Gå til innhold
Arkivverket

Fogderegnskap Ryfylke 1757 - Finnes det ?


Håvard Hjorteland
 Del

Recommended Posts

I Hjelmeland Bygdebok står dette i Bind1 under Nesvik under bruker nr. 6:  "1757 vert det holdt skifte etter den "bortrømte" Ole Pedersen Nesvik"

Jeg har lett gjennom alt Skiftemateriale som er skannet og lagt ut, uten hell. For perioden er dette stort sett Skiftedesignasjoner over umyndiges arv.

Tingbøker for Ryfylke ser ut til å mangle for perioden. Jeg er tom for kilder.

I (muligens) liknende saker har jeg noen ganger funnet svar i Fogderegnskap, Sikt og Sakefall. Men digitaliserte/publiserte Fogderegnskap for Ryfylke slutter i 1718. 

Jeg vet jo ikke om Ole har begått en kriminell handling, typisk leiermål i ekteskap e.l. , men spørsmålene er:

1: Finnes Fogderegnskap Ryfylke for 1757, og kan det gjøres et oppslag angående saken ?

2: Viss kilden finnes, når kan en forvente at den blir digitalisert/publisert på Digitalarkivet ?

 

Endret av Håvard Hjorteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Håvard Hjorteland skrev:

1: Finnes Fogderegnskap Ryfylke for 1757, og kan det gjøres et oppslag angående saken ?

2: Viss kilden finnes, når kan en forvente at den blir digitalisert/publisert på Digitalarkivet ?

 

Fogderegnskapene finnes i arkivet Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, som oppbevares i Riksarkivet, jf. bl.a. treffliste for søk på fogderegnskap for Ryfylke fogderi i Digitalarkivet.

 

I kildeinformasjonsfeltet finner du lenke videre til Arkivportalen, som viser at esken med fogderegnskap for Ryfylke fogderi 1757 har nr. 2921.

 

Fogderegnskapene er skanna t.o.m. 1718. Pr. dags dato er det ikke planlagt ytterligere skanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Hvis du ikke finner ut av dette med grunnlag i de nye opplysningene du har fått, kan du sende en henvendelse til post@arkivverket.no.

 

Emne: skifte i Ryfylke 1757

 

 

Med vennlig hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg burde ha ant at dette lå i Riksarkivet.

Epost er sendt med forespørsel om oppslag. Viss det ikke fører frem får jeg sette det øverst på "To do" listen ved et Oslo besøk en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender melding til Arkiverket at saken kan nedprioriteres. Jeg har nettopp, etter snart 30 års undring, delvis funnet ut hva som har skjedd med min forfader Ola.  Det er det viktigste,

Som antatt var nok det nevnte skiftet i 1757 en fordeling om hva hustruen Siri Pedersdtr (hans tremenning)  skulle ha, og hva Statskassen skulle ha.

Jeg har gjort feilen og lett under for sent årstall i Dansk Kanselli Tegnelser.  31/8 1753 fant jeg dette : https://media.digitalarkivet.no/da20120925641862

 Sak om Ole Pedersen Foss (Ola var født på nabogåren Foss, så det er rett mann ) og Ragnhild Torbjørnsdtr. Skiftun. Jeg er selv oppvokst på Skiftun, hennes mor var min formoder. Så oppi det tragiske er dette utrolig interessant for meg.

 

Bruddstykker: De har udi nogle aar været berøkted for usømmelig omgang med hinanden , hun var blivet forvist, men i året 1750 med hinanden var bortrømt, og siden han ikke være at spørges. At saa deres Liv forbrudt , og bøde efter yderste formue.  Jeg får prøve å knote meg gjennom teksten etter beste evner.

 

Endret av Håvard Hjorteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg starter en debatt med meg selv på feil forum, MEN: Kan noen bekrefte at på linje 6 på neste side (link over)  står "paa deres liv forbrudt"

Dødsstraff virker strengt, dette minner meg om 1600 talls justis. Men det er vel kanskje forbrytelse nr. 2 som er utslagsgivende?

Han, og ikke minst sammen med hun, har rømt.  

 

 

Endret av Håvard Hjorteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard,

 

Jeg er litt usikker på - etter å ha lest meg gjennom ovenstående - om du er på jakt etter flere opplysninger. Saken er havnet hos Statsarkivet i Stavanger, men jeg sender den ikke videre til Riksarkivet. Dersom du fremdeles ønsker opplysninger fra Riksarkivet, kunne du kanskje ha sendt en ny henvendelse, merk den  så fall i Emne med: opplysninger fra kilder i Riksarkivet.

 

Utdrag av  teksten som lenken viser til:

 

"udi Aaret 1750 med hinanden ere bortrømte og siden ikk have været at spørge, at havde Deres Liv forbrudt og bøde efter yderste Formue; Give Vi Dog her med til Kiende, at Vi allernaadigste have fundet for got under denne Dags Dato at befale at denne Sag skal forvares for indeværende Aar holdende høyeste Ret indstevnes, og derefter Stevningens lovlige Forkyndelse for vedkommende, udi den Session som den 1. October førstkommende igjen tager sin Begyndelse, iblandt de første Sager til videre Paakiendelse foretages, ....." - videre om utnevnelse av aktor og forsvarer. 

 

Der ser altså ut til at saken skulle tas opp på nytt i "høyeste Ret". Om det er noe å finne i Riksarkivet om dette, kan jeg  ikke si sikkert.

 

Jeg  avskriver saken for vårt (Statsarkivet i Stavanger) sitt vedkommende.

 

 

Med vennlig hilsen

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, ja saken kan avsluttes her.

Jeg har funnet mer i andre kilder, men tar det heller til tyde-forumet viss behov.

 

Forøvrig var Ragnhild halvsøster til Ola's svigersønn, så stort verre kunne det vel ikke blitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.