Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Synd dei ikkje kunne spandert litt namn her også då - ! Er det spor etter denne gjestgivaren i seinare skattelister?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var han gjestgiver? Jeg har ikke funnet ham i koppskatten i Bergen 1675, 83 og 89.

Det er fire personer med det navnet i Nordre Bergenhus 1701, men de er alle for unge.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Hvor var han gjestgiver? Jeg har ikke funnet ham i koppskatten i Bergen 1675, 83 og 89.

Det er fire personer med det navnet i Nordre Bergenhus 1701, men de er alle for unge.

Denne skattelista eg la lenke til, er for Eid. Men eg finn han ikkje i 1666-manntalet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1666 finner jeg kun to med det navnet i Nordfjord, en på Eid og en i Gloppen men, de er bare 1-2 år gamle og kan derfor utelukkes. I 1701 i Nordre Bergenhus er der ytterligere 2 med samme navn i tillegg til de to nevnte, men de er begge rundt 30 år. Og når dette skattemanntallet var mellom 1672-1677 så må alle 4 utelukkes.

Som sagt er der heller ingen i koppskatten i Bergen som kan passe, så da er det jo et spørsmål hvor denne karen kommer fra. Vi må vel kunne anta at han var mellom 25-30 år da skattelisten ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok eldre viss han skal ha 4 born over 12 år; nærare 40 vil eg tru. Der er nokre skattleggingar i Norfjord på 1680-talet og; kanskje er han å finne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden lever vidare - og akkurat no er her spesielt to oppgåver vi ser på:

1. Kven er denne gastgeber Kristen Jensen som er nemd i Familielandhjelp 1675, under Eid? Han skal ha kone og 4 born, og vil vere ein passeleg kandidat til Maren Kristendtr sin far.

2. Arvelatar Anne Pedersdtr i Bergen 1750 er inga fattiglus - kvar har ho fått pengane sine frå - i arv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎14‎.‎06‎.‎2017 at 9:31 PM, Aase R Sæther - Gloppen said:

No grev eg i gamle innlegg. I denne avskrifta etter skiftet etter Jens Biering finn vi fleire namn vi kjennest med, og fleire vi ikkje kjenner. Eg legg merke til Henrik Dverhagen, og i følgje denne tråden var han gift med ei Elisabet Hansdtr - og alle Hansdøtre er av interesse. Der er dessverre fleire lenker i tråden som ikkje fungerer lenger.

Ref. 

Jeg har tidligere notert at det var enken Elisabeth Hansdatter som i 1686 bodde i Rode 23 (Maria Præbende) i Korskirkens sogn (Marie Wirgenis præbende: "tilhørende Sahl: Dirich Grefues enches paaboende grund, der paa er tvende grundbrefue dat: 1630 og 1631, gifr 1 ort 5 ß), Rode 23-5, ved Øvrestredet" (Bergen grunnbok 1686). Dirich Greve selv må ant. ha vært vesentlig yngre, ant. født tidligst på den tiden de første grunnbrevene ble registrert i 1630/31.

For øvrig var det vel deres sønn Hans Dirichsen Greve døpt 2. mars 1677 i Bergen NK, død 1709 i København, skipper, som event. ble g.m. (nok en) Elisabeth Hansdatter, d. 17. des. 1715 i Bergen. Disse to skal ha begr. en sønn 17 Jun 1696 i Bergen NK, øverst til venstre : https://media.digitalarkivet.no/kb20070416610711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Du har ein stad nemnt at Lisbet Hansdtr døydde i Bergen i 1715 - kan du lenke til det?

S.s. Hans Greves kone Lispet Hansdat som var fadder 13. mars 1692 i Bergen KK for Ole, sønn av Niels
Olsen og Berte Tommesdtr sammen med Jan Røsings kone Grete Daanechen, Aallert Haalman, Jan Herman
Bryning og Rab Meier ? 

S.s ble gravfestet på NK-gaarden 23. jan. 1716 med den mindste klocke og liipredichen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja; eg har leita i 1715 :-(   Om dette er ei av våre Lisbet Hansdtr er vel ikkje så godt å seie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2017 den 10.12, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

No har vel ikkje Sollied med alle skifta heller - og så langt har vi ikkje funne register til desse protokollane - eller?

