Gå til innhold
Arkivverket
Bente Borgen

Skipper Tjensvold og familie fra Stavanger til USA 1886/7 ?

Recommended Posts

Bente Borgen

Min oldefar, Styrmand og skipper Lars Larsen (usikker på om han brukte dette etternavnet da), f. 1852 på Tjensvold i Hetland utenfor Stavanger. Han giftet seg med Malene Taraldsen Gramstad, f. 1855 i Stavanger.

De fikk datteren Olene f. 1882.

I 1884 reiste Lars Larsen ut som skipper på skuta "Bertha". Turen gikk til Russland.

I 1885 bor han hjemme i Stavanger med sin lille familie.

I desember 1889 får de datteren Ane Dorthea, født i Stavanger.

Så kommer utfordringen som jeg ikke helt vet om det er mulig å finne ut:

Familien reiser til USA ca. 1887/88 og kommer tilbake hsøten 1889 før Ane Dorthea blir født.

Historien forteller at Malene savnet hjembyen sin og at det var derfor de returnerte. Malene ble siden en av de første kvinnelige reperesentantene i kommunestyret i Stavanger.

Er det mulig å finne ut hvor de oppholdt seg disse årene?

Malenes bror, Tarald Olai Johansen (f. 1854 i Stavanger) dro over i 1887/88 og bosatte seg i New Jersey. I Amerika kalte han seg for Thomas Johnson. Jeg har tidligere fått hjelp her vedrørende ham, hans kone Anne Marie "Mary",deres barn John (f. 1883 i Stavanger) og Anne Mary (f. 1888 i New Jersey)

I 1890 bor han og familien i Precinct 1 Union town Ward 2, Hudson, New Jersey.

Jeg tenker at Lars og Malene også kan ha bodd på New Jersey, i nærheten av sin bror og svoger, men dette er kun en antagelse.

Noen som har noen tips ?

Går det i det hele tatt an å finne dem i deres 2-års-periode "over there"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Gangstø

Jeg lette etter tilsvarende sak for en stund siden. Familien dro til USA, men returnerte etter kort tid. De var ikke i USA under en folketelling, slik at det var umulig å finne noe oppholdsted. Fant omsider ankomsten til USA.Tror denne kan bli vanskelig, men det er mange dyktige mennesker her, så «keep your fingers crossed».

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bente Borgen

Tusen takk, Hans!

Jeg krysser det jeg har.

Og når Lars Tjensvold var sjømann, kan de jo ha klart å komme seg til Amerika uten at de sto i emigrantprotokollene....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.