Gå til innhold
Arkivverket
Lars E. Øyane

Anton Anderson i Chicago (1863-1926) - utvandra frå Minge i Tune? - kvar vaks han opp og kvar var foreldri hans ifrå?

Recommended Posts

Lars E. Øyane

Ein byggmeistar med namnet Anton Anderson skal ifølgje dødsattesten hans vera fødd i Sarpsborg 20.9.1863:

 

Name Anton Anderson
Event Type Death
Event Date 08 Apr 1926
Event Place Chicago, Cook, Illinois, United States
Event Place (Original) Chicago, Cook, Illinois
Address 3944 Cortland
Gender Male
Age 62
Marital Status Married
Race White
Occupation Latherer
Birth Date 20 Sep 1863
Birthplace Sarpsborg, , Norway
Cemetery Mount Olive
Spouse's Name Marie Anderson
Informant's Name Marie Anderson
Entry Number 11222

 

Og ifølgje diverse folketeljingar skal han ha utvandra til Amerika i 1879 eller 1880.

 

Eg lurer på om ikkje dette må vera «vår» Anton Anderson «frå Sarpsborg»:

 

Anton Andersson Frantson, 17 år, utvandra frå Sarpsborg 1880 med mor si Marie Frantsen: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=emikra1&gardpostnr=24243&merk=24243#ovre

 

Dei utvandra rett nok til Muskegon, MI, men derifrå er det jo ikkje so langt til Chicago, IL...

 

Det ser ut som om denne Anton er fødd på Mingeødegaarden i Tune 25.9.1863 og døypt 17.1.1864 av foreldri gardbrukar Anders Frantson og kona Marie Pedersdotter: https://media.digitalarkivet.no/view/459/7

 

Her er huslyden på garden Minge øvre i 1865: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037997007419

 

Her er dei 1875 på Ragnerød, visst ein parsell av Minge(?): http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0130&kenr=002&bnr=0035&lnr=00

 

Her er so vigsli til foreldri i Tune 15.4.1859 der det står at Anders er fødd i Rakkestad, medan Marie er fødd på Belsby: https://media.digitalarkivet.no/view/457/190

 

Eg er dårleg kjend i Tune, so no lurer eg på om nokon med lokal kunnskap eller med tilgjenge til ei lokal bygdebok kan hjelpa meg:

 

** For det første, er det rimeleg å tru at eg har finne «rett» mann?

 

** Stemmer det at denne huslyden var gardbrukarar på Rognerød av Minge og utvandra derifrå til Amerika?

 

** På kva gard/plass i Rakkestad var Anders Frantson fødd og oppvaksen?

 

** På kva gard/plass i Tune var Marie Pedersdotter fødd og oppvaksi?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Endret av Lars E. Øyane

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Weberg

Hei Lars!

Gårdshistorien fra Tune har følgende om Mingeødegården og Rognerød:

 

Gnr 13, bnr 7 Nordre Mingeødegården

"..fire år senere solgte han for 600 spdl. til Mathias Olsen, som året etter, (ca 1858) solgte til Anders Fransen Furuholmen for 600 spdl. Anders, f. 1821 i Rakkestad, var g.m. Marie Pedersdatter f. 1824 i Varteig. Barn: 1. Petter f. 1860, 2. Anton f. 1863 og 3. Gunerius f. 1866.." Ingen flere opplysninger her.

Gnr. 13, bnr. 2 Rognerød

"..I 1867 inngikk Kristian Andersen et makeskifte med Anders Fransen som brukte halve Mingeødegården (bnr. 7). I 1877 solgte Anders til Jakob Jensen for kr. 4800.." Ingen flere opplysninger.

 

Marie Pedersdatter: hun var altså fra Varteig og født i 1824.

1327642477_MariaPedersdatterVarteig.thumb.jpg.f5659a7235f1d36f3eed247d4b3c7268.jpg

I følge kirkeboka ble det i 1824 kun født 1. stk. "Maria Pedersdatter" For ordens skyld tar vi også med "Marthe Pedersdatter" fra Varteig. Men hvis presten klarte å skille mellom Maria og Marthe, så skulle dermed "din Marie" vær født 28/10 1824 og døpt 31/10. Datter av husmann Peder Mathiesen, Belsbyeplads og hustru Dorthe Tostensdatter.

 

I følge boka "Varteig, en liten bygds historie", kan vi lese følgende under gården Belsby:

"..Mathis Engebrethsen (f. 1728) gift 3.gang med Maria Halvorsdatter Belsby. De hadde barna Marthe(f. 1776), Engebreth (1778), Johan (1779), Peder Mathiesen (1789) og Anne (1792)

 

Familien forsvinner altså fra Tune ca 1877, og kan meget vel ha reist til Amerika i 1879-80.

 

mvh jan w

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Weberg

Hei igjen!

 

Anton Andersens far Anders Frantsen:

FT 1875 og gårdshistorien for Tune oppgir begge feil fødselsår. Anders var ikke født i 1821, men i 1825.

