Gå til innhold
Arkivverket

Oppgradert forum og ny innlogging - veiledninger er på plass


Anette S. Clausen
 Del

Recommended Posts

Eg tykkjer at kontrasten mellom leste og uleste trådar kunne ha vore betre. No er det vanskeleg å sjå kva trådar som er lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner:

  • Forhåndsvis emneoversikt
  • Medlemslisten
  • At navnet på den som er i ferd med å skrive et innlegg står i kursiv

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jaggu vore ein slitsam kveld!  So mykje nytt og eit generelt «tregt» internett har ikkje gjort det betre.

 

Gudskjelov er skriftalternativi og signaturfeltet komne attende, men eg slit med å leita etter gamle tema, og so var det dette med nummereringi av innleggi, då...  Er det meiningi at me skal børja telja innleggi når me skal syna til tidlegare innlegg?  Det kan fort bli gale...!  Det er ille nok at me ikkje lenger har nummer på emni slik me hadde i det gamle brukarforum.  Er det kanskje von at det kjem attende?

 

Elles heldt eg på med å redigera på eitt innlegg tidlegare i kveld, og med eitt var heile innlegget snutt på hovudet, med siste linje først og innleggsreferanse heilt feilplassert...  Eg måtte berre ta det på ny...

 

Men no tek eg kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden er finner jeg rediger knappen, grei å ha viss jeg skriver noe feil.

 

Edit: OK, Den så jeg plutselig dukket opp når jeg hadde avsluttet

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til debattforum  som står på Anettes side virker ikke. Mangler det noen bokstaver?

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Debattfo...

 

Og så vet jeg et de fleste ønsker å se fult navn som visningsnavn. Gjelder ikke dette lengre?

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2017 den 22.33, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg savner:

  • Forhåndsvis emneoversikt
  • Medlemslisten
  • At navnet på den som er i ferd med å skrive et innlegg står i kursiv

 

.

  • Jeg fant at om en holder markøren på emneoverskriften, blir det en slags Forhåndsvis emneoversikt (uten siste innlegg riktignok, men første) hvor en finner valget Merk som lest.
  • Medlemsoversikten kan søkes fram.

 

Da gjenstår bare ønsket om at navnet til den som skriver innlegg står i kursiv. (Ser en at noen er i ferd med å svare, kan en jo vente litt med eget svar til den andre har lagt inn innlegget sitt. )

 

I tillegg står ikke lenger Navnehistorikk på deltakernes profil. Greit å vite, dersom noen får det for seg å endre visningsnavnet til et anonymt 'nick'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Anne-Lise Hansen said:

Jeg fant at om en holder markøren på emneoverskriften, blir det en slags Forhåndsvis emneoversikt (uten siste innlegg riktignok, men første) hvor en finner valget Merk som lest.

 

Den funksjonen inneholder to valg i form av to faner, en for første post og en for siste post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser etter kvart ut til at dei fleste «gamle» funksjonane i Brukarforum no er attende, men eg har oppdaga at ei «limt» manuskripttekst vart attgjeven ganske so «korrupt» (mellom anna med ombytting av linjer!)

 

 

Og nett no oppstod hjå meg eit anna problem.  Eg må i «vanvare» ha komme borti ein tast som fostørrer teksten i Brukarforum til det nesten ugjenkjennelege.  Kva kan eg gjera for å komma attende til «normal» tekststorleik?  Det hjelper ikkje å opna eit nytt bilete!

 

Eg takkar so mykje for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av linken i Bokmerkemappen: Vær obs på at logo-ikonet til venstre nå viser Telia sitt lilla kjennemerke, og ikke som før i tiden et "bumerke" i blåfarger unikt for Brukernes eget forum.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

 Jeg slutter visst aldri å la meg overraske over at velfungerende ting plutselig ikke er bra nok lenger. Hele forsiden til Digitalarkivet er endret! Nå skal en måtte klikke seg igjennom x-antall saker for å finne det en leter etter. Syns det var en veldig grei oversikt på det som var før dette. Her fant jeg inngang til så å si det meste - Folketellinger - Skifter - Kirkebøker etc. etc. Hvorfor?

 

Nå ble jeg veldig skuffet :(

Mvh Rigmor Waler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Rigmor Waler skrev:

 Jeg slutter visst aldri å la meg overraske over at velfungerende ting plutselig ikke er bra nok lenger. Hele forsiden til Digitalarkivet er endret! Nå skal en måtte klikke seg igjennom x-antall saker for å finne det en leter etter. Syns det var en veldig grei oversikt på det som var før dette. Her fant jeg inngang til så å si det meste - Folketellinger - Skifter - Kirkebøker etc. etc. Hvorfor?

 

Nå ble jeg veldig skuffet :(

Mvh Rigmor Waler

Inngang til Folketellingar og kyrkjebøker har du då midt på framsida, under Flere søkeinnganger? Eg tykkjer faktisk dette var ei veldig grei løysing. 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Inngang til Folketellingar og kyrkjebøker har du då midt på framsida, under Flere søkeinnganger? Eg tykkjer faktisk dette var ei veldig grei løysing. 