Jeg har lagt ut noen av registrene her som jeg antar Sollied har som kilde:

Nr 1 https://photos.google.com/share/AF1QipNe9M8kVjYS58osrvc4gSOyNFSzbUmVqUINcV6-YrIO22Lu6_c0Nf6g5d4BTEL2lQ?key=ZGVubW5KYndjUEVLU2hia2FFekt2Vko1cXlZSmxB

Nr 2 https://photos.google.com/share/AF1QipMkgFOFWEa7NToZ0juBLK-3bdnsjJSqdn0jf6pJY69V0j55fQt53C7wOcslkxRsmQ?key=c2RmSkw3R2Q2ZUZsYmpJV05xODBHVjN0ajNBeVpB

Nr 4 https://photos.google.com/share/AF1QipMImgu9RyiiVP5Y-UdJ7TooXcBQgnvaWcEnADeUU1aNEHP8u-RdV47b5gVD9HTTdg?key=cExkc21FTVc5RmlyZE83a3FfY0lUWmI1M2J0QUFB

Nr 5 https://photos.google.com/share/AF1QipOjnB4KK_rLhEu0Q3v84D9clscifjHp5h0jEb1NDgsxaQMAUthaQxww7lQnhuu_wQ?key=X2dBa21mbHM2S1BOa0ZwbnItUjh2TkFRMWJncHpn

I tillegg så finnes det på statsarkivet i Bergen skifteregisteringsprotokoller fra 1695 og fremover og skiftejournaler som ikke er skannet, disse har også register i nesten hver protokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

I tillegg så finnes det på statsarkivet i Bergen skifteregisteringsprotokoller fra 1695 og fremover og skiftejournaler som ikke er skannet, disse har også register i nesten hver protokoll.

Noko seier meg at vi må tru på sjelevandring om vi skal rekke over dette :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Erlend E. Mæhlum said:

Mitt inntrykk er at det er en rekke gamle dokumenter som oppbevares i SAB som ennå ikke er scannet, enn si identifisert, i.e geistlige skifteprotokoller, domkapitelprotokoller etc. Ikke bra, etter nærmere 20 års forespørsler!!

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎16‎.‎06‎.‎2017 at 10:08 PM, Aase R Sæther - Gloppen said:

Ja, det er vel for få som spør etter dei.

Kanskje flere kunne spørre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd å trappe ned jakta på desse folka (!) men det går ikkje heilt bra alltid. Noko av det som ergrar meg litt, er desse konene vi ikkje kjenner. 

Ei av dei er kona til Abel Pederson Lemmichen; han var fødd rundt 1672 etter alder i 1701, død i Innvik 1764.

Vi har 3 trulege døtre av han:

Karen, f.ca 1718 etter alder ved død 1798 i Utvik (gift med Kristen Kristenson Busch junior og Ola Larsson Faleide)

Margrete, publ absolv i Gloppen 1729 etter å ha fått barnet Sophie Amalie med Kristian Harboe.

Brite, f.ca 1703 etter alder ved død 1765 på Hennøy, gm Jens Botolvson Mandrup 

- men kven er mor deira??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere problemer knyttet til disse spørsmålene. 

Vi vet at Abel var i Bergen 1750, men at han altså døde i Innvik 1764. Men vi vet ikke om han bare var i Bergen i forbindelse med skiftet, eller om det var der han oppholdt seg, før han på sine eldre dager flyttet til Innvik. Dermed vet vi heller ikke hvor barna er født (etter 1701). Det er ingen kirkebøker verken i Eid eller Innvik som kan hjelpe oss og i Bergen har vi problemet med kirkebøkene for Domkirken i samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å vere litt spreiing på dei tre borna vi kjenner; det kan td tilseie at det skal vere 2 koner innblanda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Det ser ut til å vere litt spreiing på dei tre borna vi kjenner; det kan td tilseie at det skal vere 2 koner innblanda.

Jeg har sjekket døpte med faddere i Bergen i databasene og Abel Pedersen/Lemmichen er ikke nevnt som fadder noen gang. Jeg vil tro det indikerer at han neppe har bodde særlig lenge i Bergen. Spørsmålet er jo da hvor han oppholdt seg før han kom til Innvik, alternativt kan jo barna være født der. Men jeg har ikke sett andre henvisninger til ham i Stryn, enn det vi vet fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Sophie Amalie viser at mora Brite/Birgitte har budd på Hauge i Gloppen ved nedkomsten. Eg ser ikkje nokon umiddelbar grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Dåpen til Sophie Amalie viser at mora Brite/Birgitte har budd på Hauge i Gloppen ved nedkomsten. Eg ser ikkje nokon umiddelbar grunn til det.

Jeg ser det gravlegges en Margrethe Lemmichen i Domkirken i Bergen 26.06.1762. Hun beskrives som pige. Jeg har sett gjennom databasen min etter alle Margrethe jeg har registrert med slektsnavnet Lemmichen, men klarer ikke å plassere denne. Kan det være en Abelsdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg ser det gravlegges en Margrethe Lemmichen i Domkirken i Bergen 26.06.1762. Hun beskrives som pige. Jeg har sett gjennom databasen min etter alle Margrethe jeg har registrert med slektsnavnet Lemmichen, men klarer ikke å plassere denne. Kan det være en Abelsdtr.?

Kvar finn du henne? Er det eg som er dårleg til å leite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 874 Dette må jo være døtre av Jon Anfindsen Osnes og Maren Pedersdatter (enken etter Ludvig Hansen lemmichen), Margrethe f. 1687 og Synnøve f. 1692?

Lenke til kommentar
Del på andre sider