Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan registrere flertallsendelser på etternavn ?

Arnt Flønes
 Del

Recommended Posts

Har nylig startet med å registrere fødte og døpte i ei kirkebok med programmet Augustus 2. Har flere ganger kommet over at faddere kan være angitt som f.eks.: Ane og Berit Larsdøttre, eller John og Anders Nilssønner. Dette er kanskje flisespikkeri, men jeg lurer på hva som blir beste måte å registrere dette på? Skal det skrives eksakt som det står, eller bør man endre til Larsdatter/Nilssen på den enkelte - og skal det isåfall merkes med * som konstruert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg ville ubetinget ha registert dette slik det framkommer. Regelen er jo at vi ikke skal forandre/forskjønne/fornye noe, kun skrive av slik det står.

Mvh

Unni Løvlien, kildereg.koordinator i Hedmark Slekt og Data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Unni Løvlien skriver at vi ikke skal forandre på opplysningene, men i dette tilfellet er det så tydelig at det er en flertallsform, så jeg vil heller anbefale at det gjøres om til entallsform med asterisk bak. Altså Ane Larsdatter* og John Nilssøn* (Det er vanskelig med Nilsen-navnet for vi vet ikke om det opprinnelige er Nilssen, Nilssøn eller Nilsson, men ettersom det er brukt flertallsendelse vil jeg anta at det er -søn eller -son og ikke -sen som ikke har en naturlig overgang til -sønner.)

Men det er ikke feil å gjøre det slik Unni Løvlien foreslår altså! Det er helt kildetro. Så hvis du vil slippe å måtte gjøre vurderinger underveis, så går det an å skrive det slik det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.