Jeg ser ikke noen inngang midt på framsiden: https://digitalarkivet.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Espen Tønnessen skrev:

5936b69a55462_flereskeinnganger.thumb.png.549e0e2b468edc6b20fbff8d24ca96bd.png

Jeg skal nok finne ut av det etter hvert, men jeg begriper ikke at ting som fra før av fungerer aldeles utmerket stadig vekk skal gjøres om på. Kjenner vel mest på en frustrasjon som jeg ikke liker :(

Mvh Rigmor Waler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å rote til disse sidene igjen? Det er nå blitt så komplisert og med så mange valgmuligheter og ny og forvirrende layout at det er blitt håpløst for en tilårskommen stakkar å følge med her! Jeg er sterkt fristet til å gi opp hele slektsforsker-hobbyen min, ihvertfall ved bruk av Digitalarkivet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må seia meg samd med fleire av medebattantane her!  Eg har kasta bort so mykje tid og krefter på å komma meg ut av «hjelpeklassen» for å venja meg til systemet slik det vart lagt om i fjor, og knapt har eg greidd det, so vert nesten alt endå ein gong snutt «på hovudet»!  Kva er vitsen?  Er det monopolsituasjonen til Digitalarkivet som gjer at de berre skal kunna «skalta og valta» med dei mange av oss som verkeleg liker å driva med ættegransking og som ikkje har noko godt alternativ til kjeldebruk i Noreg?

 

Eg har vore medlem av ancestry.com i mange år, og eg kan ikkje hugsa kva tid systemet der sist vart endra, om det i det heile tatt har vore endra.  Der bygger ein berre ut med nye kjelder, som en syr inn i det gamle systemet utan å snu om på det heile!  Eg vil forventa ein ny «storm» av protestar frå Amerika når dei no skal halda fram med ættegransking i Noreg...

 

Kva tid skal de slutta med å berre forandra på alt mogeleg som jo fungerer som det skal for dei aller fleste av oss?  Eg har i det minste laga meg ein eigen link til debattforum slik at eg finn att det, og eg lyt vel òg laga meg ein link til ulike kyrkjebøker og folketeljingar slik at eg finn att dei òg utan å måtta navigera meg gjennom ein heil «jungel»...  Linken min til det gamle Digitalarkivet er for meg no gull verd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lars E. Øyane skrev:

Eg har i det minste laga meg ein eigen link til debattforum slik at eg finn att det, 

Det ligg ein direkte link til debattforum på inngangssida til digitalarkivet - stort enklare kan det vel ikkje bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det er ansatt et antall unge datanerder som har blitt sluppet løs her i fri dressur. Hvorfor kan ikke ting som har fungert utmerket her i lang tid få være i fred? Evt. forbedringer kan vel gjøres etterhvert som de trengs, uten omkalfatring av hele systemet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaksjonane frå Amerika har ikkje lete venta på seg:

 

Frå Norway-lista:

 

~~~~~~~~~~

 

Hello Listers

Has anyone noticed that the Digital Archives in Norway can’nt be reached?
Or has another “outfit”
Is that the same norwegian Digital Arkivet???

<https://digitalarkivet.no/>

Reina

 

~~~~~~~~~~

 

It can be reached. They've "updated" everything to make it less user friendly. Apparently, someone needed to justify their existence or employment by making "improvements" to the website.

Rod Kurth

 

~~~~~~~~~~

 

Den siste har eg sansen for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet fra før at Bergens adressebøker fra 1880-90-tallet ikke ligger på nett. Så jeg googler adressebok bergen for å finne ut hvor de befinner seg, og får opp adressen til digitalarkivet som jeg så klikker og som bringer meg til den nye forsiden. Jeg klikker Finn kilde, taster inn Adressebok og merker av 1301 Bergen og trykker søk. Svar: Søket ditt ga 0 treff. Ikke engang en melding om at de finnes eller hvor de finnes. Og jeg som trodde at arkivverket var det rette stedet å få opplyst hvor arkivsaker befinner seg.

Selvfølgelig finnes det opplysninger et eller annet sted, men jeg gidder rett og slett ikke å trykke meg frem til jeg snubler over den riktige lenken.

 

Jeg er enig med de ovenfor som mener at man må slutte å forandre på ting som fungerer.

If it ain't broke don't fix it!

 

Per Bragstad

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette var ikkje enkelt å finne no etter omlegginga. Det er heller ikkje lett å finne informasjon om statsarkiva, opningstider på lesesalane osv. Heldigvis har ein hurtigbufferen til Google og wayback machine:

http://web.archive.org/web/20170214123220/http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Adresseboeker-for-Bergen-og-Hordaland

 

Når det gjeld dei skanna utgåvene finn ein desse ved å gå inn på menyen i øverste høgre hjørnet på den nye heimesida, og velje "Bokhylla" nedst til venstre i menyen.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Anette S. Clausen unpinned this emne

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.