Torodd Kinn

Korleis registrere forkortingsteikn?

9 innlegg i emnet

For eksempel i dei fleste innførslene her ...

SAB, Kinn Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 3, 1785-1821, s. 326
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070510620121

... står det Hust + eit forkortingsteikn for ru(e). Det er opplagt at det betyr 'hustru', men korleis skal det registrerast?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Ikke godt å si hva tegnet står for, men er ikke "hustr." greit nok? Jeg har ikke sett eller hørt noen regler for det. Det hadde vært fint om noen fra DA kunne svart, da det sikkert er flere som lurer på dette.

Mvh Unni Løvlien., kildereg.koordinator for Slekt og Data Hedmark.

Torodd Kinn liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet skal det registreres slik det står, dvs. i forkortet form. 

I KYRRE 2.0 har vi åpnet for at forkortelser kan utvides, da vil det se slik ut: Hustru !Hust! 

Men slike utvidelser av forkortelser skal brukes med varsomhet for hva er isfåfall den riktige skrivemåten for utvidelsen, Hustru eller Hustrue og tilsvarende for gbr for gårdbruker, skal det skrives gårdbruker, gardbruger, gaardbruker eller gaardbruger?

KYRRE 2.0 er ikke lansert enda, så enn så lenge holder vi oss på gammel praksis, dvs. ikke utvide forkortelsene, men skrive slik det står.

Les mer om KYRRE 2.0 på nettsidene http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Kilderegistrering/Registrere-kirkeboeker/Hoering-av-Kyrre-2.0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, det er greitt. Vi har jo lært at vi skal registerere alt slik det står. Jeg trodde det gikk mer på hvilket tegn som skulle brukes, og jeg foreslo punktum. Men dette kan sikkert Torolf Kinn si noe mer om.

Mvh Unni Løvlien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

On 3/14/2017 at 11:32 AM, Anette S. Clausen said:

I utgangspunktet skal det registreres slik det står, dvs. i forkortet form. 

Men problemet er at det er brukt eit forkortingsteikn, og det finst ingen måte å registrere det på, slik det står.

Sjå bildet. Her står det greitt Hust, og så er det noko etterpå, som ser ut som ein liten opphøgd r med strek under. Det er dette etterpå som er problemet: Korleis skal vi skrive det?

hustru.PNG

Endret av Torodd Kinn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, forstår. Det var der jeg foreslo å kun sette et punktum i stedet for det rare tegnet. har ingen andre forslag.

Mvh Unni.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager jeg misforstod. Ikke transkriber forkortelsetegnet når det er opphøyde bokstaver eller bølge over bokstav el. Skriv kun Hust. 

Forkortelse med : transkriberes som punktum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint, Anette, da er vi enige! Og da har vel du også fått et sikkert svar, Torodd :)

Mvh Unni

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då har eg fått eit klart svar som det er enkelt å følgje.

Takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive