Gå til innhold
Arkivverket

Registrering av lenker i Augustus med ny løsning for oppslag


Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Jeg har registrert store deler av de eldste kirkebøkene for Davik i Augustus, og brukt tidligere anbefalt metode for registrering av lenker.

Hvilken lenke skal brukes under «Side» i Augustus?  Og vil det skape problemer om det byttes lenketype midt under registreringen? Å eventuelt gå gjennom og endre det som er lagt inn vil være en relativt stor jobb.

 

Slik er det gjort:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8750&idx_id=8750&uid=ny&idx_side=-6

 

Eller skal dette brukes?:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070418630404

 

(Jeg ser "gamlemåten" endres ved innliming her, men fungerer normalt direkte i nettleseren).

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den siste varianten vi vil ha. Vi kan konvertere den første varianten til den siste, men det er en del ekstra arbeid. Vi trenger egentlig bar den siste delen av lenken, altså kb20070418630404, men det er det helt trivielt naturligvis for oss å kutte til selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den siste varianten vi vil ha. Vi kan konvertere den første varianten til den siste, men det er en del ekstra arbeid. Vi trenger egentlig bar den siste delen av lenken, altså kb20070418630404, men det er det helt trivielt naturligvis for oss å kutte til selv. 

 

Jeg kan tilføye at det er laget en egen kopifunksjon akkurat til det formålet. I "brødsmulestien" er et et kopieringsikon rett bak bilde-id'en. Hvis du klikker på bilde-id'en kopieres kun denne til utklippstavla.

 

post-5254-0-05247200-1464085017_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for begge svarene.  Da lar jeg det som allerede er registrert forbli uendret og bruker den nye løsningen i fortsettelsen. Dette gjør jo registreringen enklere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tillet meg å henge på eit spørsmål: Er det denne sist nemnde knappen vi skal bruke viss vi skal lage lenker (med "kjettingen") i innlegg på forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tillet meg å henge på eit spørsmål: Er det denne sist nemnde knappen vi skal bruke viss vi skal lage lenker (med "kjettingen") i innlegg på forum?

 

Hvis du sikter til "knappen" i brødsmulestien for å kopiere bilde-id er den ikke brukbar for å lime inn lenker i forum. Dette er bare bilde-id'en. Men for de som transkriberer er det kun denne vi trenger for å bygge opp lenke til den skanna siden fra Digitalarkivet. Men denne bilde-id'en finner du også i lenkeoversikten i sideflata (kjettingen).

 

For å lage lenker i forum anbefales nok å bruke kopiknappen i verktøylinja, alternativt "brukslenke for bildevisning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, som ikkje førte meg heilt i mål. Eg lagar eit innlegg, og vil ha ei lenke - t.d. slik:

 

Elling Austrheim vart døypt i 1712. Eg har brukt "kjettingen" og limt inn det eg får når eg brukar kopieringsknappen. Det går ikkje bra - eg får ikkje fram det kyrkjebokbildet eg ville ha.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, som ikkje førte meg heilt i mål. Eg lagar eit innlegg, og vil ha ei lenke - t.d. slik:

 

Elling Austrheim vart døypt i 1712. Eg har brukt "kjettingen" og limt inn det eg får når eg brukar kopieringsknappen. Det går ikkje bra - eg får ikkje fram det kyrkjebokbildet eg ville ha.

 

Ja da bruker du knappen til høyre for lenka i "Brukslenke for sidevisning". Da får du en lenke som dette

post-5254-0-96709200-1464112062_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.