Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde dåp/ fødsel 1771

Margareth Omholt
 Del

Recommended Posts

Dette høyrer vel helst til i tydeforum.... 

"den Søndag i faste"  (I 1771 var det 24. februar) - som er dato for gudstenesta der dåpen var

"mdfd: [mandsfaddere] Anders Kiendslie og Halvor Rasmusen Borgen

qdfd: Tore Anders Jexruds og Karen Tord Qvillens fra Borgen"

(med atterhald om at eg ikkje har sjekka gardsnamn i området)

Fødselsdato står ikkje.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
På 3.5.2018 den 16.01, Ivar S. Ertesvåg skrev:

11. Junij... les eg "Hans Lovmands d: p ... Mariæ 2 aar"

Her er "Lovmands" med latinsk skrift - som dei andre namna (og latinske ord, som "Pentecoste" og "Maij"); i motsetnad til danske/norske ord 

som "Torsd." og "Hans Velærværdighed" i linja over, og "Pigen" linja over der igjen - som er med gotisk skrift.

Altså er "Lovmand" eit namn.

Eg er samd med Else i at krøllen må vere til pynt (sjå ø i "Biørnsvig" og "Børgen" (30. og 23. mai))

På 3.5.2018 den 15.13, Egil Johannessen skrev:

Trykk på knappen jeg har sirklet inn (rød sirkel) - da kopierer du kildeinformasjonen. Deretter går du til innlegget ditt, trykker du den HØYRE museknappen og trykker på LIM INN.

Kopier Kilde.png

Akershus fylke, Asker, Vestre Bærum, Østre Bærum i Asker, Ministerialbok nr. I 2 (1733-1766), Døde og begravede 1740, Side 209, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061114010110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.