379264998_AndersFrantsen.jpg.af75fc1db9314233c48f49cf06f9b821.jpg

Han var fra gården Rudsrud i Os anneks, Rakkestad, og ikke fra Degernes som FT 1875 oppgir. (Ingen ved samme navn ble født i Rakkestad i 1821)

Anders Frantsen var altså sønn av Frants Andreasen og Anne Maria Amundsdatter. De oppgis som "Inderste af Bondestand"

 

1576527456_VietVarteig1859.thumb.jpg.64d46a7cd25d821d841e8bb99215b51a.jpg

Vielsen i Varteig 1859: Anders var tjenestedreng på gården Furuholmen (Gnr 17 i Varteig) men født i Rakkestad. Opplysningene om brura bekrefter opplysningene ved dåpen av henne i 1824. (forrige innlegg)

 

mvh jan w

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Jan for interessante og avklarande innlegg!

 

Nei, det er nok ingen tvil om at me har finne den «rette» Anton.  Eg hadde i kveld (norsk tid) ḱontakt med Mt. Olive kyrkjegarden i Chicago, IL der Anton og kona ligg gravlagde, og det syner seg at ogso mori Marie Anderson ligg i same «lot'en»!  Ho døydde i 1908.

 

Her er mori i FT1900 for Chicago, IL: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HY-D16Q-8NZ

 

Når det so gjeld opphavi til Anders Frantson og Marie Pedersdotter, har eg notert meg opplysningane frå Jan og dessutan finne dette:

 

Franz Andreasson og Anna M(arie) Amundsdotter budde i 1865 som kårfolk hjå sonen Hans på Morthaugbråten i Varteig: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0114&kenr=001&bnr=0114&lnr=000

 

Anders Frantzon vart konfirmert i Tune i 1841, men berre fødestad Rakkestad er oppgjeve: https://media.digitalarkivet.no/view/7500/136

 

Marie Pedersdotter vart konfirmert i Tune i 1840, men berre fødestad Belsby er oppgjeve for ho: https://media.digitalarkivet.no/view/7500/128

 

Då sit eg att med følgjande to spørsmål:

 

** Anders Frantson er tydeleg flytt med foreldri sine til Morthaugbråten i Varteig og voks opp der, men Morthaugbråten synest vera ein «parsell» under ein annan (hovud-)gard - under kva for ein gard?

 

** Utifrå opplysningane som ligg føre om Marie, var ho fødd på Belsbyplass under Belsby i Varteig, men me veit vel strengt teke ikkje om ho òg voks opp der!  I 1865 finn eg ikkje nokon Belsbyplass som bustad under Belsby, men kanskje bygdeboki for Varteig kan avklara kvar denne huslyden «hamna» til sist?

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand til oppklaring av opphavet til Anton Anderson!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Weberg

Fra Varteig-boka:

Gnr 23 Morthaugen, Bnr 5 Bråten:

"Frantz Andreasen (1802 - 1880) kjøpte i 1835 en andel av skyld 3/32 lpd. i Morthaugen av Simen Andersen som selv hadde kjøpt i 1833 av Søren Tostensen Morthaugen. Dette bruket er det såkalte Bråten. I 1875 bodde sønnen Hans Petter Frantzen (f. 1838) der. Han var gift to ganger, først i 1862 med Caroline Olsdatter Vestby (f.1834) fra Rakkestad, så i 1878 med Andrea Andreasdatter (f. 1835) også fra Rakkestad.."

 

mvh jan w

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Weberg

Fra Varteig-boka nok en gang:

Belsbymoen:

"..Dette var opprinnelig en husmannsplass nevnt første gang i 1723....Iver Olsen (1798-1883) kjøpte i 1836 1 1/4 lpd. (bnr 6) og i 1848 7 skinn (bnr 7) i Belsby av Peder Mathisen (1789-1854) som hadde kjøpt 5 lpd. i sin farsgård i 1835. Hvorvidt Peder bodde på Moen er uvisst.."

 

Marie Pedersdatter var født på en husmannsplass, kanskje nevnte Belsbymoen, men hun vokste opp på gården Belsby.

1645554215_ddfdt1835.jpg.7f9044fd13dc7b11134392dc75d5d09e.jpg

1836: Dødfødt sønn av Gmd. (Gårdmand) Peder Mathisen Belsby og Hustru Dorthe Tostensdatter

 

mvh jan w

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Jan for dei siste avklarande innleggi  Her ser me eit godt døme på kor naudsynt og nyttig det ofte kan vera med lokal kunnskap, når me står framfor slike utfdordringar!

 

Problemet er dermed løyst, og eg takkar på ny for framifrå bistand!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Lars W. for siste kommentar!  Ofte er det svært so overraskande kor nøye desse prestane var med å notera flyttingar, ogso over so korte avstandar, men rett skal vera rett!

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand med denne huslyden!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.