814

 

Jeg har kanskje muligheten til å bistå med transkribering. Men jeg trenger ett registrengsprogram.

Jeg har prøvd Augustus2 som jeg finner alt for gammeldags og tungvindt

Finnes det andre programmer?

Kirkebøkene er til dels meget detaljerte så jeg kan behøve opp til 20 felt.

 

Eller kan jeg registrert alt i ett regneark (OpenOffice).

 

Jeg er meget godt kjent i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott du har lyst til å ta for deg tidlig Skedsmo-kirkebøker! Her har vi kun data for perioden 1801-1814 (http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=skedsmo&fra=1760&til=1815&ka%5B%5D=2&kt%5B%5D=MINI&kt%5B%5D=KLOK&kt%5B%5D=FREG&kt%5B%5D=D%C3%85PB&kt%5B%5D=VAKS&kt%5B%5D=KOMM&kt%5B%5D=FORL&kt%5B%5D=LYSN&kt%5B%5D=DREG&kt%5B%5D=RESK&kt%5B%5D=KLAD&kt%5B%5D=AVSK&kt%5B%5D=DISS&kt%5B%5D=VIGB&kt%5B%5D=DIVR&kt%5B%5D=NOPR), så alt før den tid tas i mot med stor takk!

 

Om du ikke ønsker å bruke Augustus, så kan vi fint ta i mot regneark fra OpenOffice eller tilsvarende. Det eneste vi ber om når du bruker regneark er:

- et ark pr kirkebok og listetype

- faste kolonneoverskrifter. (Rekkefølgen på kolonnene har ikke betydning for oss, men det vil gjøre jobben vår mye lettere om du bruker samme kolonneoverskrifter gjennom alle filene.)

- følg standarden, Kyrre, så langt det lar seg gjøre (http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Kilderegistrering/Registrere-kirkeboeker (se høyremargen for pdf av standarden)

 

Send oss gjerne et utkast på oppsettet du ønsker å bruke når du har det klart: digitalarkivet@arkivverket.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.